Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 29
Offentligt
2402642_0001.png
Margretheholms Havn
S/K Lynetten
26. maj 2021
Hermed fremsendes oversigt over de bekymringer som S/K Lynetten har i forbindelse med
etablering af en klapbro over Margretheholms Havn
Ind- og udsejling
Vi finder at ind- og udsejlingen bliver vanskelig. Der er tale om over 750 både hvoraf 80 % har mast. Da
bådene i disse år bliver større og større, er de fleste master mellem 8 og 14 meter høje. Ved vind og urolig
sø pendler disse master.
Desuden er sejlløbet meget smalt og der er lav vandybde i store dele af sejladsområdet. Da der vil
forekomme tilsanding i forbindelse med etablering af diger, skal der også tages højde for uddybning.
Der skal angiveligt også foretages en uddybning for at sejladssikkerheden er i orden i yderkanten af
sejlrenden og for etablering af svajebassiner på begge sider af broen. Estimeret koster det mellem 5 – 20
millioner kroner. Der er ikke foretaget konkrete undersøgelser omkring dette, men vi har tidligere i
forbindelse med et projekt omkring udvidelse af havnen mod øst set et lignende estimeret beløb for
uddybning. Dertil tilkommer bortskaffelse af forurenet gytje.
For at sikre specielt indsejlingen er det nødvendigt at etablere en række muligheder for anduvning i form af
broer. Denne anduvning skal være sikker, og det er angiveligt nødvendigt at etablere dækmoler/udvide
eksisterende dækmoler, fordi vandet ved visse vindretninger og styrker kan være meget uroligt.
Sejlklubben Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
CVR 81205728
Telefon 32 57 57 78 Mail
[email protected]
L 220 - 2020-21 - Bilag 29: Henvendelse af 26/5-21 vedrørende etablering af en klapbro over Margretheholms Havn, fra Sejlklubben Lynetten
2402642_0002.png
Margretheholms Havn
S/K Lynetten
I løbet af etableringen af Lynetteholm ændres strømforholdende, idet vandet presses igennem et smallere
Kongedyb. Allerede nu ses selv ved vind fra 6 sekund meter og op vanskelige forhold ud for Købehavns
Havn og ned mod indsejlingen til Margretheholms Havn. Strømmen kan sætte hårdt og vindretningen kan
være modsat strømmen. For de fleste både er der tale om brug af hjælpemotor, da de mange både er
sejlbåde og ikke motorbåde/motorsejlere. Dette betyder at en del både vil have utilstrækkelig motorkraft
ved strøm på 3-4 knob i indsejlingsområdet.
Sikkerhed
Sø-redningstjenesten anløber Margretheholms Havn ca. 50 gange om året med både, som har været udsat
for havari. Margretheholms Havn er valgt som base på grund af beliggenhed og faciliteter, bl.a. 20t kran.
Ved anløb i dårligt vejr er anduvningsforholdene vanskelige ved etablering af en klapbro. Der er tale om
bugsering ex. fra havari ved Saltholm og Middelgrunden. Nærmeste anduvning, såfremt Margretheholms
Havn ikke kan anløbes, er Kastrup eller Skovshoved.
Behov for åbning og åbningstid
Fritidssejlads foregår i godt vejr og når vinden er til det. Hvor der før i tiden var tale om fritidsaktiviteter
fortrinsvis efter 17.00 må det i dag konstateres at arbejdstider, fleksibilitet m.v. medfører et helt andet
billede. Den aktive fritidssejler sejler på mange forskellige tidspunkter. Det er meget få af de ældre sejlere
som sejler når det er mørkt. Sejlsæsonen strækker sig også i de mørkere perioder og disse sejlere afskæres
fra at dyrke et aktivt fritidsliv hvis ikke klapbroen åbnes. Der er angivet tre åbningstider i dagtiden på
hverdage. Det må forventes at såfremt klapbroen etableres, at vi får samme forhold som Tranegravsbroen
eller Limfjordsbroen.
Sejlerskolen og Juniorerne
Ved at anlægge broen på den måde som den er skitseret, bliver umuligt for vores sejlere, specielt
juniorerne og de helt små på 5 år og opefter at dyrke deres fritidsliv på vandet. Optimisterne skal ud på
vand som ikke er stille og igennem en bro. Dette må ved anlægning af en bro ske i form af samlet kortege,
uden sejl, men ved at de små sejlere trækkes. Dette kan give vanskelige og farlige situationer. De voksne
sejlere viger i disse situationer og det vil skabe ventetid.
Det skal her påpeges at vi har en aktiv juniorklub som har mange børn, unge og forældre. Tilmeldingen er
hastigt stigende og derfor har vi oprettet et hold for den mindste dvs. fra 5 – 8 år.
Sejlerskolen er i udgangspunkt ikke øvede sejlere dvs. mennesker med ringe eller intet kendskab til sejlads.
De skal på samme måde udenfor bassinnet og ud i et areal der må betragtes som et arbejdsareal og
risikofyldt. For sejlerskolens elever, hvor det at gå ind og ud for sejl er en del af læringen kan dette være
særligt kritisk, da der er tale om helt uerfarne sejlere der ikke nødvendigvis kan nå at rette båden op, kan
der opstå farlige situationer med mast og klap.
S/K Lynetten er vært for en række kapsejladsstævner og disse falder som oftest i weekenden, men
deltagere ankommer i dagene op til. Deres anduvningsmuligheder skal medtænkes.
Sejlklubben Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
CVR 81205728
Telefon 32 57 57 78 Mail
[email protected]
L 220 - 2020-21 - Bilag 29: Henvendelse af 26/5-21 vedrørende etablering af en klapbro over Margretheholms Havn, fra Sejlklubben Lynetten
2402642_0003.png
Margretheholms Havn
S/K Lynetten
Økonomi
By og Havn har ved anlæg af en klapbro ikke taget hensyn til at S/K Lynetten er en selvfinansieret havn,
hvor alle anlægs- og driftsudgifter er medlemsfinansieret med mere end 50 millioner de sidste 40 år samt
en leje der udgør ca. 1. million (40 millioner gennem vores levetid).
Vi har aldrig modtaget tilskud til drift og anlæg. En klapbro udgør et estimeret tab på gæstesejlere (15.000
personer årligt) samt tab på salg af brændstof vurderet til ca. 400.000 Kr. årligt. Derudover vil en klapbro
formodentlig også ramme vores erhvervsdrivende(lejere) på havnen, Yacht Værft, Bådservice og Restaurant
der beskæftiger ca. 30 personer.
By og Havn har ved foregående samtaler varslet en prisstigning på leje af vores vandareal. De sidste oplyste
stigninger var i størrelsesorden 100% stigning som for By og Havns vedkommende repræsenterede
markedsprisen for andre havne i området. Vi er uforstående overfor en prisstigning. Derudover vil en
klapbro formodentlig også ramme vores erhvervsdrivende på havnen, Yacht Værft, Bådservice og
Restaurant der beskæftiger ca. 30 personer.
Særlige forhold for få medlemmer
Sommerhavn
Det er nødvendigt at afsøger mulighederne for Qvintus, Sixtus, Prøvestenen eller Krudtløbet som
sommerhavn såfremt der anlægges en bro. Det drejer sig om de både, som har et ekstra højt
aktivitetsniveau eller hvor besejlingsforholdene er ekstra vanskelige.
Kontrakt
Sejlklubbens kontrakt kan opsiges med 2 års varsel af By og Havn. Dette skaber en stor usikkerhed for vore
medlemmer og især for sejlklubbens 750 både og 1300 medlemmer.
Ved de indledende spørgsmål om fremtidig kontrakt varslede By og Havn en prisstigning på leje af vand og
landarealer. Vi her endnu ikke forhandlet kontrakten, men er lovet en forhandling og en ny 20 årig
kontrakt.
Ved en kommende prisstigning og ovenstående økonomiske tab in mente må vi udtrykke en usikkerhed
omkring vores økonomi. Anlæg af en klapbro er en væsentlig forringelse for anvendelse af hovedaktiviteten
fritidssejlads.
Øvrige forhold
Beboerne i området har påpeget at en klapbro generer dem og de æstetiske forhold for dem vil være
væsentlig bedre med en akvædukt.
Støj og støv
Støjniveauet og støvniveauet mindskes ved en akvædukt i forhold til en dæmning/klapbro.
Sejlklubben Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
CVR 81205728
Telefon 32 57 57 78 Mail
[email protected]
L 220 - 2020-21 - Bilag 29: Henvendelse af 26/5-21 vedrørende etablering af en klapbro over Margretheholms Havn, fra Sejlklubben Lynetten
2402642_0004.png
Margretheholms Havn
S/K Lynetten
Den kulturelle værdi af en akvædukt
En måde at promovere Lynetteholmen i fremtiden og der tages hensyn til helheden dvs. mødet mellem
vand, kyst og by og i den henseende er der tale om en mindre omkostning.
Fremtidssikring
Akvædukten vil blive en velfungerende vej i fremtiden og vil gøre det enklere at benytte vejen til andre
formål.
Slutteligt vil vi påpege, at det er mere miljøvenligt at anlægge en akvædukt, og at den enkelt kan
højvandssikres ved hjælp af en dokport.
Ved at tænke akvædukt tænkes fremtiden ind i nutiden
Med venlig hilsen
Airo Bjarking
Formand S/K Lynetten
Sejlklubben Lynetten, Refshalevej 200, 1432 København K
CVR 81205728
Telefon 32 57 57 78 Mail
[email protected]