Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 38
Offentligt
2407307_0001.png
NOTAT
1. juni 2021
2020-2513
Udkast til ændringsforslag til lov om anlæg af Lynette-
holm
Ændringsforslag
Til § 17
1)
Som
stk. 3
indsættes:
”Stk.
3.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal arbejde for at er-
statte fjernede ålegræsarealer med udplantning af ålegræsarealer,
der er dobbelt så store som det fjernede, samt at etablere en marin
havpark.”
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslag følger af det foreslåede § 17, stk. 1, at
Udviklingsselskabet By & Havn I/S afholder omkostninger forbun-
det med projektet nævnt i § 1. Af det foreslåede stk. 2 til bestem-
melsen følger det, at Københavns Kommune stiller garanti finan-
siering af etablering af den østlige del af Lynetteholm som et kyst-
landskab, jf. § 1, stk. 1, nr. 2.
Det foreslås med dette ændringsforslag, at bestemmelsen suppleres
med et nyt stykke, som pålægger Udviklingsselskabet By & Havn
I/S at arbejde for at gennemføre to supplerende miljøfremmende
tiltag. Det skal understreges, at disse supplerende tiltag ikke er en
miljøretlig forudsætning for at kunne tillade projektet med vedta-
gelse af anlægslovforslaget som fremsat. Der er således alene tale
om, at der fra politisk side er ønske om, at Udviklingsselskabet By
& Havn I/S forpligtes til
ud over det miljøretligt forudsatte
at
iværksætte yderligere tiltag, som kan være til gavn for vand- og
havmiljøet i Øresund.
Miljøundersøgelsesprocessen og lovbehandlingen af lovforslaget
som fremsat har givet anledning til en række spørgsmål fra politisk
L 220 - 2020-21 - Bilag 38: Ændringsforslag fra transportministeren
2407307_0002.png
Side 2/3
side om projektets påvirkning af vand- og havmiljøet i Øresund,
herunder særligt den forudsatte ordning om kompenserende tiltag
i forhold til projektets merudledning af kvælstof m.v.
Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål nr. 33 til L220
For-
slag til lov om anlæg af Lynetteholm, har spørgsmålet om projek-
tets merudledning af kvælstof m.v. været indgående behandlet af
miljømyndighederne, herunder Miljøministeriet, jf. notat om den
retlige ramme for kompenserende foranstaltninger, som er vedlagt
besvarelsen.
Det følger heraf, at det for perioden frem mod udgangen af 2022 er
vurderingen, at projektets merudledning
i lyset af de kompense-
rende tiltag, som allerede er gennemført af Københavns Kommune
i relation til særligt Renseanlæg Lynetten samt Damhusåen
ikke
vil hindre målopfyldelse for vandplansområdet. Der er i forhold til
perioden efter 2022 fastsat vilkår i implementeringsredegørelsen
om, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S skal præsentere bin-
dende planer for kompensationer for projektets merudledninger.
Disse bindende planer skal dokumenteres over for tilsynsmyndig-
hederne for projektet, inden udløbet af 2022. Såfremt kompensati-
onerne for perioden efter 2022 vil være forbundet med udgifter, er
Udviklingsselskabet By & Havn I/S ansvarlig for at dække disse.
Som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget som
fremsat, jf. afsnit 5, er det i ejerkredsen i Udviklingsselskabet By &
Havn I/S besluttet at sikre, at selskabet sætter en pulje på 30 mio.
kr. af til at iværksætte yderligere kompenserende tiltag for merud-
ledningen fra projektet. Dette gælder, uanset at projektets merud-
ledning kan håndteres ud fra en samlet vurdering af kompense-
rende tiltag i vandplanområdet. Det er endnu ikke besluttet, hvilke
tiltag der skal iværksættes for denne pulje på 30 mio. kr. Det vil
blive besluttet i løbet af projektets anlægs- og driftsfase, men det er
en klar forudsætning, at tiltagene skal kompensere for projektets
samlede merudledning, og at der derfor skal være tale om reelle
kompenserende tiltag, der er anerkendte efter almindelige standar-
der inden for miljøforvaltningen. Såfremt det ikke er muligt at
finde kompenserende tiltag for projektets samlede merudledning
inden for de 30 mio. kr., vil selskabet være forpligtet til at finde
supplerende finansiering.
Uanset at der er fastlagt en fast retlig og finansiel ramme for kom-
penserende foranstaltninger for såvel anlægs- som driftsfasen af
projektet, er der som nævnt politisk ønske om at pålægge Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S at arbejde for at gennemføre yderli-
gere to supplerende miljøfremmende tiltag. Der gives ikke med
vedtagelse af anlægsloven tilladelse til disse to supplerende tiltag,
som skal gennemføres ved indhentelse af nødvendige supplerende
L 220 - 2020-21 - Bilag 38: Ændringsforslag fra transportministeren
2407307_0003.png
Side 3/3
administrative tilladelser, herunder om fornødent ved udarbejdelse
af miljøkonsekvensvurderinger.
Efter forslaget forpligtes Udviklingsselskabet By & Havn I/S på den
baggrund til for det første at arbejde for, at den ålegræs, som fjer-
nes i forbindelse med gennemførelsen af projektet skal erstattes
med udplantning af et ålegræsareal, der er dobbelt så stort som det
fjernede areal.
For det andet foreslås det, at Udviklingsselskabet By & Havn I/S
forpligtes til at arbejde for, at der etableres en marin havpark med
mulighed for nye stenrev, udplantning af ålegræs, etablering af
muslingebanker m.v. Selskabet kan udvikle en sådan marin hav-
park i samarbejde med Verdensnaturfonden (WWF), som selska-
bet i forvejen har et konstruktivt samarbejde med. En sådan marin
havpark vil antageligt kunne etableres ud for det kystlandskab,
som etableres i medfør af anlægsloven. Dette afklares dog først en-
deligt i forbindelse med den nærmere tilrettelæggelse af, hvordan
tiltaget kan gennemføres i praksis.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S er ansvarlig for i samarbejde
med relevante miljømyndigheder at afklare, hvorvidt tiltagene i sig
selv indebærer, at der skal udarbejdes miljøkonsekvensvurderinger
samt evt. at sætte sådanne miljøundersøgelser i gang efter gæl-
dende regler herom, ligesom selskabet vil være ansvarlig for at ind-
hente fornødne administrative tilladelser hertil. Eventuelle kumu-
lative virkninger af Lynetteholm indgår heri. Tiltagene er således
ikke en del af anlægsprojektet, jf. § 1, og derfor bl.a. ikke omfattet
af § 4 og kapitel 3.
Udviklingsselskabet By & Havn I/S er endelig ansvarlig for at fi-
nansiere de to supplerende tiltag efter det foreslåede nye stykke,
herunder også de omkostninger der måtte være forbundet med
indhentelse af tilladelser, udarbejdelse af supplerende miljøunder-
søgelser m.v.