København den 27. april 2021
Til
Københavns Borgerrepræsentation
Folketingets partier
Hvor skal jorden til etablering af Lynetteholm komme fra?
Opsummering: Fremskaffelse af 80 mio. tons jord til etablering af Lynetteholm vil efter vores
analyse kræve en trafikpolitik, der sætter vejanlæg, tunnelanlæg og parkeringskældre i
centrum i stedet for bæredygtig trafik og københavnernes miljø og trivsel. Det vil f.eks. være
helt i modstrid med ”Socialdemokratiets vision for omstilling af trafikken og transporten til
gavn for miljø og mennesker i København”. Bygning af p-kældre er tillige så dyre, at prisen
for byggerier vil blive væsentligt fordyret og derved være i modstrid med ønsker om billigere
boliger. Hvis man for at forstå omfanget af behovet for jord til etablering af Lynetteholm
tager udgangspunkt i parkeringsanlæg på Posthusgrunden så skal der til etablering af
Lynetteholm skaffes jord svarende til 196 store underjordiske parkeringsanlæg til 1520 biler.
I alt ca. 297.000 biler.
En central begrundelse for bygning af Lynetteholm er at skaffe såkaldt ”overskudsjord” væk. Der er
i det omfattende materiale om Lynetteholm ingen forslag om at reducere jordmængden og f.eks.
bruge den til hurtig etablering af en effektiv stormflodssikring af København - både fra syd og nord.
Kun denne argumentation:
Kilde: By & Havn.
By & Havn skal som nævnt bruge 80 mio. tons jord. De forventer 56 mio. tons fra KBH. og FRB og
24. mio. tons fra omegnskommuner. Som det senere vil fremgå kan der ikke forventes så meget fra
FRB. Og det er også tvivlsomt hvad der kan komme fra omegnskommunerne, idet tendensen er, at
bruge jorden lokalt. Som eksempel kan nævnes, at jord fra etablering af Hovedstadens Letbane skal
bruges til etablering af naturområdet Hyldager Bakker i Albertslund kommune. Se mere her og
senere:
https://hyldager.albertslund.dk/hyldager-bakker/hbjord-modtagelse-af-jord-til-hyldager-bakker/