Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 16
Offentligt
2396841_0001.png
Transportudvalgets medlemmer
CC. Transportminister Benny Engelbrecht
Dato: 19. maj 2021
Sags nr.: 00.17.15-P17-1-21
Anmodning om foretræde for Transportudvalget i
forbindelse med behandlingen af L 220, Forslag til lov om
anlæg af Lynetteholm.
Omegnskommunerne og Frederiksberg har med stor interesse læst det
høringsnotat, som er udarbejdet af Transportministeriet til L 220 Forslag til Lov
om anlæg af Lynetteholm, og kan konstatere, at væsentlige indsigelser fra en
række høringsparter ikke imødekommes i ministeriets svar. Borgmestrene i
omegnskommunerne til København og Frederiksberg anmoder derfor om at få
foretræde for Transportudvalget for at drøfte en række forhold vedr. anlægget
af Lynetteholm, som kan få stor betydning for kommunerne uden for
København.
Omegnskommunerne og Frederiksberg er alle medejere af
forsyningsselskaber, som potentielt berøres af anlægget af Lynetteholm, både
i de første faser, hvor selve øen anlægges, og ved en senere byudvikling på
øen.
Omegnskommunerne og Frederiksberg ønsker at sende et meget klart signal
om, at regningen for byudvikling i København ikke skal betales af borgerne i
omegnen. Den skal naturligvis betales af dem, som får gavn af udviklingen.
Det vil være By & Havn og Københavns Kommune, som kan høste de
potentielt meget store økonomiske gevinster, som anlægget af Lynetteholm
skaber mulighed for, og borgerne i København, som vil få gavn af en
stormflodssikring mv.
Vedtages lovforslaget som fremsat, vil det umiddelbart betyde, at der skal ske
en omlægning af ledninger på søterritoriet. Det vil bl.a. betyde, at
renseanlægget Lynetten skal forlænge og forstærke en udløbsledning, inden
halvøens østlige perimeter kan konstrueres, og der kan ske opfyldning med
jord, samt at udløbsledningen fra Levantkaj, som ejes af Novafos og HOFOR,
vil skulle forlænges som følge af anlægget.
BORGMESTEREN
Albertslund Kommune
Nordmarks Allé 1
2620 Albertslund
T 43 68 68 6843 68 68 68
L 220 - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 19/5-21 fra borgmestrene fra Københavns Omegnskommuner og Frederiksberg Kommune
2396841_0002.png
Det fremgår af lovens udkast til § 11, at flytning af ledninger skal betales af
ledningsejeren, også selvom det skal ske i søterritoriet, hvor der ikke er et
juridisk grundlag for, at det såkaldte gæsteprincip gælder. Det vil i givet fald
betyde, at de berørte ledningsejere skal betale i størrelsesordenen 0,6 mia. kr.
for omlægning af selskabernes ledninger på søterritoriet. En omlægning som
alene er nødvendig, fordi Lynetteholm skal anlægges, og som svarer til 25 pct.
af de forventede omkostninger på 2,5 mia. kr. til anlæg af Lynetteholm.
Omegnskommunerne og Frederiksberg mener under ingen omstændigheder,
at det er rimeligt at pålægge ledningsejere at betale for omlægning af
ledninger i søterritoriet. I praksis vil det betyde, at borgerne i
omegnskommunerne og Frederiksberg pålægges en regning for en
byudvikling i København, som de ingen lod og del har i.
Omegnskommunerne og Frederiksberg ønsker også sikkerhed for, at
regningen for eventuelle fremtidige ledningsomlægninger ikke pålægges
borgerne i omegnskommunerne og Frederiksberg, når Lynetteholmen bliver
udviklet til bolig og erhverv.
Derfor er det helt centralt, at det i forbindelse med behandlingen af den
nuværende anlægslov slås fast ved en ændring af lovforslagets § 11 og
følgende bestemmelser, at det er By & Havn, som skal bære omkostningerne
ved nødvendige ledningsomlægninger i søterritoriet.
Omegnskommunerne og Frederiksberg ønsker endvidere sikkerhed for, at
anlægget af Lynetteholmen ikke kan give anledning til en ekspropriation af
arealer på Renseanlæg Lynetten. Omegnskommunerne og Frederiksberg
ønsker således, at det præciseres, at udkast til § 14 i anlægsloven ikke kan
anvendes til at gennemføre en ekspropriation af renseanlæg Lynetten og kan
ikke se, at dette sker i Transportministeriets høringsnotat, hvor der alene
henvises til de generelle principper, som er gældende ved en ekspropriation.
Lynetteholm kan utvivlsomt være af stor værdi for udviklingen af Københavns
Kommune. Både som klimasikring ved stormflod og som areal til en fremtidig
byudvikling. Der kan ligeledes være andre større anlægsprojekter, som
påvirker det samlede hovedstadsområde, som enkelte kommuner har en
interesse i at fremme. Der er imidlertid brug for en overordnet statslig
planlægning, som sikrer, at der sker en balanceret udvikling i det samlede
hovedstadsområde.
Anlægget af Lynetteholm er, trods størrelsen af projektet, ikke indeholdt i den
gældende fingerplan fra 2019, og konsekvenserne for omegnen er derfor slet
ikke belyst. Omegnskommunerne og Frederiksberg opfordrer derfor til, at der
træffes beslutning om en revision af Fingerplanen. I forbindelse med en sådan
revision bør der tages stilling til, hvordan bosætning og erhvervsudvikling mest
hensigtsmæssigt skal ske i det samlede hovedstadsområde, og hvordan
byudviklingen i hovedstadsområdet bedst muligt tilrettelægges, så den
understøtter den grønne omstilling.
Afslutningsvis skal borgmestrene i omegnskommunerne og Frederiksberg
opfordre til, at der i alle faser af anlægget af Lynetteholm kommer til at gælde
sædvanlige muligheder for at påklage afgørelser. Borgmestrene ser således
med bekymring på, at både klageadgang til Fødevare- og Miljøklagenævnet
og klageadgang for de afgørelser, som træffes af andre myndigheder,
afskæres med lovforslaget, og at det fremgår af høringsnotatet, at
Transportministeriet tilsyneladende ikke ønsker at ændre på dette.
Side 2 af 3
L 220 - 2020-21 - Bilag 16: Henvendelse af 19/5-21 fra borgmestrene fra Københavns Omegnskommuner og Frederiksberg Kommune
2396841_0003.png
Endelig er det afgørende, at der gennemføres sædvanlige planprocesser og
indhentelse af tilladelser, således at offentligheden kan få indsigt i projekter og
mulighed for at påvirke udformningen af disse. Der bør offentliggøres en
tidsplan for disse processer, ligesom der bør foretages en selvstændig
miljøkonsekvensvurdering (VVM) af omlægningen af de to store
udløbsledninger.
Med venlig hilsen
Borgmester Steen Christiansen
Albertslund Kommune
Borgmester Kent Max Magelund
Brøndby Kommune
Borgmester Jesper Würtzen
Ballerup Kommune
Borgmester Simon Aggesen
Frederiksberg Kommune
Borgmester Michael Fenger
Gentofte Kommune
Borgmester John Engelhardt
Glostrup Kommune
Borgmester Helle Adelborg
Hvidovre Kommune
Borgmester Ole Bjørstorp
Ishøj Kommune
Borgmester Britt Jensen
Rødovre Kommune
Borgmester Trine Græse
Gladsaxe Kommune
Borgmester Thomas Gyldal Petersen
Herlev Kommune
Borgmester Michael Ziegler
Høje-Taastrup Kommune
Borgmester Sofia Osmani
Lyngby-Taarbæk Kommune
Borgmester Henrik Rasmussen
Vallensbæk Kommune
Side 3 af 3