Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2398346_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
2021-3537
20. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 14:
Kan ministeren oplyse, hvorvidt anløb af Margretheholms Havn af
små og mellemstore lystbåde og motorbåde vanskeliggøres af såvel
vind og strømforhold i området, når der ikke etableres en akvæ-
dukt, men en bro?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”I
Miljøkonsekvensrapporten har By & Havn peget på en løsning
med en dæmning og en oplukkelig klapbro, som er projekteret og
indgår i miljøvurderingen.
Løsningen med en akvædukt er blevet fremlagt af S/K Lynetten i
forbindelse med høringsfasen.
By & Havn er meget opmærksomme på, at etableringen af dæm-
ningen og en oplukkelig bro henover indsejlingen til Margrethe-
holms Havn medfører en stor begrænsning for havnens brugere,
hvilket også er påpeget i miljøkonsekvensrapporten.
By & Havn vil som afværgeforanstaltning og i dialog med S/K Ly-
netten sikre supplerende åbningstider for klapbroen inden for
modtageanlæggets almindelige arbejdstid.
Det har ikke indgået i Lynetteholm projektet eller i miljøkonse-
kvensrapporten at undersøge alternative muligheder til en dæm-
ning med klapbro i form af en tunnel eller akvædukt. By & Havn
har efterfølgende, fået udført en vurdering af konsekvenserne ved
etablering af en akvædukt.
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om, hvorvidt anløb af Margretheholms Havn af små og mellemstore lystbåde og motorbåde vanskeliggøres, når der ikke etableres en akvædukt, men en bro, til transportministeren
2398346_0002.png
Side 2/2
Generelt forventes etableringen af Lynetteholm ikke at ændre væ-
sentligt på strømforhold i indsejlingen til Magreteholms Havn.
En akvæduktløsning vil i lighed med en broløsning få samme
bredde og vanddybde. Der vurderes ikke umiddelbart at være væ-
sentlig forskel på påvirkningen af strøm- og vindforhold for de to
løsninger, da gennemsejlingsbredden er den samme, og de tilstø-
dende ramper/vejdæmninger for begge konstruktioner skærmer
mere eller mindre ens for vindpåvirkning af bådene.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht