Til lovforslag nr.
L 220
Folketinget 2020-21
Ændringsforslag stillet den 2. juni 2021
Ændringsforslag
til 3. behandling af
Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
Af
transportministeren:
Til kapitel 6
3)
I kapiteloverskriften ændres »og finansiering« til: »,
finansiering og miljøfremmende tiltag«.
[Præcisering af kapiteloverskrift]
Til § 17
4)
Som
stk. 3
indsættes:
»Stk. 3.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal arbejde
for at erstatte fjernede ålegræsarealer med tilplantning af
ålegræsarealer, der er dobbelt så store som de fjernede, og at
etablere en marin havpark.«
[Kompenserende tiltag for vand- og havmiljø i Øresund]
Bemærkninger
Til nr. 3
Som følge af det foreslåede nye stk. 3 til § 17 om yderli‐
gere miljøfremmende tiltag præciseres kapiteloverskriften til
kapitel 6.
Til nr. 4
Af det fremsatte lovforslag følger af det foreslåede §
17, stk. 1, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder
omkostninger forbundet med projektet nævnt i § 1. Af det
foreslåede stk. 2 til bestemmelsen følger det, at Københavns
Kommune stiller garanti for finansiering af etablering af den
østlige del af Lynetteholm som et kystlandskab, jf. § 1, stk.
1, nr. 2.
Det foreslås med dette ændringsforslag, at bestemmelsen
suppleres med et nyt stykke, som pålægger Udviklingssel‐
skabet By & Havn I/S at arbejde for at gennemføre to sup‐
plerende miljøfremmende tiltag. Det skal understreges, at
disse supplerende tiltag ikke er en miljøretlig forudsætning
for at kunne tillade projektet med vedtagelse af anlægslov‐
forslaget som fremsat. Der er således alene tale om, at der
fra politisk side er ønske om, at Udviklingsselskabet By &
Havn I/S forpligtes til – ud over det miljøretligt forudsatte
– at iværksætte yderligere tiltag, som kan være til gavn for
vand- og havmiljøet i Øresund.
Miljøundersøgelsesprocessen og lovbehandlingen af lov‐
forslaget som fremsat har givet anledning til en række
spørgsmål fra politisk side om projektets påvirkning af
vand- og havmiljøet i Øresund, herunder særlig den forud‐
satte ordning om kompenserende tiltag i forhold til projek‐
tets merudledning af kvælstof m.v.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 33 til
lovforslaget, har spørgsmålet om projektets merudledning
af kvælstof m.v. været indgående behandlet af miljømyndig‐
hederne, herunder Miljøministeriet, jf. notat om den retlige
ramme for kompenserende foranstaltninger, som er vedlagt
besvarelsen.
Det følger heraf, at det for perioden frem mod udgangen
af 2022 er vurderingen, at projektets merudledning – i lyset
af de kompenserende tiltag, som allerede er gennemført af
Københavns Kommune i relation til særlig Renseanlæg Ly‐
netten og Damhusåen – ikke vil hindre målopfyldelse for
vandplansområdet. Der er i forhold til perioden efter 2022
fastsat vilkår i implementeringsredegørelsen om, at Udvik‐
lingsselskabet By & Havn I/S skal præsentere bindende pla‐
ner for kompensationer for projektets merudledninger. Disse
bindende planer skal dokumenteres over for tilsynsmyndig‐
hederne for projektet inden udløbet af 2022. Såfremt kom‐
pensationerne for perioden efter 2022 vil være forbundet
med udgifter, er Udviklingsselskabet By & Havn I/S ansvar‐
lig for at dække disse.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget
som fremsat, jf. afsnit 5, er det i ejerkredsen i Udviklingssel‐
skabet By & Havn I/S besluttet at sikre, at selskabet sætter
en pulje på 30 mio. kr. af til at iværksætte yderligere kom‐
penserende tiltag for merudledningen fra projektet. Dette
gælder, uanset at projektets merudledning kan håndteres ud
AX026648