Jacob Steen Møller
Civilingeniør, Ph.D.
Wergelands Alle 15
2860 Søborg
M: 40 98 03 99
Dato: 19. maj 2021
Til:
Transportminister Benny Engelbrecht
Folketingets Trafikudvalg
By og Havn I/S, att. Adm. Dir. Ane Skovbro
Lynetteholmen – hydraulik og kystteknik
I forbindelse med Transportudvalgets eksperthøring om Lynetteholmen den 20. maj 2021 ønsker jeg at
gøre ministeren og bygherren opmærksom på en række alvorlige fejl og mangler ved det foreslåede
projekt og den tilhørende VVM undersøgelse, som jeg vurderer, kan være kritiske for projektets
internationale accept og praktiske gennemførelse.
Den faglige baggrund for vurderingen er min erfaring som projektdirektør for de marine
miljøundersøgelser og miljøstyringen, som blev gennemført af DHI og LIC Engineering A/S i forbindelse
med byggeriet af Storebælts- og Øresundsforbindelserne.
Effekten på gennemstrømningen
VVM undersøgelsen for Lynetteholmen og den underliggende DHI rapport (herefter samlet benævnt
VVM) anlægger en særdeles kontroversiel synsvinkel på betydningen af projektets blokering af
Østersøens vandskifte.
VVM viser, at Lynetteholmens blokering af vandskiftet gennem Øresund er af samme størrelsesorden,
som den Øresundsforbindelsen ville have forårsaget uden de gennemførte kompensationsafgravninger.
Alligevel argumenterer VVM for, at klimaforandringer overdøver effekten af Lynetteholmens blokerende
virkning, og den dermed er ubetydelig. Dermed fejer VVM relativt nonchalant Folketingets og de
internationale ekspertpanelers beslutninger vedrørende Storebælts- og Øresundsforbindelserne til side,
og der åbnes for en mulig international kritik, som kan vise sig meget vanskelig at håndtere.
VVM argumenterer således: ”I forbindelse med Øresundsforbindelsen blev der stillet krav om en
nulløsning, hvor man ved hjælp af kompensationsafgravning forsøgte at frembringe forhold, som