Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 8
Offentligt
2399651_0001.png
Fra:
Christian Lerche [mailto:[email protected]]
Sendt:
21. maj 2021 13:11
Emne:
L220 TRU Dansk Sejlunion Foretræde 2105 2021
Tak for i dag.
Jeg sender hermed Line Markerts talepapir.
Med venlig hilsen
Christian Lerche
Direktør
Dansk Sejlunion
t
(+45) 88207001
m
(+45) 51557494
[email protected]
Få viden, guides og inspiration - tilmeld dig vores
nyhedsbreve
.
Bliv klog på Dansk Sejlunion -
læs vores profilbrochure.
Foretræde 2105 2021
torsdag den 20. maj 2021
22.48
Talepapir til foretræde for Folketingets Transportudvalg fredag den 21. maj 2021
Dansk Sejlunions formand Line Markert
Disposition:
1 Tak og præsentation
2 Indflyvning
3 Sikkerhed og Lynetteløbet
4 S/K Lynetten og Margretheholm Havn
5 Rekreativt brug af havet
6 Opsamling
1 Tak og præsentation
Tak fordi, vi I vil mødes med os.
Præsentation Line og Christian
Vi er glade for, at I vil lytte til vores bekymringer og konkrete forbedringsønsker for
Lynetteholm-projektet
Vi er naturligvis også klar til at svare på spørgsmål fra udvalget
L 220 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 7/5-21 vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, fra Dansk Sejlunion
2399651_0002.png
2 Indflyvning
Det er desværre ikke længe siden, Christian og jeg sad her sidst sammen med FLID, fordi vi var
bekymrede for adgangen til havet - den gang Guldborgsund.
Vi oplever desværre i mange tilfælde, at vores rekreative brug af havet bliver udfordret
af samfundets eller andres interesser
fx i forbindelse med byudvikling,
infrastrukturprojekter, energianlæg eller dambrug.
Selvom havet er stort og ser fint ud på overfladen, så kan vi ikke bare sejle alle steder.
o
Nogle af vores både har høje master,
o
de færreste både har ret meget motorkraft
o
og så kræver de fleste både, at der er dybt nok og rent under overfladen.
En af de seneste udfordringer er planerne om Lynetteholmen
Ingen tvivl om, at dén plan ikke springer ud af vores cockpit.
o
Projektet giver virkelig mange udfordringer for fritidssejlerne
uanset, hvad man
sejler i (sejlbåd, fiskejolle, motorbåd, kajak, robåd eller SUP)
o
Vores største bekymring knytter sig til sikkerheden for alle sejlere
o
Me vi er også ærgerlige over, at iste ’bye s blå fælledpark’
- som både er
attraktiv som rekreativt område og som kapsejladsbane
For sejlere fra København og fra ind- og udland
Og så ærgrer det os - at projektet kommer til at udfordrer en vigtig del af hovedstadens
identitet -
som en attraktiv maritim og sejladsvenlig hovedstad.
Der er mange ting i spil i forbindelse med Lynetteholm.
Vi deler mange af de bekymringer, som andre organisationer har fremført over for jer
Fx omkring miljø, klima, hastværk og demokratisk proces,
I dag koncentrerer vi os om de tre hovedpunkter, som vi også har adresseret i vores
henvendelse til udvalget:
Sikkerhed og i den forbindelse vores ønsker om at bevare Lynetteløbet
Margretheholm Havn
Indskrænkningen af farvandet ud for København
3 Sikkerhed og Lynetteløbet
Hidtil har en adskillelse af kommerciel sejlads og fritidssejlads været afgørende for
havnemyndighederne i København af sikkerhedsmæssige årsager. Den kommercielle trafik
skal derfor i dag holde sig til Kronløbet mod nord, og fritidssejlerne skal benytte Lynetteløbet
mod øst.
Med det forslag til anlæg af Lynetteholm, som er fremlagt, bliver Lynetteløbet lukket. Den nye
halvø bliver landfast med Amager.
L 220 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 7/5-21 vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, fra Dansk Sejlunion
Det betyder, at al sejlende trafik fremover skal benytte Kronløbet
det vil sige Oslofærger,
krydstogtsskibe, containerskibe, lystsejlere for sejl eller motor, små fiskerjoller, kajakker,
robåde, SUP og hvad man nu sejler i eller på.
Samtidig bliver Kronløbet (når Lynetteholmen er færdigopfyldt) gjort til en over en kilometer
lang, smal, og usikker tragt, som det for de fleste sejlere vil tage 10-15 minutter at passere.
I kraftig vind og strøm vil bølgerne i løbet blive meget uforudsigelige og svære at
sejle i. Det ser vi allerede i dag efter anlæg af Nordhavn og Orientkaj. Men med
Lynetteholm mod øst, bliver dette problem betydeligt større.
På den vestlige side af Kronløbet ligger skiftende krydstogtsskibene mere eller mindre
permanent til kaj i sommerhalvåret, hvor aktiviteten for alle andre også er størst. Ud over at
krydstogtsskibene optager plads i bredden, så skal de også beskyttes af en terrorsikringszone.
Selvom de ikke ligger i den smalleste del af løbet, kommer de til at optage meget plads for ind
og udsejling af løbet
Når store skibe skal passere, lukkes løbet helt for andre både, som kommer til at vente inden i
havnen eller på åbent vand.
Og læg så endelig i tillæg, at der på et tidspunkt etableres en stormflodport, som på det
smalleste sted vil indsnævre løbet til blot omkring 80 meter.
Vi er på den baggrund samlet set særdeles bekymrede for sikkerheden i og ved enderne af
Kronløbet. Uanset hvilke foranstaltninger, der foretages i Kronløbet, har vi svært ved at se,
hvordan det kan blive sikkert.
Udfordringen vil være størst for de mindste trafikanter på SUP, i kajak, i robåd og i mindre
sejlbåde uden væsentlig motorkraft.
Når jeg her omtaler sikkerhed, så er ikke bare et spørgsmål om utryghed og skrammer.
Når bløde og hårde trafikanter mødes, eller når store skibe møder de små, så kan det få fatale
følger. (Vi kan for eksempel ikke altid se hinanden.)
Vi opfordrer derfor meget indtrængende til, at Folketinget beslutter at bevare Lynetteløbet
som en sydlig korridor for fritidssejlere, så de mange tusinde både får to muligheder for at
sejle ind og ud af Københavns Havn. Det handler hverken om bekvemmelighed eller tradition,
men om sikkerhed.
Vi beder om, at udvalget noterer, at også Copenhagen Malmoe Port, som er driftoperatør på
Københavns Havn, har anført samme bekymring for sikkerheden i deres høringssvar. De
opfordrer også til at bevare Lynetteløbet.
Vi ved godt, at det er en dyrere løsning, fordi det indebærer yderligere perimeterarbejde og
etablering af en eller to akvædukter og en stormflodsport mod øst. Men der er hollandske
erfaringer, som viser, at det ikke er så dyrt, som By&Havn har indikeret. Det er efter vores
vurdering en rimelig pris for skibstrafikkens og lyst sejlernes sikkerhed.
4 S/K Lynetten og Margretheholm Havn
L 220 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 7/5-21 vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, fra Dansk Sejlunion
Jeg vil nu vende mig mod udfordringerne ved Margretheholm Havn, som er en af de største
lystbådehavne i Danmark med en af de største sejlklubber. Havnen er i sin tid anlagt af
medlemmerne selv, der oprindeligt talte mange arbejdere fra det nærtliggende B&W
skibsværft.
Vi støtter naturligvis vores store medlemsklubs ønske om at slippe for at blive spærret inde
bag en klapbro, der i det eksisterende forslag kun skal åbnes uden for normal arbejdstid.
Vi er bekendte med, at der er dialog om yderligere åbningstider, men vi fastholder, at broen er
en uacceptabel løsning.
Vi ved, at klubben foreslår en akvæduktløsning i stedet for broen. Akvædukten vil sikre
uhindret passage for både lastbiler og både.
By & Havn har hidtil afvist forslaget om en akvædukt, fordi de skønner, at det er en dyrere
løsning. Vi er bekendte med, at klubben netop har fået konkrete, hollandske vurderinger, som
tegner meget billigere, end Byg & Havns estimater.
En akvædukt vil kunne etableres for knap 200 mio. kr.
Det er noget dyrere end en klapbro.
Til gengæld forventes levetiden at være 100 år i stedet for klapbroens 30 år. Alt i alt en
god forretning for samfundet.
Akvædukten vil kunne være til gavn for trafik til og fra Lynetteholmen mange år frem i
tiden
også efter opfyldningen. Vi opfordrer til, at tænke I livscyklus økonomi, ikke kun
økonomi for den første bygherre
Derfor opfordrer vi til, at ændre anlægsprojektet, så der etableres en akvædukt ved
Margretheholm Havn.
5 Rekreativt brug af havet
Med anlægget af Lynetteholm forsvinder et meget attraktivt sejladsfarvand for alle sejlere,
der passerer eller færdes i Øresund.
Ma ge bruger o rådet so e ”blå fælledpark”.
Sammenlign situation med, at Københavns Kommune bebyggede Fælleparken og
fjernede hovedstadens største grønne åndehul.
Området bliver brugt til søndagsudflugter, fisketure, sommerudflugter
Det rummer desuden en populær kapsejladsbane for to af vores sejlklubber, der bruges
også som stævnebane, hvor sejlere fra mange andre klubber (danske og internationale)
deltager.
Nedlæggelsen af dette sejladsfarvand er ødelæggende for vores sport i hovedstadsområdet
Som tingene er nu, kan vi ikke bare flytte aktiviteten længere ud i Kongedybet mod
Middelgrunden (vindmøllerne).
Området mod vindmøllerne på Middelgrunden er i mange årtier er blevet benyttet som
affaldsdepot for bygge- og industriaffald.
L 220 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 7/5-21 vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, fra Dansk Sejlunion
Området er
på søkortet omtalt som ”urent”, og enhver sejler med respekt for sig selv og
sit skib gør klogt i at holde sig væk. Der er enkelte, der har taget chancen - og det har
kostet nogle af dem deres skibe - og gasterne lysten til at sejle igen.
Det betyder, at sejladsmulighederne øst om Lynetteholm bliver meget begrænsede.
Hvis Lynetteholmen bliver en realitet, opfordrer vi til, at uddybning af det tilbageværende
areal bliver en del af projektet.
6 Opsamling
Lad mig samle op her til sidst.
Lynetteholmen giver enorme udfordringer
ikke blot for vores sport og rekreative brug af Københavns Havn og havet omkring byen,
Men for den kommercielle trafik i og omkring havnen
Og for
alle der elsker det maritime liv i og omkring København
Vi håber, I nøje vil overveje de pointer og argumenter, vi har lagt frem her, og støtte vores
ønsker om forbedringer af projektet.
Vi har prioriteret vores taletid. Men vi bakker op om bekymringerne om beslutningsprocessen
og projektets konsekvenser for miljøet.
Vi er klar til at besvare udvalgets spørgsmål
både i dag og herefter.
Tak for jeres opmærksomhed.