Til
Folketingets Transportudvalg
Den 30. maj 2021
Det vil være økonomisk helt uansvarligt at vedtage lov om anlæg af Lynetteholm (L 220)
før
den
igangværende afklaring af den fremtidige placering af renseanlæg i hovedstadsområdet er afsluttet.
Spørgsmålet om og hvornår renseanlægget Lynetten eventuelt flyttes, har nemlig helt afgørende
betydning for hvad det er for et anlægsprojekt Folketinget vedtager.
Hvis renseanlægget Lynetten
ikke
flyttet, vil byudviklingsmuligheder både på Refshaleøen og på
Lynetteholmen være meget begrænsede, det viser denne gennemgang af sagen – og da det er salget
af byggeretter der skal finansiere en havnetunnel og en metrobetjening af de nye
byudviklingsområder jf. Principaftale om anlæg af Lynetteholmen, kan det ende med, at
Lynetteholmen kun bliver et kystlandskab til 400 millioner kr., hvor der går nogle får - og det er
ikke meningsfuldt.
De 15 hovedstadskommuner der ejer rensefællesskabet BIOFOS, er i gang med at afklare
renseanlægget Lynettens fremtid. God lovkvalitet må som et minimum handle om, at Folketinget
ved hvad det er man vedtager. Etableringen af et jorddeponi på næsten 3 km
2
i Øresund, der skal
være en mindre del af stormflodssikringen af Københavns Havn - er
ingen
’brændende politisk
platform’ der sagligt kan begrunde en hastevedtagelse af L 220.
Renseanlægget Lynettens fremtid er helt centralt i Lynetteholm-projektet
Refshaleøens anvendelse er dels reguleret af lokalplan nr. 189
1
, dels af lokalplan nr. 209 med tillæg
nr. 1
2
, vedtaget den 26. november 2015. Lokalplan nr. 209 gør opmærksom på, at det er;
»nødvendigt
at tage hensyn til de eksisterende virksomheder i og uden for lokalplanområdet,
herunder renseanlægget Lynetten, der påfører området lugtgener og begrænser brugen af
området til følsom anvendelse, som fx boliger….
Miljøstyrelsens lugtvejledning anfører 5-10
lugtenheder (LE) som gældende grænseværdier i boligområder. Det betyder, at der
kun
kan
etableres boliger på husbåde og i tilknytning til erhverv i områder, hvor lugtbelastningen er
maksimalt 10 LE.«
Forureningsundersøgelser af den grund hvor B&W-skibsværftet var placeret fra 1872-1996 har
registreret forekomster af koncentrationer af bl.a.: Bly 200 - 3700 mg/kg, kobber 1400 mg/kg,
kulbrinter 2000 mg/kg, PAH’er 100 mg/kg. Hvilket overskrider de gældende grænseværdier
3
.
Der er primært to grunde til at det pensionkasse-ejede Refshaleøens Ejendomselskab A/S kun i
meget begrænset omfang har fået mulighed for at bygge boliger på den �½ million kvadratmeter,
1 Lokalplan nr. 189
https://dokument.plandata.dk/20_1072531_APPROVED_1202814323637.pdf
2 Lokalplan nr. 209 med tillæg nr. 1
https://dokument.plandata.dk/20_2907011_1449583015274.pdf
3 Grænseværdier for jord
https://mst.dk/affald-jord/jordforurening/forurenede-og-muligt-forurenede-grunde/graensevaerdier/