Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 20
Offentligt
2398679_0001.png
Lynetteholm
20.
maj 2021
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0002.png
Disposition
Baggrund og lovforslag
Klimasikring og nyttiggørelse af overskudsjord
Miljøkonsekvensvurdering
Særlige temaer fra høring
Vandkvalitet og badevandskvalitet
Marin natur
Østersøen
Natura 2000
Jordtransport
Sejlads og rekreative forhold
C0
2
-udledning
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0003.png
”Regeringen og Københavns Kommune ønsker
derfor i fællesskab at anlægge en ny stor ø,
Lynetteholmen, der på længere sigt kan udvikles
til en ny, attraktiv bydel. Indtægterne fra
byudviklingen af Lynetteholmen vil kunne
bidrage til at finansiere metrobetjening af
området og etableringen af en Østlig Ringvej”
Principaftalen om Lynetteholmen, oktober 2018
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0004.png
Anlægsloven
1. Anlægge
Lynetteholm
ved at opfylde et areal i Københavns Havn.
2. Etablere den østlige del af Lynetteholm som et
kystlandskab.
3. Anlægge et
modtageanlæg
til nyttiggørelse af ren og ikke
rensningsegnet forurenet jord på Refshaleøen med tilhørende
arbejdskaj.
4. Anlægge en
adgangsvej
fra Prøvestenen til modtageanlægget på
Refshaleøen, jf. nr. 3, der går via Kraftværkshalvøen, omfattende
en dæmning nord for Prøvestenen, en dæmning med tilhørende
oplukkelig bro øst for Margretheholm Havn og en vejdæmning på
ydersiden af Refshaleøen mod øst.
5. Benytte et eksisterende areal på Kraftværkshalvøen til
arbejdsareal
med tilhørende arbejdskaj.
6. Foretage uddybning af
sejlrenden
i Kronløbet og syd for
Middelgrunden (Svælget).
7. Foretage
klapning
af materiale i Køge Bugt.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0005.png
Grundlag for anlægsloven
Lovforslag med bemærkninger
Miljøkonsekvensvurderinger
Lynetteholm. Miljøkonsekvensrapport, Rambøll, november 2020
Lynetteholm. Tillæg til miljøkonsekvensrapport
uddybning af sejlrende og klapning
af havbundsmateriale, Rambøll, december 2020
Lynetteholm
Tillæg til miljøkonsekvensrapport vedr. vandplaner, Danmarks
havstrategi og uddybning af sejlrende, By & Havn og Rambøll, marts 2021
Sammenfattende redegørelse
Implementeringsredegørelse
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0006.png
Landvinding i København
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0007.png
Når vandet stiger
År 2100 uden klimasikring.
Vandstandsstigning på 0,70 meter og en
stormflodshændelse som Bodil = 2,4 m.
År 2100 med klimasikring
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0008.png
Kystlandskab som adaptiv klimasikring
Kystlandskabet
Ny model for klimasikring
Absorberende kanter
Sammenhængende naturbælte
Forskellige naturtyper
Marin natur
Rekreativt område
Artsrigdom
Klimasikring 1.000 års
hændelse i 2070
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0009.png
Nyttiggørelse af overskudsjord
Behov for placering af overskudsjord
Ca. 3 mio. ton overskudsjord hvert år alene i hovedstadsområdet.
Behov for ny kapacitet til håndtering af overskudsjord fra udgangen af 2022.
Jorddepot i Nordhavn
I Nordhavn er der modtaget ca. 2,5 mio. ton årligt
Jorddepotet i Nordhavn er fyldt op på ca. 8 år.
Netop nu mellemoplagres jorden i Nordhavn, indtil Lynetteholm er klar.
70 pct. af jorden kommer fra byggeri, infrastruktur og skybrudsprojekter i Københavns- og
Frederiksberg Kommune.
Lynetteholm bygges af overskudsjord
Lynetteholm anvender ren og forurenet ikke-rensningsegnet jord.
Vigtigt for logistik, trafik, miljø og omkostninger med kort transportafstand.
I alt plads til ca. 80 mio. ton jord.
Der er lavet følsomhedsanalyser ifht. Jordmængder.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0010.png
Etablering af perimeter (anlægsfase)
Perimeter i alt: 8,0 km
Perimeter, kystlandskab: 4,8 km
Sandstrand: 0,8 km
Stenstrand: 0,8 km
Stensætning: 3,2 km
Perimeter, øvrig: 3,2 km
Kajkant nord: 1,0 km
Stensætning nord: 0,7 km
Stensætning vest: 1,5 km
Adgangsvej med dæmning og bro: ca. 3 km.
Afgravning af forurenet bundmateriale til deponi
Klapning af rent bundmateriale
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0011.png
Rammerne for miljøundersøgelserne
Trafikstyrelsen er myndighed, By & Havn er ansøger.
Undersøgelsen afdækker alle påvirkninger af det omkringliggende miljø i anlægs- og driftsfasen:
Havmiljø
og vandkvalitet, herunder havbund, iltindhold, strømforhold, forurenende stoffer mv.
Badevandskvalitet
i havnen og i Øresund, herunder sigtedybde, bakterier, mv.
Trafik,
herunder jordtransport til jordmodtagelsen i forskellige faser.
Sejlads,
herunder lystsejlads og erhvervssejlads, sejladssikkerhed
Luft- og klimapåvirkning,
herunder CO
2
-belastning og partikeludledning.
Biodiversitet,
herunder påvirkningen af flora og fauna i området, habitater og truede arter.
Påvirkning
på tværs af landegrænser samt afledte aktiviteter ved anlægget.
Støj og vibrationer,
herunder støj ved jordtransport og anlæg af perimeter.
Menneskers sundhed,
herunder kolonihaver og lystfiskeri, geologi og grundvand,
herunder risikoen for nedsivning af tungmetaller, mv.
Landskab,
visuelle påvirkninger af omgivelserne
Danmarks havstrategi,
vandområdeplanlægning
Ved væsentlige miljøpåvirkninger anvises afværgeforanstaltninger.
11
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0012.png
Oversigt over miljøvurderingens konklusioner
Rød
Orange
Gul
Hvid
Væsentlig påvirkning
Moderat påvirkning
Lille påvirkning
Ingen/ubetydelig påvirkning
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0013.png
Væsentlige påvirkninger identificeret i
miljøkonsekvensrapporten
Lastbiltrafik i scenarie med jordtransport til Lynetteholm samt lastbiltransport med afvikling af
mellemlager i Nordhavn (ikke aktuelt, da jord sejles fra mellemlager til Lynetteholm)
Samlet visuel påvirkning som følge af opfyldning af Lynetteholm set fra nærzonen
Sejlads til/fra Margretheholm Havn (oplukkelig bro og dialog med sejlerne)
Der er ingen andre væsentlige påvirkninger fra Lynetteholmprojektet
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0014.png
Særlige temaer fra høringsfase
Vandkvalitet og badevandskvalitet
Marin natur
Østersøen
Natura 2000
Jordtransport
Sejlads og rekreative forhold
C0
2
-udledning
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0015.png
Vandkvalitet
Eksisterende havbundsforurening
Spredning af sediment fra opgravning begrænses via overvågning og særligt vilkår for opgravning.
Spredning af sediment fra klapning begrænses via overvågning (med deltagelse af svenske myndigheder).
Udledning af overskudsvand fra jordopfyld
Overskudsvand udledes, hvor der er stor fortynding.
Beregninger viser at miljøkvalitetskravene kan overholdes. Det etableres overvågning.
Miljøpåvirkning fra overskudsvand fra Lynetteholm vil være mindre end miljøpåvirkningen fra den hidtidige
udledning fra depotet i Nordhavn.
Gennemstrømning i Inderhavnen
Øget vandskifte (2,4 pct.) i Inderhavnen påvirker vand- og badekvaliteten positivt.
Strømhastigheden i Kronløbet falder, men der sker en svag forøgelse af strømhastigheden i Inderhavnen og
Sydhavn.
Badevandskvalitet og sandstrande
Påvirkning af badevandskvaliteten er ubetydelig (afgravning sker i vinterperioden).
Udløb fra BIOFOS renseanlæg flyttes længere væk.
Ændring i strømforhold langs kysten er ubetydelige, og sandstrande påvirkes ikke.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0016.png
Marin natur
Ålegræs
Habitat: Der er meget begrænsede forekomster af ålegræs
hvor Lynetteholm etableres
Påvirkning fra sediment: Moderat (og reversibel) påvirkning
ved Trekroner. Lille/ubetydelig påvirkning mht. Øresund.
Påvirkning fra miljøskadelige stoffer fra opgravning af
forurenet havbundsmateriale er ubetydelig.
Næringsstoffer
Frigivelse af næringsstoffer ifm. opgravning (anlægsfasen)
samt udledning (driftsfasen).
Det er et krav for Lynetteholm, at projektet ikke forværre
muligheden for at overholde målsætninger om næringstoffer.
Nyt kystlandskab
Dæmninger med stenbeskyttelse og sandstrande med ral,
større sten mv, skaber en reveffekt, hvor ny marin natur kan
vokse frem.
Evt. udplantning af nyt ålegræs for at fremskynde positiv
udvikling.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0017.png
Østersøen
Gennemstrømning i Øresund
Lille påvirkning (0,23-0,25 pct.)
Udlignes af havvandsstigning over ca. 10 år.
Havmiljøet i Østersøen er tilvænnet skiftende
forhold. Påvirkningen er ikke væsentlig.
Klappladser
Klappladser udpeget af Miljøstyrelsen.
Spredning af sedimenter ifm. klapning
Vandmiljøkrav kan overholdes viser
modelleringer.
Modelleringer viser begrænset påvirkning af
Natura2000-område (Falsterbo) langt under
tålegrænserne.
Tilbud til svenskerne om deltagelse i
overvågning.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0018.png
Natura 2000
Vurderede områder:
N141 Brobæk Mose og Gentofte Sø
N142 Saltholm og omkring¬liggende
hav
N143 Vestamager og havet syd for
N144 Nedre Mølleådal og Jægersborg
Dyrehave
N206 Stevns Rev
SE0430183 Havet omkring Ven
SE0430138 Lundåkrabukten
SE0430091 Löddeåns mynning
SE0430095 Falsterbohalvön
SE0430002 Falsterbo-Foteviken
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0019.png
Natura 2000
Påvirkning fra sediment undersøgt.
Ingen væsentlig påvirkning af bundflora
og
–fauna
og dermed ingen påvirkning
af fødegrundlag.
Kraftigste kilde til støj er spunsning,
Selv i et worst case-scenarium vil der
ikke være væsentlige påvirkninger på
hverken havpattedyr eller fugle.
Ingen væsentlige påvirkninger fra
forstyrrelse
Øresund er et befærdet
farvand.
Ingen væsentlige påvirkninger fra andre
fysiske forstyrrelser, miljøskadelige
stoffer, næringsstoffer, ændringer i
habitat eller emissioner.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0020.png
Jordtransport
Ny vej til jordtransport over
Prøvestenen
Friholder vejen til Refshaleøen og
vejene ved Margretheholm for tung
trafik
Mellemoplagret jord sejles med pram
fra Nordhavn
Margretheholm Havn opretholdes
med en oplukkelig bro
Motorbådsklub og cablepark kan
opretholdes
Materialer sejles til i anlægsfasen
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0021.png
Trafikal påvirkning
Jord fra byggepladser i København
På det overordnede vejnet et stykke væk fra
Lynetteholm vil trafikbilledet være det samme
i dag.
Flytning fra ruter til Nordhavn til ruter til
Lynetteholm
Vej via Prøvestenen skal benyttes
Mulighed for frivillige aftaler om ruter og
sejlads
Mellemlagret jord sejles fra Nordhavn
Netto-ændringer
i antal jordtransporter
på vejnettet
21
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0022.png
Sejladsforhold og Margretheholm Havn
Oplukkelig bro henover sejlrenden til
Margretheholm Havn
Gennemsejlingsåbning hxb = 4.2m x 12m
Vanddybde som eksisterende forhold
Åben aften, nat og weekend samt 3 gange
i perioden 7-16
Lukning i anlægsperiode reduceres til et
minimum (op til 2 uger)
Indsejlingen gennem Kronløbet får en
bredde, der giver tilfredsstillende
besejlingssikkerhed for både erhvervs- og
fritidssejlere.
Der etableres lysskilte eller lign. ved ind-
og udsejling, som advarer lystsejlere m.v ,
når der passerer store både i samråd med
Søfartsstyrelsen og brugere.
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0023.png
CO
2
-udledninger
Anlægsprojektets direkte og indirekte udledninger
udgør 75.000 ton.
Driften af nyttiggørelsesanlægget i 30 år udgør
113.000 ton.
Jordtransport til Lynetteholm i 30 år udgør 54.000 ton
eller ca. 22 pct. af de samlede udledninger.
Jordtransport vil alt andet lige også foregå, uden
etableringen af Lynetteholm, hvor jorden ellers skal
transporteres til en anden destination for
jordmodtagelse.
Øget pramtransport vil give øgede CO
2
-udledninger.
Løbende forbedringer på maskiner og materiel (BAT).
L 220 - 2020-21 - Bilag 20: Præsentationer fra udvalgets eksperthøring 20/5-21 om L 220 (Lynetteholm)
2398679_0024.png