Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2403775_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 147:
Det er Trafikstyrelsens anbefaling, at By & Havn skal overholde
Københavns Kommunes retningslinjer for støj i forbindelse med
anlægsarbejdet, men forhold omkring støv ses ikke omfattet af an-
befalingerne, jf. L 220
bilag 9 (Transportudvalget 2020-21). Vil
ministeren på den baggrund oplyse:
a) Hvorfor der ikke indskrives et forbud mod støjende arbejde
uden for normal arbejdstid i anlægsloven, idet støjende arbejde om
natten ud over åbent vand kun 500 m fra Nordhavns bebyggelse vil
kunne have voldsomme gener, og da projektet ikke har samfunds-
mæssig karakter som f.eks. metrobyggeri?
b) Hvad baggrunden er for, at der ikke er en anbefaling angående
støv, herunder forbud mod jordkørsel ved vind fra øst, da jordpå-
kørsel nemt vil kunne få direkte støvmæssig effekt på Nordhavns-
og Langelinieområdet ved stærk vind fra øst?
Svar:
Det følger af lovforslagets § 19, at Københavns Kommune fører til-
syn med overholdelsen af regler i lov om miljøbeskyttelse om støj,
vibrationer, støv og lugtgener i forbindelse med anlægget af Ly-
netteholm perimeter på søterritoriet.
I de specielle bemærkninger til lovforslagets § 19, står der bl.a., at:
”Det foreslås i § 19, at
Københavns Kommune fører tilsyn med
overholdelsen af miljøbeskyttelseslovens regler for støj, vibratio-
ner, støv og lugtgener i forbindelse med anlægget af Lynetteholms
perimeter på søterritoriet.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om forhold omkring støv ved etablering af Lynetteholm, til transportministeren
2403775_0002.png
Side 2/3
Anlæg af halvøen Lynetteholm vil utvivlsom medføre bl.a. støjge-
ner, som ikke er der i dag. Herunder vil en del af arbejdet blive ud-
ført på søterritoriet i Københavns Havn i forbindelse med etable-
ringen af perimeteren. Men herudover vil der bl.a. også være anlæg
af modtageanlægget på Refshaleøen og etablering af adgangsvejen
fra Prøvestenen via Kraftværkshalvøen.
For at sikre klarhed over hvem der er tilsynsmyndighed for støj, vi-
brationer, støv og lugtgener i forbindelse med anlægget af perime-
teren på søterritoriet er det vurderet mest hensigtsmæssigt, at det
skrives ind i anlægsloven, at Københavns Kommune vil være til-
synsmyndighed for støj, vibrationer, støv og lugtgener i forbindelse
med anlægget af perimeteren på søterritoriet.
Lovforslaget indeholder ikke nogen fravigelser af miljøbeskyttel-
seslovens regler for støj, vibrationer, støv og lugtgener i anlægsfa-
sen, hvorfor anlægsfasen af Lynetteholm skal overholde de almin-
delige regler i miljøbeskyttelsesloven.
I forhold til støj vil det være op til Københavns Kommune at vur-
dere om, og i så fald i hvilket omfang, at anlægsdelen af projektet
vil være omfattet af kommunens lokale støjforskrift. Er det ikke til-
fældet, vil støj skulle reguleres i overensstemmelse med reglerne i
miljøbeskyttelseslovens § 42.”
Om støjen fra det påtænke projekt har jeg indhentet en udtalelse
fra By & Havn, som bl.a. oplyser, at:
”Miljøkonsekvensrapporten viser, at støjen fra anlægsaktiviteterne,
med undtagelse af ramning af spuns, vil ligge under 55 dB i de
nærmeste omgivelser. Grænseværdien for anlægsstøj er 70 dB i
henhold til kommunens forskrift.
Der vil ikke blive nedbragt spuns og pæle i aften- og natperioden.
Nedbringning ved hjælp af ramning er den aktivitet der støjer
mest, og der er i støjberegningerne regnet på denne aktivitet som
worst case. Nedbringning af spunsprofiler foretages typisk ved den
mere støjsvage vibrering, hvorefter der efterfølgende kan skiftes til
egentlig ramning for det nederste stykke, hvis jordmodstanden bli-
ver for stor til vibrering.
Lydniveauet for nedramning af spuns kan sammenlignes med stø-
jen fra andre byggepladser i København. Modsat dem, vil det stø-
jende arbejde på Lynetteholm foregå længere væk fra boliger. Ho-
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om forhold omkring støv ved etablering af Lynetteholm, til transportministeren
2403775_0003.png
Side 3/3
vedparten af nedramningen af spuns vil ske i Kronløbet, hvor af-
standen til beboelse på Margretheholm er 2,5 km og 1,5 km. til
Sundmolen i Nordhavn. Arbejdet vil foregå over en periode på ca.
syv måneder.”
I forhold til spørgsmålet om støv har jeg indhentet nedenstående
udtalelse fra Trafikstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Udgangspunktet er, at anlægsprojektet i henhold til anlægsloven
skal gennemføres inden for rammerne af de udførte vurderinger af
projektets indvirkninger på miljøet. Det vil sige som beskrevet i
miljøkonsekvensrapporten. Af denne fremgår det, at driftsaktivite-
terne på jordopfyldet vil ske i et åbent område, hvor der naturligt
sker effektiv spredning af luftemissioner og støv, og påvirkningen
vil reduceres ved anvendelse af almindelige afværgeforanstaltnin-
ger for denne type anlægsarbejder.
Det vil således blive sikret, at jordtransport foregår uden spild, så
der ikke opstår lokale støvproblemer på grund af ophvirvling af
tørt støv. Tildækning, befugtning og reduceret last er mulige meto-
der til reduktion af eventuelle gener.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht