Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 14
Offentligt
2396525_0001.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - jordtransport
JORDTRANSPORT TIL
LYNETTEHOLM
OM LYNETTEHOLM
Lynetteholm skal bidrage til at
stormflodssikre København fra nord.
Miljøkonsekvensrapporten har undersøgt,
hvordan og i hvilket omfang anlæg af
Lynetteholm vil påvirke miljøforholdene
ved og omkring projektet, herunder også
Øresund.
Anlægsomkostningerne til etableringen
af Lynetteholm til nyttiggørelse af
overskudsjord beløber sig til omkring 2,5
mia. kr., hvoraf ca. 400 mio. kr. forventes
at finansiere etablering af et kystlandskab
med rekreative faciliteter og natur. Den
resterende del af anlægsomkostningerne
forventes finansieret over en cirka 30-
årig periode ved modtagelsen af jord fra
hovedstadsområdet.
By & Havn har søgt at tilrettelægge
transporten i både anlægsfasen og
driftsfasen, så sejlads af materiel
anvendes til store dele af anlægsarbejdet,
mens lastbiltransporten anvender
vejnet, der er egnet til tung trafik. Det
har medført, at der anlægges en ny
adgangsvej over Prøvestenen.
JORD FRA BYGGEPLADSER I
STORKØBENHAVN
Lynetteholm etableres med jord
primært fra bygge- og anlægsprojekter
i Storkøbenhavn, hvor der bygges skoler,
hospitaler, boliger og skybrudsprojekter.
Erfaringstal fra udvidelsen af Nordhavn
i perioden 2012-2019 viser, at ca. 70
pct. af jorden har sit udgangspunkt
i byggepladser i Københavns eller
Frederiksberg Kommune. Igennem de
seneste knap 10 år har byggepladserne
leveret ca. 2,6 mio. tons overskudsjord
årligt til depotet i Nordhavn. Det
svarer til ca. 350 lastbiler dagligt til
modtageanlægget. Der kommer således
ikke flere lastbiler i København, fordi
Lynetteholm etableres, da der fortsat
vil være behov for at køre og placere
overskudsjord. Hvis Lynetteholm ikke
etableres, skal jorden transporteres
længere væk fra oprindelsesstedet,
forventeligt 40-50 kilometer udenfor
hovedstaden, hvilket vil give en øget
klimabelastning.
ÆNDRINGER I TRAFIKKEN I
KØBENHAVN
De eksisterende jordtransporter, der
kører til Nordhavn i dag, vil flyttes til
Lynetteholm. Derfor vil der ske en
aflastning af tung trafik på Østerbro,
men en stigning i tung trafik på Amager.
Indre Bys vejnet i Frederiksstaden, Kgs.
Nytorv og ved Nørreport bliver væsentligt
aflastet.
Opdateret maj 2021
L 220 - 2020-21 - Bilag 14: Syv faktaark fra ministerens tekniske gennemgang den 175-21 af miljøgrundlaget til L 220 – Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, fra transportministeren
2396525_0002.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - jordtransport
Opdateret maj 2021
L 220 - 2020-21 - Bilag 14: Syv faktaark fra ministerens tekniske gennemgang den 175-21 af miljøgrundlaget til L 220 – Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, fra transportministeren
2396525_0003.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - jordtransport
Opdateret maj 2021
Trafikmodelberegninger viser, at der på
Langebro kører 14 lastbiler dagligt med
jord til Nordhavn (2018-2019), mens
der vil køre 314 lastbiler til Lynetteholm
(fra 2023). Til sammenligning viser
seneste trafiktællinger fra 2019, at
årsdøgntrafikken på Langebro er 50.600
køretøjer, hvoraf 1.800 er tung trafik
(lastbiler og busser).
På Knippelsbro viser beregningerne, at
der kører 162 lastbiler dagligt med jord til
Nordhavn (2018-2019), mens der vil køre
184 lastbiler til Lynetteholm (fra 2023).
Altså en nettoændring på 22 lastbiler. På
Knippelsbro viser seneste trafiktællinger
fra 2019, at årsdøgntrafikken er 22.900
køretøjer, hvoraf 1.200 er tung trafik
(lastbiler og busser).
NY TRANSPORTVEJ FOR LASTBILER PÅ
NORDØSTAMAGER
Under første høring for etablering af
Lynetteholm blev der rejst bekymring
for, hvordan lastbiler med jord ville
påvirke boliger og lystbådehavn omkring
Margretheholm på det nuværende vejnet
til Refshaleøen. Der er fundet en anden
adgangsvej til transport af jord, end de
forslag der blev angivet ved høringen i
2019.
Der bliver således etableret en helt ny vej
via Prøvestenen og Kraftværkshalvøen,
som fører lastbiler med jord længst
muligt væk fra eksisterende boliger.
Vejen vil krydse Margretheholms Havn
via en dæmning med en oplukkelig
bro. Broen forventes at være åben i
weekender og på hverdage i tidsrummet
kl. 16-07 samt tre gange dagligt i løbet af
hverdagene, hvor jordmodtagelsen ikke
er åben. Såfremt Østlig Ringvej etableres,
vil den også kunne bruges til transport af
jord fra 2035.
MULIGHED FOR TVANGSRUTER OG
FRIVILLIGE AFTALER OM RUTEVALG
Det er den enkelte bygherre, der
tager stilling til, hvordan og med
hvilken type køretøjer overskudsjord
transporteres fra en byggeplads
til jordmodtagelsesanlægget ved
Lynetteholm. Lastbilerne vil skulle
overholde de generelle bestemmelser,
der f.eks. knytter sig til miljøzonen i
København m.v.
Københavns Kommune får med den
fremsatte anlægslov for Lynetteholm
mulighed for at indgå frivillige aftaler
med jordleverandører om brug af
bestemte ruter, kørsel på bestemte
tidspunkter eller brug af pramtransport.
På den sidste del af strækningen frem
til modtageanlægget skal den nye
adgangsvej via Prøvestenen benyttes for
at lede lastbiltrafikken væk fra tættere
bebyggede områder ved Margretheholm
og de snævre vejforhold ved ankomsten
til Refshaleøen.
BEGRÆNSET JORDTRANSPORT
AD VANDVEJEN I DRIFTSFASEN
Undersøgelserne i
miljøkonsekvensrapporten viser entydigt,
at sejlads af jord ikke er hensigtsmæssig
for miljø eller økonomi, bl.a. på grund
af energiforbruget til pramme, øget
håndtering og omlastning af jord.
L 220 - 2020-21 - Bilag 14: Syv faktaark fra ministerens tekniske gennemgang den 175-21 af miljøgrundlaget til L 220 – Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, fra transportministeren
2396525_0004.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - jordtransport
Opdateret maj 2021
Derudover er en række af byens
byggepladser placeret langt væk fra
havnen, hvorfor jord vil skulle placeres
på lastbil i første håndtering af jorden og
derefter omlastes til en pram. Sejlads
er derfor fravalgt som den primære
transportvej for jord i driftsfasen. I en
periode på ca. tre år vil der dog blive
transporteret en begrænset mængde
jord ad vandvejen fra Nordhavn til
Lynetteholm.
Da jordmodtagelsen i Nordhavn for
forurenet jord er fyldt op allerede i 2020,
vil forurenet jord fra Storkøbenhavn blive
oplagret i Nordhavn frem til Lynetteholm
åbner for modtagelse af jord i 2023.
Jorden vil da blive transporteret ad
vandvejen til Lynetteholm, idet jorden
allerede er transporteret til Nordhavn og
ligger ud til vandet.
MATERIALE SEJLES TIL I
ANLÆGSFASEN
Materialer som grus, sand,
stenmaterialer og spuns til etablering
af Lynetteholm bliver primært sejlet til
anlægget. I anlægsfasen, som varer cirka
2-3 år, forventes der i gennemsnit kun 33
lastbiler om dagen, hvorfor påvirkninger
fra trafikken i anlægsfasen generelt er
ubetydelig i forhold til det københavnske
vejnet.
TRAFIKSIKKERHED OG TRYGHED
Miljøkonsekvensrapporten har vurderet
den ændrede trafikbelastning i forhold til
den eksisterende anvendelse af vejnettet
på Østamager, og vurderingen er, at en
forøgelse af trafikken i det omfang, som
er beregnet til Lynetteholm, ikke giver
udslag i forværret trafiksikkerhed.
Københavns Kommune har fokus
på trafikal tryghed og trafikafvikling
i forbindelse med jord- og
anlægstransport til Lynetteholm.
Københavns Kommune har derfor
besluttet at udmønte 10 mio. kr. til tiltag,
der forbedrer forholdene for bløde
trafikanter på Refshalevej, som vil blive
påvirket af anlægstrafik til Lynetteholm:
Krydset Krudtløbsvej-Refshalevej
Analyse af løsninger på den smalle
strækning af Refshalevej
Krydset Refshalevej-Forlandet
Krydset Margretheholmsvej-
Forlandet
FORURENING OG STØJ
Det er vurderet i
miljøkonsekvensrapporten, at
påvirkningen af luftforureningen, som
følge af den ekstra lastbiltrafik på vejene,
er langt under gældende grænseværdier.
I området på Nordøstamager, hvor der
sker en stigning i lastbiltrafikken, er
der gode muligheder for fortynding
af sundhedsskadelige partikler mv.
fra trafikken, da området er relativt
åbent. Det betyder, at koncentrationen
af forurenende stoffer og støv hurtigt
vil aftage med afstanden fra vejen.
Påvirkningen af den lokale luftkvalitet
fra den forøgede lastbiltrafik lokalt
vurderes derfor at være lille. På
visse vejstrækninger, som fx langs
Uplandsgade, vil der være en lille, men
hørbar stigning af støj fra trafikken,
hvilket svarer til en stigning i støjen på 2
dB.