Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 40
Offentligt
2407882_0001.png
Til Folketingets Transportudvalg
Den 1. juni 2021
Regeringen har
ikke
med L 220 tilvejebragt det nødvendige lovgrundlag for på sigt at flytte
renseanlægget Lynetten. Man har sådan set gjort det modsatte, hvis Folketinget vedtager L 220
inden der er sket en afklaring af den fremtidige placering af renseanlæg i hovedstadsområdet jf.
Transportudvalget 2020-21, L 220 – Bilag 35.
Samtidig fastslå ministeren, i besvarelsen af spørgmål 188, den 31. maj
1
»En eventuel flytning af renseanlægget Lynetten er ikke en nødvendig konsekvens, hverken
i forhold til anlæg af Lynetteholm eller en eventuel senere byudvikling af halvøen.
Det er
helt og aldeles op til ejerne af BIOFOS at bestemme,
om renseanlægget skal blive liggende
eller flytte. Det beror på deres egen beslutning på baggrundaf de forretningsplaner, som
BIOFOS er ved at udarbejde.«
Men da det har meget stor betydning for den økonomiske bæredygtighed af det samlede
Lynetteholm-projekt om og evt. hvornår renseanlægget Lynetten flyttes og dermed for en fremtidig
byudvikling på Lynetteholmen og Refshaleøen - ’parkerer’ Folketinget med L 220 i realiteten
Lynetteholm-projektets fremtid i BIOFOS’ ejerkreds.
Hvis byudviklingspotentialet på Lynetteholmen indskrænkes afgørende, er det forventeligt, at det
har betydelige konsekvenser for er de billige boliger. By & Havns indtægterne fra salg af
byggeretter til almene boliger er omkring halvt så stort som hvis der bygges ejerlejligheder. Det
fremgår også tydeligt af By & Havns vedtægter, at »Interessentskabet
skal
drives på et
forretningsmæssigt grundlag med
størst mulig
værdiskabelse...«
De omfattende og bekostelige ledningsomlægninger der er en konsekvens af Principaftalen af 5.
oktober 2018, herunder den nødvendige koordinering med anlæggelse af Østlig Ringvej og en evt.
metrobetjening af Lynetteholmen og Refshaleøen - forholder L 220 sig heller ikke til. Ligesom det
er mere end uklart med den politiske forståelse af 1. juni, om Folketinget med L 220 beslutter, at
forstærkning af spildevandsledning skal
udskydes
indtil ca. 2025, hvor der forventeligt er er sket en
afklaring af den fremtidige placering af renseanlægget Lynetten og Østlig Ringvej.
Tidsplanen i Transportministerens Implementeringsredegørelse fra den 27. maj, er på dette punkt i
modstrid med den politiske forståelse fra den 1. juni.
Dertil kommer en betydelig konflikt om Prøvestenens fremtid – en konflikt der også har stor
betydning for hele Lynetteholmen-projektet.
1 Besvarelsen af
Spørgsmål 188
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/L220/spm/188/index.htm
L 220 - 2020-21 - Bilag 40: Henvendelse af 2/6-21 vedrørende flytning af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2407882_0002.png
Den politisk forståelse om Lynetteholm mellem Transportministeriet, Københavns Kommune, 13
omegnskommuner og Frederiksberg
2
bekræfter kun, at Folketinget
ikke
ved hvad det er for et
Lynetteholm-projekt, jf. Principaftale om anlæg af Lynetteholmen, af 5. oktober 2018
3
, der skal 3.
behandles den 4. juni.
Af Principaftalen fremgår det, at:
- Parterne er enige om, at man vil arbejde for, at BIOFOS A/S har et beslutningsgrundlag for
på sigt at flytte Renseanlæg Lynetten. Til det formål vil staten tilvejebringe det
nødvendige
lovgrundlag.
Men med den politiske forståelse af 1. juni 2021 er der kun:
- enighed om, at det samlede projekt om forstærkning og forlængelse af ledningen
udskydes
indtil, at der er en afklaring af den fremtidige placering af renseanlægget Lynetten mv.
Det
foreslås
derfor, at der indgås en aftale mellem By & Havn og BIOFOS om følgende
forhold:
Der laves en forstærkning af ledningen, der hvor Lynetteholms østlige perimeter skal
anlægges. Udgiften er estimeret til 38,5 mio.kr. BIOFOS betaler denne udgift i
overensstemmelse med anlægsloven. Udgifter herudover afholdes af By & Havn.
By & Havn og BIOFOS optager forhandlinger om håndteringen af U1-ledningen
efter 2024 senest medio 2022, med en afslutning inden udgangen af 2024, jf.
ovenstående punkt
By & Havn har ansvar for at ansøge TRM om ovenstående som en projektændring
iht. anlægsloven, herunder udarbejde eventuelle miljøvurderinger.
En af de muligheder der tegner er, at:
Forstærkning af ledning
afventer
indtil ca. 2025, hvor der forventeligt er afklaring
vedrørende den fremtidige placering af renseanlægget Lynetten og Østlig Ringvej
At denne mulighed er yderst relevant fremgår af Vejdirektoratets forundersøgelse af en Østlig
Ringvej
4
:
Forløb gennem byen
Fra det fælles tilslutningsanlæg med Nordhavnstunnelen og 7-800 m frem mod indsejlingen
til Københavns Havn etableres linjeføringsvariant Ø4 som en nedgravet tunnel. På dette sted
ændres anlægsmetoden til sænketunnel.... Ø4 fortsætter herefter i en sænketunnel frem til
tilslutningsanlægget på Lynetteholm.
Dette kan lade sig gøre, hvis der inden for Lynetteholms perimeter endnu ikke er opfyldt på
det tidspunkt, hvor Ø4 eventuelt etableres. Anlægsarbejdet kræver tæt koordinering med
udviklingen af Lynetteholm. Kryds af store afløbsledninger fra byen, fra Renseanlæg
Lynetten og fra et evt. kontrol- og vedligeholdelsescenter (CMC) …. skal ligeledes
håndteres. Selve tilslutningsanlægget på Lynetteholm forventes etableret som nedgravet
tunnel.
2 Kommunal politisk forståelse om Lynetteholm
https://www.trm.dk/nyheder/2021/kommunal-politisk-forstaaelse-om-lynetteholm
3 Principaftale om anlæg af Lynetteholmen
https://www.trm.dk/media/3568/bilag-til-aftale_principaftale-om-lynetteholmen.pdf
4 Forundersøgelse af en Østlig Ringvej omkring København
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/oestlig-ringvej
L 220 - 2020-21 - Bilag 40: Henvendelse af 2/6-21 vedrørende flytning af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2407882_0003.png
I Vejdirektoratets rapport tekniske og miljømæssige undersøgelser af Østlig Ringvej
5
fastslås det
også:
I beskrivelsen vil der
ikke
blive lagt vægt på de forberedende arbejder som f.eks.
ledningsomlægninger ud over identifikation af væsentlige ledninger og installationer. I næste
fase bør der laves en overordnet koordination med andre anlægsprojekter som fx.
Lynetteholmen og Metro.
Ledningsomlægninger under Lynetteholmen er
antaget
håndteret i Lynetteholmen projektet.
BIOFOS har også påpeget i deres høringssvar til L 220, at Østlig Ringvej kan betyde yderligere
omlægninger af spildevandsledningerne.
I tidsplanen i den implementeringsredegørelsen som Transportministeren har fremsendt til
Folketinget den 27. maj
6
, fremgår det, at By & Havn vil have etablere den Østlige Perimeter (fase 2-
område) ved udgangen af 2023.
Men denne tidsplan er ikke i overensstemmelse, dels med indholdet i den foreslåede - men endnu
ikke færdigforhandlede - aftale mellem By & Havn og BIOFOS og den er heller ikke i
overensstemmelse med den ikke eksisterende koordinering med de omfattende
ledningsomlægninger i forbindelse med anlæggelse af Østlig Ringvej og en metrobetjening af
Lynetteholmen.
Prøvesten kan blive en central del af Lynetteholm-projektet
I Vejdirektoratets forundersøgelser af Østlig Ringvej etableres der en frakørsel på Prøvestenen (Ø4),
da regeringen i Infrastrukturplan 2035
7
lægger op til en etape-deling af Østlig Ringvej, hvor der kun
frem til 2035 sker en forlængelse af Nordhavnstunnelen til Lynetteholm, mens der samtidig
gennemføres en VVM-undersøgelse af en fuld ny Østlig Ringvej, som via Amager skal forbinde
Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. Er det relevant at forholde sig til
Prøvestenens fremtid – også fordi Metroselskabet i deres forundersøgelser af Metrobetjening af
Lynetteholm
8
placerer et kontrol- og vedligeholdelsescenter (CMC) på Prøvestenen (M5 Vest).
5 Forundersøgelse Østlig Ringvej; Teknisk og miljømæssige undersøgelser
https://api.vejdirektoratet.dk/sites/default/files/2020-08/Teknik-%20og%20milj%C3%B8rapport%20aug%202020.pdf
6 Implementeringsredegørelse for anlægsloven for Lynetteholm, fra transportministeren
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l220/bilag/32/index.htm
7 Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035
https://www.trm.dk/publikationer/2021/danmark-fremad-infrastrukturplan-2035/
8 Forundersøgelse Metrobetjening af Lynetteholm
https://m.dk/media/3381/20982-metro-rapport-lynetteholmen-19.pdf
L 220 - 2020-21 - Bilag 40: Henvendelse af 2/6-21 vedrørende flytning af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2407882_0004.png
BIOFOS har også anlyseret muligheden for at flytte renseanlægget Lynetten til Prøvesten
9
. Ligesom
Prøvesten er af stor betydning som brændstofslager for Københavns Lufthavn i Kastrup. En
lufthavn som regeringen planlægger at udbygge. Prøvestenen er samtig det stede tæt på lufthaven,
hvor tankskibe kan anløbe – hvorefter det brændstoffet transporteres i rør til Lyfthavnen. Skal
flybrændstoffet transporteres på lastbil, vil det medføre en yderligere trafik- og trængselsbelastning
af det eksisterende vejnet i hovedtadsomårdet.
Der er dermed en betydelig konflikt mellem de mange fremtidige anvendelsesmulighed af
Prøvestenen. En konflikt, som har stor betydning for den samlede udformning og økonomien i det
samlede Lynetteholm-projekt, jf. de i Principaftalen aftalte og udarbejdede forundersøgelser.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
9 Hvor skal fremtidens renseanlæg i hovedstadsområdet placeres?
https://biofos.dk/om-os/fremtidens-renseanlaeg/