Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 142:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 22/5-21 fra Hans
Schjær-Jacobsen, Hellerup vedrørende økonomien i Lynetteholm-
projektet, jf. L 220 - bilag 26?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”By & Havn har tidligere bidraget til svar på spørgsmålene 124 og
127 til L 220 vedr. økonomien samt business casen for Lynette-
holm.
Det fremgår af svarene på disse spørgsmål, at der i perioden år
2013-2020 i gennemsnit er modtaget ca. 2,6 mio. tons jord pr. år i
Nordhavn. I business casen for jorddeponering i Lynetteholm er
der regnet med, at der modtages mellem 1,6 mio. tons jord og 2,5
mio. tons jord pr. år. Der er altså, af forsigtighedsmæssige årsager,
regnet med ned til 1 mio. tons jord mindre pr. år end, hvad der fak-
tisk er realiseret i Nordhavn. Derudover fremgår det, at den sam-
lede anlægsomkostning er 2,5 mia. kr., samt at nettoindtægten pr.
ton jord erfaringsmæssigt fra Nordhavn er på 50 kr. pr. ton jord.
Den samlede anlægsomkostningen er på 2,5 mia. kr., af den sam-
lede anlægsomkostning har Københavns Kommune givet garanti
på finansieringen af 400 mio. kr. Denne garanti kommer som følge
af tilvalget om at etablere et kystlandskab, der har hævet den sam-
lede anlægsomkostning. Reelt set skal modtagelsen af jord derfor
finansiere 2,1 mia. kr. ud af den samlede anlægsomkostning på 2,5
mia. kr.
Anlægsomkostningen på 2,5 mia. kr. vil derudover ikke betales up-
front, men derimod betales i flere rater over en periode. Her vil an-
lægsomkostningerne skulle betales over en periode frem til og med