Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 124:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 19/5-21 fra Hans
Schjær-Jacobsen, Hellerup om kronik fra Ingeniøren: "Lynette-
holm er et økonomisk højrisikoprojekt", jf. L 220
–
bilag 19?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Det er ikke By & Havns opfattelse, at etableringen af Lynetteholm
kan betegnes som et højrisikoprojekt, ligesom det heller ikke er By
& Havns opfattelse, at jorddeponeringsprojektet i Nordhavn har
været et højrisikoprojekt.
Af den eksterne kvalitetssikrings konklusioner fremgår det
”WSP
har sammen med KPMG gennemført en ekstern kvalitetssikring
af "Ekstern kvalitetssikring af VVM-undersøgelse af Lynetteholm
(nyttiggørelsesanlæg)" for Transport og Boligministeriet. På bag-
grund af den eksterne kvalitetssikring er WSP og KPMG ikke ble-
vet bekendt med vægtige grunde til, at der ikke bør træffes beslut-
ning om at gå videre med projektet på baggrund af det af By og
Havn fremlagte beslutningsgrundlag, herunder i forhold til an-
lægsbudgettet, risikovurderingen og tidsplanen.”
Parallelt med arbejdet med miljøkonsekvensvurdering, lovforslag
og implementeringsredegørelse har By & Havn, i samarbejde med
tekniske rådgivere, yderligere kvalificeret projektet gennem forbe-
redelse af udbudsmateriale for anlægsprojektet for Lynetteholms
perimeter. Der er altså på nuværende tidspunkt tale om et ganske
detaljeret og gennemarbejdet anlægsprojekt.
Hvad angår driftsfasen for Lynetteholm, vil overskudsjorden nyt-
tiggøres til opfyld af Lynetteholm inden for den perimeter, der
etableres i anlægsfasen. Det vurderes, at Lynetteholm kan rumme i