Transportudvalget 2020-21
L 220
Offentligt
2400449_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. maj 2021
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. maj 2021 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 220
Forslag til lov om anlæg af Lynette-
holm, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rasmus Vestergaard Madsen (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Selvom regeringen mener, at opdelingen af principaftalens elemen-
ter ikke strider imod VVM-direktivet, så ser juridiske eksperter an-
derledes på det, og flere organisationer har eller planlægger at ind-
klage Danmark til EU for manglende overholdelse af VVM-direkti-
vet. Der er således en risiko for, at den nuværende proces erklæres
ugyldig, herunder når EU fra 1. behandlingen af lovforslaget kan
høre, hvordan man taler om det samlede projekt med boliger og in-
frastruktur. Uanset uenighed om sandsynligheden for, at processen
erklæres for at være i strid med VVM-direktivet, finder spørgeren
det vigtigt for udvalgets behandling af lovforslaget at kende konse-
kvenserne af en eventuel EU-omgørelse. Vil ministeren redegøre
for de praktiske, retlige og ikke mindst økonomiske konsekvenser i
tilfælde af, at det ved EU afgøres, at Danmark ikke har overholdt
VVM-direktivet?
Svar:
Først og fremmest er det vigtigt for mig at bemærke, at regeringen
naturligvis ikke ville fremsætte lovforslaget for Folketinget, hvis
det var vurderingen, at lovforslaget var i strid med vores EU-retlige
forpligtelser.
Der lægges op til, at de udførte miljøvurderinger ikke skal tillades
administrativt, men ved lov, som træder i stedet for administrativ
miljøgodkendelse af projektet. De bagvedliggende udførte miljø-
vurderinger kan derfor ikke prøves administrativt, men det ændrer
ikke ved, at sagerne fortsat kan indbringes for domstolene.
Jeg har for så vidt angår de retlige konsekvenser har jeg indhentet
et bidrag fra Miljøministeriet, som oplyser:
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en redegørelse for de praktiske, retlige og økonomiske konsekvenser i tilfælde af, at det ved EU afgøres, at Danmark ikke har overholdt VVM-direktivet i forbindelse med Lynetteholm, til transportministeren
2400449_0002.png
Side 2/3
”Beskrivelsen af de retlige konsekvenser tager udgangspunkt i, at
Danmark i en traktatkrænkelsessag ved EU-Domstolens afgørelse
anses for at have handlet i strid med VVM-direktivet ved at fore-
tage en opdeling af projektet Lynetteholmen.
I henhold til princippet om loyalt samarbejde, der er fastsat i arti-
kel 4, stk. 3, TEU, skal medlemsstaterne bringe ulovlige følgevirk-
ninger af en tilsidesættelse af EU-retten til ophør. Denne forplig-
telse påhviler enhver myndighed i den pågældende medlemsstat og
navnlig de nationale myndigheder, som inden for rammerne af de-
res kompetence er forpligtet til at træffe alle nødvendige foranstalt-
ninger for at råde bod på, at der ikke er blevet foretaget en sådan
vurdering af indvirkningerne på miljøet f.eks. ved at tilbagekalde
eller suspendere en tilladelse, der allerede er givet, med henblik på
at gennemføre en sådan vurdering, jf. EU-Domstolens domspraksis
i dom af 12. november 2019, Kommissionen mod Irland, C-261/18,
EU:C:2019:955, præmis 75 med henvisning til dom af 7.1.2004,
Wells, C-201/02, EU:C:2004:12, præmis 64, og af 26.7.2017, Co-
mune di Corridonia m.fl., C-196/16 og C-197/16, EU:C:2017:589,
præmis 35.
I henhold til artikel 260, stk. 1, TEUF, er der ikke fastsat nogen
frist for, hvornår en dom skal være opfyldt, men det fremgår af EU-
Domstolens retspraksis, at hensynet til en øjeblikkelig og ensartet
anvendelse af EU-retten kræver, at denne opfyldelse iværksættes
med øjeblikkelig virkning og gennemføres hurtigst muligt, jf. EU-
Domstolens dom af 22.2.2018, Kommissionen mod Grækenland,
C-328/16, EU:C:2018:98, præmis 100.
Ved manglende opfyldelse af EU-Domstolens afgørelse tilkommer
det Domstolen i et nyt traktatbrudssøgsmål på grundlag af den en-
kelte sag og af de konkrete omstændigheder, der er forelagt den,
samt ud fra den grad af pression og prævention, den finder fornø-
den, at fastsætte egnede økonomiske sanktioner, navnlig for at fo-
rebygge gentagelse af tilsvarende tilsidesættelser af EU-retten, jf.
EU-Domstolens dom af 14.11.2018, Kommissionen mod Græken-
land, C-93/17, EU:C:2018:903, præmis 107 og den deri nævnte
retspraksis.
VVM-direktivet er ikke hinder for, at nationale regler i visse til-
fælde giver mulighed for at lovliggøre transaktioner eller handlin-
ger, der er ulovlige, henset til EU-retten, på betingelse af, at den
ikke giver de berørte anledning til at omgå de EU-retlige regler el-
ler til at undlade at anvende dem, og at en sådan lovliggørelse kun
sker undtagelsesvis, jf. således EU-Domstolens dom af 12. novem-
ber 2019, Kommissionen mod Irland, C-261/18, EU:C:2019:955,
L 220 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en redegørelse for de praktiske, retlige og økonomiske konsekvenser i tilfælde af, at det ved EU afgøres, at Danmark ikke har overholdt VVM-direktivet i forbindelse med Lynetteholm, til transportministeren
2400449_0003.png
Side 3/3
præmis 76 med henvisning til dom af 26.7.2017, Comune di Corri-
donia m.fl., C-196/16 og C-197/16, EU:C:2017:589, præmis 37 og
38.”
I forhold til spørgsmålet om økonomiske og praktiske konsekven-
ser kan man forestille sig mange scenarier alt afhængig af præmis-
serne i en given dom. Jeg mener derfor, at det bliver for hypotetisk
at besvare.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht