Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 111 vedrørende L 220, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MF Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 111:
Kan ministeren oplyse, hvilken beregningshøjde der er anvendt på
broen over Margretheholm Havn, og kan ministeren endvidere op-
lyse, om beregningerne kun er foretaget vinkelret på vejen, eller
om den også er retningsbestemt? Ud fra kortskitsen i L 220 - bilag
1 (Transportudvalget, 2020-21) ser det ud til, at længderetningen
på adgangsvejen nær Refshaleøen peger direkte ind mod beboede
områder på Margretheholm, hvorved der opstår en kumuleret støj-
effekt.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for By & Havn, der oplyser følgende:
”Generelt har By & Havn i udarbejdelsen af projektet for adgangs-
vejen søgt at placeret denne så langt væk fra kolonihaver og bebo-
else på Margretheholm som muligt.
Der er i området i forvejen støj fra tung trafik og erhvervsaktivite-
ter på Kraft-værkshalvøen. Det er umiddelbart forventningen, at
dæmningen og klapbroen, som er placeret ca. 400 meter fra boli-
gerne på Margretheholm, ikke vil gøre en forskel i det samlede lyd-
billede i bebyggelsen ved Margretheholm.
Dertil kan tilføjes, at der kun vil være trafik på broen inden for nor-
mal arbejdstid på hverdage mellem kl. 07-16. Klapbroen vil, for at
muliggøre ind og udsejling af Margretheholms Havn, stå åben mel-
lem kl. 16-07 og i weekenden.
Der er ikke udført en specifik beregning af om, og i hvilken grad,
støj fra trafikken på den påtænkte dæmning med oplukkelig klap-
bro vil kunne høres af beboerne i bebyggelsen på Margretheholm.”