Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 14
Offentligt
2396520_0001.png
FAKTAARK
17. maj 2021
Økonomien i Lynetteholm
Lov om anlæg af Lynetteholm
og økonomien, der knytter sig her-
til
vedrører jordopfyldet til nyttiggørelse af overskudsjord, der
samtidig bidrager til at stormflodssikre København fra nord.
Økonomien knyttet til fremtidige perspektiver for Lynetteholm
med infrastruktur, byudvikling mv.,
jf. principaftalen
fra 2018, af-
hænger af en række kommende processer, som der ikke er truffet
beslutning om endnu. Derfor kender man heller ikke den endelige
økonomi i det samlede projekt.
Jordopfyldet
Anlæg af selve Lynetteholm forventes ifølge By & Havn at koste
omkring 2,5 mia. kr., hvilket væsentligst dækker omkostningerne
til etableringen af halvøens ydre omkreds, perimeteren,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Anlægsomkostninger, afrundet skøn
Mio. kr.
Perimeter fase 1
250
Perimeter fase 2 (inkl. kystlandskab 400 mio. kr.)
1.250
Forberedende arbejder (modtageanlæg, adgangsvej inkl. bro mv.)
200
Generelle byggeomkostninger (arbejdsplads, undersøgelser, yderligere
tiltag for vandmiljø (30 mio. kr.), rådgivning frem til udbud mv.)
300
Reserver (uforudsete byggeomkostninger, 25 pct.)
500
Samlet (ekskl. kystlandskab)
2.100
Samlet (inkl. kystlandskab)
2.500
Kilde: By & Havn. Bemærk: Budget til marine arkæologiske undersøgelser indgår ikke
særskilt, men skal afholdes af pulje til uforudsete byggeomkostninger.
L 220 - 2020-21 - Bilag 14: Syv faktaark fra ministerens tekniske gennemgang den 175-21 af miljøgrundlaget til L 220 – Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, fra transportministeren
2396520_0002.png
Side 2/3
Anlægsudgifterne finansieres ved indtægter fra modtagelse af over-
skudsjord fra bygge- og anlægsprojekter i København og omegn,
som gradvist kommer til at udgøre halvøens egentlige areal.
Øvrige udgiftsposter vedrører modtageanlæg, adgangsvej, gene-
relle byggeomkostninger, reserver mv., jf. tabel. Københavns Kom-
mune har stillet en garanti på 400 mio. kr. til finansiering af kyst-
landskabet mod øst, såfremt dette ikke kan holdes inden for en
samlet anlægsøkonomi, der hviler i sig selv.
Der vil således være løbende indtægter fra modtagelse af jord til
Lynetteholm. Der forventes en nutidsværdimæssig indtægt på mel-
lem ca. 2-2,5 mia. kr. Samlet set skabes der dermed en indtægt fra
jordmodtagelse, der vurderes tilstrækkelig til at opveje anlægsom-
kostningen til perimeter og modtageanlæg over tid.
Byudvikling
I takt med at Lynetteholm bliver fyldt op med jord, vil disse arealer
kunne byudvikles, hvis der er politisk ønske herom, og der gives til-
ladelse hertil. På den ene side vil der være omkostninger til bygge-
modning af arealerne, men på den anden side vil der være store
indtægter ved salg af byggeretter mv. Det samlede regnestykke er
klart positivt.
EY har for Transportministeriet og Københavns Kommune gen-
nemført en undersøgelse af finansiering og organisering af Lynette-
holm mv. EYs analyse viser, at der med et gradvist stigende rente-
niveau svarende til Finansministeriets forventninger kan forventes
et nettobidrag fra byudviklingen på 19 mia. kr. fra byudviklingen
på Nordøstamager (Lynetteholm, Refshaleøen m.v.). I en situation
med uændrede renter estimeres finansieringsbidraget til 22,9 mia.
kr. Det endelige finansieringsbidrag vil dog afhænge af en række
politiske beslutninger om budvikling mv., som der ikke er taget
stilling til.
Infrastruktur
For at give grundlag for byudviklingen på Lynetteholm skal der
etableres infrastruktur til de fremtidige beboere. Den nødvendige
infrastruktur vil være en metro- hhv. vejforbindelse. Det er lagt til
grund, at der vil være tale om en metro fra Østerport over Refsha-
leøen til Lynetteholm hhv. en forlængelse af Nordhavnstunnelen til
Lynetteholm. Udgifterne til denne infrastruktur er estimeret til
12,7 mia. kr.
I regeringens infrastrukturudspil
Danmark fremad
er der re-
serveret 12,7 mia. kr. til etablering af infrastrukturen. Dette er gjort
L 220 - 2020-21 - Bilag 14: Syv faktaark fra ministerens tekniske gennemgang den 175-21 af miljøgrundlaget til L 220 – Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm, fra transportministeren
2396520_0003.png
Side 3/3
som en ”mellemfinansiering”, da indtægterne fra byudviklingen
først kommer efter infrastrukturen er etableret. I infrastrukturud-
spillet er der endvidere lagt op til at gennemføre en VVM-undersø-
gelse af en fuld Østlig Ringvej fra Nordhavn til Øresundsmotorve-
jen ved lufthavnen. Beslutningen om den konkrete udformning af
infrastrukturen vil blive truffet på et senere tidspunkt.