Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 15
Offentligt
2396823_0001.png
387
189
VVM-direktivets undtagelse for anlægsloven og Århus-
konventionens krav til prøvelsesadgang
• med kommentar til EU-Domstolens
dom i de forenede sager C-128/09 m.fl.
Af professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
Da EU for 30 år siden forhandlede Kommissi-
onens forslag til det såkaldte VVM-direktiv
var det en mærkesag for den danske regering
og Folketinget, at VVM-reglerne ikke skulle
gælde for anlægslove, hvilket bl.a. var begrun-
det med grundloven. De danske synspunkter
førte til, at der i VVM-direktivets art. 1(5) blev
optaget en særlig undtagelse for projekter
vedtaget ved en særlig national lov. Undtagel-
sen blev brugt ved etablering af den faste for-
bindelse over Øresund, hvilket gav anledning
til et sagsanlæg fra Greenpeace, som anlagde
en snævre fortolkning af undtagelsen. Forlø-
bet førte til en række kendelser med delvist
forskellige fortolkninger af undtagelsen for
anlægsloven, men endte med, at Trafikmini-
steriet blev frifundet af Højesteret i UfR
1999.367 H, hvor Højesteret dog anlagde en
lidt anden fortolkning, end Folketinget oprin-
deligt havde lagt til grund. Begge fortolknin-
ger af VVM-direktivets undtagelse for an-
lægslove blev knap et år efter Højesterets dom
indirekte underkendt af EU-Domstolen i sag
C-435/97 WWF, men fortolkningen af undta-
gelsen blev efterfølgende nuanceret af EU-
Domstolens plenum i sag C-287/98 Linster. I
den verserende sag om testcenter for kæmpe-
vindmøller i Østerild er der på ny uenighed
om fortolkningen af undtagelsen for anlægslo-
ve. Senest har EU-Domstolens Store afdeling i
dom af 18/10 2011 i de forenede sager C-
128/09, Boxus og Roua m.fl. præciseret undta-
gelsens rækkevidde sammenholdt med Århus-
konventionens regler om søgsmålsadgang i
forbindelse med seks præjudicielle forelæg-
gelser fra den belgiske forfatningsdomstol i
forbindelse med tilladelser til lufthavns- og
jernbaneprojekter.
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
1. VVM-direktivets undtagelse for
anlægslove
Med henblik på at inddrage borgerne indeholder
VVM-direktivet
1
regler for fremgangsmåden
ved tilladelse til projekter, som væsentligt kan
påvirke miljøet, men direktivet indeholder ikke
regler for den acceptable miljøpåvirkning. Kra-
vene til fremgangsmåde kan groft deles i fire ho-
vedpunkter.
(1)For VVM-pligtige projekter gælder, at byg-
herren skal indsende en ansøgning, der skal
omfatte en miljøvurdering, som omfylder
kravene i VVM-direktivets art. 3 og 5.
(2)Når den kompetente nationale myndighed
har sikret, at ansøgningen opfylder mindste-
kravene, skal myndigheden efter art. 6 gen-
nemføre en høring af den berørte offentlighed
og relevante myndigheder.
(3)Myndigheden skal herefter træffe en begrun-
det afgørelse, og hvis denne afgørelse mun-
der ud i en tilladelse, har bygherren et rets-
krav på at gennemføre projektet, jf. definitio-
nen af tilladelse i art. 1(2).
(4)Som led i gennemførelsen af Århus-konven-
tionen har den berørte offentlighed (herunder
miljøorganisationer) efter VVM-direktivets
art. 10a krav på “ved en domstol eller et andet
uafhængigt og upartisk ved lov nedsat organ
at få prøvet den materielle og processuelle
lovlighed af enhver afgørelse, handling eller
undladelse, der er omfattet af dette direktivs
bestemmelser om offentlig deltagelse”.
2
De projekter, som falder under direktivets an-
vendelsesområde, fremgår af direktivets bilag I
og II. For bilag I projekter er VVM-proceduren
med miljøvurdering og offentlig høring obliga-
torisk, mens der for bilag II-projekter først skal
TfM 2011, 189
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0002.png
388
ske en screening, hvor det afgøres, om VVM-
proceduren er påkrævet. Selv om et projekt fal-
der under bilag I eller bilag II, kan projektet dog
være undtaget fra VVM-direktivets regler i kraft
af undtagelsen i VVM-direktivets art. 1(5), der
lyder:
“Dette direktiv finder ikke anvendelse på pro-
jekter, der vedtages i enkeltheder ved en særlig
national lov, idet de mål, der forfølges ved dette
direktiv, herunder at stille oplysninger til rådig-
hed, nås gennem lovgivningsprocessen.”
Undtagelsen kom som nævnt ind på dansk for-
anledning og uenighed om bl.a. denne undtagel-
se var medvirkende til, at Kommissionens for-
slag til VVM-direktiv var fem år under vejs, før
direktivet blev vedtaget.
3
Den principielle be-
grundelse for at den danske regering krævede en
undtagelse for anlægslove blev sammenfattet i
et notat fra Miljøministeriet til markedsudval-
gets møde den 1/3 1985, hvori bl.a. anføres:
“Danmark har krævet, at anlæg som gennemfø-
res ved lov, ikke omfattes af direktivet. Der er
for Danmark tale om et principielt statsretligt
problem. Den danske grundlov angiver udtøm-
mende de formelle betingelser for loves gyldig-
hed. Forskrifterne i direktivforslaget, f.eks. om
hvilke oplysninger, der skal foreligge før et pro-
jekt kan vedtages, harmonerer dårligt med de re-
lativt få formelle krav, som den danske grundlov
stillinger til lovgivningsproceduren. Danmark
kan derfor kun acceptere direktivet, hvis det sik-
res, at direktivet ikke pålægger Folketinget for-
melle krav i de tilfælde, hvor et anlæg gennem-
føres ved lov.
4
Ifølge Miljøministeriets daværende grundlovs-
fortolkning ville det således være uforeneligt
med grundloven, hvis EU-retten stiller formelle
krav til Folketinget ved vedtagelse af anlægslo-
ve. Regeringen og markedsudvalget fandt imid-
lertid, at den ovenfor citerede regel i VVM-di-
rektivets art. 1(5) imødegik disse problemer,
hvorfor Danmark på det efterfølgende møde i
Rådet den 7/3 1985 stemte for VVM-direktivet,
hvis vedtagelse på daværende tidspunkt kræve-
de enstemmighed.
TfM 2011, 189
Som det vil fremgå af det følgende, har EU-
Domstolen fortolket undtagelsen for anlægslove
betydeligt mere indskrænkende end regering og
Folketing i sin tid antog. Og hvis det som anført
af Miljøministeriet er i modstrid med grundlo-
ven, at et EU-direktiv stiller formelle krav til
Folketingets oplysning af en sag, før en lov kan
vedtages gyldigt, er der et grundlovsproblem.
Først er det dog fundet hensigtsmæssigt at
omtale den danske gennemførelse af VVM-di-
rektivets undtagelse for anlægslove og belyse,
hvordan undtagelsen blev fortolket i sagen om
den faste forbindelse over Øresund. Dette er
bl.a. begrundet med, at flere miljøretlige frem-
stillinger fortsat fremstiller den formelle danske
implementering af VVM-direktivets art. 1(5) og
Højesterets dom i UfR 1999.367 H og andre
kendelser i forbindelse med Øresundssagen som
udtryk for gældende ret,
5
uanset det forekommer
ganske oplagt, at denne ældre danske fortolk-
ning er underkendt af EU-Domstolen.
2. Den danske implementering
Der er ikke gennemført en samlet implemente-
ring af VVM-direktivet i én dansk lov, men for
landterritoriet er det som udgangspunkt planlo-
vens § 11 g-11 i, der nu udgør den formelle ram-
me for den danske gennemførelse af VVM-di-
rektivet. Undtagelsen for fremgår af bemyndi-
gelsesreglen i planlovens § 11 h, stk. 1, hvis re-
levante del lyder:
“Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler
om, hvilke anlæg der er omfattet af § 11 g. An-
læg, der vedtages i enkeltheder ved særlig lov, er
dog altid undtaget.”
Planlovens formulering af undtagelsen for an-
lægslove er identisk med den oprindelige imple-
mentering af VVM-direktivet i lands- og regi-
onsplanelovens § 18 b, hvor undtagelsen for an-
lægslove blev forklaret således:
“Anlæg, der vedtages i enkeltheder ved lov, er
direkte undtaget. Når det i det konkrete tilfælde
besluttes, at anlægget skal fremmes gennem en
fastlæggelse i enkeltheder ved særlig lov, fast-
slås det i den foreslåede § 18 b, at anlægget ikke
skal omfattes af den i lovforslaget angivne pro-
cedure.
6
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0003.png
389
Den i lovforslaget angivne procedure sigter til
regionplantillæg med VVM-redegørelse, hvilket
blev videreført under planlovens § 6 c og med
kommunalreformen fik form af kommuneplan-
tillægsprocedure. Efter motiverne skal undtagel-
sen for anlægslove i planlovens § 11 h forstås så-
ledes, at anlægslove, der vedtages i enkeltheder
ved særlig lov, altid er undtaget. Optagelsen af
en regel herom i planloven har efter motiverne
til lands- og regionplanloven den særskilte virk-
ning, at anlægget “ikke skal omfattes” af proce-
duren med kommuneplantillæg.
Uanset formulering “ikke
skal”
kan fortolkes
som om anlæg vedtaget ved særlig anlægslov ef-
terfølgende ikke kan undergives procedure med
VVM og kommuneplantillæg efter planlovens §
11 g, anlagde landsretten i MAD 2000.139 Ø om
Ørestadsloven en noget anden fortolkning. I det-
te tilfælde var det ved vedtagelse af lov om Øre-
staden forudsat, at VVM-proceduren først skulle
gennemføres efterfølgende under den nærmere
konkretisering af projektet, og motiverne inde-
holder ingen angivelse af, at loven skulle være
omfattet af undtagelsen i VVM-direktivets art.
1(5). Uanset dette gjorde en borgergruppe gæl-
dende, at da Ørestadsloven har karakter af en en-
delig beslutning, skulle der forud være gennem-
ført en miljøvurdering. Synspunktet blev med
rette afvist af landsretten, der henholdt sig til, at
endelig VVM-tilladelse til Ørestaden først fore-
lå ved det efterfølgende kommuneplantillæg, og
en prøvelse af dette var afskåret, da søgsmålsfri-
sten på 6 måneder var overskredet.
3. Lov om den faste forbindelse over
Øresund
Den så vidt vides første gang VVM-direktivets
undtagelse for anlægslove blev benyttet i Dan-
mark var ved beslutningen om at etablere en fast
forbindelse over Øresund.
7
Baggrunden for be-
slutningen var den danske regerings aftale med
den svenske regering om at bygge en bro over
Øresund. Aftalen blev fulgt op af en ekstraordi-
nær indkaldelse af Folketinget i 1991, hvor et
bredt politisk flertals besluttede at bygge broen
ved vedtagelsen af lov 591/1991 om den faste
forbindelse over Øresund. Loven havde karakter
af en bemyndigelseslov til trafikministeren. Ef-
ter lovens § 15 “fastsætter [trafikministeren] (1)
den endelige linjeføring af Øresundsforbindel-
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
sen på dansk søterritorium, og (2) afgrænsnin-
gen af tilslutningsanlæg for jernbane- og vejtra-
fik”. Supplerende bestemmer § 4, at:
“den
endelige udformning af Øresundsforbin-
delsen og tilslutningsanlæg [..] skal foretages
under hensyn til, hvad der er økologisk motive-
ret, teknisk muligt og økonomisk rimeligt, såle-
des at skadelige virkninger på miljøet forebyg-
ges. Der opstilles en kvalitetsmålsætning for an-
læggenes miljøeffekter i Østersøen og Øresund
samt på land, der tillige med et overvågnings-
og kontrolprogram skal godkendes af trafikmi-
nisteren efter samråd med miljøministeren in-
den igangsættelse af anlægsarbejderne.”
Allerede inden anlægslovens vedtagelse opstod
der imidlertid problemer. Efter flere klager over
beslutningsprocessen rettede EU-Kommissio-
nen henvendelse til den danske regering. Under
Folketingets ekstraordinære indkaldelse for at
vedtage loven i august 1991 meddelte Kommis-
sionen, at beslutningsprocessen ikke opfyldt
VVM-direktivets krav, ligesom Kommissionen
fandt det tvivlsomt, om Danmark kunne bruge
undtagelsen i art. 1(5). Den danske regering af-
viste klagen med henvisning til, at projektet var
omfattet af art. 1(5), da forarbejder til love efter
dansk ret er bindende. Kommissionen besluttede
i november 1992 at acceptere den danske be-
grundelse.
Dette gav anledning til, at Greenpeace i april
1993 indbragte sagen for landsretten med hen-
visning til, at anlægsloven ikke opfyldte betin-
gelserne i art. 1(5). Som i de seneste belgiske sa-
ger ved EU-Domstolen var det første spørgsmål,
om sagen kunne admitteres. Trafikministeriet
gjorde gældende, at Greenpeace ikke havde
søgsmålskompetence, da:
“Greenpeace Danmark savner den nødvendige,
aktuelle og konkrete interesse, fordi projektet
ikke er endeligt vedtaget i den forstand, at der
fortsat er valg mellem flere projekter, således at
indflydelsen på havmiljøet endnu ikke kan vur-
deres. Det er Øresundskonsortiet, der består af et
dansk og et svensk selskab, som skal fastlægge
den endelige linieføring i henhold til anlægslo-
ven. Først når der foreligger et af trafikministe-
ren godkendt projekt efter anlægslovens § 15,
TfM 2011, 189
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0004.png
390
kan anlægget betragtes som endeligt fastlagt.
Som følge af dette har Greenpeace Danmark
ikke for tiden retlig interesse i søgsmålet.”
Ministeriets indsigelse blev afvist i UfR
1994.780 ØLK. Landsretten fandt, at der forelå
“en aktuelt og konkret tvist, idet søgsmålet
navnlig angår spørgsmålet om proceduren forud
for anlægslovens vedtagelse. Den omstændig-
hed, at linieføringen fortsat ændres på projekt-
plan kan ikke føre til noget andet resultat.” Med
henvisning til at Greenpeace i andre miljølove
var tillagt klageret og ud fra en samlet bedøm-
melse anerkendte landsretten i juni 1994 Green-
peace’ søgsmålskompetence, men forudsatte
som det fremgår, at et endeligt projekt endnu
ikke forelå.
Efter at trafikministeren i juli 1994 gav tilla-
delse til projektet, begærede Greenpeace opsæt-
tende virkning af sagsanlæg. Anmodningen blev
afvist af landsretten med to begrundelser. Dels
fordi Kommissionen havde henlagt klagen “un-
der henvisning til, at undtagelsesbestemmelsen i
direktivets art. 1(5), skønnes at kunne påberåbes
af den danske regering”.
8
Dels fordi “en afvej-
ning af det offentliges interesse i, at gennemfø-
relsen af Øresundsforbindelsen ikke udsættes på
ubestemt tid over for sagsøgers interesse i at få
fastslået, om anlægsloven er i strid med VVM-
direktivet på grund af manglende overholdelse
af forskrifter, der i givet fald vil kunne afhjælpes
ved supplerende lovgivning, må føre til samme
resultat”. Kendelsen blev kæret til Højesteret,
der ligeledes afviste opsættende virkning. Dog
ikke med henvisning til art. 1(5), men i stedet
med henvisning til Trafikministeriets beslutning
var meddelt efter en procedure i overensstem-
melse med VVM-direktivet. Om art. 1(5) udtalte
seks af dommerne, at “det forhold, at regeringen
og Folketinget ved anlægslovens vedtagelse
henviste til direktivets art. 1(5) kan ikke bevirke,
at Trafikministeriet derefter er afskåret fra at
gøre gældende, at direktivets regler var iagtta-
get, da der senere blev meddelt tilladelse til pro-
jektets gennemførelse”. Den dissentierende
dommer tilsluttede sig synspunktet, men be-
mærkede supplerende, at betingelsen for anven-
delse af art. 1(5) ikke var opfyldt.
Samtidigt med Højesteretskendelsen søgte
Øresundsforbindelsen i 1995 om tilladelse efter
TfM 2011, 189
råstofloven til udgravning af flere millioner ku-
bikmeter i anlægstraceet. Miljøministeriet med-
delte en råstoftilladelse et halvt år efter uden for-
udgående VVM, hvilket formentlig skyldes, at
VVM-direktivet først blev implementeret i rå-
stofloven i 1996. Greenpeace begærede herefter
opsættende virkning af sagsanlæg for dette pro-
jekt, hvilket blev afvist af landsretten, der henvi-
ste til, at Højesteret i UfR 1995.634 havde for-
udsat, at afgravning af havbunden var en inte-
greret del af projektet.
9
I november 1995 meddelte Miljøstyrelsen
endvidere miljøgodkendelse til, at deponere fle-
re hundrede tusind kubikmeter lettere forurenet
jord på den kunstige halvø, der skulle etableres i
forbindelse med anlæg af broen. Godkendelsen
blev påklaget af bl.a. Greenpeace med henvis-
ning til, at godkendelsen var meddelt uden
VVM, men Naturklagenævnet afviste i MAD
1996.508, at der kunne kræves VVM. Nævnet
henviste dels til, at deponering af lettere forure-
net jord ikke kunne anses som bortskaffelse af
farligt affald omfattet af VVM-direktivets bilag
I, og dels til at deponiet heller ikke som et bilag
II-projekt krævede VVM, da “deponiet udgør en
del af en ved lov fastsat halvø, og Trafikministe-
ren har som myndighed givet tilladelse til halv-
øens etablering”.
I landsretten endte sagen med frifindelse af
Trafikministeriet med henvisning til, at ministe-
riets tilladelse var meddelt efter en procedure,
der opfyldte VVM-direktivet. Supplerende ud-
talte landsretten, at undtagelsen i art. 1(5) ikke
kunne fortolkes sådan, “at offentlige projekter,
der skal vedtages ved lov, skal foreligge i sådan-
ne enkeltheder, inden lovgivningsmagten ind-
drages, at miljøkonsekvensvurderingen kan
foretages allerede som led i lovgivningsproces-
sen”. Landsretten fandt derfor ikke grund til at
undersøge om betingelserne for anvendelse af
art. 1(5) var opfyldt. Landsrettens udsagn kan
sammenholdes med, at Danmark forud for lo-
vens vedtagelse meddelte Kommissionen, at
man anså projektet undtaget efter direktivets art.
1(5), og at motivudtalelser efter dansk ret er bin-
dende.
Dommen blev anket til Højesteret, der i U
1999.367 H frifandt ministeriet. I betragtning af
det forudgående forløb kom dette næppe som en
overraskelse. Det samme kan ikke siges om be-
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0005.png
391
grundelsen. Forskellig fra U 1995.634 HK,
fandt Højesteret nu, at det ved anlægsloven
“vedtagne projekt må [..] anses for omfattet af
undtagelsesbestemmelsen i direktivets art.
1(5)”, da:
“projektet [..] allerede ved lovforslagets frem-
sættelse [forelå] i en så konkret udformning og
var ledsaget af sådanne oplysninger, at der i for-
bindelse med lovgivningsprocessen kunne fore-
tages en vurdering af anlæggets indvirkning på
miljøet i overensstemmelse med VVM-direkti-
vets mål, herunder målsætningen om at vurde-
ringen foretages på et så tidligt stadium i beslut-
ningsprocessen som muligt. Vedtagelsen af pro-
jektet skete således med fastlæggelse af de grun-
delementer, som var nødvendige og tilstrækkeli-
ge for en vurdering af anlæggets indvirkning på
miljøet, og på grundlag af et særdeles omfatten-
de undersøgelses- og dokumentationsmateria-
le.”
Om de “ændringer og præciseringer” af projek-
tet, der skete efter anlægslovens vedtagelse, be-
mærkede Højesteret, at disse var omfattet af
VVM-direktivet. Men da der var gennemført to
høringer i 1993, fandt Højesteret ændringerne
besluttet i overensstemmelse med VVM-direkti-
vet, uden der herved blev taget stilling til konse-
kvenserne af, at høringerne var gennemført in-
den miljøvurdering og det endelige projekt fore-
lå.
Som det fremgår af ovenstående, anlagde de
danske myndigheder og domstole under Øre-
sundssagens langstrakte forløb en række for-
skellige indbyrdes modstridende udlægninger
VVM-direktivets undtagelse for anlægslove i
art. 1(5). Først antog Trafikministeriet, at an-
lægslove nærmest automatisk var undtaget, og
at prøvelse ligeledes var afskåret, indtil projek-
tet var konkretiseret. Landsretten afviste i UfR
1994.780 det sidste, men tog ikke stilling til det
første. Efterfølgende anførte Landsretten i UfR
1995.634 HK, at eventuelle mangler i forhold til
art. 1(5) kunne afhjælpes ved efterfølgende lov-
givning, hvorfor opsættende virkning blev af-
vist. Højesteret nåede samme resultat, men med
den begrundelse, at undtagelsen i art. 1(5) ikke
hindrede, at direktivet blev opfyldt ved en efter-
følgende høring og miljøvurdering, før ministe-
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
ren gav tilladelse. I den efterfølgende kendelse
om råstofafgravningen lagde Landsretten ander-
ledes til grund, at når råstofafgravning var nævnt
i anlægsloven, var projektet automatisk omfattet
af undtagelsen i art. 1(5), men i den endelige
dom i UfR 1999.367 H lagde Landsretten til
grund, at det slet ikke var nødvendigt at tage stil-
ling til art. 1(5)’s anvendelse. Højesteret antog
anderledes, at loven om den faste Øresundsfor-
bindelse opfyldte betingelserne i art. 1(5), men
at de efterfølgende ændringer og præciseringer
var omfattet af VVM-direktivet, men da der var
gennemført to høringer, før ministeren meddelte
tilladelse i 1994, fandtes direktivets krav op-
fyldt, uden Højesteret herved tog stilling til kon-
sekvensen af, at miljøvurderingen af påvirkning
af vandgennemstrømning forelå efter den of-
fentlige høring.
Når de mange forskellige udlægninger ikke
førte til en præjudiciel forelæggelse for EU-
Domstolen, kan det derfor vanskeligt forklares
med, at der ikke var uklarhed om fortolkning af
art. 1(5). I bakspejlets klare lys kan det konstate-
res, at alle de forskellige fortolkninger, der blev
anført af myndigheder og domstole, må anses
for underkendt af EU-Domstolen.
4. EU-Domstolens tidligere fortolk-
ning
Første gang EU-Domstolen tog stilling til undta-
gelsen i art. 1(5) for anlægslove var i sag C-
435/97 WWF mod Borzen, der vedrørte udvi-
delse af en mindre lufthavn, hvilket WWF men-
te var en overtrædelse af VVM-direktivet. Et af
spørgsmålene i sagen var, om tilladelsen faldt
uden for VVM-direktivet, fordi projektet var
vedtaget ved en anlægslov. EU-Domstolen be-
mærkede hertil, at undtagelsen i art. 1(5) kræver,
at to betingelser er opfyldt. For det første skal
projektet “vedtages i enkeltheder ved særlig na-
tional lov”, og for det andet skal direktivets for-
mål nås gennem lovgivningsprocessen. De to
betingelser indebærer, at loven skal have de
samme kendetegn, som 'tilladelser' efter VVM-
direktivets art. 1(2). Dette forudsætter, at loven:
“giver
bygherren en ret til at gennemføre pro-
jektet [..], [og at loven er] tilstrækkeligt præcis
og endelig, således at den i lighed med en tilla-
delse indeholder alle de elementer i projektet,
TfM 2011, 189
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0006.png
392
som er relevante for vurderingen af dettes ind-
virkning på miljøet, efter at lovgiver har taget
disse i betragtning. [..] Hvis den særlige natio-
nale lov [..] ikke indeholder de elementer i det
pågældende projekt, som har relevans ved vur-
deringen af dets indvirkning på miljøet, vil di-
rektivets formål blive tilsidesat, da et projekt i så
fald vil kunne godkendes uden en forudgående
vurdering af dets indvirkning på miljøet, selv om
denne kan være væsentlig.”
Efter dommen kan et projekt vedtaget ved lov
ikke anses for omfattet af art. 1(5), medmindre
loven indeholder de nødvendige elementer til
vurderingen af projektets indvirkning på miljø-
et, men foreskriver, at der skal foretages en un-
dersøgelse heraf, som må iværksættes efterføl-
gende, eller når loven gør det nødvendigt at træf-
fe andre foranstaltninger for at give bygherren
ret til at gennemføre projektet. Dommen i sag C-
435/97 betyder derfor, at lovgiver ikke kan und-
drage sig fra VVM-direktivets fremgangsmåde,
medmindre lovgiver forud for vedtagelsen af an-
lægsloven har de informationer om miljøvirk-
ning, som kræves efter VVM-direktivets art. 5.
For det andet afskærer dommen muligheden for
at anvende art. 1(5), hvis beslutning om projekt
udskydes, f.eks. ved at delegere kompetencen
om gennemførelse af projektet til en minister.
Samtidigt fastslog EU-Domstolen, at VVM-di-
rektivets regler om screening har direkte effekt.
Den anden betingelse om
endelig beslutning
af projektets udformning
blev efterfølgende mo-
dificeret af EU-Domstolens plenum i sag C-
287/98,
Linster,
der vedrørte gyldigheden af
ekspropriation på grundlag af en anlægslov om
motorvej. Efter at have tilsluttet sig første del af
dommen i sag C-435/97,
WWF mod Borzen,
modificerede dommen kravet om endelig afgø-
relse, således at art. 1(5) også kan anvendes, hvis
lovgiver åbner mulighed for to forskellige ud-
formninger af projektet, men forudsat begge
muligheder var vurderet for miljøvirkninger før
lovens vedtagelse. På denne baggrund sammen-
fattede EU-Domstolen betingelserne for at be-
nytte undtagelsen i art. 1(5) således, at den om-
fatter:
“en
retsakt, der er vedtaget af et parlament efter
offentlige parlamentariske forhandlinger [..],
TfM 2011, 189
når direktivets mål, herunder at der stilles op-
lysninger til rådighed for offentligheden, har
kunnet nås gennem lovgivningsprocessen, og
når de oplysninger, som parlamentet rådede
over på det tidspunkt, da det vedtog projektet i
enkeltheder, svarede til dem, som skulle have
været forelagt den kompetente myndighed under
en almindelig procedure for godkendelse af pro-
jektet.”
Efter Linster-dommen kan Folketinget kun be-
nytte undtagelsen i art. 1(5), hvis Folketinget
forud for lovens vedtagelse har de samme oplys-
ninger, som kræves efter VVM-direktivets art.
5. Vælger Folketinget at delegere den nærmere
fastlæggelse af projektet til en minister, kan
undtagelsen i art. 1(5) ikke anvendes, medmin-
dre Folketingets delegation er begrænset til et
valg mellem helt bestemte udformninger af pro-
jektet, og disse bestemte udformninger af pro-
jektet var belyst forud for lovens vedtagelse. Så-
fremt Folketingets vedtagelse af anlægsloven
ikke opfylder disse betingelser, vil det anlæg,
som anlægsloven sigter mod, kun kunne gen-
nemføres efter en forudgående VVM-procedu-
re.
5. Dommen af 18/10 2011 i Boxus og
Roua
Den seneste dom fra EU-Domstolen i de forene-
de sager C-128-131/09 og C-134-135/09,
Boxus
og Roua m.fl.,
var foranlediget af seks præjudi-
cielle forelæggelser fra Belgien i forbindelse
med tilladelser til projekter i to lufthavne og ved
en jernbane. Den nærmere karakter af projekter-
ne fremgår ikke af dommen, men det fremgår, at
tilladelserne blev indbragt for det belgiske Con-
seil d'État (forvaltningsdomstol) af utilfredse
borgere, og mens sagen verserede for Conseil
d’État, besluttede det vallonske parlament at
stadfæste tilladelserne ved lov, hvilket blev be-
grundet med “tvingende almene hensyn”.
Dette førte til, at der blev anlagt flere annul-
lationssøgsmål ved den belgiske forfatnings-
domstol (Cour Constitutionelle) om, hvorvidt
det vallonske parlaments beslutning var forfat-
ningsmæssig. Samtidigt gjorde de sagsøgende
borgere over for den belgiske forvaltningsdom-
stol gældende, at det vallonske parlaments be-
slutning var forfatningsstridig, da det afskar en
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0007.png
393
fortsat prøvelse ved forvaltningsstolen af de ind-
bragte sager, og at det vallonske parlaments be-
slutning var i modstrid med VVM-direktivet og
Århus-konventionens art. 9. Dette førte til, at
den belgiske forvaltningsdomstol rejste en ræk-
ke præjudicielle spørgsmål over for EU-Dom-
stolen og den belgiske forfatningsdomstol.
I forhold til EU-Domstolen var problemet for
det første, om det er foreneligt med VVM-direk-
tivets art. 1(5), at projekter omfattet af VVM-di-
rektivet besluttes på den måde, som det vallon-
ske parlament havde brugt. For det andet var
problemet, om anvendelsen af en sådan frem-
gangsmåde kan bruges til at afskære en fuld prø-
velse af, om beslutningen af et projekt er sket i
overensstemmelse med VVM-direktivet, eller
om dette vil være i modstrid med VVM-direkti-
vets art. 10a om prøvelsesadgang og Århus-kon-
ventionens art. 9, hvor EU-Domstolen bl.a. måt-
te tage stilling til, om Århus-konventionens reg-
ler finder anvendelse på projekter vedtaget ved
lov.
5.1 Undtagelsen for anlægslove
Ved besvarelsen af det første spørgsmål tog EU-
Domstolen på linje med den tidligere praksis ud-
gangspunkt i, de to sætninger art. 1(5) skal for-
tolkes som to selvstændige betingelser, der beg-
ge skal opfyldes, før undtagelsen kan anvendes.
Den ene betingelse er, at projektet skal være
vedtaget i enkeltheder ved en særlig lov. Den an-
den betingelse er, at direktivets formål, herunder
det formål, som består i at stille oplysninger til
rådighed, nås gennem lovgivningsprocessen.
Kravet om at et projekt skal være vedtaget i
enkeltheder ved en særlig national lov uddybede
EU-Domstolen i præmis 38-40, hvorefter dette
forudsætter, at loven skal:
“være særlig og frembyde samme kendetegn
som en tilladelse. Den skal bl.a. give bygherren
ret til at gennemføre projektet [..] Projektet skal
desuden være vedtaget i enkeltheder, dvs. til-
strækkeligt præcist og endeligt, således at den
lov, hvorved projektet vedtages, i lighed med en
tilladelse indeholder alle de elementer i projek-
tet, som er relevante for vurderingen af dettes
indvirkning på miljøet, efter at lovgiver har taget
disse i betragtning [..] Det skal således fremgå af
loven, at formålet med direktiv 85/337 er nået
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
med hensyn til det pågældende projekt [..] Det
følger heraf, at et projekt ikke kan anses for at
være vedtaget i enkeltheder ved en lov i den for-
stand, hvori udtrykket er anvendt i art. 1, stk. 5,
i direktiv 85/337, når loven ikke indeholder de
nødvendige elementer til vurdering af projektets
indvirkning på miljøet, eller gør det nødvendigt
at træffe andre foranstaltninger for at give byg-
herren ret til at gennemføre projektet [..]”
Efter dommen skal der således opfyldes tre be-
tingelser, før en lov opfylder første led af art.
1(5). For det første skal loven alene angå det på-
gældende projekt og have samme kendetegn
som en tilladelse og indeholde en stillingtagen
til alle de elementer i projektet, som kan have
væsentlige miljømæssige virkninger. For det an-
det skal det fremgå af loven, at formålet med
VVM-direktivet er opfyldt ved loven, hvilket
formentlig må betyde, at der også med loven er
taget stilling til de miljøvirkninger, som projek-
tet må antages at have på grundlag af miljøvur-
deringen af projektet. For det tredje skal der med
loven være taget endelig stilling til projektet.
Det er derfor næppe muligt at anvende art. 1(5),
hvis loven forudsætter, at der efterfølgende skal
tages stilling til andre foranstaltninger, som kan
have væsentlig miljømæssig virkning, før byg-
herren har ret til at gennemføre projektet.
I forhold til den anden betingelse, om at di-
rektivets formål skal opfyldes gennem lovgiv-
ningsprocessen, lagde EU-Domstolen på linje
med tidligere domme til grund, at dette kræver,
at lovgiver har
tilstrækkelige oplysninger
om
projektets miljøvirkninger, før projektets vedta-
gelse. Dette betyder, at lovgiver forud for vedta-
gelse af loven skal havde de oplysninger, der
fremgår af VVM-direktivets art. 5(3) og bilag
IV, hvilket efter præmis 43 som minimum om-
fatter en beskrivelse af projektet med oplysnin-
ger om placering, art og dimensioner, en beskri-
velse af påtænkte foranstaltninger med henblik
på at undgå, nedbringe og om muligt neutralise-
re betydelige skadelige virkninger, og de data,
der er nødvendige for at konstatere og vurdere,
hvilke væsentlige virkninger projektet vil kunne
få for miljøet.
I de belgiske sager var der imidlertid det
yderligere aspekt, at loven var vedtaget efter en
forudgående administrativ procedure. EU-Dom-
TfM 2011, 189
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0008.png
394
stolen fandt ikke, at art. 1(5) var til hinder for
lovgiver inddrog de oplysninger, der var indgået
under den administrative procedure. Dette bety-
der imidlertid ikke, at den forudgående admini-
strative procedurer kan erstatte de krav, der stil-
les efter sidste led af art. 1(5) til lovgivningspro-
cessen. EU-Domstolen afviste derfor, at betin-
gelserne for at anvende art. 1(5) var opfuldt ved
“en
lov, som ene og alene “stadfæster” en eksi-
sterende administrativ foranstaltning, og som
blot henviser til tvingende almene hensyn, uden
at der i materiel henseende gennemføres en for-
udgående lovgivningsprocedure, hvorunder
nævnte betingelser kan iagttages”.
Kun hvis
lovgiver forud for lovens vedtagelse har haft ad-
gang til de i dommens præmis 43 anførte oplys-
ninger, kan undtagelsen i art. 1(5) anvendes.
5.2 Prøvelsesadgang af anlægslove
Sagens andet spørgsmål må ses i lyset af, at
VVM-direktivets art. 10a om den berørte offent-
ligheds prøvelsesadgang ved domstole og uaf-
hængige nævn. Reglen er nødvendigvis begræn-
set til projekter omfattet af VVM-direktivet.
Spørgsmålet fra den belgiske domstol var, om
den i art. 10a krævede prøvelse kunne afskæres
eller begrænses, når projektet var vedtaget ved
lov.
Efter min opfattelse er svaret i forhold til
VVM-direktivets art. 10a relativt oplagt. Hensy-
net til den effektive virkning af EU-retten be-
grunder, at den berørte offentlighed har fuld ad-
gang til at få prøvet, om betingelserne for at an-
vende undtagelsen i VVM-direktivets art. 1(5)
er opfyldt. Dette synes ligeledes antaget af
Landsretten i UfR 1994.780 ØLK.
10
I de belgiske sager var forholdet imidlertid
kompliceret af den belgiske procesordning, hvor
den belgiske forvaltningsdomstol ikke har mu-
lighed for at prøve love, da denne kompetence
ligger hos den belgiske forfatningsdomstol, som
omvendt ikke har mulighed for at foretage sam-
me prøvelse af loves materielle og processuelle
lovlighed, som forvaltningsdomstolen kan fore-
tage af tilladelser.
EU-Domstolen tog udgangspunkt i, at det på
grundlag af princippet om processuelt og institu-
tionelt autonomi er op til medlemsstaterne at af-
gøre, hvilke domstole og upartiske organer der
har hvilke kompetencer, så længe dette ikke
TfM 2011, 189
kommer i modstrid med effektivitets- og ækvi-
valensprincippet. Men da VVM-direktivets art.
10a kræver, at den berørte offentlighed har fuld
adgang til en uafhængig prøvelse af materielle
og processuelle lovlighed af projekter omfattet
af VVM-direktivet, fandt EU-Domstolen, at
borgerne har krav på en tilsvarende prøvelse af,
om et projekt vedtaget ved lov opfylder de ma-
terielle og processuelle betingelser for at anven-
de undtagelsen i VVM-direktivets art. 1(5). Så-
fremt den belgiske procesordning måtte betyde,
at en fuld materiel og processuel prøvelse af, om
betingelserne for undtagelsen i art. 1(5) var op-
fyldt, var den belgiske forvaltningsdomstol for-
pligtet til at undlade at anvende den vallonske
lov.
Endelig var der fra de belgiske domstole rejst
spørgsmål, om Århus-konventionens regler om
prøvelsesadgang finder anvendelse på projekter
vedtaget ved lov, hvilket må ses i lyset af, at År-
hus-konventionen ikke indeholder en bestem-
melse svarende til VVM-direktivets art. 1(5).
Ganske vist fremgår det af Århus-konventio-
nens art. 2(2) in fine, at begrebet “offentlige
myndigheder” ikke omfatter “organer eller insti-
tutioner, der handler som dømmende eller lovgi-
vende myndighed”. Problemet er imidlertid, at
hverken konventionens art. 6 om inddragelse af
den berørte offentlighed før tilladelse af projek-
ter eller konventionens art. 9(2) om domstols-
prøvelse af projekter omfattet af art. 6 indehol-
der bestemmelser om, at reglerne ikke gælder
for projekter, der er vedtaget ved en særlig lov.
Uden nærmere begrundelse lagde EU-Dom-
stolen imidlertid i præmis 50 til grund, at:
“Det fremgår af Århus-konventionens art. 2(2),
sammenholdt med konventionens art. 6 og 9
samt art. 1(5) i direktiv 85/337, at hverken kon-
ventionen eller direktivet finder anvendelse på
projekter, der vedtages ved en lov, der opfylder
betingelserne i VVM-direktivets art. 1(5).”
Denne udlægning forekommer ikke utvivlsom.
Det kan ganske vist anføres, at der i Århus-kon-
ventionens art. 6 er spredte henvisninger til, at
de i art. 6 anførte pligter til at sikre miljøvurde-
ring og høre offentligheden før godkendelse af
projekter retter sig mod offentlige myndigheder.
EU-Domstolen går imidlertid videre i præmis
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0009.png
395
50, der taget bogstaveligt helt udelukker, at År-
hus-konventionen finder anvendelse på projek-
ter, der vedtages ved love, som opfylder betin-
gelserne i art. 1(5).
Dette er næppe korrekt, selv om det kan anfø-
res, at der i lovgivningsproceduren i EU’s med-
lemsstater er taget højde for de i art. 6 fastsatte
regler om inddragelse af offentligheden. Det er
nemlig langt fra givet, at det samme gælder alle
stater under Århus-konventionen, som også om-
fatter Hviderusland, Georgien, Ukraine og flere
andre tidligere sovjetrepublikker, hvor man
næppe altid kan være sikker på, at lovgivnings-
processen sikrer offentlighedens inddragelse.
For det andet synes EU-Domstolens fortolkning
ikke afstemt med EU-Domstolens dom i sag C-
240/09 Zoskupenie om fortolkning af Århus-
konventionens art. 9(3). I sag C-240/09 lagde
EU-Domstolen således til grund, at borgernes
adgang til at håndhæve overtrædelser af national
miljølovgivning efter art. 9(3) også omfatter
overtrædelser af EU's habitatdirektiv, uanset om
direktivet ikke er gennemført i national ret.
11
Samme udlægning er i øvrigt antaget af Compli-
ance Committee under Århus-konventionen i en
klagesag over danske miljømyndigheders over-
trædelse af fuglebeskyttelsesdirektivet (se MAD
2008.552 CC).
Jeg mener derfor det må afvises, at en med-
lemsstat ved i lovsform at tillade et projekt, som
f.eks. krænker EU’s habitatdirektiv, skulle kun-
ne unddrage sig prøvelse af, om habitatdirekti-
vet er overtrådt, blot fordi lovgiver forud for
projektets vedtagelse havde de fornødne oplys-
ninger om, at projektet ville medføre direktiv-
stridige skadevirkninger på et beskyttet Natura
2000-område. Præmis 50 kan dog på dette punkt
forsvares med, at de sidstnævnte spørgsmål ikke
var relevant i de belgiske sager, da EU-Domsto-
len med den krævede prøvelse af betingelserne
for undtagelsen i VVM-direktivets art. 1(5) reelt
sikrede den berørte offentlighed fuld prøvelses-
adgang. Det må derfor antages, at præmis 50
alene skal læses som en konkret direktivfortolk-
ning. EU-Domstolens almindelige fortolkning
af effektivitetsprincippet sammenholdt med År-
hus-konventionens art. 9(3) betyder, at den be-
rørte offentlighed har krav på ved domstolene at
kunne påtale overtrædelser af EU’s krav til na-
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
turbeskyttelse, uanset om den konkrete overtræ-
delse er begået af lovgiver.
6. Eftertanke
Anvendelsen af VVM-direktivets undtagelse for
anlægslove har tidligere voldt betydelige pro-
blemer for de danske myndigheder, som det er
fremgået af gennemgangen af den danske imple-
mentering og forløbet i sagen om Øresundsfor-
bindelsen. Så vidt vides har Miljøministeriet i de
senere år været opmærksom på, at der både er
processuelle og betingelser for at anvende
VVM-direktivets art. 1(5), og dette er forment-
lig også forklaringen på, at de fleste større of-
fentlige anlægsprojekter er undergivet VVM-
procedure, før de vedtages. I forbindelse med
testcentret i Østerild gjorde man imidlertid en
undtagelse og vedtog projektet som anlægslov.
Der var forud gennemført en miljøvurdering,
som forelå for Folketinget. I den verserende sag
om testcentret er det imidlertid bl.a. gjort gæl-
dende af de sagsøgende borgere, at betingelser-
ne for at anvende art. 1(5) ikke var opfyldt ved
anlægslovens vedtagelse. Da der i retssagen
bl.a. er fremlagt et notat, som jeg udarbejdede
efter anmodning fra den daværende opposition
forud for anlægslovens vedtagelse, og jeg i dette
notat bl.a. konkluderede, at betingelserne for at
bruge art. 1(5) var opfyldt, finder jeg anledning
til at bemærke, at jeg ikke er helt så sikker på, at
jeg vil nå til samme sikre konklusion efter den
seneste dom. Det er efter den seneste dom uklart
for mig, om det er foreneligt med art. 1(5), at den
nærmere fastlæggelse af en række tiltag om om-
fanget af skovrydning og forebyggende foran-
staltninger af hensyn til naturbeskyttelse ikke
blev afgjort med loven, men overladt til ministe-
ren. Om dette eventuelt kan løses ved, at der
gennemføres en efterfølgende VVM-procedure
for de enkelte delprojekter, kan ikke udelukkes,
men er i bedste fald usikkert, så vidt jeg kan be-
dømme. Hvis den danske domstol i denne sag
måtte have en tilsvarende tvivl om fortolknin-
gen, har den jo mulighed for at spørge EU-Dom-
stolen.
Noter
1) Med VVM-direktivet menes, direktiv 85/337 om vurde-
ring af visse offentlige og private projekters indvirkning
TfM 2011, 189
L 220 - 2020-21 - Bilag 15: Tre artikler vedrørende L 220 (Lynetteholm) fra professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
2396823_0010.png
396
på miljøet (VVM) som ændret ved direktiv 97/11, direk-
tiv 2003/35 og direktiv 2009/31.
Se VVM-direktivets art. 10a, der blev indføjet ved
direktiv 2003/35 om offentlighedens deltagelse som led
i EU’s gennemførelse af Århus-konventionen om bor-
gernes rettigheder på miljøområdet.
I forbindelse med Maastricht-dommen (UfR 1998.800
H) udarbejdede jeg til brug for sagen en gennemgang af
de i sagen udleverede instrukser og interne referater,
hvoraf bl.a. fremgår, at betænkelighederne mod VVM-
procedure ved anlægslove nævnes første gang i referat
fra Regeringens Fællesmarkedsudvalgsmøde den 21/5
1981 og herefter gentages og uddybes i de følgende
knap fire år.
Se Miljøministeriets notat af 27/2 1985 (j.nr. 81-800/40-
10) til markedsudvalgets møde den 1/3 1985.
Se Revsbech & Puggard: Lærebog i miljøret (4. udg.
2008), s. 53, Boeck: Planlovskommentar (2. udg.),
2002, s. 124 og Moe: Miljøret, 2011 (7. udg.) s. 242 og
319. Se dog Anker: Miljøretten 2 (2. udg.) 2006, s. 165,
hvor det anføres, at Højesterets dom i UfR 1999.367 H
ikke harmonerer med EU-Domstolens praksis.
FT 1987/88, lovforslag L. 212.
7) Gennemgangen af Øresundssagen indeholder flere
utrykte kendelser, og selv om jeg har bestræbt mig på en
objektiv fremstilling skal læseren vide, at jeg rådgav
sagsøgerne i sagen.
8) Afvisning af præjudiciel forelæggelse med henvisning
til manglende sagsanlæg fra Kommissionen er et ulov-
ligt kriterium, jf. sag C-393/98 Gomes, hvor EU-Dom-
stolen udtalte, at Kommissionens undladelse af at
forfølge en medlemsstat "ikke har nogen indflydelse på
den forpligtelse, som påhviler en ret i den pågældende
medlemsstat, der træffer afgørelse i sidste instans, til at
forelægge et fællesskabsretligt spørgsmål" efter TEF art.
234. Se tillige Pagh: UfR 2004.B.305 samt Fenger &
Broberg: Præjudicielle forelæggelser for EF-domstolen,
2008, s. 189.
9) Utrykt Østre Landsrets kendelse af 25/1 1996, 13. afd.
B-0783-93.
10)Samme fortolkning af søgsmålskompetencen og prøvel-
sesadgang synes forudsat i Vestre Landsrets kendelse af
29/8 2011 (B-2938-10) i den verserende sag om testcen-
tret for kæmpevindmøller ved Østerild. Se hertil Pagh:
TfM 2011, 172.
11)Se uddybende om dommen i sag C-240/09, Pagh: TfM
2011.97.
2)
3)
4)
5)
6)
TfM 2011, 189
© Tidsskrift for Miljø, November 2011