Margretheholms Havn
S/K Lynetten
30. maj 2021
Til transportudvalgte
Vi har modtaget kopi af svar på spørgsmål 164 og spørgsmål 170.
I såvel VVM (Miljøkonsekvensvurderingen) som øvrige opsamlinger forekommer situationen for
Sejlklubben Lynetten rød eller fremstår som kritisk
–
det bliver til moderat i det seneste
implementeringsdokument.
Witteveen+ Bos (BW) som er et af verdens førende eksperter ( i forhold til anlæg af akvædukt) har
skrevet, at en akvædukt er den mest rentable og fleksible løsning over år i forhold til en bro over
Margretheholms Havn.
COWI har for By og havn udarbejdet en rapport
Lynettholm- akvæduktforslag bemærkninger til
WB rapport og notat fra sejlklubben dateret 21.05.2021.
I denne fastholder COWI at en akvædukt
er over 200 MDK dyrere.
Rapporten fra COWI er behæftet med en række fejl blandt andet:
Tilbud om uhindret sejlads under byggeriet af klapbroen.
Her er en væsentlig uoverensstemmelse: B&H/COWI siger, at de kan bygge og montere Klapbro
–
med mindre end 14 dages lukning af Havnen.
Men Klapbroen med tilhørende anlæg, er ca. 25 m bred
–
sejlrenden er ca. 30 m bred
–
altså ingen
gennemsejlingsmulighed uden uddybning.
Hvorimod Akvædukten har en byggebredde på ca. 15 meter
–
altså mulighed for gennemsejling i
hele byggeperioden
–
uden uddybning
–
dvs. en væsentlig forskel i omkostninger.
Det vil altså betyde væsentlige meromkostninger, hvis Klapbroen skal etableres uden lukning af
Havnen.
Jf. COWI er Betonunderplader er ikke indregnet og ses som en væsentlig omkostning som jf. COWI
ikke er medtaget. Den er inkluderet i rapporten fra BW På side 3,
i appendix til Witteveen og Bos
rapport under post 400410, anføres en omkostning benævnt Supply and install tremie slab, thickness
m: 9 .7 7€
- svarende til ca. 3,7 MDKK.
Undervandsbeton er altså medregnet i Witteveen og Boss
overslag. COWI skønner, at nettoomkostninger til undervandsbeton løber op i 30 MDKK. En forskel
på faktor 8 på denne post er helt uforståelig.
Ligeledes er vurderingen af pumpeudrustning til pumpesump stærkt divergerende: COWI vurderer
omkostningen til 5 MDKK
–
Witteveen og Bos til 750.000 DKK.
Sejlklubben Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
CVR 81205728
Telefon 32 57 57 78 Mail