Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 25
Offentligt
2399984_0001.png
Lynetteholm – nu med stenrev
Med regeringens forslag om anlæg af Lynetteholm vil de to eksisterende sejlløb blive erstattet af et enkelt –
kronløbet – som man må forstå skal bruges af alle fartøjer, der skal ind og ud af havnen – lige fra den mindste
kajak til det største krydstogtskib. Jeg har forsøgt at finde en alternativ løsning, hvor det nuværende sejlløb
langs nordsiden af Refshaleøen, men det forekommer ikke hensigtsmæssigt at skulle håndtere al den
krydsende trafik med tunneller og klapbroer.
Derfor vil jeg foreslå et andet alternativ, hvor Kronløbet opdeles på langs ved hjælp af et stenrev. Forslaget er
vist herunder:
Illustrationen er lavet med udgangspunkt i en illustration fra By & Havn, COWI, Arkitema og Tredje Natur hentet på tv2lorry.dk
Tanken er altså, at de store skibe benytter Kronløbet – på Nordhavnssiden, mens små skibe benytter det
smalle sejlløb på Lynetteholm-siden. I tilfælde af højvande må begge sluseporte lukkes.
Anders Nielsen
21.05.2021
L 220 - 2020-21 - Bilag 25: Henvendelse af 21/5-21 vedrørende forslag til opdeling af Kronløbet med et stenrev, fra Anders Nielsen, København NV
2399984_0002.png
Som det ses, skal der udover den store dokport også være en sluseport i det lille sejlløb, men jeg går ud fra,
at der blot kan installeres en almindelig sluseport – som de f.eks. kendes fra den jyske vestkyst.
Jeg forestiller mig, at mekanikken til de to sluser kan installeres på den aflange ø mellem de to kanaler. Som
udgangspunkt betyder det altså, at dokporten kan udformes som en vippeport som beskrevet i
Ekspert:
Lynetteholm stormflodssikrer ikke København | TV 2 Lorry.
Hvis det skal være en skydeport, bliver
kanalforløbet mere kompliceret.
Stenrevet skal naturligvis ikke blot adskille de to sejlløb, men også fungere som levested for planter og fisk.
Jeg forestiller mig, at stenene fra det nuværende stenrev på begge sider af Trekroner kan genbruges, og
muligvis kan der også genbruges sten fra nordsiden af Refshaleøen. Men den detaljerede udformning
afhænger selvfølgelig af vanddybder, placering af spunsvæg m.v.
Den sidste del af projektet er den lille runde ø for enden af stenrevet. Det er her, vi skal have placeret
Københavns officielle vartegn, som skal møde de besøgende, der kommer hertil ad søvejen og fortælle dem,
hvad det er for en by, de er kommet til. Om det skal være en vindmølle, vores egen frihedsgudinde, en
Robert Jakobsen-skulptur i overstørrelse eller måske en stor kopi af Den lille havfrue, skal det ikke være op til
mig at bestemme. Men jeg er sikker på, at det kan give anledning til en intens debat, inden den endelige
beslutning skal tages.
Anders Nielsen
21.05.2021