MARGRETHEHOLMS HAVN
SEJLKLUBBEN LYNETTEN
Brev fra Sejlklubben Lynetten (25.maj 2021) til
Transportudvalget. Folketinget. & Transportministeren. Transportministeriet.
Der henvises til Transportministeren svar på spørgsmål 130 til L 220 fra Transportudvalget vedrørende
Sejlklubben Lynetten henvendelse om etablering af en akvædukt fremfor en klapbro, jf. L 220 – bilag 22.
Svaret som i alt væsentlighed består af By & Havn samt deres rådgiver COWI’s observationer indeholder
desværre flere fejl. Disse er i korthed gennemgået i det efterfølgende.
1) Det hollandske firma som har rådgivet Sejlklubben Lynetten korrekte navn er ”Witteveen+Bos”
2) COWI nævner at de - som også anført af Witteveen+Bos - har ekspertisen i de delelementer en
akvædukt består, men COWI glemmer det afgørende at kunne sammensætte disse til en akvædukt.
Her har COWI minimal eller ingen erfaring hvor Holland og Witteveen+Bos har gjort det 29 gange –
og det med forsat optimering af deres akvæduktløsninger. COWI har med deres første svar om at
de ville koste over en milliard at sikre fri udsejling fra Margetheholms Havn vist at de har begrænset
kendskab til akvædukter – og har minimal eller ingen erfaringer i at kombinere og optimere
delelementerne til en akvædukt.
COWI seneste bud på fri udsejling på 323 MDKK – eller 677 MDKK lavere end deres første bud må
også betvivles. Det er når man aldrig har bygget en akvædukt svært blot at skønne hvad denne
koster.
COWI har således uden reelt at have prøvet det før – og i øvrigt uden at have udarbejdet tegninger
og beregninger med tilhørende mængder - skønnet 325 MDKK.
Overfor dette står hollændere og Witteveen+Bos med deres 29 akvædukter som har estimeret at
en akvædukt for Margretheholms Havn vil koste 191 MDKK. Professionelt må man tillægge de 191
MDKK baseret på beregning og erfaring betydelig større troværdighed end de 325 MDKK som er
skønnet og uden eller med minimale erfaring.
Som også anført i rapporten fra Witteveen+Bos var startpunktet for hollænderne at en akvædukt
kostede tre gange en klapbro. Men 29 akvædukter senere og tilsvarende erfaring rigere kan de i
dag bygge en akvædukt for halvanden gange prisen af en klapbro. COWIs viden og erfaring svarer til
hollændernes startpunkt (faktor 3,0) – ikke der hvor hollænderne og Wittenveen+Bos står i dag
(faktor 1,5).
3) COWI anfører at Witteveen+Bos ikke i anlægsoverslaget har medtaget en undervandsbeton under
betonbundpladen. Det er forkert.
Udgiften er medtaget i overslaget i posten ”400410 Supply and install tremie slab” under
hovedposten 40 Substructure (tremie slab = undervands plade).
Betonbundpladen er medtaget i posten 600310.
COWI beklikker (skriver bl.a. ”har tilsidesat helt grundlæggende tekniske forudsætninger”)
Witteveen+Bos viden om at lave konstruktioner udsat for vandtryk – skriver at de ikke har
medtaget de risici der er forbundet hermed.