Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 34
Offentligt
2405813_0001.png
Margretheholms Havn
S/K Lynetten
30. maj 2021
Til transportudvalgte
Vi har modtaget kopi af svar på spørgsmål 164 og spørgsmål 170.
I såvel VVM (Miljøkonsekvensvurderingen) som øvrige opsamlinger forekommer situationen for
Sejlklubben Lynetten rød eller fremstår som kritisk
det bliver til moderat i det seneste
implementeringsdokument.
Witteveen+ Bos (BW) som er et af verdens førende eksperter ( i forhold til anlæg af akvædukt) har
skrevet, at en akvædukt er den mest rentable og fleksible løsning over år i forhold til en bro over
Margretheholms Havn.
COWI har for By og havn udarbejdet en rapport
Lynettholm- akvæduktforslag bemærkninger til
WB rapport og notat fra sejlklubben dateret 21.05.2021.
I denne fastholder COWI at en akvædukt
er over 200 MDK dyrere.
Rapporten fra COWI er behæftet med en række fejl blandt andet:
Tilbud om uhindret sejlads under byggeriet af klapbroen.
Her er en væsentlig uoverensstemmelse: B&H/COWI siger, at de kan bygge og montere Klapbro
med mindre end 14 dages lukning af Havnen.
Men Klapbroen med tilhørende anlæg, er ca. 25 m bred
sejlrenden er ca. 30 m bred
altså ingen
gennemsejlingsmulighed uden uddybning.
Hvorimod Akvædukten har en byggebredde på ca. 15 meter
altså mulighed for gennemsejling i
hele byggeperioden
uden uddybning
dvs. en væsentlig forskel i omkostninger.
Det vil altså betyde væsentlige meromkostninger, hvis Klapbroen skal etableres uden lukning af
Havnen.
Jf. COWI er Betonunderplader er ikke indregnet og ses som en væsentlig omkostning som jf. COWI
ikke er medtaget. Den er inkluderet i rapporten fra BW På side 3,
i appendix til Witteveen og Bos
rapport under post 400410, anføres en omkostning benævnt Supply and install tremie slab, thickness
m: 9 .7 7€
- svarende til ca. 3,7 MDKK.
Undervandsbeton er altså medregnet i Witteveen og Boss
overslag. COWI skønner, at nettoomkostninger til undervandsbeton løber op i 30 MDKK. En forskel
på faktor 8 på denne post er helt uforståelig.
Ligeledes er vurderingen af pumpeudrustning til pumpesump stærkt divergerende: COWI vurderer
omkostningen til 5 MDKK
Witteveen og Bos til 750.000 DKK.
Sejlklubben Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
CVR 81205728
Telefon 32 57 57 78 Mail
[email protected]
L 220 - 2020-21 - Bilag 34: Henvendelse af 30/5-21 vedrørende etablering af en akvædukt for tilsejling til Margretheholms Havn, fra Sejlklubben Lynetten
2405813_0002.png
Margretheholms Havn
S/K Lynetten
COWI anfører endvidere, at udgifter til vejudstyr mm ikke er medtaget. Dette er ikke korrekt, da
disse er medtaget, hvor det er krævet for en midlertidig jordtransportvej
Endelig anfører COWI at driftsudgifter for akvædukten ikke er medtaget. Det er ikke korrekt, da den
er medtaget i form af 6 MDKK over 30 år. Men den kan være svær at få øje på sammenholdt med
driftsudgifterne på 98 MDKK for klapbroen over 30 år
Helt generelt er COWIs prisoverslag ikke underbygget af mængder og enhedspriser. Derfor må man
tro, at COWIs prisoverslag kun er funderet på løse skøn, og dermed forbundet med stor usikkerhed
eller ikke er afstemt med den beskrivelse som WB fremkommer med
Det noteres også, at COWI opererer med et 100% tillæg til generelle omkostninger og uforudsete
omkostninger. Dette kan måske forekomme berettiget når man ingen eller ringe erfaring har med
akvædukter
og i øvrigt ikke har udarbejdet tegninger og beregninger med tilhørende mængder.
Løse beregninger kan ikke bruges som beslutningsgrundlag for klapbro versus akvædukt
I notatet som blev udleveret på mødet den 25. maj 2021, noterer COWI at de geotekniske
undersøgelser ikke er Wittven + Bos kendt. S/K Lynetten har forespurgt, By og Havn, om disse nye
resultater uden held. Disse resultater burde være By og Havn kendt da det jf. bevilling af 16-2-2021,
Ts604103-0078 fremgår, Arbejdet
forventes udført februar-marts 2021.
Vi har derfor anvendt
ingeniører som kender området fra bygningen af Copenhagen Hill og anlæg af HOFOR og ved
HOFOR, der er taget højde for eventuelle fejl i rapporten
Vi finder fortsat at en akvædukt er en løsning som tilgodeser transporten af jord og andet materiel
på en mere fleksibel måde og samtidigt giver S/K Lynettens medlemmer fri ind og udsejling.
Med venlig hilsen
Airo Bjarking
Formand S/K Lynetten
Sejlklubben Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
CVR 81205728
Telefon 32 57 57 78 Mail
[email protected]