Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 36
Offentligt
2406657_0001.png
Til lovforslag nr.
L 220
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 31. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov‐
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Et flertal i udvalget (S, V, DF, SF, RV, KF, KD og Susan‐
ne Zimmer (UFG)) indstiller, at der dispenseres fra bestem‐
melsen i Folketingets forretningsordens § 8 a, stk. 2, om, at
der skal gå 2 dage fra offentliggørelsen af betænkningen, til
lovforslaget kommer til 2. behandling.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, SF, RV, KF og LA) indstil‐
ler lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsfor‐
slag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-5. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod ændringsforslag nr. 6.
Et
andet mindretal
i udvalget (KD) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsfor‐
slag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla‐
get til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stem‐
me for de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (Susanne Zimmer (UFG))
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Min‐
dretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Enhedslisten, Alternativet og Susanne Zimmer (UFG)
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget
og Susanne Zimmer (UFG) konstaterer, at eksperter inden
for VVM-processer har sat spørgsmålstegn ved lovligheden
af den gennemførte miljøvurdering af projekterne, der er
omfattet af lovforslaget. Dette er fremført i forskellige avis‐
artikler, bl.a. i artiklen »Halv VVM for Lynetteholm er imod
reglerne« bragt i Politiken den 27. februar 2021 og i forbin‐
delse med eksperthøringen afholdt i Transportudvalget den
20. maj 2021.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) konstaterer ligele‐
des, at der fra flere sider er rejst kritik af, at miljøvurderin‐
gen ikke medtager vigtige aspekter omkring påvirkningen af
nærliggende habitatområder. Denne kritik blev underbygget
af professor i miljøret Ellen Margrete Basse i eksperthørin‐
gen i Transportudvalget den 20. maj 2021, hvor hun gav
udtryk for, at processen var mangelfuld. Dette drejer sig
bl.a. om vurderingen af saltbalancen i Øresund og den mu‐
lige påvirkning af plante- og dyreliv ved klapning i Køge
Bugt. Derudover konstaterer EL, ALT og Susanne Zimmer
(UFG), at de svenske myndigheder har været meget kriti‐
ske over for dele af projektet og miljøvurderingen, og at
de fortsat mener, at samrådsprocessen om de miljømæssi‐
ge konsekvenser i henhold til Espookonventionen ikke er
fyldestgørende eller afsluttet. Ligeledes stiller EL, ALT og
Susanne Zimmer (UFG) sig uforstående over for, at HEL‐
COM-samarbejdet ikke er blevet orienteret om lovforslagets
konsekvenser for Østersøen.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) finder det også
yderst problematisk, at vurderingerne af de forventede jord‐
mængder efter EL’s, ALT’s og Susanne Zimmers (UFG)
opfattelse ikke nødvendigvis er retvisende og er behæftet
med meget stor usikkerhed. Dette kan efter EL’s, ALT’s og
Susanne Zimmers (UFG) opfattelse resultere i, at hele pro‐
jektet ikke kommer til at være selvfinansierende, i tilfælde
AX026563
L 220 - 2020-21 - Bilag 36: Betænkning afgivet 31/5-21
2406657_0002.png
2
af at der ikke er overskudsjord nok, ligesom EL, ALT og
Susanne Zimmer (UFG) også finder det yderst utilfredsstil‐
lende, at der fortsat mangler bevis for, at jorddeponiet på
Lynetteholm er selvfinansierende, da der ikke er forelagt et
anlægsbudget for nyttiggørelsesdepotet.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) ønsker, at behand‐
lingen af lovforslaget udskydes for at give tid til at gennem‐
føre en fuld VVM-redegørelse, som omfatter det, som EL,
ALT og Susanne Zimmer (UFG) opfatter som det samlede
projekt. Det indebærer en vurdering af den forventede byud‐
vikling og den dertilhørende infrastruktur, havnetunnel/Øst‐
lig Ringvej og metro samt flytning af rensningsanlægget
Lynetten ud over den fremsatte anlægslov, hvorved Folke‐
tinget vil få forelagt de samlede miljøkonsekvenser af et af
danmarkshistoriens største anlægsprojekter.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) bemærker desuden,
at lovbehandlingen efter EL’s, ALT’s og Susanne Zimmers
(UFG) opfattelse har været forceret. Dette understreges af,
at langt fra alle spørgsmål, der var indsendt rettidigt gen‐
nem Transportudvalget i forbindelse med lovbehandlingen,
er blevet besvaret inden for den fastlagte svarfrist.
EL, ALT og Susanne Zimmer (UFG) kan ikke støtte lov‐
forslaget.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder,
at etablering af Lynetteholm giver et vigtigt bidrag til kyst‐
sikring af København. Øen vil betyde, at der etableres et
kystlandskab på størrelse med Fælledparken, og den giver
samtidig mulighed for at bygge et stort antal boliger og
arbejdspladser, herunder 4.000 eller flere almene boliger,
som vil være attraktive, fordi de ligger tæt på både indre
København og havet. Der vil endvidere være mulighed for
at udlægge en stor del af Lynetteholm som bilfrit område, og
øen vil dermed kunne blive en delvis bilfri bydel. SF mener,
at det alt sammen er gode argumenter for projektet, men
understreger samtidig, at der også er en række miljømæssige
udfordringer, som skal løses.
Selv om der foreligger planer for en fuldt udbygget Ly‐
netteholm, tager man med lovforslaget kun stilling til etable‐
ring af selve øen, herunder kystlandskabet. Det er sandsyn‐
ligt, at Folketinget og regeringen senere vælger at gå videre
med projektet, men man er hverken juridisk eller økonomisk
bundet til dette, idet etableringen af selve øen forventes
enten at være økonomisk selvbærende eller give økonomisk
overskud.
På trods af denne uafhængighed havde det været hen‐
sigtsmæssigt med en strategisk miljøvurdering (SMV) af
det samlede projekt. Det er ikke sket, og derfor er det helt
nødvendigt, at den laves fremadrettet for den resterende del
af projektet, fordi de forskellige elementer i form af både
byggeri, trafikforbindelser og den resterende kystsikring er
gensidigt afhængige af hinanden – byggeriet skal nemlig
(med)finansiere trafikforbindelserne, og trafikforbindelserne
er en forudsætning for, at der kan etableres en ny bydel på
Lynetteholm, ligesom både kystsikringen og vejforbindelsen
til øen kan påvirke miljøforholdene i Øresund.
Ser man på miljøvurderingerne af det aktuelle lovforslag
– dvs. alene miljøvurderingerne af anlægget af selve øen
Lynetteholm – er der rejst kritik af, at vurderingerne ikke
har været grundige nok og ikke lever op til de krav, som
Danmark er forpligtet til at overholde i EU, herunder vand‐
ramme- og habitatdirektiverne. SF vurderer, at der meget vel
kan være grundlag for denne kritik. Omvendt har transport‐
ministeren og Kammeradvokaten vurderet, at forslaget lever
op til kravene. Eftersom det alene er regeringens ansvar, at
krav og regler fra EU bliver fulgt, stemmer SF for lovforsla‐
get på trods af denne betænkelighed, såfremt nedenstående
ønsker bliver opfyldt, idet det understreges, at SF gerne
havde set en grundigere proces. Ønskerne er som følger:
– Der er peget på forskellige miljøproblemer i forbindelse
med etableringen af Lynetteholm. For SF er det vigtigt,
at disse søges imødegået, og der bør derfor etableres
erstatningsarealer med ålegræs i dobbelt så stort omfang
som det areal, der fjernes i forbindelse med anlægget
af øen. Der bør ligeledes etableres en marin park med
stenrev m.v. til gavn for havnaturen, og der skal ske fuld
kompensation for den udledning af næringsstoffer, som
vil forekomme i forbindelse med anlægsarbejdet.
– Samtidig lægger SF vægt på, at det efterfølgende afprø‐
ves, om de relevante regler er fulgt, og at der så godt
som muligt efterfølgende rettes op på konsekvenserne
heraf, hvis dette ikke viser sig at være tilfældet. SF vil
følge denne proces tæt, både i forhold til den relevante
danske lovgivning og i forhold til EU’s krav og regler.
– Sluttelig er der brug for en samlet strategisk miljøvurde‐
ring (SMV) for projektets resterende faser, som også
inddrager effekterne af anlægget af selve øen Lynette‐
holm.
Kristendemokraterne
Kristendemokraternes medlem af udvalget er ikke princi‐
pielt imod anlæg af Lynetteholm, men KD mener, at det
miljømæssige beslutningsgrundlag er ufuldstændigt, og at
den planlagte finansiering af infrastrukturen potentielt vil
påføre grundpriserne en så markant forøgelse, at det risike‐
rer i urimelig grad at trække prisniveauet for en bolig op,
og at dette vil påvirke de generelle priser på boliger i hoved‐
staden og vanskeliggøre KD’s ønske om blandede byer og
plads til alle. Derfor stemmer KD hverken for eller imod
lovforslaget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af KD og Susanne Zimmer (UFG)):
Til § 1
1)
I
stk. 6
ændres »klapning« til: »klappladser«.
[Sproglig præcisering]
L 220 - 2020-21 - Bilag 36: Betænkning afgivet 31/5-21
2406657_0003.png
3
Til § 5
2)
I
stk. 1
ændres »udførelse« til: »gennemførelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 6
3)
I
stk. 1
ændres »udførelse« til: »gennemførelse«.
[Sproglig præcisering]
Til § 9
4)
I
stk. 6
ændres »anlæggelsen« til: »gennemførelsen«.
[Sproglig præcisering]
Til § 14
5)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Ekspropriation efter denne bestemmelse sker efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation ved‐
rørende fast ejendom.«
[Præcisering af, at ekspropriationsprocesreglerne kun gæl‐
der, hvis der ikke kan indgås en aftale]
Af
transportministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, V, DF, SF,
RV, KF, LA og ALT):
Til bilag 1
6)
Bilag 1
affattes som bilag 1 til denne betænkning.
[Ny linjeføring af adgangsvej]
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag er det foreslået i stk. 6, at kort
over klapning, jf. stk. 1, nr. 7, fremgår af bilag 3.
Der foreslås en sproglig præcisering, således at klapning
ændres til klappladser. Ændringen har ingen indholdsmæssi‐
ge konsekvenser.
Til nr. 2-4
Der er tale om et forslag til en sproglig ændring, af hen‐
syn til at der anvendes konsekvent ordvalg igennem hele
lovforslaget. Ændringen har ingen indholdsmæssige konse‐
kvenser.
Til nr. 5
Det foreslås, at ekspropriation efter denne bestemmelse
sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropri‐
ation vedrørende fast ejendom. § 14, stk. 2, som fremsat kan
læses, som om der kan indgås aftale om lovvalget.
Ekspropriation efter denne bestemmelse sker altid efter
reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation ved‐
rørende fast ejendom i de tilfælde, hvor der ikke kan ind‐
gås aftale om frivillig salg af den ejendom, som eventuelt
skal bruges til projektet. Indgås der frivillig aftale, finder
reglerne i ekspropriationsprocesloven ikke anvendelse i det
omfang. På den baggrund foreslås det, at bisætningen om
aftaleelementet helt udgår af bestemmelsen.
Til nr. 6
Af det fremsatte lovforslag fremgår kortbilag 1, som
illustrerer dels omkredsen af den kommende halvø, som
Lynetteholm vil udgøre, dels den nye adgangsvej, som skal
anlægges på det nordøstlige Amager, jf. den brune stiplede
linje.
Der foreslås en mindre justering af linjeføringen af ad‐
gangsvejen hen over Kraftværkshalvøen. Udviklingsselska‐
bet By & Havn I/S har således siden lovforslaget blev
fremsat haft yderligere dialog med ledningsejerne i området,
hvilket har resulteret i en fælles forståelse af en justeret lin‐
jeføring for adgangsvejen, således at projektet kan gennem‐
føres til mindst mulig gene for ledningsejerne. Justeringen
har ingen konsekvenser for de miljømæssige vurderinger i
projektet.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. april 2021 og var til
1. behandling den 5. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 19. januar
2021 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del – bilag
122. Den 29. april 2021 sendte transportministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Eksperthøring
Transportudvalget afholdt den 20. maj 2021 en offentlig
eksperthøring om lovforslaget.
Tekniske gennemgange
Transportministeren har den 17. maj 2021, den 25. maj
2021 og den 31. maj 2021 over for udvalget afholdt tekniske
gennemgange af lovforslaget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 35 bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 20 skriftli‐
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
L 220 - 2020-21 - Bilag 36: Betænkning afgivet 31/5-21
2406657_0004.png
4
Samråd
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til transportministeren og
1 spørgsmål til miljøministeren til mundtlig besvarelse, som
disse har besvaret i 3 samråd med udvalget henholdsvis den
21. maj 2021, den 25. maj 2021 og den 27. maj 2021.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 187 spørgsmål
til transportministeren og 1 spørgsmål til miljøministeren
til skriftlig besvarelse, hvoraf transportministeren har besva‐
ret 179 spørgsmål og miljøministeren har besvaret 1 spørgs‐
mål. De øvrige spørgsmål forventes besvaret inden 2. be‐
handling.
Henrik Møller (S) Tanja Larsson (S) Jeppe Bruus (S)
fmd.
Jesper Petersen (S) Torsten Gejl (ALT) Malte Larsen (S)
Orla Hav (S) Thomas Jensen (S) Andreas Stenberg (RV) Jens Rohde (KD) Rasmus Helveg Petersen (RV)
Anne Valentina Berthelsen (SF) Karsten Hønge (SF) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) Eva Flyvholm (EL)
Susanne Zimmer (UFG) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V)
nfmd.
Ellen Trane Nørby (V) Peter Juel-Jensen (V) Martin Geertsen (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Niels Flemming Hansen (KF) Mads Andersen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7
L 220 - 2020-21 - Bilag 36: Betænkning afgivet 31/5-21
2406657_0005.png
5
Bilag 1