Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 14
Offentligt
2396522_0001.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - støj
Opdateret maj 2021
STØJ
OM LYNETTEHOLM
Lynetteholm skal bidrage til at
stormflodssikre København fra nord.
Miljøkonsekvensrapporten har belyst,
hvordan og i hvilket omfang anlæg af
Lynetteholm vil påvirke miljøforholdene
ved og omkring projektet, herunder også
Øresund.
Anlægsomkostningerne til etableringen
af Lynetteholm til nyttiggørelse af over-
skudsjord beløber sig til omkring 2,5 mia.
kr., hvoraf ca. 400 mio. kr. forventes at
finansiere etablering af et kystlandskab
med rekreative faciliteter og natur. Den
resterende del af anlægsomkostningerne
forventes finansieret over en cirka 30-
årig periode ved modtagelsen af jord fra
hovedstadsområdet.
STØJ I ANLÆGSFASEN (CA. 3 ÅR)
Anlæg af Lynetteholm skal overholde
de grænseværdier for støj, der gælder i
Københavns Kommune. Anlægsperioden
varer ca. 3 år, hvor støj fra anlægs-
maskiner mv. vil forekomme.
Det mest støjende arbejde er
at nedramme pæle og spuns.
Anlægsarbejderne vil blive gennemført
med det mest støjsvage materiel.
Nedbringning af spunsprofiler foretages
typisk ved den mere støjsvage vibrering,
hvorefter der efterfølgende kan skiftes til
egentlig ramning for det nederste stykke,
hvis jordmodstanden bliver for stor til
vibrering.
Støjniveauet for nedramning af spuns
kan sammenlignes med støjen fra
andre byggepladser i København. Der
i Københavns Kommunes gældende
forskrift for anlægsstøj ikke fastsat
en øvre grænseværdi for nedramning
af spuns i anlægsarbejder, men
forskriften anviser, at nedramning
skal foregå i tidsrummet kl. 8-17.
Støjgrænsen for andre anlægsarbejder
er 70 dB i dagtimerne og 40 dB på andre
tidspunkter. Det støjende arbejde på
Lynetteholm vil foregå med en vis afstand
til nærmeste boliger. Til sammenligning
er metrobyggeriets gældende støjgrænse
sat til 73 dB i dagtimerne og 40 dB i aften
og nattetimerne på Havneholmen, hvor
der er boliger i umiddelbar nærhed.
Hovedparten af nedramningen af spuns
vil ske i Kronløbet, hvor afstanden til
beboelse på Margretheholm er 2,5 km og
1,5 km. til Sundmolen i Nordhavn. Ar-
bejdet vil foregå over en periode på ca. syv
måneder.
I ca. to måneder vil der skulle nedrammes
pæle og spuns til en ny adgangsvej og
til en arbejdskaj ud for B&Ws tørdok,
hvor der er en afstand på 800 meter
til beboelse. I ca. én måned rammes
der pæle og spuns ifm. anlæg af en
oplukkelig bro hen over indsejlingen til
Margretheholm Havn, hvor afstanden er
ca. 500 meter til nærmeste beboelse.
Inden opstart af anlægsarbejderne vil
By & Havn i samarbejde med den valgte
entreprenør udarbejde en støjredegørelse,
der skal dokumentere hvordan støj-
grænser bliver overholdt, og som vil blive
sendt til den relevante myndighed.
L 220 - 2020-21 - Bilag 14: Syv faktaark fra ministerens tekniske gennemgang den 175-21 af miljøgrundlaget til L 220 – Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, fra transportministeren
2396522_0002.png
LYNETTEHOLM
Faktaark - støj
Opdateret maj 2021
STØJ I DRIFTSFASEN FOR
JORDMODTAGELSE OG NYTTIGGØRELSE
CA. 30 ÅR
I driftsfasen vil der komme støj fra
aktiviteter på jordmodtagelsespladsen og
i opfyldningsområdet.
Støj fra arbejdet på jordmodtagelses-
pladsen overholder gældende
grænseværdier ved nærmeste beboelser
på Margretheholm og i rekreative
områder.
Det skal bemærkes, at såvel
modtageplads som området for
aktiviteterne i forbindelse med opfyldet
af Lynetteholm vil flytte sig i løbet af
driftsfasen i takt med, at Lynetteholm
fyldes op.
TRAFIKSTØJ
Der vil i driftsfasen opstå trafikstøj fra
jordtransporter på de vejstrækninger,
hvor der vil være en stigning i antal
lastbiler. Ved en fremskrivning af
trafikmængder til år 2035 og en
opgørelse af trafikmængden, der knyttes
til jordtransport, er det beregnet, at
påvirkningen fra projektet kan bidrage
med omkring 2 dB på vejstrækningerne:
Prøvestensbroen, Refshalevej,
Uplandsgade, Vermlandsgade Vest og
Ved Stadsgraven. Med etablering af ny
adgangsvej vil påvirkningen på flere
veje være omkring 1-2 dB, som er en
netop hørbar til meget lille ændring af
trafikstøjen.