Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 13
Offentligt
Østerbro Havnekomité
18. maj 2021
Henvendelse til Folketingets Transportudvalg
Vedrørende Lovforslag L 220 Forslag til lov om anlæg af Lynetteholmen
Østerbro Havnekomité skal hermed anmode Folketingets Transportudvalg om
at modsætte sig, at Lovforslag L 220 vedtages inden Folketingets
sommerferie og med ikrafttræden 1. juli 2021.
Generelt har proceduren op til Lovforslagets fremsættelse været forceret, så
det ikke var muligt at inddrage befolkningen i udformningen af
Lynetteholmprojektet og lovforslagets bestemmelser.
Vi har tidligere over for udvalgets medlemmer protesteret over dette.
Lovforslaget blev desuden fremsat inden høringsperiode for anden del af
VVM-redegørelsen var afsluttet.
Som påpeget i de mange høringssvar til den først fremlagte VVM-redegørelse
var denne redegørelse dels udformet alt for snævert, dels indeholder
deciderede fejl.
Dette blev delvist erkendt af Transportministeriet, idet der blev krævet
udfærdigelse af en tillægs VVM-redegørelse. Dette tillæg rummer imidlertid
ikke yderliggere målinger, men blot beregninger ud fra rådgivers modeller.
Som påpeget i høringsudtalelserne
herunder høringsudtalelsen fra Østerbro
Havnekomité - omhandler VVM-redegørelsen kun et snævert område af hele
projektet.
Transportministeren har indrømmet dette, men hævdet, at der ved
efterfølgende stadier af Lynetteholmprojektet vil blive indhentet nye VVM-
redegørelser, og der herunder vil blive bedømt den akkumulerede
miljøkonsekvens af de gennemførte dele af projektet.
Imidlertid vil de i forslaget til anlægslov givne tilladelser have så store
indvirken på naturen og miljøet i regionen, at dette ikke kan genoprettes
efterfølgende.
1
L 220 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 18/5-21 vedrørende processen forud for fremsættelsen af lovforslaget, fra Østerbro Havnekomité
Det er vor opfattelse, at den foreliggende VVM-redegørelse ikke opfylder
kravene efter de danske bestemmelser til implementering af EU's krav til
miljøvurderinger af større anlægsprojekters indvirkning på miljøet.
Vi skal derfor opfordre Folketingets Transportudvalg til at anmode regeringen
til at indhente en udtalelse fra EU's miljømyndigheder om de finder de
foreliggende VVM-redegørelse for tilstrækkelig til opfyldelse af EU's krav til en
VVM-redegørelse for et projekt af denne størrelsesorden.
Vi vil til lovforslaget protestere mod, at hvis lovforslaget vedtages, så vil det
sætte alle demokratiske processer ud af kraft, idet der ophæves alle krav til
høringer og alle klagemuligheder, og der fratages alle myndigheder
herunder kommunale og regionale myndigheder - deres nu lovmæssige
beføjelser.)
Forslaget til anlægslov rummer ikke realistiske oversigter over samlet
økonomi og ’økonomisk risiko for (for stat og Københavns kommune) og
af
konsekvenserne, hvis By & Havns projekt strander undervejs.
Miljøministeriet synes ikke inddraget i projektet og udarbejdelse af lovforslaget
Projektet og derved lovforslaget har ikke taget hensyn til de kommende
Vandplaner.
Projektet og dermed forslaget til anlægslov begrundes med, at det vil bidrage
til klimasikring af Københavns kommune, herunder mod stormflod og øget
vandstand i Øresund. Imidlertid vil dette kræve helt lukning af området og må
ses som en led i de endnu ikke vedtagne vandplaner.
Forslaget til anlægslov er en katastrofe for hele Øresundsregionen og for
udviklingen af regionens natur og biodiversitet.’
Projektet Lynetteholm bygger på forældet tankegang og inddrager ikke nyere
erfaring så som ”naturbaseret solutions” og ”building with nature”
Projektet og derved lovforslaget har ikke taget hensyn til svenske
myndigheders indvendinger, og der er tilsyneladende ikke for de øvrige
Østersølande forelagt planerne og dens konsekvenser for Øresund og
Østersøen, herunder konsekvenserne for havgennemstrømningen og
transporten af det dybe, saltede og iltede vand fra Kattegat til Østersøen.
Projektet og derved lovforslaget har ikke taget hensyn til godkendelse af
historiske mindesmærker o.l. og havnens historiske betydning for København.
2
L 220 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 18/5-21 vedrørende processen forud for fremsættelsen af lovforslaget, fra Østerbro Havnekomité
Projektet har ikke vurderet problemer med flytning (herunder økonomien og
finansieringen) af rensningsanlægget Lynetten.
Lovforslaget overfører en række omkostninger vedrørende forsyningsanlæg
og spildevandsanlæg til forsyningsselskaberne og derved borgerne i
Hovedstadsområdet.
Der foreligger ikke en realistisk opgørelse over trafikpåvirkningen som følge af
projektet, Der henvises fra Transportministeren til, at trafikken med transport
af jord ikke forøges ved at der i fremtiden skal køres jord til Lynetteholm frem
for Nordhavn. Der foreligger ikke opgørelse over størrelsen og konsekvensen
af den trafik, der opstår ved anlæg af ny bebyggelse af Lynetteholm
(byggemodning og byggeri), samt den biltrafik, der skabes, hvis Lynetteholm
skal have et betydeligt antal boliger og arbejdspladser. Det kan ikke forventes,
at beboere og ansatte kun transportere sig med Metro og cykel.
I begrundelsen for Lynretteholm anføres, at det vil give mulighed for billige
boliger for almindelige københavnere. Men erfaringerne fra Nordhavn viser, at
der bliver tale om lejeboliger med betydelig husleje og ejerlejligheder i meget
høj prisklasse.
Venlig hilsen
Østerbro Havnekomité
Inger Hutters
Formand
3