DN København
Formand: Knud Erik Hansen. Telefon: 40404344
Næstformand Ole Damsgaard. Telefon: 50515880
Dato: 19. maj 2021
Folketingets Transportudvalg
Foretræde for Transportudvalget i forbindelse med behandling af L220.
Danmarks Naturfredningsforening ønsker at gøre udvalget opmærksom på vores bekymring
angående den skadelige påvirkning Lynetteholm vil have i forhold til Øresunds havmiljø:
Lynetteholm vil med lukningen af Kongedybet udgøre en barriere i Øresund, der mindsker
vandgennemstrømningen og salttilførsel til Østersøen
–
til skade for vandkvaliteten i Østersø-
en, som i forvejen er særdeles sårbar. Der er blandt fagfolk rejst kritik af de beregningsmeto-
der er anvendt, som grundlag for miljøvurderingen og af fortolkninger af de beregninger, der
er gjort. Endvidere har de svenske miljømyndigheder kritiseret den vurdering der er gjort og
forslået at en uafhængig ekspert/myndighed foretager en uvildig vurdering. DN kan støtte
denne opfordring. I øvrigt burde de øvrige Østersølande, specielt Tyskland, have været hørt i
henhold til Espoo konventionen.
Afgravningen af forurenet havbund, dumpning i Køge Bugt og opfyldning af forurenet jord
til Lynetteholm medfører forurening af Øresund og kan påføre det marine miljø væsentlige
skader. DN er ikke enige med konklusionerne i den miljøvurdering der er foretaget. Dette gæl-
der specielt i forhold til de mulige skader som kan påføres Natura 2000 området N142, Salt-
holm. De foretagne miljøvurderinger godtgør ikke i tilstrækkelig grad, at den negative miljøpå-
virkning som Natura 2000 området påføres ikke vil skade området. Dette er en vurdering som
også deles af Miljøstyrelsen.
Afgravning af havbund, uddybning af sejlrender og etablering af Lynetteholms perimeter vil
forårsage en betydelig spredning af havbundsmateriale omkring byggepladsen og i det tilstø-
dende farvand. Dette vil skade udbredelsen af ålegræs i Øresund og DN er uenig med miljø-
vurderingens konklusion om at skaden vil være af mindre betydning. Dette skal ikke mindst
ses i sammenhæng med at den nordlige del af Øresund i 2019 blev udpeget som Havstrategi-
området på grund af sin unikke biodiversitet. Ålegræs er en nøglefaktor i forhold til Øresunds
biodiversitet blandt andet i forhold til opvækst af fiskeyngel.
Ved drift af jorddepotet Lynetteholm pumpes der urenset spildevand ud i Øresund efterhånden
som depotet fyldes med jord af forskellige forureningsgrader. Dette medfører en omfattende
forurening med tungmetaller, andre miljøskadelige stoffer og næringsstoffer. Næringsstof foru-
reningen skal kompenseres gennem udbygning af Lynetteværket og Damhusåens rensningsan-
læg mens tungmetallerne blot fortyndes med risiko for overbelastning af havmiljøet. DN er
ikke enig i miljøvurderingens konklusion vedrørende forureningsrisikoen og mener at spilde-
vandet bør renses inden det ledes ud i Øresund, ikke mindst set i lyset af at den Nordlige del
af Øresund har status som Havstrategiområde. Marginale ændringer i den nuværende forure-
ningstilstand vil kunne medføre store skader på havmiljøet.
De foretagne miljøvurderinger, som danner grundlag for lovforslaget og implementeringsrede-
gørelsen strider mod EU-retten fordi vurderingerne ikke omfatter projektet i sin helhed, men
kun anlæg af et jorddepot i Øresund ud for København. Folketinget træffer derfor beslutning
på et ufuldstændigt grundlag. For eksempel vil indvinding af de nødvendige havbundsmateria-