Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 35
Offentligt
2405826_0001.png
Til
Folketingets Transportudvalg
Den 30. maj 2021
Det vil være økonomisk helt uansvarligt at vedtage lov om anlæg af Lynetteholm (L 220)
før
den
igangværende afklaring af den fremtidige placering af renseanlæg i hovedstadsområdet er afsluttet.
Spørgsmålet om og hvornår renseanlægget Lynetten eventuelt flyttes, har nemlig helt afgørende
betydning for hvad det er for et anlægsprojekt Folketinget vedtager.
Hvis renseanlægget Lynetten
ikke
flyttet, vil byudviklingsmuligheder både på Refshaleøen og på
Lynetteholmen være meget begrænsede, det viser denne gennemgang af sagen – og da det er salget
af byggeretter der skal finansiere en havnetunnel og en metrobetjening af de nye
byudviklingsområder jf. Principaftale om anlæg af Lynetteholmen, kan det ende med, at
Lynetteholmen kun bliver et kystlandskab til 400 millioner kr., hvor der går nogle får - og det er
ikke meningsfuldt.
De 15 hovedstadskommuner der ejer rensefællesskabet BIOFOS, er i gang med at afklare
renseanlægget Lynettens fremtid. God lovkvalitet må som et minimum handle om, at Folketinget
ved hvad det er man vedtager. Etableringen af et jorddeponi på næsten 3 km
2
i Øresund, der skal
være en mindre del af stormflodssikringen af Københavns Havn - er
ingen
’brændende politisk
platform’ der sagligt kan begrunde en hastevedtagelse af L 220.
Renseanlægget Lynettens fremtid er helt centralt i Lynetteholm-projektet
Refshaleøens anvendelse er dels reguleret af lokalplan nr. 189
1
, dels af lokalplan nr. 209 med tillæg
nr. 1
2
, vedtaget den 26. november 2015. Lokalplan nr. 209 gør opmærksom på, at det er;
»nødvendigt
at tage hensyn til de eksisterende virksomheder i og uden for lokalplanområdet,
herunder renseanlægget Lynetten, der påfører området lugtgener og begrænser brugen af
området til følsom anvendelse, som fx boliger….
Miljøstyrelsens lugtvejledning anfører 5-10
lugtenheder (LE) som gældende grænseværdier i boligområder. Det betyder, at der
kun
kan
etableres boliger på husbåde og i tilknytning til erhverv i områder, hvor lugtbelastningen er
maksimalt 10 LE.«
Forureningsundersøgelser af den grund hvor B&W-skibsværftet var placeret fra 1872-1996 har
registreret forekomster af koncentrationer af bl.a.: Bly 200 - 3700 mg/kg, kobber 1400 mg/kg,
kulbrinter 2000 mg/kg, PAH’er 100 mg/kg. Hvilket overskrider de gældende grænseværdier
3
.
Der er primært to grunde til at det pensionkasse-ejede Refshaleøens Ejendomselskab A/S kun i
meget begrænset omfang har fået mulighed for at bygge boliger på den �½ million kvadratmeter,
1 Lokalplan nr. 189
https://dokument.plandata.dk/20_1072531_APPROVED_1202814323637.pdf
2 Lokalplan nr. 209 med tillæg nr. 1
https://dokument.plandata.dk/20_2907011_1449583015274.pdf
3 Grænseværdier for jord
https://mst.dk/affald-jord/jordforurening/forurenede-og-muligt-forurenede-grunde/graensevaerdier/
L 220 - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 30/5-21 vedrørende flytningen af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2405826_0002.png
som de ejer på Refshaleøen -
og det er placeringen af renseanlægget Lynetten og de dårlige
trafikale adgangsforhold.
Derfor fastholdes Refshaleøen også i Københavns Kommuneplan 2019
4
som et perspektivområde i
rækkefølgeplanen for byens udvikling. Det betyder, at en byudvikling tidligst kan finde sted
efter
2031,
afhængig af om der i forbindelse med Lynetteholmen-projektet etableres ny infrastruktur
(Østlig Ringvej
5
), der så skal finansieres af den forventede byudvikling.
I besvarelsen af spørgsmål 20
6
, den 28. maj 2021, skriver Transportministeren:
»En flytning af renseanlægget Lynetten er ikke en nødvendig forudsætning eller
konsekvens hverken i forhold til etableringen af Lynetteholm
eller en eventuel senere
byudvikling.
Det er alene op til ejerne af BIOFOS A/S at bestemme, om
renseanlægget skal blive liggende eller flytte.«
Som det fremgår af de vedtagne lokalplaner og den gældende miljølovgivning, har det
meget stor
betydning for en eventuel byudvikling på Refshaleøen om renseanlægget Lynetten flyttes.
Dertil kommer - som det fremgår af Ernst & Young’s finansieringsanalyse
7
- så udgør Refshaleøen
en ganske betydelig del af byudviklingsprotentialet i Lynetteholm-projektet, omkring 1.610.000
etagemeter ved en bebyggelsesprocent på 150, svarende til 36% af det samlede
byudviklingspotentiale på Lynetteholmen (2.850.000 etagemeter) og Refshaleøen.
Dertil kommer, at det også vil få stor betydning for byudviklingen på selve Lynetteholmen, hvis
renseanlægget
ikke
flyttes, da der må gælde de samme begrænsninger og afstandskrav for byggeri
på opfyldet tæt på renseanlægget Lynetten på Lynetteholmen, som der i dag gælder på Refshaleøen.
Billedtekst:
Renseanlægget Lynetten er placeret helt centralt i Lynetteholmen-projektet. Det inddæmmede
område syd for renseanlægget planlægges i lov om anlæg af Lynetteholm (L 220) anvendt til deponi for
forurenet havneslam (Gytje), opgravet indenfor Lynetteholmens perimeter. Hvilket også må forventes at
skabe lugtgener, når der sker en forrådnelse af det organiske materiale.
4 Københavns Kommuneplan 2019
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/23027546-32012248-1.pdf
5 Forundersøgelse af en Østlig Ringvej omkring København
https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/oestlig-ringvej
6 Besvarelse af spørgsmål 20, TRU 2020-21, L 220
https://www.ft.dk/samling/20201/lovforslag/l220/spm/20/svar/1788147/2404702/index.htm
7 EY-analysen vedr. Finansiering og Organisering af Lynetteholm
https://www.kk.dk/sites/default/files/finansiering_og_organisering_af_lynetteholm.pdf
L 220 - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 30/5-21 vedrørende flytningen af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2405826_0003.png
Den fremtidige placering af renseanlæg i hovedstadsområdet
Rensningsfælleskabet BIOFOS A/S, der ejes af 15 kommuner, har igangsat en analyse af den
fremtidige placering af renseanlæg i hovedstadsområdet
8
.
Analysen undersøger 5 scenarier::
1.
2.
3.
4.
5.
De nuværende renseanlæg forbliver på de tre nuværende lokaliteter
Renseanlæg Lynetten flyttes til enten Prøvestenen eller
sammenlægges med det nuværende Renseanlæg Avedøre
De nuværende renseanlæg flyttes og samles i et nyt renseanlæg på Holmene
De nuværende renseanlæg flyttes og samles i et nyt renseanlæg på Prøvestenen
Det fremgår af beslutningsreferatet fra BIOFOS bestyrelsesmøde den 4. december 2020
9
6. Status på analyse af fremtidig placering af renseanlæg i hovedstadsområdet
Bestyrelsen tog analysen med konklusionen og anbefalingen til orientering og tiltrådte, at
den samlede analyse med dens konklusion og anbefaling samt forslag til nyt kommissorium
forelægges til orientering og drøftelse på møder med kommunaldirektører og borgmestre
henholdsvis 11. og 18. december 2020.
Men det fremgår også af BIOFOS høringssvar
10
til lov om anlæg af Lynetteholm, at:
1.1. Uvished om Lynettens fremtidige placering samt øvrige nabo-projekter
Af flere årsager kan den i miljøkonsekvensrapporten beskrevne sikring og forlængelse af
BIOFOS’ udløbsledning fra Renseanlæg Lynetten (U1) være en tabt investering, og det bør
derfor både ud fra en samfundsøkonomisk vurdering og hensynet til spildevandskunderne i
hovedstadsområdet nøje overvejes om og i givet fald, hvornår arbejderne skal udføres.
Først og fremmest er det
ikke
besluttet, at Renseanlæg Lynetten skal flytte til en ny lokalitet.
BIOFOS har i 2020 gennemført en bredt forankret proces om en analyse af fremtidig
placering af renseanlæggene i hovedstadsområdet. Fem scenarier har indgået i analysen, og
fire af scenarierne indebærer en flytning af Renseanlæg Lynetten. Analysens resultater mv.
er endnu ikke behandlet af vores ejerkommuner. Vi forventer, at analysens resultater mv.
offentliggøres som led i forslag om gennemførelse af afklaringsprojekter, der skal behandles
og godkendes af BIOFOS’ ejerkommuner. Hvis Renseanlæg Lynetten flytter, giver det ikke
mening at investere i omfattende ledningsarbejder på ledninger for derefter at nedlægge
dem. Investeringen vil da være tabt.
Dernæst er der hensynet til den igangværende planlægning af Østlig Ringvej og
metrobetjening af Lynetteholm. For begge projekter gælder det, at der er flere linjeføringer
under overvejelse, og samtlige linjer krydser vores udløbsledning. Dette taler for at vente
med arbejdet på udløbsledningen, til der er taget beslutning om linjeføringen af metro og
Østlig Ringvej, så projekterne kan koordineres, og en investering ikke bliver større end højst
nødvendigt, eller investeringen ikke er tabt helt eller delvist.
8 Hvor skal fremtidens renseanlæg i hovedstadsområdet placeres?
https://biofos.dk/om-os/fremtidens-renseanlaeg/
9 Beslutningsreferat, Bestyrelsesmøde den 4. december 2020
https://biofos.dk/wwwroot/media/1504/beslutningsreferat-fra-bestyrelsesmoede-4-dec-2020.pdf
10 Høringssvar vedr. forslag til lov om anlæg af Lynetteholm
https://biofos.dk/wwwroot/media/1530/04-redegoerelse-fra-direktionen-om-selskabets-overordnede-virksomhed-inkl-
bilag.pdf
L 220 - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 30/5-21 vedrørende flytningen af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2405826_0004.png
Det fremgår også af BIOFOS’ Høringssvar vedr. miljøvurdering af Lynetteholm
1.
Placering af Renseanlæg Lynetten
Det fremgår af miljøkonsekvensrapportens afsnit 4.5, at
»
.. Biofos’ renseanlæg er ved at
være forældet, og skal enten ombygges eller flyttes til en anden lokalitet.«
Det er ikke korrekt, at Renseanlæg Lynetten er ved at være forældet, tværtimod.
Renseanlægget er fra 1980 og er indrettet efter datidens normer, og anlægget vedligeholdes,
ombygges, udbygges og moderniseres løbende. Som det seneste er der med ”BIOFOS
Udbygningsplan 2025” vedtaget investeringer for omkring 1,3 mia. kr., som skal sikre den
samlede håndtering af spildevand på BIOFOS’ renseanlæg, hhv. Lynetten og Damhusåen
frem til 2045. Udbygningsplanen er under implementering med henblik på at kunne opfylde
miljøkrav efter 2027.
6. Tidsplansmæssige forhold
Som nævnt ser BIOFOS følgende udfordringer ved tidsplanen i rapportens tabel 4-1:
Rydning af Lynetten i 2033 – beslutning om flytning af renseanlægget er ikke
besluttet.
Færdiganlæg af udløbsledninger inden 2025 – er behæftet med stor usikkerhed, da
projektet rummer flere usikkerheder vedrørende løsning, økonomi og
myndighedsbehandling.
Det er også BIOFOS’ klare vurdering, at der ved en forlængelse af udløbsledningen fra
Renseanlægget Lynette skal indhentes en ny udledningstilladelse, og at dette anlægsarbejde er
VVM-pligtigtig.
Hvis Folketinget
ikke
afventer den igangværende afklaring af den fremtidige placering af
renseanlæg i hovedstadsområdet er der en betydelig risiko for meget store samfundsmæssig
fejlinvesteringer, som de godt en million spildevandskunder i hovedstadsområdet skal betale.
Da lov om anlæg af Lyntetteholm (L 220) primært er et nyttiggørelsesprojekt til overskudsjord over
de næste måske 50 år, fra en i øvrigt faldende byggeaktivet i hovedstadsområdet
11
, bør vedtagelsen
af L 220 kunne afvente den for projektet helt nødvendige igangværende afklaring af renseanlægget
Lynettens fremtid. Et deponi til overskudsjord er ikke en ’brændende politisk platform’, der sagligt
kan retfærdiggøre hastelovgivning.
Selvfinansieringkravet i principaftale om anlæg af Lynetteholmen
12
omfatter ikke den nødvendige
flytning af renseanlægget Lynetten. Da udgifterne for BIOFOS nemt kan overstige de potentielt og
usikre tilbagediskonterede indtægter ved salg af byggeretter på Lynetteholmen (2035-2075), der i
Ernst & Young’s finansieringsanalysen anslås til 17,4 mia. kr. ved en rentenormalisering – men, og
det er vigtig, under den klare forsætning af at renseanlægget Lynetten nedlægges inden 2035 og
under forudsætning af at Refshaleøens Ejendomselskab A/S indbetaler et frivilligt
finansieringsbidrag på mellem 1,7-2,2 mia. kr. til By & Havn/Lynetteholmen I/S. Hvilket de kun
gør, hvis de får mulighed for at bygge og det gør de kun i meget begrænset opfang, hvis
renseanlægget ikke flyttes.
11 BYGV11: Den samlede byggeaktivitet efter område
https://www.statistikbanken.dk/BYGV11
12 Principaftale om anlæg af Lynetteholmen
https://www.trm.dk/media/3568/bilag-til-aftale_principaftale-om-lynetteholmen.pdf
L 220 - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 30/5-21 vedrørende flytningen af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2405826_0005.png
Da de to sidste centrale spørgsmål er helt uafklaret, bør Folketinget - som regeringen selv skrev i
lovbemærkningerne til lov om anlæg af en Nordhavnstunnel
13
, vedtaget den 19. december 2019 -
have mulighed for at ta’ stilling til den økonomiske bæredygtighed af det
samlede
projekt:
4.1. Anlægsøkonomi
Dog forudsættes udgifterne til forberedelsen af videreførelsen til Østlig Ringvej finansieret
af selskabet Lynetteholmen, idet forberedelsen netop vedrører ringvejen, jf. ”Principaftale
om anlæg af Lynetteholmen” af 5. oktober 2018.
Københavns Kommune har ikke finansieringsansvar og budgetrisiko ved forberedelsen til
Østlig Ringvej. Forberedelsen til Østlig Ringvej kan ikke påbegyndes, før anlæg af
Lynetteholmen er miljøgodkendt, og der foreligger en ny aftale om gennemførelse af
projektet mellem parterne. Udgifter til Nordhavnstunnelens forberedelse til Østlig Ringvej –
herunder projekteringen – sker først fra 2021, dvs. efter der forventeligt er taget stilling
til
den økonomiske bæredygtighed af det samlede projekt.
Hvis selskabet Lynetteholmen, mod
forventning, ikke realiseres, må projektet tilpasses, og alternativ finansiering anvises.
Da Lynetteholmen I/S ikke oprettes med lov om anlæg af Lynetteholm (L 220) modsat
principaftalen af 5. oktober 2018 - det overvejes ’kun’ jf. § 16 - betyder det alt andet lige, at
Københavns Kommune hæfter for 95% af budgetrisiko igennem ejerskabet til By & Havn, modsat
50% jf. principaftale om anlæg af Lynetteholmen.
I regeringens Infrastrukturplan 2035
14
reserveres der en låneramme på 12,7 mia. kr. til
etablering af en vej- og metrobetjening af Lynetteholmen. Da By & Havn, eller et datterselskab til
By & Havn - Lynetteholmen I/S - skal optage disse langfristede lån og da forudsætningen for om
selvfinansieringskravet i principaftalen af 5. oktober 2018 er, at renseanlægget Lynetten flyttes, så
der faktisk kan ske den byudvikling, der er forudsat i Ernst & Young’s finansieringsanalyse, bør
renseanlægget Lynettens fremtid som et minimum afklares, inden L 220 vedtages. Anlæggelsen af
en havnetunnel er også helt afgørende for byudviklingspotentialet på op til 1.610.000 etagemeter på
Refshaleøen efter 2031, etableringen af en eventuel vejforbindelse fra havnetunnelen hen over
renseanlægget Lynettet til Refshaleøen, er næppe mulig – og slet ikke samfundsøkonomisk.
Det hele bider sådan set sig selv i halen – samtidig med at Københavns
overborgmester Lars Weiss
mener at regeringen fodrer København med sin egen hale
15
.
Så når Københavns kommune skriver i Kommuneplan 2019, vedtaget den 27. februar 2020, at:
Efterfølgende vil VVM-undersøgelser af Østlig Ringvej og metrobetjening kunne
påbegyndes. Disse vil efterfølgende skulle vedtages ved anlægslov.
Samlet forventes dette at tage to tre år at gennemføre. Den overordnede infrastruktur (Østlig
Ringvej og metroforbindelse) vurderes at kunne anlægges med åbning omkring 2035.
(Kommuneplan 2019 side 67).
Så er vi mange der gerne vil vide om renseanlægget Lynetten skal nedlægges? For ellers hænger
skatteyderne i København på en ganske betydelig budgetrisiko. Der kun bliver større, da
13 L 57: Lov om anlæg af en Nordhavnstunnel
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L57/som_fremsat.htm
14 Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035
https://fm.dk/media/18736/danmark_fremad_infrastrukturplan_2035_web.pdf
15 Københavns overborgmester: »Vi bliver fodret med vores egen hale«
https://www.berlingske.dk/metropol/regeringens-transportudspil-faar-skarp-kritik-af-koebenhavns
L 220 - 2020-21 - Bilag 35: Henvendelse af 30/5-21 vedrørende flytningen af rensningsanlægget Lynetten, fra Per Henriksen, København S
2405826_0006.png
børnefamilier i stort tal fraflytter kommunen
16
- hvilket heller ikke var en forudsætning, da man
vedtog principaftale om anlæg af Lynetteholmen, men som måske nu er en langsigtet realitet?
Med mange hilsner
Per Henriksen
Samosvej 24
2300 København S
tel. 20 81 80 89
16 Befolkningsudvikling og demografiregulering
https://www.kk.dk/sites/default/files/edoc/Attachments/27796131-40319925-1.pdf