Artikel 429
Hvis projekter skal tillades efter und-
tagelsen i habitatdirektivets art. 6, stk. 4,
for væsentlige samfundshensyn
– med omtale af dommen i C-411/19 om vejanlæg i et Natura 2000-område
Af professor, dr.jur. Peter Pagh
Artikel
Det er ingen nyhed, at anvendelsen af EU’s reg-
ler om beskyttelse af Natura-beskyttelse volder
danske myndigheder problemer. Der var og er
betydelig usikkerhed om, hvornår der kræves en
habitatvurdering, og hvad der kræves af en habi-
tatvurdering efter habitatbekendtgørelsens § 6,
stk. 2. Endnu større usikkerhed er der om myn-
digheders mulighed for at anvende undtagelsen
for bydende nødvendige samfundshensyn i habi-
tatbekendtgørelsens § 9, der udgør en del af den
danske gennemførelse af habitatdirektivets art.
6, stk. 4. Efter at Miljø- og Fødevareklagenævnet
i MAD 2019.161 Mfk standsede et halvfærdigt
kystbeskyttelsesanlæg, fordi projektet ikke kun-
ne tillades efter habitatbekendtgørelsens § 6, stk.
2, men kun kunne tillades efter undtagelsen i ha-
bitatbekendtgørelsens § 9, er flere myndigheder
nok blevet klar over, at det i nogle tilfælde kan
blive nødvendigt at bruge undtagelsen i habitat-
bekendtgørelsens § 9, der både indeholder mate-
rielle og processuelle betingelser. Reglen skal for-
tolkes i overensstemmelse med habitatdirektivets
art. 6, stk. 4, jf. senest EU-Domstolens sag C-
411/19, hvor der bl.a. blev taget stilling til frem-
gangsmåden og muligheden for at ændre projek-
tet efter den første habitatvurdering efter habi-
tatdirektivets art. 6, stk. 3. Dommen i C-411/19
har derfor ikke alene betydning, når undtagelsen
skal anvendes. Dommen indebærer tillige, at der
ikke efter en habitatvurdering kan tilføjes vilkår
om afværgeforanstaltninger, hvilket også be-
grænser danske klagenævns mulighed for at
»reparere« mangler i tilladelser. For danske
myndigheder kompliceres forholdet yderligere
af, at habitatvurdering og en eventuel brug af
© Tidsskrift for Miljø, November 2020
undtagelsen i mange tilfælde kræver forskellige
myndigheders beslutning efter forskellige lovreg-
ler og med forskellige klagenævn. Dette er emnet
for denne artikel, der efter en kort omtale af ha-
bitatdirektivets art. 6, stk. 2-4, belyser dommen i
C-411/19, der sammenholdes med den danske
gennemførelse af habitatdirektivets art. 6, stk. 3
og 4, med udgangspunkt i habitatbekendtgørel-
sen (2018/1595).
EU-rettens krav til at beskytte Natura 2000-om-
råder mod skadelige påvirkninger fremgår af habi-
tatdirektivets art. 6, stk. 2-4.
1
Art. 6, stk. 2, udgør
den generelle beskyttelse mod skadelige påvirk-
ning, mens art. 6, stk. 3, omfatter »alle
planer og
projekter«,
der kun kan vedtages af myndigheden,
når myndigheden efter en screening og ofte en ha-
bitatvurdering har videnskabelig vished for, at ved-
tagelsen af retsakten ikke kan medføre skadelig
virkning på områdets integritet, uden at der er mu-
lighed for at inddrage andre samfundshensyn. Er
betingelserne for at meddele tilladelse efter art. 6,
stk. 3, ikke opfyldt, kan projektet/planen kun ved-
1.
Den positive beskyttelse i form af aktive bevaringsforan-
staltninger er reguleret i habitatdirektivets art. 6, stk. 1,
der i dansk ret er gennemført i de statslige Natura 2000-
planer og kommunale handleplaner, der vedtages på
grundlag af miljømålsloven. Da bevaringsforanstaltnin-
ger for en naturtype/beskyttet art kan have negative
virkninger for en anden beskyttet art eller naturtype, skal
der i Natura 2000-planen tages stilling til afvejningen
mellem de forskellige beskyttede naturtyper/arter, da en
bevaringsforanstaltning i modsat fald vil kræve habitat-
vurdering efter art. 6, stk. 3, jf. C-441/17
Kommissionen
mod Polen
og hertil
Pagh:
TfM 2018, s. 277.
TfM 2020