Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2403849_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
27. maj 2021
2021-3537
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Torsten Gejl (ALT).
Spørgsmål nr. 100:
Vil ministeren svare på, hvorfor der endnu ikke er sket en afklaring
af den juridiske konstruktion og dermed placeringen af de økono-
miske forpligtigelser i lov om anlæg af Lynetteholm? Og hvis der
ikke oprettes et nyt selskab, Lynetteholmen I/S, til at forestå anlæg
af Lynetteholmen
som det følger af principaftalen
vil det så
medføre, at Københavns Kommune hæfter for 95 pct. af de økono-
miske forpligtigelser, som By & Havn I/S må påtage sig ved anlæg
af Lynetteholm?
Svar:
Det følger af lovforslagets § 17, stk. 1, at Udviklingsselskabet By &
Havn I/S afholder omkostningerne forbundet med projektet nævnt
i § 1.
I lovforslagets § 16 foreslås det, at Udviklingsselskabet By & Havn
I/S’ rettigheder og pligter samt det ejerskab, der udøves over pro-
jektet efter denne lov, kan udøves af et datterselskab ejet af udvik-
lingsselskabet.
I de specielle bemærkninger til § 16 står der bl.a., at:
”Bestemmelsen
skal afspejle, at der pågår vurderinger af, hvor-
vidt der skal stiftes et særligt selskab, som skal stå for anlæg og
den videre drift af Lynetteholm. Selskabet er imidlertid ikke stif-
tet, men vil være et datterselskab til Udviklingsselskabet By &
Havn I/S.”
Staten og Københavns Kommune har tidligere godkendt, at Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S opretter et midlertidigt selskab (Ly-
netteholm P/S), som er 100 pct. ejet af Udviklingsselskabet By &
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 100: MFU spm. om, hvorfor der endnu ikke er sket en afklaring af den juridiske konstruktion og dermed placeringen af de økonomiske forpligtigelser i lov om anlæg af Lynetteholm, til transportministeren
2403849_0002.png
Side 2/2
Havn I/S, til at forestå de økonomiske forpligtelser mv., der alle-
rede knytter sig til projektet. Herved sikres det, at alle økonomiske
transaktioner vedrørende etableringen af Lynetteholm er placeret
korrekt og adskilt for resten af Udviklingsselskabet By & Havns I/S
forretning.
Hensigten er, at den midlertidige konstruktion erstattes af en mere
varig konstruktion. Der tilstræbes således oprettet et datterselskab
til Udviklingsselskabet By & Havn I/S som på et mere varigt grund-
lag kan varetage opgaverne fremadrettet vedrørende Lynetteholm.
Ejerforholdene vil afspejle hvad der er fastlagt i principaftalen.
Indtil et datterselskab er stiftet afholder Udviklingsselskabet By &
Havn I/S således omkostningerne forbundet med projektet og der-
med hæfter Københavns Kommune i henhold til kommunens ejer-
andel for 95 pct. af de økonomiske forpligtelser.
Det er dog vigtigt at holde sig for øje i forhold til nærværende an-
lægslov, som giver hjemmel til at anlægge halvøen Lynetteholm, at
anlægsomkostningerne forventes finansieret over en ca. 30-årig
periode ved modtagelsen af jord. Det er således forudsat, at projek-
tet er selvfinansierende.
Jeg finder det naturligt, at man ikke stifter det endelige selskab før
der er vished om, hvorvidt der er behov for selskabet. Således vil
det være overflødigt, såfremt anlægsloven ikke vedtages, og der
dermed ikke skal ske etablering af Lynetteholm.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht