Transportudvalget 2020-21
L 220 Bilag 10
Offentligt
Til Folketingets Transportudvalg
L220 - Forslag til lov om anlæg af Lynetteholm
Ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm
Jeg henvender mig i forlængelse af Dansk Sejlunions henvendelse (L220
bilag 8).
Jeg vil henlede udvalgets opmærksomhed på at strømmen mellem Lynetteholm og Middelgrunden
vil blive væsentlig stærkere end i dag. Når farvandet mellem Lynetteholm og det
”urene
vand”
(hvor sejlads i dag frarådes) samtidig indskrænkes fra de nuværende min. 1300 m til 700 m vil det
forringe sejladsmuligheden og sejladssikkerheden for mindre både, havkajakker o. lign.
Det er endnu et argument for at få ryddet op i det "urene vand" langs vestsiden af Middelgrunden,
som fremført af Dansk Sejlunion,
I forbindelse med den første VVM-høring (25. januar 2021) bemærkede jeg følgende i mit
høringssvar (det er lidt teknisk):
”I
Miljøkonsekvensrapport for Lynetteholm,
er der figurer, der viser dybdemidlede ændringer
i strømmen øst for Lynetteholm. Hvis man går ned i bilaget
Baggrundsrapport vedrørende
hydraulik
er der figurer, der viser nogle eksempler på ændringer i overfladestrømmen fra
figur 6-13 og frem. I forhold til
”baggru ds”strø
e
får jeg det til at ændringen kan være
optil +50%.
Problemet er en manglende analyse af sammenhængen mellem baggrundsstrømmen og
øgningen af overfladestrømmen. Der mangler en dokumentation for at de eksempler der
vises er for den maksimale strøm der optræder omkring Middelgrunden. Når jeg tilfældigt de
sidste måneder er gået ind på DMI-strøm, har den sydgående strøm ofte matchet med det
der er vist i
Baggrundsrapport vedrørende hydraulik
- så der forekommer sikkert stærkere
strømme.
I de senere år er der mange sejlere herunder undertegnede bemærket at strømmen i
Øresund fra Nordhavn til Nordre Røse er blevet kraftigere. Det har været tilfældige
bemærkninger, endda før Lynetteholm kom på bordet. Min tolkning er, at det er en følge af
udvidelsen af Ydre Nordhavn ud i Kongedybet (jeg ved godt at beregninger i VVM-en for
udvidelsen viste at det kun ville være lokalt
det er jo det der er problemet med modellen
den beskriver ikke virkeligheden).
Trafikstyrelsen bør sikre, at der bliver lavet en frekvensberegning for ændringen af
overfladestrømmen ud for Lynetteholm så betydningen for små både og havkajakker
kendes.
L 220 - 2020-21 - Bilag 10: Henvendelse af 16/5-21 vedrørende ændringer af overfladestrømmen øst for Lynetteholm, fra Bent Andersen, København Ø
2394360_0002.png
Denne problemstilling er helt udeladt i
Sammenfattende redegørelse, Trafikstyrelsens
sammenfattende redegørelse for miljøkonsekvensrapport for etablering af Lynetteholm samt
temarapport for uddybning af sejlrende og klapning, 31. marts 2021.
En frekvensberegning for ændringen af overfladestrømmen ud for Lynetteholm ville have været
let at fremskaffe, da data burde kunne trækkes ud af DHI’s beregninger. Nu ved vi ikke hvilken
betydning ændringen i strømforholdene øst for Lynetteholm vil få små både og havkajakker, og
derfor ikke om en oprensning i det
”urene
vand” vil være nødvendig for at betrygge
sejladssikkerheden.
Med venlig hilsen
Bent Andersen