Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 8
Offentligt
2393001_0001.png
Til Folketingets Transportudvalg
Brøndby, den 7. maj 2021
L220 - Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm
Vi anmoder hermed om foretræde for Folketingets Transportudvalg for at fremføre
vores bekymringer over projektet og foreslå ændringer, der kan afbøde nogle af
udfordringerne.
Vi har tidligere afgivet høringssvar i forbindelse med VVM-rapporten, og da
lovforslaget var i høring. Vores kritik og bekymring er desværre ikke blevet
imødekommet eller tilgodeset.
Dansk Sejlunion repræsenterer 260 danske sejlklubber med ca. 55.000 medlemmer. I
denne sammenhæng fremfører vi endvidere interesserne for danske og internationale
sejlere, der gæster København, samt andre bløde trafikanter i havnen.
Vi appellerer til, at der foretages ændringer i lovforslaget, fordi forslaget i den
nuværende udformning indebærer:
-
at sikkerheden for fritidssejlere forringes markant, når alle sejlere (uanset om
det er i kano, kajak, robåd, SUP, joller, små og store motorbåde og små og
store sejlbåde) skal benytte det lange, smalle Kronløb side om side med
erhvervstrafik, færger mv. langs de store krydstogtsskibe
at en af landets største sejlklubber og lystbådehavne afskæres adgangen til
havet
at den nye bydel i havet i væsentlig grad vil forringe sejlernes muligheder for at
sejle til, fra og omkring København
-
-
Vi uddyber disse bekymringer i det følgende.
Baggrund:
Sikkerhed for fritidssejlads
Vi er meget bekymrede for den fremtidige sikkerhed for sejlere i både af alle typer:
Kano, kajak, robåd, SUP, joller, små og store motorbåde og små og store sejlbåde,
fritidsfiskere og alle andre, der bruger havnen og havet i fritiden.
Med etablering af Lynetteholm lukkes Lynetteløbet, der hidtil – af sikkerhedsmæssige
årsager – har været den anviste vej ind og ud af Københavns Havn for fritidssejlere.
Fremover henvises al sejlads til Kronløbet, der udformes som en meget lang, smal
tragt mellem krydstogtsskibende ved Orientkaj og Lynetteholm.
Vi har deltaget i en simuleret sejlads for fritidsfartøj gennem Kronløbet. Vores
testsejler er meget erfaren, men oplevede alligevel betydelige udfordringer for
sejladsen – udfordringer, som hun kun kunne håndtere takket være erfaring og
fartøjets beskaffenhed. Vi er meget bekymrede for, at mindre erfarne sejlere eller
fartøjer af dårligere beskaffenhed, fx uden motorkraft, vil være i reel fare ved sejlads i
det kommende Kronløb.
Dansk Sejlunion - Idrættens Hus, DK-2605 Brøndby
+45 88207000 –
[email protected]
www.dansksejlunion.dk
Medlem af Danmarks Idrætsforbund
1
L 220 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 7/5-21 vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, fra Dansk Sejlunion
2393001_0002.png
Vi har noteret, at Kronløbet bl.a. på baggrund af simuleringen er gjort bredere, men
finder fortsat, at der er for store risici ved, at alle sejlere skal gennem det smalle
Kronløb. Ved simuleringen var der i øvrigt ikke isat en ”dokport”, som formentlig kun
bliver 80 meter bred.
Det er kendt, at der ved krydstogtsskibene på Orientkaj skal være en stor
sikkerhedsafstand som terrorsikring. Dermed er den frie bredde af Kronløbet til
sejlads reelt smallere end beskrevet i forslaget med deraf øgede risici.
Vi vurderer sammenfattende, at konsekvenserne for sikkerheden for fritidssejlerne er
væsentlige. Det skaber også usikkerhed med risiko for væsentlig negativ indvirkning
på København som mål og ramme for fritidssejlads.
Hidtil har fritidssejlere til og fra Københavns Havn været henvist til sejlads gennem
Lynetteløbet. Vi appellerer til, at et sikkert Lynetteløb bevares som alternativ
sejladsmulighed for fritidssejlere. Vi konstaterer, at denne mulighed slet ikke er
analyseret og beskrevet i grundlaget for projektet, hvor det blot tages som en
forudsætning, at løbet lukkes. Bevaring af Lynetteløbet forudsætter bilpassage i en
tunnel til Lynetteholm (eller en akvædukt for fritidsfartøjer) samt etablering af en
stormflodsport i Lynetteløbet.
Vi bemærker, at CMP (Copenhagen Malmö Port) har afgivet høringssvar, som
udtrykker tilsvarende bekymring for sikkerheden ved indsejling gennem Kronløbet,
hvor store og små både blandes.
Vi opfordrer indtrængende til, at Lynetteløbet bevares som et alternativ for
fritidssejleres besejling af Københavns Havn.
Besejling af Margreteholm Havn/Sejlklubben Lynetten
Margretheholm Havn er en af Danmarks største og mest aktive lystbådehavne. Den
lokale sejlklub, Sejlklubben Lynetten, har selv etableret havnen og driver havn og
klubaktiviteter på en dynamisk og aktiv måde til glæde for børn, unge og voksne
københavnere og de mange turister, der benytter havnen som udgangspunkt for
besøg i København. I projektet er det planlagt, at jordtransporten til Lynetteholm skal
køre over havnen på en ny bro, som kun forudses åben for havnens brugere i
weekender og på hverdage mellem kl. 16 og kl 07.
De beskrevne broåbningstider imødekommer slet ikke behovet ved en lystbådehavn,
hvor der ikke kun er aktivitet i weekender og aftener.
Pensionister, sejlerskole, ungdomsarbejde og de øvrige brugere i havnen benytter
også havnen i dagtimer på hverdage. Dette udelukkes de fra med projektets broanlæg
gennem havnen. Det er vigtigt i en storby, at foreningerne afspejler
befolkningssammensætningen og giver alle mulighed for at være aktive, når det
passer dem – uanset alder og beskæftigelse. Det er netop tilfældet i Sejlklubben
Lynetten og Margretheholm Havn.
Havnen er en vigtig gæstehavn for København. Denne funktion har vital betydning for
havnens økonomi og tilfører derudover København en betydelig turistøkonomisk
omsætning. Denne vil mere eller mindre forsvinde.
Den planlagte bro over havnen er i projektet en dæmningsløsning med smal
gennemsejling med broklap. Selv i åben tilstand vil den ikke muliggøre besejling for
Dansk Sejlunion - Idrættens Hus, DK-2605 Brøndby
+45 88207000 –
[email protected]
www.dansksejlunion.dk
Medlem af Danmarks Idrætsforbund
2
L 220 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 7/5-21 vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, fra Dansk Sejlunion
2393001_0003.png
sejl. Havnens sejlførende både (dvs. uden hjælpemotor), joller, skolebåde og
kapsejlende lystsejlere vil ikke længere kunne bruge havnen. Skal den aktivitet
ophøre, vil det få konsekvenser for klublivet.
Området, hvor broen etableres, er ramme for klubbens træning af børn ved sejlads i
optimistjoller. Denne vigtige aktivitet umuliggøres af broen.
Margretheholm Havn er hjemsted for den frivillige søredningstjeneste. Placeringen i
Margretheholm Havn er velbegrundet i forhold til det område, hvor der ydes
assistance og i forhold til de frivillige. En bro vil kunne vanskeliggøre assistance og
reelt umuliggøre, at havarister sikkert kan hjælpes i havn. Sejladssikkerheden er ikke
vurderet i VVM-rapporten.
Vi opfordrer derfor til, at der i stedet etableres en vejtunnel under Margretheholm
Havn eller en akvædukt for skibene.
Rekreative muligheder for fritidssejlere – Den Blå Fælledpark
Området, der fyldes op med jord, bliver af mange sejlere brugt som ’Den Blå
Fælledpark’. Derfor opleves etableringen af Lynetteholm som et meget voldsomt
indgreb.
Mod øst afgrænses området af Middelgrund med et forurenet område, der i mange
årtier blot blev benyttet som losseplads (bygge- og industriaffald, containere,
jernskrot m.v.), som man desværre skal holde sig langt fra for at undgå skader og
ulykker.
Tusindvis af københavnske sejlere bruger området mellem København og Middelgrund
til søndagsudflugter, fisketure eller sommerudflugter. Det rummer desuden en
populær kapsejladsbane for to af vores sejlklubber. Kapsejladsbanen bruges også som
stævnebane, hvor sejlere fra mange andre klubber deltager. Nedlæggelsen af
kapsejladsbanen er ødelæggende for vores sport i hovedstadsområdet.
Der er ikke mulighed for at flytte aktiviteten længere østover, fordi farvandet tættere
mod Middelgrund og vindmølleparken som nævnt igennem årtier er blevet anvendt
som losseplads, som gør området farligt at sejle i.
Afstanden mellem Lynetteholm og det ”urene” område er, så vidt vi kan måle, højst
600 meter på det smalleste sted. Fraregnet nødvendig sikkerhedsafstand til
land/grund efterlades sejlerne med 4-500 meter til aktiviteter. Kapsejladsbaner
udlægges som hovedregel med en diameter på 0,6-1,0 sømil (godt 1.850 meter).
Kapsejlads i området vil derfor slet ikke være muligt, hvor fx klubberne i Langelinje og
Lynetten i dag har deres sejladser.
På den baggrund opfordrer vi til, at bygherren pålægges at foretage oprensning af det
forurenede område.
Forslag:
Vi er, som det fremgår, meget kritiske over for, at det i lovforslaget og
bemærkningerne dertil på ingen måde afspejles, hvilken betydning fritidssejlerne har
for København, ej heller at der skal tages hensyn til dem. Det appellerer vi til, I retter
op på – både for de tusindvis af lokale sejlere og udenlandske gæstesejleres
Dansk Sejlunion - Idrættens Hus, DK-2605 Brøndby
+45 88207000 –
[email protected]
www.dansksejlunion.dk
Medlem af Danmarks Idrætsforbund
3
L 220 - 2020-21 - Bilag 8: Henvendelse af 7/5-21 vedrørende forslag til ændringer i lovforslaget til gavn for fritidssejlere, fra Dansk Sejlunion
2393001_0004.png
sikkerheds skyld, men også for at bevare fortællingen om København som en levende
havneby med kulturelle og rekreative værdier omkring det blå havnemiljø.
Vi ønsker følgende ændringer:
1. Bevaring af ”Lynetteløbet”, så havnen af fritidssejlere kan besejles både
gennem Kronløbet og Lynetteløbet. Lynetteløbet vil dermed i en ny udformning
kunne fremstå som en kanal mellem havnen og Kongedybet, der hvor løbet
allerede findes. Dermed bliver Lynetteholm en reel holm (ø). Det vil indebære,
at Lynetteholm skal afsluttes med en perimeter mod syd og forbindes til
Amager af 1-2 akvædukter til vejforbindelser
2. Etablering af en akvædukt ved Margretheholm Havn i stedet for den foreslåede
klapbro, der har meget begrænsede åbningsmuligheder for havnens mange
brugere.
3. Afgravning af affaldsdepotet (Det urene område) ved Middelgrund mellem
Lynetteholm og vindmøllerne, hvor der er henkastet store mængder industri-
og byggeaffald. Derved vil et større rekreativt område (Den blå Fælledpark)
blive bevaret for brugerne, der tæller tusindvis af tursejlere, kapsejlere, fiskere,
roere og turister
Vi er naturligvis bekendte med, at vores ønsker vil udfordre tidsplanen for projektet
og påføre projektet meromkostninger. Ingen af disse hensyn bør imidlertid veje
tungere end at finde løsninger på de mange udfordringer omkring Lynetteholm.
Vi ser frem til at uddybe vores synspunkter og drøfte vores forbedringsønsker på et
møde i Transportudvalget.
Med venlig hilsen
Line Markert
Formand
Dansk Sejlunion - Idrættens Hus, DK-2605 Brøndby
+45 88207000 –
[email protected]
www.dansksejlunion.dk
Medlem af Danmarks Idrætsforbund
4