19.5.2021
Kronik: Lynetteholm er et økonomisk højrisikoprojekt | Ingeniøren
Kronik: Lynetteholm er et
økonomisk højrisikoprojekt
Af
Hans Schjær-Jacobsen
19. maj 2021 kl. 09:48
9
Med fremsættelse 28. april 2021 af
anlægslov L220 om det
»selvfinansierende« nyttiggørelsesprojekt
Lynetteholm i Københavns havn mellem
Nordhavn og Refshaleøen foreslås det, at
der dumpes 80 millioner tons jord i
havnen for at skabe en ny 2,8
kvadratkilometer stor halvø midt i havnen.
Lovprocessen er ekstremt forhastet.
Anlægsloven skal efter planen vedtages
af Folketinget allerede 4. juni, og
høringsprocessen har under samfundets
nedlukning med corona været
utilstrækkelig og mangelfuld. Et
komfortabelt flertal i Folketinget tog
principbeslutningen om hele
kæmpeprojektet 25. oktober 2020, inkl.
Lynetteholm med stormflodssikring af
København mod nord, opførelse af boliger
Hans Schjær-Jacobsen er civilingeniør, lic.techn.,
HD (Illustration: Privatfoto)
til 35.000 nye beboere (svarende til Slagelses befolkning) og lige så mange
arbejdspladser, havnetunnel (østlig omfartsvej) og metrobetjening.
Transportministeriet har meddelt, at det er foreneligt med EU-direktivet at
slice
projektet,
dvs. at lave VVM-undersøgelser og vedtage anlægslove for de enkelte delprojekter hver
for sig, selvom der i udgangspunktet helt klart er tale om et sammenhængende projekt. I
første omgang er det altså kun den
skive,
der hedder Lynetteholm, der skal vedtages.
Analysen i denne kronik følger logikken i projektets
slicing,
idet den fokuserer på
økonomien for Lynetteholm som nyttiggørelsesprojekt, jf. forslag til anlægslov L220.
Anlægget skal derfor kunne begrundes i sit eget værd, da ingen ved, om de principielt
besluttede senere anlægsarbejder nogensinde bliver realiseret. Lynetteholm bliver nemlig
anprist som et selvfinansierende anlægsprojekt, der skal løse to påtrængende
Annonce
https://ing.dk/artikel/kronik-lynetteholm-oekonomisk-hoejrisikoprojekt-246901
1/4