387
189
VVM-direktivets undtagelse for anlægsloven og Århus-
konventionens krav til prøvelsesadgang
• med kommentar til EU-Domstolens
dom i de forenede sager C-128/09 m.fl.
Af professor, dr. jur. Peter Pagh, Københavns Universitet
Da EU for 30 år siden forhandlede Kommissi-
onens forslag til det såkaldte VVM-direktiv
var det en mærkesag for den danske regering
og Folketinget, at VVM-reglerne ikke skulle
gælde for anlægslove, hvilket bl.a. var begrun-
det med grundloven. De danske synspunkter
førte til, at der i VVM-direktivets art. 1(5) blev
optaget en særlig undtagelse for projekter
vedtaget ved en særlig national lov. Undtagel-
sen blev brugt ved etablering af den faste for-
bindelse over Øresund, hvilket gav anledning
til et sagsanlæg fra Greenpeace, som anlagde
en snævre fortolkning af undtagelsen. Forlø-
bet førte til en række kendelser med delvist
forskellige fortolkninger af undtagelsen for
anlægsloven, men endte med, at Trafikmini-
steriet blev frifundet af Højesteret i UfR
1999.367 H, hvor Højesteret dog anlagde en
lidt anden fortolkning, end Folketinget oprin-
deligt havde lagt til grund. Begge fortolknin-
ger af VVM-direktivets undtagelse for an-
lægslove blev knap et år efter Højesterets dom
indirekte underkendt af EU-Domstolen i sag
C-435/97 WWF, men fortolkningen af undta-
gelsen blev efterfølgende nuanceret af EU-
Domstolens plenum i sag C-287/98 Linster. I
den verserende sag om testcenter for kæmpe-
vindmøller i Østerild er der på ny uenighed
om fortolkningen af undtagelsen for anlægslo-
ve. Senest har EU-Domstolens Store afdeling i
dom af 18/10 2011 i de forenede sager C-
128/09, Boxus og Roua m.fl. præciseret undta-
gelsens rækkevidde sammenholdt med Århus-
konventionens regler om søgsmålsadgang i
forbindelse med seks præjudicielle forelæg-
gelser fra den belgiske forfatningsdomstol i
forbindelse med tilladelser til lufthavns- og
jernbaneprojekter.
© Tidsskrift for Miljø, November 2011
1. VVM-direktivets undtagelse for
anlægslove
Med henblik på at inddrage borgerne indeholder
VVM-direktivet
1
regler for fremgangsmåden
ved tilladelse til projekter, som væsentligt kan
påvirke miljøet, men direktivet indeholder ikke
regler for den acceptable miljøpåvirkning. Kra-
vene til fremgangsmåde kan groft deles i fire ho-
vedpunkter.
(1)For VVM-pligtige projekter gælder, at byg-
herren skal indsende en ansøgning, der skal
omfatte en miljøvurdering, som omfylder
kravene i VVM-direktivets art. 3 og 5.
(2)Når den kompetente nationale myndighed
har sikret, at ansøgningen opfylder mindste-
kravene, skal myndigheden efter art. 6 gen-
nemføre en høring af den berørte offentlighed
og relevante myndigheder.
(3)Myndigheden skal herefter træffe en begrun-
det afgørelse, og hvis denne afgørelse mun-
der ud i en tilladelse, har bygherren et rets-
krav på at gennemføre projektet, jf. definitio-
nen af tilladelse i art. 1(2).
(4)Som led i gennemførelsen af Århus-konven-
tionen har den berørte offentlighed (herunder
miljøorganisationer) efter VVM-direktivets
art. 10a krav på “ved en domstol eller et andet
uafhængigt og upartisk ved lov nedsat organ
at få prøvet den materielle og processuelle
lovlighed af enhver afgørelse, handling eller
undladelse, der er omfattet af dette direktivs
bestemmelser om offentlig deltagelse”.
2
De projekter, som falder under direktivets an-
vendelsesområde, fremgår af direktivets bilag I
og II. For bilag I projekter er VVM-proceduren
med miljøvurdering og offentlig høring obliga-
torisk, mens der for bilag II-projekter først skal
TfM 2011, 189