Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
–
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Selvom regeringen mener, at opdelingen af principaftalens elemen-
ter ikke strider imod VVM-direktivet, så ser juridiske eksperter an-
derledes på det, og flere organisationer har eller planlægger at ind-
klage Danmark til EU for manglende overholdelse af VVM-direkti-
vet. Der er således en risiko for, at den nuværende proces erklæres
ugyldig, herunder når EU fra 1. behandlingen af lovforslaget kan
høre, hvordan man taler om det samlede projekt med boliger og in-
frastruktur. Uanset uenighed om sandsynligheden for, at processen
erklæres for at være i strid med VVM-direktivet, finder spørgeren
det vigtigt for udvalgets behandling af lovforslaget at kende konse-
kvenserne af en eventuel EU-omgørelse. Vil ministeren redegøre
for de praktiske, retlige og ikke mindst økonomiske konsekvenser i
tilfælde af, at det ved EU afgøres, at Danmark ikke har overholdt
VVM-direktivet?
Svar:
Først og fremmest er det vigtigt for mig at bemærke, at regeringen
naturligvis ikke ville fremsætte lovforslaget for Folketinget, hvis
det var vurderingen, at lovforslaget var i strid med vores EU-retlige
forpligtelser.
Der lægges op til, at de udførte miljøvurderinger ikke skal tillades
administrativt, men ved lov, som træder i stedet for administrativ
miljøgodkendelse af projektet. De bagvedliggende udførte miljø-
vurderinger kan derfor ikke prøves administrativt, men det ændrer
ikke ved, at sagerne fortsat kan indbringes for domstolene.
Jeg har for så vidt angår de retlige konsekvenser har jeg indhentet
et bidrag fra Miljøministeriet, som oplyser: