Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 107:
Vil ministeren supplerende redegøre for By & Havns bemærknin-
ger af 12. marts 2021 til høringssvaret fra de svenske myndigheder
i forbindelse med Espoo-høring af miljøkonsekvensrapport for Ly-
netteholm, hvor det bl.a. fremgår: ”På baggrund af miljøundersø-
gelserne af sandindvinding er det vurderet, at der ikke vil være ri-
siko for påvirkning af vandkvalitet eller havbund fra suspenderet
sediment eller sedimentation eller af andre forhold indenfor svensk
farvand.”? Hvordan er denne vurdering mulig, i og med indvindin-
gen af sand fra Kriegers Flak skal behandles som et selvstændigt
projekt med sin egen miljøvurdering?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra By & Havn,
som jeg kan henholde mig til:
”Det
er korrekt, at indvinding af sand fra Kriegers Flak bliver be-
handlet som et selvstændigt projekt med sin egen miljøvurdering.
Vurderingen af påvirkninger på svensk farvand, som det fremgår af
den citerede sætning fra By & Havns notat af 12. marts 2021, er ta-
get fra Miljøkonsekvensrapport for sandindvinding
–
ressourceom-
råde Kriegers Flak Nord, der er sendt til Miljøstyrelsen den 19.
marts 2021. Miljøkonsekvensrapporten er bilag til en ansøgning
om tilladelse til indvinding af råstoffer. Ansøgningen er udarbejdet
i henhold til råstofbekendtgørelsen, BEK nr. 1680 af 17/12/2018,
kapitel 3, § 8. Det er således et myndighedskrav, at der skal ansø-
ges om indvindingstilladelse, før end man kan hente råstoffer fra
søterritoriet som f.eks. sand fra Kriegers Flak. Ofte vil der være
krav om, at ansøgningen er ledsaget af en miljøvurdering. Aktuelt