Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 47
Offentligt
2409848_0001.png
Til lovforslag nr.
L 220
Folketinget 2020-21
Ændringsforslag stillet den 2. juni 2021
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
Af
transportministeren:
Til kapitel 6
3)
I kapiteloverskriften ændres »og finansiering« til: »,
finansiering og miljøfremmende tiltag«.
[Præcisering af kapiteloverskrift]
Til § 17
4)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal arbejde
for at erstatte fjernede ålegræsarealer med tilplantning af
ålegræsarealer, der er dobbelt så store som de fjernede, og at
etablere en marin havpark.«
[Kompenserende tiltag for vand- og havmiljø i Øresund]
Bemærkninger
Til nr. 3
Som følge af det foreslåede nye stk. 3 til § 17 om yderli‐
gere miljøfremmende tiltag præciseres kapiteloverskriften til
kapitel 6.
Til nr. 4
Af det fremsatte lovforslag følger af det foreslåede §
17, stk. 1, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder
omkostninger forbundet med projektet nævnt i § 1. Af det
foreslåede stk. 2 til bestemmelsen følger det, at Københavns
Kommune stiller garanti for finansiering af etablering af den
østlige del af Lynetteholm som et kystlandskab, jf. § 1, stk.
1, nr. 2.
Det foreslås med dette ændringsforslag, at bestemmelsen
suppleres med et nyt stykke, som pålægger Udviklingssel‐
skabet By & Havn I/S at arbejde for at gennemføre to sup‐
plerende miljøfremmende tiltag. Det skal understreges, at
disse supplerende tiltag ikke er en miljøretlig forudsætning
for at kunne tillade projektet med vedtagelse af anlægslov‐
forslaget som fremsat. Der er således alene tale om, at der
fra politisk side er ønske om, at Udviklingsselskabet By &
Havn I/S forpligtes til – ud over det miljøretligt forudsatte
– at iværksætte yderligere tiltag, som kan være til gavn for
vand- og havmiljøet i Øresund.
Miljøundersøgelsesprocessen og lovbehandlingen af lov‐
forslaget som fremsat har givet anledning til en række
spørgsmål fra politisk side om projektets påvirkning af
vand- og havmiljøet i Øresund, herunder særlig den forud‐
satte ordning om kompenserende tiltag i forhold til projek‐
tets merudledning af kvælstof m.v.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 33 til
lovforslaget, har spørgsmålet om projektets merudledning
af kvælstof m.v. været indgående behandlet af miljømyndig‐
hederne, herunder Miljøministeriet, jf. notat om den retlige
ramme for kompenserende foranstaltninger, som er vedlagt
besvarelsen.
Det følger heraf, at det for perioden frem mod udgangen
af 2022 er vurderingen, at projektets merudledning – i lyset
af de kompenserende tiltag, som allerede er gennemført af
Københavns Kommune i relation til særlig Renseanlæg Ly‐
netten og Damhusåen – ikke vil hindre målopfyldelse for
vandplansområdet. Der er i forhold til perioden efter 2022
fastsat vilkår i implementeringsredegørelsen om, at Udvik‐
lingsselskabet By & Havn I/S skal præsentere bindende pla‐
ner for kompensationer for projektets merudledninger. Disse
bindende planer skal dokumenteres over for tilsynsmyndig‐
hederne for projektet inden udløbet af 2022. Såfremt kom‐
pensationerne for perioden efter 2022 vil være forbundet
med udgifter, er Udviklingsselskabet By & Havn I/S ansvar‐
lig for at dække disse.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget
som fremsat, jf. afsnit 5, er det i ejerkredsen i Udviklingssel‐
skabet By & Havn I/S besluttet at sikre, at selskabet sætter
en pulje på 30 mio. kr. af til at iværksætte yderligere kom‐
penserende tiltag for merudledningen fra projektet. Dette
gælder, uanset at projektets merudledning kan håndteres ud
AX026648
L 220 - 2020-21 - Bilag 47: Ændringsforslag nr. 3 og 4 til 3. behandling
2409848_0002.png
2
fra en samlet vurdering af kompenserende tiltag i vandpla‐
nområdet. Det er endnu ikke besluttet, hvilke tiltag der skal
iværksættes for denne pulje på 30 mio. kr. Det vil blive
besluttet i løbet af projektets anlægs- og driftsfase, men det
er en klar forudsætning, at tiltagene skal kompensere for
projektets samlede merudledning, og at der derfor skal være
tale om reelle kompenserende tiltag, der er anerkendt ef‐
ter almindelige standarder inden for miljøforvaltningen. Så‐
fremt det ikke er muligt at finde kompenserende tiltag for
projektets samlede merudledning inden for de 30 mio. kr.,
vil selskabet være forpligtet til at finde supplerende finansie‐
ring.
Uanset at der er fastlagt en fast retlig og finansiel ramme
for kompenserende foranstaltninger for såvel anlægs- som
driftsfasen af projektet, er der som nævnt politisk ønske om
at pålægge Udviklingsselskabet By & Havn I/S at arbejde
for at gennemføre yderligere to supplerende miljøfremmen‐
de tiltag. Der gives ikke med vedtagelse af anlægsloven til‐
ladelse til disse to supplerende tiltag, som skal gennemføres
ved indhentelse af nødvendige supplerende administrative
tilladelser, herunder om fornødent ved udarbejdelse af miljø‐
konsekvensvurderinger.
Efter ændringsforslaget forpligtes Udviklingsselskabet
By & Havn I/S på den baggrund til for det første at arbejde
for, at den ålegræs, som fjernes i forbindelse med gennem‐
førelsen af projektet, skal erstattes ved tilplantning af et
ålegræsareal, der er dobbelt så stort som det fjernede areal.
For det andet foreslås det, at Udviklingsselskabet By &
Havn I/S forpligtes til at arbejde for, at der etableres en
marin havpark med mulighed for nye stenrev, udplantning
af ålegræs, etablering af muslingebanker m.v. Selskabet kan
udvikle en sådan marin havpark i samarbejde med WWF
Verdensnaturfonden, som selskabet i forvejen har et kon‐
struktivt samarbejde med. En sådan marin havpark vil anta‐
gelig kunne etableres ud for det kystlandskab, som etableres
i medfør af anlægsloven. Dette afklares dog først endeligt
i forbindelse med den nærmere tilrettelæggelse af, hvordan
tiltaget kan gennemføres i praksis.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S er ansvarlig for
i samarbejde med relevante miljømyndigheder at afklare,
hvorvidt tiltagene i sig selv indebærer, at der skal udarbejdes
miljøkonsekvensvurderinger, og eventuelt at sætte sådanne
miljøundersøgelser i gang efter gældende regler herom, lige‐
som selskabet vil være ansvarlig for at indhente fornødne
administrative tilladelser hertil. Eventuelle kumulative virk‐
ninger af Lynetteholm indgår heri. Tiltagene er således ikke
en del af anlægsprojektet, jf. § 1, og derfor bl.a. ikke omfat‐
tet af § 4 og kapitel 3.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S er endelig ansvarlig
for at finansiere de to supplerende tiltag efter det foreslåede
nye stykke, herunder også de omkostninger, der måtte væ‐
re forbundet med indhentelse af tilladelser, udarbejdelse af
supplerende miljøundersøgelser m.v.