EU-rettens forrang: miljøvurdering
og gyldighed af bekendtgørelser og
tilladelser
– efter dom i C-24/19 om Flanderns vindmøllebekendtgørelse og cirkulære
Af professor, dr.jur. Peter Pagh, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet
Artiklen belyser, hvordan Domstolen i flere nye domme
har fortolket rækkevidden og retsvirkningen af SMV-
direktivet om miljøvurdering af planer og programmer på
en måde, der kan rejse tvivl om gyldigheden af flere dan-
ske bekendtgørelser og enkelte love. Senest har Domsto-
lens Store Afdeling i C-24/19 fastslået, at Flanderns
vindmøllecirkulære og vindmøllebekendtgørelse er ugyl-
dige, fordi de blev vedtaget uden at følge SMV-direktivets
regler. Naboer til en kommende vindmøllepark havde der-
for krav på at få ophævet byggetilladelsen til vindmølle-
parken, medmindre der undtagelsesvis var grundlag for
midlertidigt at opretholde byggetilladelsen af hensyn til
forsyningssikkerhed med elektricitet. Derimod kunne
hensyn til klima og miljø ikke begrunde en midlertidig op-
retholdelse af tilladelsen. Dommen underkender dermed
definitivt Miljøministeriets fortolkning af SMV-direktivet i
notater til Folketinget, men dommen er tillige en under-
kendelse af danske klagenævns og domstoles hidtidige
fortolkning af SMV-direktivets betydning i verserende sa-
ger om bl.a. vindmølleparker, som det belyses i det føl-
gende, der indledes med en indføring i SMV-direktivet,
som det er fortolket i tidligere EU-domme, og en kort om-
tale af de danske myndigheders og klagenævns reaktion
på disse domme.
1. SMV-direktivet
Forpligtelserne efter SMV‐direktivet
1
fra
2001 om miljø‐
vurdering af planer er grundlæggende de samme som i
VVM‐direktivet fra 1985
2
om miljøvurdering af projekter.
Begge direktiver stiller krav om, at der gennemføres en
miljøvurdering og høring af offentligheden, før en retsakt
omfattet af reglerne kan vedtages. I begge direktiver er
der krav om, at der i retsakten tages begrundet stilling til
1.
Direktiv 2001/42 om vurdering af bestemte planer og program‐
mers virkning på miljøet. SMV er forkortelse for Strategisk Mil‐
jøVurdering.
Direktiv 2011/92 om vurdering af visse offentlige og private pro‐
jekters indvirkning på miljøet, som ændret ved direktiv 2014/52,
der afløste det oprindelige direktiv 85/337 fra 1985.
retsaktens miljøvirkninger, og begge direktiver indehol‐
der regler om, at det i nogle tilfælde er tilstrækkelig med
en screening af væsentlighedens af retsaktens miljøvirk‐
ning. Begge direktiver har alene karakter af processuelle
regler, der angår sagens oplysning, høring af offentlighe‐
den og begrundelsespligt, og som på disse områder ud‐
bygger de almindelige forvaltningsretlige krav. De to di‐
rektiver hindrer således ikke vedtagelsen af retsakter, der
medfører alvorlig miljøskade, når fremgangsmåden føl‐
ges, men sådanne begrænsninger kan følge af anden lov‐
givning, hvilket dog ikke fritager fra, at de to direktivers
regler skal overholdes.
3
Forskellen mellem de to direktiver er
retsakten,
således
at VVM‐direktivets processuelle regler gælder forud for
tilladelse til et projekt,
mens SMV‐direktivet gælder forud
for vedtagelse af plan/program, som dette begreb er define‐
ret i SMV‐direktivet Herudover er der den forskel, at
SMV‐direktivet har et bredere sagligt anvendelsesområde
mht. obligatorisk miljøvurdering og mht. retsakter, som
kræver screening, og at det efter SMV‐direktivet er myn‐
digheden, der skal udarbejde miljøvurderingen, mens det
efter VVM‐direktivet er projektherren, der skal udarbejde
miljøvurderingen, jf. C‐461/17.
4
Når EU med SMV‐direktivet indførte regler om miljø‐
vurdering af planer og ikke fandt det tilstrækkeligt med
miljøvurdering af projekter efter VVM‐direktivet, var det‐
te begrundet med erfaringerne med VVM‐direktivet. Er‐
3.
Til forskel fra SMV‐direktivet og VVM‐direktivet er habitatdirek‐
tivets art. 6, stk. 3, om habitatvurdering af projekters og planers
påvirkning af Natura 2000‐områder ikke begrænset til processu‐
elle krav, men indeholder også materielle krav, så myndigheden
kun kan vedtage planen eller tillade projektet, når der er viden‐
skabelig vished for, at retsaktens vedtagelse ikke skader et Natu‐
ra 2000‐område, medmindre betingelserne for undtagelsen i art.
6, stk. 4, er opfyldt. Overtrædelse af disse betingelser medfører
ugyldighed, jf. C‐127/02, der har direkte effekt og dermed gælder
uanset mangler i national lovgivning. En miljøvurdering efter
VVM‐direktivet eller SMV‐direktivet kan derfor ikke erstatte en
habitatvurdering, jf. bl.a. C‐418/04. Se uddybende Pagh: U 2019
B, s. 139, Pagh: TfM 2019, s. 157 og Pagh: TfM 2019.293.
Om de forskelle pligtsubjekter efter VVM‐direktivet, SMV‐
direktivet og habitatdirektivet, se Pagh: TfM 2020, s. 3.
2.
4.
Juristen nr. 5 2020
Side 206