Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 14
Offentligt
2396526_0001.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - borgerdialog
Opdateret maj 2021
BORGERDIALOG OM
LYNETTEHOLM
OM LYNETTEHOLM
Lynetteholm skal bidrage til at
stormflodssikre København fra nord.
Miljøkonsekvensrapporten har belyst,
hvordan og i hvilket omfang anlæg af
Lynetteholm vil påvirke miljøforholdene
ved og omkring projektet, herunder også
Øresund.
Anlægsomkostningerne til etableringen
af Lynetteholm til nyttiggørelse af over-
skudsjord beløber sig til omkring 2,5 mia.
kr., hvoraf ca. 400 mio. kr. forventes at
finansiere etablering af et kystlandskab
med rekreative faciliteter og natur. Den
resterende del af anlægsomkostningerne
forventes finansieret over en cirka 30-
årig periode ved modtagelsen af jord fra
hovedstadsområdet.
Siden principalaftalen for Lynetteholm
blev offentliggjort i efteråret 2018,
har By & Havn søgt at inddrage
den brede offentlighed i arbejdet
omkring etableringen af Lynetteholm.
Dialogen har medført flere ændringer i
Lynetteholmsprojektet.
2019: WORKSHOPS MED INDDRAGELSE
AF ARKITEKTER OG FAGFOLK
Efter offentliggørelsen af principaftalen
afholdt By & Havn en række workshops
med inddragelse af en gruppe inviterede
arkitekter og rådgivere. Det skete bl.a.
på baggrund af debat og kritik af øens
placering og udformning. Workshopsene
bidrog til en række principper for
Lynetteholms udstrækning og placering,
som indgik i udbud af rådgiveropgaven
medio 2019. Det vindende rådgiverhold
kom derefter med et forslag, hvor
Lynetteholm i højere grad er indpasset i
Københavns kyststrækning mod Øresund.
2019: FRIVILLIG FORUDGÅENDE
HØRING
By & Havn igangsatte allerede i efteråret
2019 borgerdialogen omkring etable-
ringen af Lynetteholm. Som led i en
frivillig forudgående høring havde alle
interesserede mulighed for at komme
med idéer og forslag til indholdet af den
endelige miljøkonsekvensrapport.
I forbindelse med den forudgående høring
afholdt By & Havn et borgermøde den 30.
november 2019. Over 200 interesserede
mødte op til mødet. Under mødet var der
både oplæg i plenum fra rådgivere og
By & Havn og mulighed for opfølgende
spørgsmål og svar ved en række
temaborde.
Den forudgående høring forløb fra 11.
oktober 2019 til 8. november 2019. Der
indkom 195 høringssvar.
2019: FØLGEGRUPPE FOR BEBOERE OG
FORENINGER
I forbindelse med den forudgående høring
blev der desuden nedsat en følgegruppe.
I følgegruppen deltog særligt beboere og
foreninger nær og i direkte tilknytning
til Margretheholms Havn. Formålet med
følgegruppen var at inddrage beboere og
foreningers viden, ønsker og synspunkter
i arbejdet med Lynetteholm.
L 220 - 2020-21 - Bilag 14: Syv faktaark fra ministerens tekniske gennemgang den 175-21 af miljøgrundlaget til L 220 – Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, fra transportministeren
2396526_0002.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - borgerdialog
Opdateret maj 2021
Første følgegruppemøde blev afholdt 27.
november 2019. Der har løbende været
afholdt møder med følgegruppen (i alt
5), samt en særskilt møderække med
sejlklubben S/K Lynetten, der lejer og
driver Margretheholms Havn.
Under den forudgående høring og i
følgegruppen blev der rejst bekymring for,
hvordan lastbiler med jord ville påvirke
boliger og lystbådehavnen på Margre-
theholm. På denne baggrund er der
fundet en anden adgangsvej til transport
af jord, som går via Prøvestenen. Den
nye adgangsvej indgik efterfølgende i
miljøkonsekvensrapporten.
Dialogen med sejlerne har også medført
ændringer i designet af Kronløbet.
Kronløbet er blandt andet gjort bredere
for at højne sikkerheden ved ind- og
udsejling af løbet.
2020-2021: DIALOG OM HØRING AF
MILJØKONSEKVENSRAPPORT
I forbindelse med Trafikstyrelsens
høring af miljøkonsekvensrapporten fra
30.november 2020 til 25. januar 2021
afholdt By & Havn et digitalt borgermøde,
der blev sendt live over Facebook.
Mødet var opdelt i tre digitale sessioner/
møder under emnerne sejladsforhold,
jordtransport samt klimasikring, natur og
miljø.
På de tre livesendinger, der samlet set
varede over seks timer, var der på intet
tidspunkt under 100, der så med, og der
blev besvaret cirka 100 spørgsmål di-
rekte fra deltagerne i selve sendingen.
Enkelte spørgsmål blev besvaret under ét,
da de centrerede sig om samme emner.
By & Havn har i høringsfasen afholdt
eller deltaget i cirka 35 dialog- og
informationsmøder med forskellige
interessenter, blandt andre Danmarks
Naturfredningsforening, Friluftsrådet,
CONCITO, Dansk Sejlunion, Dansk Kano-
og Kajak Forbund, Dansk Forening for
Rosport, DGI, politiske grupper samt en
række lokaludvalg i København (Indre By,
Christianshavn og Amager Øst). Amager
Øst Lokaludvalgs borgermøde var åbent
for lokale borgere på Østamager.
På møderne har By & Havn orienteret om
projektet, svaret på spørgsmål og taget
imod input fra de deltagende.
Der indkom cirka 900 høringssvar til
Trafikstyrelsen i høringsfasen.
By & Havn har også efter høringsfasen
løbede stillet op til møder, i medierne mv.
for at svare på spørgsmål og lytte til input
og kritik. Således har By & Havn deltaget
i et virtuelt borgermøde afholdt af TV2
Lorry den 11. april 2021. TV2 Lorry har
anslået, at mellem 15.000-20.000 seere
var inde og se minimum 5 minutter af
borgermødet, der blev streamet over TV2
Lorrys hjemmeside.