Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 100:
Vil ministeren svare på, hvorfor der endnu ikke er sket en afklaring
af den juridiske konstruktion og dermed placeringen af de økono-
miske forpligtigelser i lov om anlæg af Lynetteholm? Og hvis der
ikke oprettes et nyt selskab, Lynetteholmen I/S, til at forestå anlæg
af Lynetteholmen
–
som det følger af principaftalen
–
vil det så
medføre, at Københavns Kommune hæfter for 95 pct. af de økono-
miske forpligtigelser, som By & Havn I/S må påtage sig ved anlæg
af Lynetteholm?
Svar:
Det følger af lovforslagets § 17, stk. 1, at Udviklingsselskabet By &
Havn I/S afholder omkostningerne forbundet med projektet nævnt
i § 1.
I lovforslagets § 16 foreslås det, at Udviklingsselskabet By & Havn
I/S’ rettigheder og pligter samt det ejerskab, der udøves over pro-
jektet efter denne lov, kan udøves af et datterselskab ejet af udvik-
lingsselskabet.
I de specielle bemærkninger til § 16 står der bl.a., at:
”Bestemmelsen
skal afspejle, at der pågår vurderinger af, hvor-
vidt der skal stiftes et særligt selskab, som skal stå for anlæg og
den videre drift af Lynetteholm. Selskabet er imidlertid ikke stif-
tet, men vil være et datterselskab til Udviklingsselskabet By &
Havn I/S.”
Staten og Københavns Kommune har tidligere godkendt, at Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S opretter et midlertidigt selskab (Ly-
netteholm P/S), som er 100 pct. ejet af Udviklingsselskabet By &