SEJLKLUBBEN LYNETTEN
MARGRETHEHOLMS HAVN
Maj 2021
Akvædukten slår klapbroen - på jordtransportvejen til Lynetteholm
den bedste og billigste løsning!
Hollandsk rådgiver leverer dokumentationen
Alle – fra By & Havn over Københavns Kommune til
Folketinget og Transportministeren – har udtrykt et ønske om
at bevare Margretheholms Havn og sikre fri sejlads ind og ud
af havnen efter anlæg af jordtransportvejen til
Lynetteholmen.
Problemet var alene at prisen for fri sejlads var for høj.
By & Havn mente i starten at fri sejlads ville koste 1 milliard
eller mere.
Udfordret af Sejlklubben Lynetten nåede By & Havn senere
frem til at fri sejlads på en akvædukt – en smal bro der fører
vandet over jordtransportvejen - kunne ske for 323 millioner.
Sejlklubben Lynetten har sat spørgsmålstegn ved denne pris og blandt andet noteret at By & Havns rådgiver
COWI ingen erfaring med akvædukter – ja, der findes faktisk ingen akvædukter i Danmark.
I Holland findes der i dag 29 akvædukter hvoraf de fleste er bygget indenfor de seneste år. Det samlede
antal hollandske akvædukter vokser i dag næsten eksponentielt.
Sejlklubben Lynetten har derfor bedt den hollandske rådgiver Witteveen+Bos – som har erfaring fra mange
af de hollandske akvædukter - om at se på muligheden for at bygge en Margretheholm Havneakvædukt.
Resultatet foreligger nu i form af vedlagte rapport ”Lynetten Aqueduct. Consideration of aqueduct for
Margretheholm Harbour. 19 May 2021” som er bilagt dette notat og som er resumeret i det efterfølgende.
Resume af rapporten
Witteveen+Bos har i rapporten beregnet at en akvædukt for Margretheholm Havn kan bygges for 191
millioner og dermed markant mindre end skønnet fra By & Havn.
Helt svarende til Witteveen+Bos omfattende erfaring med akvædukter og klapbroer bliver akvædukten
dyrere at anlægge – for Margretholm Havneakvædukten 87 millioner dyrere at anlægge – men de store
udgifter til drift af klapbroen fjerner denne forskel over anlæggets levetid.