Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 20
Offentligt
2398680_0001.png
Høring i Transportudvalget den 20. maj 2021
Krav i VVM-direktiv og EU-domstolspraksis,
herunder ift. ”salami-metoden”
v/ Professor dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
Tak for indbydelsen til høringen. Jeg vil i det følgende give en kort indføring i
baggrund og indhold i EU’s regler om miljøvurdering for anlægslove.
Baggrund: ”Intet
er så godt, at det ikke er skidt for noget”
For at kunne foretage en afvejning, må man kende de
direkte og indirekte skadelige virkninger på miljøet:
miljøvurdering
skal opfylde VVM-direktivets krav
Myndigheder og bygherre ved meget, men offentligheden
kan også bidrage med viden: offentlig høring på et oplyst
grundlag, dvs. med miljøvurdering
kan også omfatte
nabostater (VVM-direktivet art. 7
Espoo-konvention)
Når myndigheder/lovgiver tager stilling til et projekt, skal
myndigheder/lovgiver tage endelig stilling til, om de
forskellige skadelige miljøvirkninger er acceptable eller skal
imødegås og dette skal begrundes
Hvis tilladelsen medfører nye vilkår, som ikke er indgået i
miljøvurderingen,
men
som
kan
have
miljømæssige
virkninger, skal foretages en ny miljøvurdering/screening,
før tilladelse kan meddeles
Tilladelsen skal indeholde en endelig stillingtagen til alle
miljøvirkninger (VVM-direktiv art. 8a)
1
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398680_0002.png
De 3 centrale elementer: (1) Miljøvurdering, (2) offentlig høring,
(3) begrundet tilladelse, der tager stilling til alle miljøvirkninger
Disse tre krav gælder også projekter der vedtages som
anlægslove, men høringskrav er begrænset til nabostater.
Af § 5 i lovforslag om anlæg af Lynetteholm fremgår, at loven
bl.a. erstatter tilladelser efter:
Miljøgodkendelse mbl § 33 og tilladelser efter mbl § 27 og 28
Tilladelser til klapning efter havmiljølovens § 26
Tilladelse efter kystbeskyttelseslovens § 16 a
Udviklingsselskabet By & Havn varetager hensyn efter disse love
2
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
Når Lynetteholm vedtages som anlægslov betyder dette,
at Folketingets skal have en miljøvurdering af de i
lovforslagets
§
1
anførte
aktiviteter,
og
at
denne
miljøvurderings belysning af projektets miljøvirkninger skal
opfylde kravene til miljøvurdering ved meddelelse af
miljøgodkendelse, udledningstilladelse, klapningstilladelse
og etablering af øer
at Folketinget har en habitatvurdering af lovens påvirkning
af Natura 2000-områder, som opfylder direktivets krav som
fastslået i bl.a.
C- 461/17 Holohan,
og at der er vished for, at
der ikke sker væsentlig skade på Natura 2000-områders
arter og naturtyper
at Folketinget med loven skal tage endelig stilling til alle
projektets direkte og indirekte miljøvirkninger inklusiv
kumulerede virkninger, der opfylder kravene i VVM-
direktivets art. 8 a
svarende til fx en miljøgodkendelse
Hvis Folketingets medlemmer ikke mener, at alle tre betingelser er
opfyldt og kan besvares bekræftende, er det i modstrid med EU-
retten at vedtage loven
3
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398680_0004.png
Salami-metoden:
EU-Domstolen har fastslået, at miljøvurdering og tilladelse efter
VVM-direktivet ikke må opdele et projekt i enkelte dele, men at
miljøvurderingen skal omfatte det samlede projekt.
Naturklagenævnets stadfæstelse af VVM-tilladelse til Biogen i
Hillerød (MAD 2002.313) gav anledning til åbningsskrivelse fra
Kommissionen, fordi miljøvurdering og VVM-tilladelsen ikke
omfattede det nye vandforsyningsanlæg og spildevandsanlæg,
som etablering af Biogen krævede. DK lovede bod og bedring, og
Kommissionen undlod at anlægge sag.
Samme forløb skete ved udvidelse af Esbjerg Havn.
4
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398680_0005.png
Anlægslov om Lynetteholm er i bemærkningerne begrundet med:
”Lynetteholm
anlægges med overskudsjord fra bl.a. byggeri i byen, der dermed
dækker Københavns Kommunes behov for at komme af med jord i mange år
fremover. Lynetteholm vil ligeledes bidrage til at klimasikre København mod
stormflod fra nord. Endvidere kan halvøen på længere sigt udvikles til en ny,
attraktiv bydel. [..] Projektet vil bl.a. kunne skabe plads til deponering af
overskudsjord, sikre arealer til flere boliger og virksomheder, øge lønsomheden
af og skaffe finansiering til nødvendige investeringer i infrastruktur, indgå som
et led i klimasikringen af København mod stormflod fra nord og give mulighed
for at udflytte visse havneaktiviteter fra Inderhavnen.”
Miljøvurdering og
lovens ”tilladelse”
omfatter ikke en kommende
etablering af ny bydel
uanset dette er en del af lovens formål
Begrundelse:
der er ikke med anlægsloven taget nærmere stilling
til bydelen og kommende infrastruktur, så miljøvirkning af dette
kan ikke vurderes
Dette tyder på:
Anlægsloven har karakter af en overordnet ramme, der er
omfattet af SMV-direktivet
og ikke af VVM-direktivet
og af Kiev-protokollen til Espoo-konventionen
Anlæg af Lynetteholm kræver så en miljøvurdering og
VVM-tilladelse efter VVM-direktivet
og dette kan ske
enten administrativt eller ved lov
5
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398680_0006.png
Ved siden af VVM-direktivets regler om miljøvurdering, er især
to andre EU-direktiver væsentlige, nemlig SMV-direktivet om
miljøvurdering af planer og habitatdirektivets art. 6(3) om
habitatvurdering af projekter og planer.
Det følger af fast EU-Domstols praksis, at miljøvurdering efter
VVM-direktivet
ikke
kan
erstatte
miljøvurdering
efter
habitatdirektivet eller SMV-direktivet og omvendt.
Habitatdirektivets art. 6(3) - Habitatvurdering
Det følger af EU-Domstolens dom i sag C-411/19, at når der er
gennemført en habitatvurdering efter habitatdirektivets art. 6(3)
kan der ikke ske ændringer af projektet, som kan ændre
påvirkning af Natura 2000 områder
heller ikke selv om
ændringerne er begrundet i naturbeskyttelse
medmindre der
gennemføres en ny habitatvurdering
Efter den kritik, der er anført Miljøstyrelsens høringssvar af 2.
maj 2021 af habitatvurdering af projektet om Lynetteholm, er det
tvivlsomt, om den gennemførte habitatvurdering opfylder EU-
rettens krav som fastslået i
C 461/17 Holohan
.
6
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
VVM-direktivets art. 8 a, stk. 1:
Afgørelsen om tilladelse skal mindst omfatte følgende
oplysninger:
a) den i artikel 1, stk. 2, litra g), nr. iv), omhandlede
begrundede konklusion
b) alle de miljømæssige betingelser, der er knyttet til
afgørelsen, en beskrivelse af alle projektets særkender og/eller
de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå,
forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere
væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, samt, hvis det
er relevant, overvågningsforanstaltninger.
7