Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 22 Bilag 1
Offentligt
2257885_0001.png
NOTAT
Høringsnotat til forslag om ændring af lov om arbejds-
skadesikring og lov om erstatningsansvar m.fl.
(anmel-
delse af arbejdsulykker, opdatering af kapitaliseringsfak-
torer m.v.)
28. august 2020
J.nr. 201950000474
JF
MSF
1. Indledning
Udkast til lovforslag om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov om erstat-
ningsansvar m.fl. (anmeldelse af arbejdsulykker, opdatering af kapitaliseringsfakto-
rer m.v.) har været sendt i ekstern høring fra den 17. januar 2020 til de høringspar-
ter, der fremgår af vedlagte bilag, og lagt på Høringsportalen. Frist for høringen var
den 13. februar 2020.
Følgende har haft bemærkninger til lovforslaget:
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (Bestyrelsen for AES), Arbejds-
skadeforeningen AVS, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Metal, Den Dan-
ske Aktuarforening, Det Faglige Hus, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Finanstilsynet, FOA, Forsikring &
Pension (F&P), Kommunernes Landsforening (KL)
1
, Krifa, Københavns Erhvervs-
akademi (KEA), Lederne, Syddansk Universitet (SDU) og Sedgwick Leif Hansen.
Følgende har afgivet høringssvar og har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Forhandlingsfællesskabet, Roskilde Universitet og
Aarhus Universitet.
De modtagne høringssvar vedlægges.
De indkomne høringssvar er overordnet opdelt efter den struktur, der er i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger. Under hvert emneområde angives de enkelte orga-
nisationers hovedsynspunkter samt Beskæftigelsesministeriets kommentarer hertil.
Såfremt de indkomne høringssvar har givet anledning til ændringer i lovforslaget,
er det anført under Beskæftigelsesministeriets bemærkninger.
I forbindelse med høringen over lovforslaget er der modtaget en række bemærknin-
ger og forslag til yderligere justeringer af arbejdsskadesikringsloven, der rækker ud
over det aktuelle lovforslag. Beskæftigelsesministeriet takker for disse bemærknin-
ger og forslag. Bemærkningerne og forslagene har ikke givet anledning til justerin-
ger af det aktuelle lovforslag, men vil indgå i overvejelserne om mulige kommende
justeringer af arbejdsskadesikringsloven.
KL har afgivet høringssvar med forbehold for efterfølgende politisk behandling i KL’s
Løn-
og Personaleudvalg og KL’s bestyrelse.
1
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Der er, efter at lovforslaget blev sendt i høring, indarbejdet en ændring af lov om
den selvejende institution Arbejdsmarkedets Erhvervssikring i lovforslaget. Æn-
dringen er en konsekvens af den kgl. resolution af 27. juni 2019, hvorefter ressort-
ansvaret for overenskomstforhandlinger, løn, pension, ledelse og personale er over-
ført fra Finansministeriet til Skatteministeriet.
2. Generelle bemærkninger
Dansk Metal, FH, KEA, Arbejdsskadeforeningen AVS, Bestyrelsen for AES,
DA, FA, FOA, F&P, KL, Krifa, Lederne
og
Sedgwick Leif Hansen,
støtter lov-
forslagets hensigt om at forenkle regler om anmeldelse af arbejdsulykker ved at
harmonisere anmeldereglerne efter arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljølo-
ven.
Dansk Metal, FH
og
KEA
tilslutter sig positivt de foreslåede ændringer til
anmeldereglerne i lovforslaget.
DA, KL, F&P
og
Lederne
tilkendegiver, at det konkrete forslag om at ændre kri-
terierne for anmeldelse af arbejdsulykker med henblik på, at der kan udstedes én
bekendtgørelse efter arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven bør tages ud
af lovforslaget.
DA, KL
og
Lederne
udtrykker ønske om, at spørgsmålet om har-
monisering af reglerne om anmeldelse af arbejdsulykker inddrages i drøftelser om
en arbejdsskadereform.
F&P
foreslår, at spørgsmålet underlægges en analyse af ef-
fekten af forskellige objektive anmeldekriterier, inden man vælger et nyt kriterium.
F&P
anfører, at det bør ske i samarbejde med branchen og AES.
Dansk Metal, FH, DA, Den Danske Aktuarforening
og
F&P
er endvidere enige
i, at der er behov for at udskifte det nuværende og forældede G82-indeks, som er
de levetidsforudsætninger, der efter gældende regler anvendes, når tilskadekomne
får sin løbende erstatning for tab af erhvervsevne kapitaliseret til et engangsbeløb.
Dansk Metal
og
FH
tilslutter sig udskiftning til Finanstilsynets Benchmark.
DA, Den Danske Aktuarforening
og
F&P
mener ikke, at Finanstilsynets Bench-
mark for levetidsforudsætninger er et retvisende grundlag at udskifte G82-indekset
med.
Den Danske Aktuarforening
og
F&P
foreslår tre alternative modeller, mens
KL
tilkendegiver, at det er vanskeligt at vurdere, om Finanstilsynets Benchmark er
egnet til at anvende på arbejdsskadeområdet.
DA
og
KL
bemærker, at et nyt leve-
tidsgrundlag bør fastsættes i dialog med sagkyndige på området.
Uddybende bemærkninger til de konkrete forslag beskrives under punkt 3.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det er regeringens ambition, at det skal
være lettere for arbejdsgiverne at navigere i reglerne for anmeldelse af arbejdsulyk-
ker. Derfor finder regeringen det hensigtsmæssigt, at reglerne lægger sig op af de
anbefalinger, der er et resultat af det udredningsarbejde, som Ekspertudvalget om
arbejdsskadeområdet foretog i 2014.
Det er vigtigt for regeringen, at mennesker, der er kommet til skade på deres ar-
bejde, får den erstatning, som de har krav på. Værdien af den erstatning skal være
2
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
ens, uanset om erstatningen udbetales som en løbende erstatning eller som et kapi-
taliseret engangsbeløb.
Anvendelsen af Finanstilsynets Benchmark for levetidsforudsætninger som del af
grundlaget for kapitaliserede erstatninger vurderes at sikre, at værdien af erstatnin-
gen er den samme ved kapitalisering som ved løbende erstatning. Benchmarkmo-
dellen bygger på data fra en lang række pensionskasser, der repræsenterer en popu-
lation på 2,9 mio. personer fra forskellige faggrupper på arbejdsmarkedet. Derud-
over foretager Finanstilsynet bedste skøn over fremtidige levetidsforbedringer i
Benchmarkmodellen baseret på data fra Danmarks Statistik om befolkningen som
helhed. En model uden indregnede levetidsforbedringer, som flere af høringspar-
terne foreslår, vurderes at indebære en værdiforringelse af den kapitaliserede erstat-
ning sammenlignet med løbende erstatninger.
3. Bemærkninger til lovforslaget
3.1. Ændrede kriterier for anmeldelse af arbejdsulykker
Dansk Metal, FH
og
KEA
tilslutter sig lovforslaget. Endvidere tilslutter
Bestyrel-
sen for AES, Arbejdsskadeforeningen AVS, DA, FA, FOA, F&P, KL, Krifa,
Lederne
og
Sedgwick Leif Hansen
sig grundlæggende formålet med ændrede kri-
terier for anmeldelse af arbejdsulykker.
3.1.1. Stigning i antallet af anmeldelser til AES
Bestyrelsen for AES, DA, FA, F&P
og
KL
påpeger, at der vil ske en stigning af
anmeldelser til forsikringsselskaberne på 7 pct., jf. lovforslagets bemærkninger,
hvilket vil øge arbejdsbyrden i AES’
administration.
De nævnte høringsparter vur-
derer, at det vil medføre øgede takster og øge presset ift. frister.
F&P
bemærker, at
dette kan medføre længere sagsbehandlingstider.
Lederne
bemærker, at de er
usikre på, hvad den estimerede stigning af anmeldte ulykker på 7 pct. til forsik-
ringsselskaberne vil have af betydning for AES’ sagsbyrde.
Bestyrelsen for AES
finder det positivt, at anmeldereglerne ensrettes, da dette vil
medføre flere korrekte og rettidige anmeldelser samt lette sagsoplysningen.
Besty-
relsen for AES
bemærker dog, at det forventeligt vil blive vanskeligere at over-
holde 1-årsfristen for afgørelser om kompensation for varigt mén og erstatning for
tab af erhvervsevne, da lovforslaget formentligt vil medføre flere korrekte og retti-
dige anmeldelser.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Det er forventningen, at forsikringssel-
skaberne på baggrund af lovforslaget vil kunne modtage et begrænset øget antal sa-
ger. Dette skal dog ses i sammenhæng med, at der den 1. januar 2020 trådte et nyt
anerkendelsesbegreb i kraft for arbejdsulykker sket fra denne dato, som forenklede
forsikringsselskabernes og
AES’
administration i relation til anerkendelse af ar-
bejdsulykker.
Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at forsikringsselskaberne har stor vi-
den og erfaring med at vurdere arbejdsskadesager, og dermed vurderer Beskæfti-
gelsesministeriet, at forsikringsselskaberne i vid udstrækning har gode forudsæt-
3
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
ninger for at vurdere, hvilke sager der skal oversendes til AES. Lette sager uden er-
statningsberettigende følger skal som udgangspunkt ikke oversendes fra forsik-
ringsselskabet til AES, medmindre tilskadekomne anmoder om det. Det forventes
derfor, at AES kun vil skulle behandle en mindre andel af de 7 pct. flere anmeldel-
ser. Da der er tale om sager, der i dag ikke bliver anmeldt efter arbejdsskadesik-
ringsloven, vurderes disse sager at være lettere sager uden erstatningsberettigende
følger, der kun i begrænset omfang vil blive videresendt til behandling i AES. Æn-
dringen forventes derfor ikke umiddelbart at indebære en større forøgelse af mæng-
den af sager til AES.
Det bemærkes dertil, at AES
hvis 1-årsfristen ikke overholdes
fortsat vil skulle
underrette sagens parter herom, samt give en begrundelse. Formålet er, at parterne
holdes orienteret om sagens status og forventede forløb.
Bemærkningerne har ikke medført ændringer af lovforslaget.
3.1.2. Fraværsbegrebet
DA
bemærker, at begrebet
”fravær” i anmeldereglerne
giver anledning til uklarhed,
og foreslår at anvende begrebet arbejdsudygtighed fra Arbejdstilsynets anmeldebe-
kendtgørelse.
DA
og
KL
bemærker begge, at arbejdsskadesikringsloven hviler på
et hensyn om at yde godtgørelse og erstatning til tilskadekomne, hvilket ikke er
samme hensyn, som ligger bag arbejdsmiljøloven. Både
Lederne
og
DA
mener, at
en fælles anmeldebekendtgørelse kan give anledning til uklarheder, herunder ift.
begreber som
”arbejdsgiver” og ”arbejde”, mens
KL
bemærker, at det ikke fremgår
tydeligt, om fraværskriteriet er udtryk for gældende praksis, der søges kodificeret,
samt at fraværsbegrebet ikke bidrager til klarhed, enkelthed og forståelighed.
KL
bemærker endvidere, at fraværsbegrebet vil gøre det vanskeligere for tilskade-
komne at vende tilbage fra arbejdet efter en arbejdsulykke, da arbejdsgiver og til-
skadekomne kan have svært ved at se fordelene ved en gradvis tilbagevenden, hvis
ulykken er anmeldt.
DA
mener, at ensretningen af anmeldereglerne vil udgøre en bureaukratisk merom-
kostning, der ikke bidrager til tilskadekomnes behandling, godtgørelse, erstatning
eller tilbagevenden til arbejdet.
FA
bemærker, at det bør overvejes, om ”fravær” er det korrekte anmeldekriterie,
da nogle arbejdsulykker ikke medfører fraværsdage, herunder røveri el.lign.
F&P
bemærker, at det er positivt med et objektivt kriterie, men at første fraværsdag ikke
er rette kriterie, da en fraværsdag ikke nødvendigvis vil medføre varige følger.
F&P
bemærker i den forbindelse, at ”fraværsdag” i praksis forstås som ”sygemel-
ding” og dermed ikke kortvarigt skånebehov.
F&P
foreslår derfor en nytænkning
af anmeldekriterierne i samarbejde med branchen og AES, og alternativt, at det
præciseres i lovteksten, at anmeldekriteriet er fravær fra tilskadekomnes sædvan-
lige arbejde.
4
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Lederne
foreslår, at ”fravær” erstattes med noget, der favner ”ikke fuld arbejds-
dygtig”, da det ikke giver mening for arbejdspladserne, at man kan anses som fra-
værende, selvom tilskadekomne er på arbejde.
FOA
og
F&P
foreslår, at det nye anmeldekriterium præciseres, således at det af
bestemmelsen fremgår, at det er fravær fra tilskadekomnes
sædvanlige
arbejde, der
udløser pligten til at anmelde en arbejdsulykke.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet anerkender,
at fravær som begreb i den eksterne hørte version af lovforslaget, kan give anled-
ning til misforståelser ved anvendelse som anmeldekriterium for arbejdsulykker, jf.
lovforslagets almindelige og specielle bemærkninger. Beskæftigelsesministeriet har
derfor præciseret lovteksten, således at det af lovteksten fremgår, at det er fravær
fra tilskadekomnes
sædvanlige
arbejde, der udløser pligten til at anmelde en ar-
bejdsulykke. I lovforslagets bemærkninger er det endvidere præciseret, at der er
tale om ”fravær”, hvis tilskadekomne
efter ulykken arbejder på nedsat tid, eller
hvis der tages skånehensyn.
Baggrunden
for ”fravær” som anmeldekriterie er et ønske om at
bruge et alminde-
ligt ordvalg, som er let at forstå. Formålet med forslaget er at lave ét sæt regler om
arbejdsgivers anmeldepligt efter arbejdsskade- og arbejdsmiljøloven for at forenkle
reglerne og dermed give arbejdsgiver bedre mulighed for at anmelde korrekt og ret-
tidigt. Det bemærkes i den forbindelse, at Ekspertudvalget om arbejdsskadeområ-
det i 2014 anbefalede, at anmeldereglerne efter arbejdsskadesikringsloven ensrettes
med reglerne efter arbejdsmiljøloven. Det foreslåede fraværskriterium er et nyt be-
greb i arbejdsskadesikringsloven, som svarer til det nuværende begreb efter ar-
bejdsmiljøloven. I forbindelse med udstedelsen af en fælles anmeldebekendtgørelse
efter arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven vil arbejdsmarkedets parter
blive inddraget ved regeludvalg.
Beskæftigelsesministeriet bemærker endvidere, at forventede erstatningsberetti-
gende følger fortsat vil være et subsidiært anmeldekriterie, således at en ulykke, der
ikke medfører fravær, men som må antages at give ret til ydelser efter loven, skal
anmeldes. Arbejdsulykker, herunder fx røveri, der ikke medfører fravær, men for-
ventes at give erstatningsberettigende følger, vil derfor med lovforslaget fortsat
skulle anmeldes.
3.1.3. Lovforslagets betydning for selvforsikrede
Sedgwick Leif Hansen
finder det hensigtsmæssigt at ensrette anmeldereglerne ef-
ter arbejdsskadesikringsloven og arbejdsmiljøloven. Sedgwick Leif Hansen anfører
dog, at det er uklart, om de foreslåede regler om anmeldelse af arbejdsulykker, her-
under det nye anmeldekriterium også gælder for selvforsikrede kommuner og regi-
oner. Der henvises til et notat fra december 2011 fra den daværende Arbejdsskade-
styrelse, hvoraf det fremgår, at anmeldelse er sket ved den tilskadekomnes medde-
lelse til nærmeste overordnede om, at pågældende er kommet til skade. Efter dette
notat behøver anmeldelse ikke at blive sendt til en bestemt forsikringsenhed.
SDU
5
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
vurderer i deres høringssvar, at lovforslaget vil medføre en uhensigtsmæssig stig-
ning i antallet af anmeldelser af ulykkeshændelser til AES ved bagatelsager for
selvforsikrede.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet anerkender,
at det refererede notat fra 2011 kan give anledning til forvirring om, hvornår en an-
meldelse kan anses som anmeldt korrekt for selvforsikrede enheder. Det skal frem-
hæves, at både de nuværende og de foreslåede regler om anmeldelse af arbejds-
ulykker gælder for alle arbejdsgivere, herunder også selvforsikrede offentlige ar-
bejdsgivere. Det bemærkes, at selvforsikrede offentlige arbejdsgivere er forpligtede
til at oprette en ”forsikringsenhed”, der
skal varetage de opgaver, som forsikrings-
selskaberne varetager for de forsikrede arbejdsgivere.
Den selvforsikrede offentlige arbejdsgiver har pligt til at anmelde de anmeldeplig-
tige ulykker til pågældende forsikringsenhed på samme måde, som forsikrede ar-
bejdsgivere skal anmelde arbejdsulykker til forsikringsselskabet. Anmeldelse sker i
det digitale anmeldelsessystem EASY.
De foreslåede regler om et fælles anmeldekriterium efter arbejdsmiljøloven og ar-
bejdsskadesikringsloven vil
som det fremgår af lovforslagets bemærkninger
blive udmøntet i en ny fælles bekendtgørelse om anmeldelse af ulykker. Ved denne
bekendtgørelse vil det blive præciseret, at reglerne gælder for alle arbejdsgivere.
Beskæftigelsesministeriet vil i øvrigt tage kontakt til AES med henblik på en præ-
cisering af det omtalte notat.
Bemærkningerne har ikke medført ændringer af lovforslaget.
3.1.4. Høringsparternes yderligere forslag til anmeldereglerne
Arbejdsskadeforeningen AVS
er glade for, at anmeldereglerne i loven forenkles,
så arbejdsgiverne kan forstå dem. Arbejdsskadeforeningen AVS stiller sig samtidig
undrende over, at der intet sted i loven står noget om, hvorvidt 1 års reglen for an-
meldelse ophæves eller ændres til 5 år.
Krifa
finder formålet med lovforslaget positivt. Krifa foreslår at forpligte læger til
at anmelde arbejdsulykker for at sikre, at ulykker anmeldes, og for at skabe incita-
ment for arbejdsgiveren til at anmelde for at undgå bøde. Krifa foreslår alternativt
at forpligte læger til at anmelde, når der ikke har været fravær ud over tilskade-
komstdagen, men hvis der forventes at være erstatningsberettigende følger, da ar-
bejdsgiveren har svært ved fortage denne vurdering.
Krifa
bemærker derudover, at en arbejdsulykke, der i arbejdsskadesystemet vil
blive anerkendt som en arbejdsulykke, bør være anmeldepligtig, samt at det bør
sikres, at en anmeldelse, der er foretaget i EASY, anses som anmeldt, uanset om
forsikringsselskabet ikke modtager anmeldelsen grundet fejl i systemet.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Forslagene ligger uden for rammerne
af dette lovforslag.
6
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslaget ændrer på reglerne om arbejdsgivernes pligter til at anmelde indtrufne
arbejdsulykker. Lovforslaget ændrer ikke på tilskadekomnes og efterladtes ret til
selv at anmelde arbejdsulykker, hvis den anmeldelsespligtige arbejdsgiver ikke an-
melder arbejdsulykken. Tilskadekomne og efterladte har en frist på 1 år fra ulyk-
kens indtræden til selv at anmelde arbejdsulykken. Der kan dispenseres fra den 1-
årige anmeldelsesfrist.
Der ændres ved forslaget heller ikke på den 5-årige forældelsesfrist i arbejdsskade-
sikringsloven. Krav på erstatning efter arbejdsskadesikringsloven for en arbejds-
ulykke forældes fortsat efter 5 år.
Beskæftigelsesministeriet er enig i, at fejl i det elektroniske anmeldesystem EASY
ikke bør komme tilskadekomne til skade. Beskæftigelsesministeriet har tilrettet de
specielle bemærkninger, så det nu fremgår, at anmeldelser i EASY, der ikke mod-
tages i forsikringsselskabet grundet fejl i systemet, vil blive behandlet af AES, hvis
der kan fremskaffes pålidelige oplysninger om anmeldelsen, herunder om tidspunk-
tet for anmeldelsen. Såfremt 1-årsfristen i § 36, stk. 1, ikke er overholdt, er der mu-
lighed for dispensation, hvis det er dokumenteret, at tilskadekomne har været udsat
for en arbejdsskade, og at tilskadekomne eller efterladte har ret til erstatning.
3.2. Indførsel af opdaterede kapitaliseringsfaktorer
3.2.1. Udskiftning af G82 med Finanstilsynets Benchmark
Dansk Metal
og
FH
tilslutter sig, at G82-indekset afløses med Finanstilsynets
Benchmark for levetidsforudsætninger. De udtrykker tilfredshed med, at levetids-
grundlaget opdateres til et aktuelt niveau.
DA, FA, Den Danske Aktuarforening, F&P
og
KL
er enige i, at der er behov for
en udskiftning af det forsikringstekniske grundlag G82 med et mere tidssvarende
grundlag. De finder dog ikke, at Finanstilsynets Benchmark vil give et korrekt re-
sultat med hensyn til fastsættelse af fremtidige kapitaliseringsfaktorer, idet Finans-
tilsynets Benchmark er udarbejdet til sikring af reservehensættelser i pensionssel-
skaber og ikke til beregning af aktuelle kontantbeløb. Finanstilsynets Benchmark
afspejler levetidsforudsætningerne blandt personer med en pensionsordning, og
parterne vurderer derfor, at Benchmarket ikke er repræsentativt for den danske be-
folkning generelt. Parterne vurderer, at anvendelsen af Finanstilsynets Benchmark
vil medføre omsatte kapitalerstatninger, der er højere end den faktiske aktuelle
værdi af en løbende erstatning.
DA, Den Danske Aktuarforening, F&P
og
KL
anfører videre, at det er proble-
matisk at indregne levetidsforbedringer i en aktuel værdiopgørelse, og bemærker,
at det er i strid med overvejelser i betænkning fra 2006 om, at kapitaliseringsfakto-
rerne bygger på historiske værdier og ikke ud fra fremtidige scenarier om rente, løn
og beskatning (og altså levetid).
DA
og
KL
opfordrer til, at en løsning med et nyt levetidsgrundlag vurderes i dialog
med sagkyndige på området, heriblandt F&P samt arbejdsmarkedets parter.
F&P
7
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
og
Den Danske Aktuarforening
peger på tre løsningsmodeller, herunder for det
første udarbejdelse af nyt grundlag baseret på data om personer med en tilkendt er-
statning for tab af erhvervsevne, for det andet et grundlag der dækker hele befolk-
ningen på baggrund af data fra Danmarks Statistik, eller alternativt for det tredje
Finanstilsynets Benchmark uden forventede levetidsforbedringer.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Finanstilsynets Benchmark er valgt
som erstatning for det nuværende G82-grundlag i samarbejde med Finanstilsynet.
Det er et grundlæggende princip i arbejdsskadesystemet, at værdien af kapitalise-
rede erstatninger skal modsvare værdien af løbende erstatninger. Det er Beskæfti-
gelsesministeriets og Finanstilsynets vurdering, at Benchmarket er det mest retvi-
sende grundlag, som eksisterer.
Det vurderes, at Finanstilsynets Benchmark er den bedst tilgængelige repræsenta-
tion for dødeligheden i den arbejdende befolkning, idet det bemærkes, at arbejds-
markedstilknyttede pensionsordninger indgår i grundlaget med dominerende vægt.
Det vurderes ligeledes relevant at inddrage forventede fremtidige levetidsforbedrin-
ger i kapitaliseringsfaktorer i takt med, at levetiden i befolkningen generelt udvik-
ler sig.
Forventede fremtidige levetidsforbedringer indgår allerede efter gældende regler i
forsikringsselskabernes hensættelser til udbetaling af løbende erstatninger. Finans-
tilsynets Benchmark er et pensions- og forsikringsteknisk grundlag udviklet med
henblik på at sikre tilstrækkelige reservehensættelser i forsikrings- og pensionssel-
skaber. Pensions- og forsikringsselskaber er til dette som udgangspunkt forpligtet
til at anvende Benchmarket. Det bemærkes, at tidligere anvendte forudsætninger
om forventede fremtidige dødeligheder ligeledes tog udgangspunkt i pensions- og
forsikringstekniske grundlag (G82, U74, L66). Anvendelse af Finanstilsynets
Benchmark vurderes derfor at være i overensstemmelse med tidligere principper
for sammensætning af kapitaliseringsfaktorer. Til forskel fra tidligere forudsætnin-
ger om levetid som fx G82-grundlaget opdateres Finanstilsynets Benchmark årligt
og er dermed mere retvisende end de tidligere anvendte grundlag, som medførte, at
omsatte kapitalerstatninger i mange år har været mindre end den reelle gældende
værdi af løbende erstatninger.
Finanstilsynets Benchmark er opbygget af de observerede dødeligheder og forvent-
ninger til fremtidige levetidsforbedringer. For så vidt angår de observerede døde-
ligheder, bygger Finanstilsynets Benchmark på data fra et bredt udsnit af danske
livsforsikringsselskaber og tværgående pensionskasser bearbejdet af Videncenter
for Helbred og Forsikring. Grundlaget dækker over en bestand på knap 2,9 millio-
ner mennesker (2018). Grundlaget er under løbende udvikling, og der indarbejdes
løbende data fra flere pensionskasser.
Det er Beskæftigelsesministeriets og Finanstilsynets vurdering, at der ikke aktuelt
eksisterer et mere passende datagrundlag, der kan bruges til at opgøre dødeligheden
for hele befolkningen fordelt på alder. Beskæftigelsesministeriet kan derfor ikke
verificere, at et nyt endnu ikke-udviklet grundlag vil udgøre et mere retvisende dø-
delighedsgrundlag end Finanstilsynets Benchmark.
8
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
I Finanstilsynets Benchmark er beregninger om forventede fremtidige levetidsfor-
bedringer baseret på data fra Danmarks Statistik, og omfatter levetidsforbedringer
for hele befolkningen i en længere forudgående periode, og de hviler på et solidt
empirisk grundlag. Især erstatningsberettigede generationer, der har mange år til-
bage til pensionsalderen, vil forventeligt opleve mærkbare levetidsforbedringer.
Beskæftigelsesministeriet finder det derfor nødvendigt, at der bliver taget højde for
dette, når man fremover skal beregne, hvorledes en løbende erstatning skal omsæt-
tes til en kapitalerstatning, således at målet om, at en løbende erstatning og en kapi-
taliseret engangserstatning har samme værdi sikres i størst muligt omfang.
Bemærkningerne har ikke medført ændringer af lovforslaget for så vidt angår ud-
skiftning af G82-grundlaget med Finanstilsynets Benchmark. Bemærkningerne har
imidlertid givet anledning til, at det i de almindelige bemærkninger tilføjes, at
Benchmarket ikke er udviklet specifikt til arbejdsskadeområdet,og at Beskæftigel-
sesministeriet på den baggrund vil igangsætte et arbejde, der skal afdække mulig-
heden for udvikling af alternativer til Finanstilsynets Benchmark. Arbejdsmarke-
dets parter og Forsikring og Pension vil blive inddraget i arbejdet.
3.3. Udfasning af tidligere kapitaliseringsfaktorer
3.3.1. Udfasning efter en overgangsperiode indtil 1. januar 2030
Dansk Metal
og
FH
tilslutter sig udfasningen.
FH
tilkendegiver, at det er vigtigt,
at ingen tilskadekomne omfattet af udfasningen får udbetalt en mindre kapitaler-
statning end efter det oprindelige lovgrundlag.
DA
foreslår, at forslaget om en overgangsordning til udfasning af tidligere kapitali-
seringsfaktorer udgår.
DA, F&P
og
Den Danske Aktuarforening
finder, at udfas-
ningen af tidligere kapitaliseringsfaktorer er retssikkerhedsmæssigt problematisk
og anfører, at det indebærer lovgivning med tilbagevirkende kraft, hvilket vil give
finansieringsmæssige udfordringer for forsikringsselskaberne, der skal opkræve
yderligere præmier hos deres nuværende forsikringstagere til at dække udgifter for
skader i tidligere perioder.
F&P
anbefaler, at udfasningen eventuelt vil kunne gen-
nemføres uden dispensationsmuligheden, hvorved man undgår muligheden for spe-
kulation, samt forskelsbehandling.
F&P
og
Den Danske Aktuarforening
bemær-
ker, at det ikke er usandsynligt, at realrenten i løbet af 10 år stiger til et niveau, der
udligner dødelighedsgrundlaget.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Med forslaget arbejdes der mod et
mere ensartet, retvisende og opdateret erstatningsgrundlag, hvor der som udgangs-
punkt kun skal anvendes ét regelsæt. Det vil som udgangspunkt betyde, at tilskade-
komne vil opleve, at kapitaliseringer foretaget efter 1. januar 2030 sker efter et op-
dateret grundlag, uanset hvilket oprindeligt lovgrundlag sagen er omfattet af. Det
skal også ses i lyset af, at værdien af omsatte kapitalerstatninger med de nugæl-
dende regler er mindre end den reelle gældende værdi af løbende erstatninger.
Forslaget om udfasningen af de hidtidige kapitaliseringsfaktorer efter udløbet af en
overgangsperiode vil medføre, at der fra 1. januar 2030 som udgangspunkt kun vil
9
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
være ét sæt kapitaliseringsfaktorer, der skal anvendes i alle sager uanset skadedato.
Beskæftigelsesministeriet anerkender i den forbindelse, at udfasningen efter den 1.
januar 2030 fraviger det hidtidige princip i arbejdsskadesystemet om, at lovændrin-
ger, der ændrer rettigheder og pligter, normalt kun omfatter nye sager.
Undtagelsesbestemmelsen i lovforslaget sikrer, at personer på tidligere ordninger
ikke stilles ringere ved at overgå til opdaterede kapitaliseringsfaktorer inkl. Finans-
tilsynets Benchmark for levetidsforudsætninger. Til brug for sammenligning vil
tidligere udstedte bekendtgørelser om kapitaliseringsfaktorer fra før 2011 fortsat
være gældende, ligesom kapitaliseringsfaktorer med variabel rente (m.v.) og G82-
grundlaget årligt vil skulle opdateres. Beskæftigelsesministeriet forventer dog, at
de hidtidige kapitaliseringsfaktorer kun i meget beskedent omfang vil komme i an-
vendelse. Beskæftigelsesministeriet estimerer, at undtagelsesbestemmelsen som
udgangspunkt vil komme i anvendelse i mindre end 100 sager.
Beskæftigelsesministeriet vurderer i den forbindelse, at der vil være tale om en be-
grænset administrativ byrde forbundet med udmåling af engangserstatninger for sa-
ger fra før 1. januar 2021, hvor oprindelige kapitaliseringsfaktorer i relevant om-
fang skal sammenholdes med de faktorer, der er gældende som følge af dette lov-
forslag (dvs. et kapitaliseringsgrundlag med Finanstilsynets Benchmark, variabel
rente, erstatningsophør ved pensionsalder m.v.). Det bemærkes hertil, at der med
dette forslag ikke fastsættes en specifik måde, hvorpå AES skal administrere om-
sætninger af løbende erstatninger til kapitalerstatninger, samt at forslaget om udfas-
ning af ældre kapitaliseringsfaktorer er justeret jf. nedenfor for at imødegå admini-
strative udfordringer.
Beskæftigelsesministeriet vurderer fortsat, at sandsynligheden for, at realrenten vil
stige til et niveau, der udligner forbedringerne i dødelighedsgrundlaget og de i for-
vejen højt fastsatte renteniveauer for sager før 2011, er minimal. For sager fra peri-
oden 1. januar 2011-31. december 2020 er problemstillingen ikke relevant, idet der
med dette forslag ikke ændres ved renteforudsætningerne for disse skadesårgange.
Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget.
3.3.2. Administration af Finanstilsynets Benchmark inklusiv udfasnings-
model
Bestyrelsen for AES
har anført, at den foreslåede model for udfasning vil medføre
en administrativ og ressourcemæssig merbelastning for AES.
F&P
og
Den Danske
Aktuarforening
mener ikke, at dispensationsadgangen giver den beskrevne lettede
administration.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet er enige i
betragtningerne om, at der nogle administrative udfordringer ved den foreslåede
udfasningsmodel.
Lovforslaget er derfor justeret således, at den sammenligning, der skal foretages
ved vurderingen af, om undtagelsesbestemmelsen fra 2030 skal anvendes, skal ske
10
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
mellem det for sagen oprindelige kapitaliseringsgrundlag og de kapitaliseringsfak-
torer, der er gældende som følge af dette lovforslag. Med denne justering begræn-
ses antallet af regelsæt, som AES efter den 1. januar 2030 vil skulle opdatere om
året, til to.
Det bemærkes, at den foreslåede dispensationsbestemmelse er ændret til en undta-
gelsesbestemmelse, hvorefter tilskadekomne og efterladte fra 2030 har retskrav på
at få kapitalerstatningen udbetalt efter det mest gunstige grundlag. Hensigten er at
præcisere, at tilskadekomne og efterladte har et retskrav på at få kapitalerstatningen
beregnet efter de principper, der giver den højeste kapitalerstatning. Det vil enten
være det på det tidspunkt gældende kapitaliseringsgrundlag (inkl. Finanstilsynets
Benchmark) eller det kapitaliseringsgrundlag, som sagen oprindeligt var omfattet
af.
3.4. Betaling for transport og tabt arbejdsfortjeneste til nødven-
dig ledsager i forbindelse med undersøgelser, som Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikring og Ankestyrelsen anmoder om
3.4.1. Kriteriet for, at der kan betales for ledsager
FOA
kvitterer for, at regeringen fastholder hensynet bag arbejdsskadesikringsloven
som en beskyttelseslov og samtidig sørger for, at harmoniseringen af EU-retten
ikke indebærer forringelse af tilskadekomnes retsstilling, og
Dansk Metal
tiltræder
de foreslåede ændringer.
Det Faglige Hus
finder det betænkeligt, at betalingen for ledsager skal afhænge af
skades art og omfang. Det Faglige Hus foreslår, at det i stedet skal være defineret
som arten og omfanget af de gener og sygdomme, der ønskes undersøgt.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Ændringen er en kodificering af prak-
sis. Der er således tale om en kendt vurdering, som AES allerede foretager af til-
skadekomnes behov for at have en ledsager med til undersøgelsen, herunder af be-
hovet for transport m.v. I vurderingen af behovet for ledsager i den enkelte sag ind-
går en række elementer, herunder skadens art og omfang, tilskadekomnes mulighe-
der for at deltage i undersøgelsen, herunder transport til og fra undersøgelsen uden
ledsager, og mulighederne for at gennemføre undersøgelsen i øvrigt uden ledsager.
Formålet med at betale for ledsager er at kunne gennemføre en undersøgelse eller
behandling uden forsinkelse eller i øvrigt kunne gennemføre undersøgelsen eller
behandlingen.
Bemærkningerne har ikke medført ændringer af lovforslaget.
3.5. Præcisering af praksis i forhold til tab af erhvervsevne for
personer i fleksjob i forskellige bestemmelser
Der har ikke været bemærkninger til dette punkt.
3.6. Opdatering af lovhenvisning vedrørende private selvforsik-
rede arbejdsgivers forpligtelser
Der har ikke været bemærkninger til dette punkt.
11
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
3.7. Samspillet med produktansvarsreglerne
3.7.1. Udfordringer med den foreslåede regresbestemmelse
Dansk Metal
og
FOA
er enige i forslaget om samspillet med produktansvarsreg-
lerne.
F&P
stiller sig tvivlende overfor, om den foreslåede bestemmelse er nok til, at
Danmark lever op til reglen i EU-direktivet om produktansvar. F&P anfører videre,
at forslaget i den nuværende form vil have begrænset betydning i praksis. Herud-
over anfører F&P:
- Krav mod producenterne vil være forældet på baggrund af den nuværende
sagsbehandlingstid
- Forsikringsselskaberne skal have mulighed for at undersøge, om der verse-
rer en sag om produktansvar. Det betyder, at skadelidte skal pålægges at
give selskabet oplysning herom
- Der mangler en klageinstans
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Den foreslåede model svarer grund-
læggende til den løsning, som er valgt efter § 28 og § 52, stk. 2, i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Den foreslåede models betydning i praksis vil afhænge af, om arbejdsskadeforsik-
ringsselskaberne AES m.v., vil udnytte den regresmulighed, der foreslås indført.
Beskæftigelsesministeriet vurderer dog, at der forventes at være tale om et meget
begrænset antal sager.
Den foreslåede regresbestemmelse lægger op til, at arbejdsskadeforsikringsselska-
berne kan rejse kravet over for producenten. Dette sker uden for arbejdsskadesik-
ringsloven. Tvister mellem arbejdsskadeforsikringsselskaberne m.fl. og producen-
terne om regreskravets eksistens og størrelse skal afgøres ved domstolene. Arbejds-
skadeforsikringsselskaberne kan rejse kravet mod producenten m.fl., inden Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring træffer afgørelse i sagen
og dermed afbryde for-
ældelsesfristen, jf. nærmere nedenfor.
Tilskadekomne har i dag ingen lovbestemt forpligtelse til at oplyse, om der verse-
rer en sag om differencekrav efter erstatningsansvarsloven. Der er alene tale om en
almindelig loyal oplysningspligt. Det vurderes ikke at være hensigtsmæssigt at ind-
føre en lovbestemt oplysningspligt særskilt for krav efter produktansvarsreglerne.
Det bemærkes, at arbejdsskadeforsikringsselskabet kan rejse kravet mod producen-
ten m.fl. uafhængigt af tilskadekomne, hvis der vurderes at være et produktansvar.
Justitsministeriet har derudover oplyst følgende:
”For
så vidt angår spørgsmålet om forældelse af forsikringsselskabers eventuelle
krav mod producenter m.v. bemærkes, at det følger af produktansvarsloven, at er-
statningskrav for produktskade efter produktansvarsloven eller efter almindelige
regler om erstatning i eller uden for kontrakt, forældes efter reglerne i forældelses-
loven.
12
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Det indebærer bl.a., at forældelsesfristen er 3 år, medmindre andet følger af andre
bestemmelser, og at forældelsesfristen for fordringer på erstatning eller godtgørelse
forvoldt for skade uden for kontraktforhold som udgangspunkt løber fra tidspunktet
for skadens indtræden. Begyndelsestidspunktet for forældelsesfristen kan dog blive
suspenderet ved ukendskab til skyldneren eller fordringen.
Der gælder dog altid en absolut forældelsesfrist i produktansvarsloven, hvorefter
forældelse af krav mod producenten efter lovens § 6, stk. 1, indtræder senest 10 år
efter den dag, da producenten bragte det skadevoldende produkt i omsætning.
Forældelsesfristen kan afbrydes på forskellige måder. Det kan eksempelvis være,
hvis skyldner erkender sin forpligtelse, eller hvis fordringshaveren foretager retlige
skridt mod skyldneren med henblik på at erhverve dom, der fastslår fordringens ek-
sistens og størrelse, og forfølger disse skridt inden rimelig tid.
Krav mod en erstatningsansvarlig skadevolder fra en tredjemand, der har betalt
ydelser til den skadelidte, som kommer til fradrag i dennes erstatningskrav, er af-
ledte krav. Udgangspunktet for denne type krav er, at disse forældes efter indtræ-
delsesprincippet. Det vil sige, at kravet forældelsesmæssigt er stillet på samme
måde som det krav, den skadelidte ville have haft mod den erstatningsansvarlige,
hvis skadelidte ikke havde modtaget ydelsen fra tredjemand.
Bemærkningerne fra F&P har givet anledning til præciseringer i lovforslagets be-
mærkninger, jf. ovenstående.
3.7.2. Vejledning til tilskadekomne/efterladte
Forsikring & Pension
anfører, at skadelidte bør vejledes om muligheden for at
rejse et krav efter produktansvarsreglerne allerede ved anmeldelse af arbejds-
ulykke.
Bestyrelsen for AES
anfører, at man ikke er enig i, at der består en vejled-
ningsforpligtelse, hvorfor man ønsker, at bemærkningerne i lovforslaget om AES
vejledningsforpligtelse udgår.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har
efter almindelige forvaltningsretlige principper en almindelig vejledningsforplig-
telse inden for sit sagsområde. Dette fremgår af forvaltningslovens § 7.
Det forudsættes på den baggrund, at AES vejleder tilskadekomne og efterladte om
muligheden for at rejse differencekrav mod producenten/mellemhandleren i sager,
hvor der er et produktansvar. Det vil fx kunne ske i den kvittering, som AES sender
til tilskadekomne, når de modtager anmeldelsen. Dette gælder på samme måde,
som Arbejdsmarkedets Erhvervssikring har en generel forpligtelse til at vejlede om
muligheden for at rejse differencekrav mod en ansvarlig skadevolder. Vejledningen
vil understøtte tilskadekomnes og efterladtes muligheder for at opnå den erstatning,
som de er berettiget til, i alle sager, hvor ansvaret beror på reglerne i produktan-
svarsloven.
13
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Det bemærkes i øvrigt, at bemærkningerne i lovforslaget om Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikrings vejledningsforpligtelse er udgået.
3.8. Øvrige bestemmelser
3.8.1. Genoptagelse og ophør af løbende erstatning
F&P
finder, at forsikringsselskaberne bør nævnes positivt i § 42, stk. 1, således, at
forsikringsselskabet kan anmode om genoptagelse efter loven, hvis forsikringssel-
skabet har oplysninger om, at der er ændringer i tilskadekomnes forhold.
F&P
foreslår videre, at § 42, stk. 2, præciseres, så modtageren af en løbende ydelse
skal underrette forsikringsselskabet og AES om ændringer i sine forhold, der kan
formodes af medføre nedsættelse eller bortfald af ydelsen.
Endelig foreslår
F&P,
at forsikringsselskabet bemyndiges til at stoppe udbetalin-
gen af en løbende erstatning, hvis tilskadekomnes forhold har ændret sig, så tilska-
dekomne ikke længere er berettiget til at modtage ydelsen. Alternativt foreslås det,
at for meget udbetalt erstatning modregnes efterfølgende.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Beskæftigelsesministeriet finder, at
forslaget ikke kan gennemføres inden for rammerne af nærværende lovforslag, her-
under henset til, at det kræver en nærmere afklaring, men vil indgå i overvejelserne
i forbindelse med et kommende lovforslag.
Det bemærkes, at forsikringsselskabet har mulighed for at underrette AES om æn-
drede forhold, hvis det bliver bekendte med disse. Herefter kan AES vurdere, hvor-
vidt sagen skal genoptages.
3.9. Forslag fra høringsparterne, der ikke er omfattet af lov-
forslaget
3.9.1. Bestemmelsen om administration af sager m.v. fra et konkurs-
ramt forsikringsselskab
Bestyrelsen for AES
efterlyser, at § 54 udgår af arbejdsskadesikringsloven, såle-
des at AES ikke skal overtage administrationen. Bestyrelsen for AES og F&P pe-
ger, at opgaven bør overtages af Garantifonden for skadesforsikringsselskaber.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Spørgsmålet om håndteringen af ar-
bejdsskadesager og arbejdsskadepolicer, når Finanstilsynet inddrager et forsik-
ringsselskabs tilladelse til at drive arbejdsskadeforsikringsvirksomhed, overvejes
fortsat. Der er tale om overvejelser, der ligger uden for rammerne af dette lov-
forslag, og som kræver koordinering med Erhvervsministeriet/Finanstilsynet.
3.9.2. Søfolk under fremmed flag
Arbejdsskadeforeningen AVS
rejser spørgsmål om arbejdsskadesikring af søfolk
på skibe under eksempelvis Panamaflag.
14
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Spørgsmålet om arbejdsskadesikrings-
lovens territoriale afgræsning falder uden for dette lovforslags rammer. Efter gæl-
dende praksis m.v., herunder EU-regler, er det skibets flag, der er afgørende for
hvilket lands lovgivning, skibet hører under.
3.9.3
.
Tilbagebetalingskrav
FOA
foreslår, at afgørelser om tilbagebetalingskrav efter § 40 a tillægges opsæt-
tende virkning.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Forslaget falder uden for rammerne af
dette lovforslag, men vil indgå i overvejelser i forbindelse med et kommende lov-
forslag.
Det bemærkes, at efter almindelige juridiske principper har en afgørelse truffet af
en forvaltningsmyndighed normalt ikke opsættende virkning. Der er i lovgivningen
indført regler om opsættende virkning i visse situationer.
3.9.4. Fleksjob
Krifa
foreslår, at reglerne om fleksjob overvejes. Krifa anfører, at reglerne efter
fleksjobreformen er uretfærdige for tilskadekomne
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Forslaget falder uden for rammerne af
dette lovforslag.
Krifa’s bemærkninger kan indgå i overvejelser om kommende ju-
steringer af arbejdsskadesikringsloven.
4. Ikrafttrædelsestidspunkt m.v.
DA, F&P og Bestyrelsen for AES
anbefaler af hensyn til at minimere risici for
forsinkelse og risici for betydelige meromkostninger til færdiggørelse af AES nye
sagsbehandlingssystem, at alle ikke helt nødvendige ændringer, herunder kodifice-
ring af gældende ret, udgår af lovforslaget.
F&P
har anført, at ændringerne, der medfører øgede udgifter for forsikringsselska-
berne, tidligst bør træde i kraft den 1. januar 2021 og ikke den 1. juli 2020 for så
vidt angår en række af ændringerne. Dette skyldes, at forsikringsselskaberne alle-
rede har opkrævet forsikringspræmier for hele 2020. F&P foreslår, at der bør indfø-
res en eksplicit lovhjemmel til, at selskaberne kan hæve præmierne ekstraordinært
uden, at forsikringstagerne kan opsige forsikringerne.
Beskæftigelsesministeriets bemærkninger:
Lovforslagets ikrafttrædelsesdato er
udskudt til 1. januar 2021 som følge af, at lovforslagets folketingsbehandling er
blevet udskudt til efteråret 2020. Dette imødekommer bemærkningen fra F&P, for
så vidt angår udskiftningen af G82-indekset.
Ændringerne af anmeldereglerne er på baggrund af høringssvaret og efter drøftelse
med AES udskudt til juli 2022, hvor AES forventer at implementere det nye sags-
behandlingssystem.
15
L 22 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren
For så vidt angår øvrige ændringer, bemærker Beskæftigelsesministeriet, at der
blandt andet er tale om justeringer af lovgrundlaget, der dels skaffer udtrykkelig
hjemmel til en praksis, der allerede følges af Arbejdsmarkedets Erhvervssikring og
Ankestyrelsen, samt at rette en paragrafhenvisning i loven. Der er derfor tale om
justeringer af loven, der er nødvendige, hvorfor disse ændringer også træder i kraft
den 1. januar 2021.
Beskæftigelsesministeriet skal samtidig bemærke, at arbejdsskadesikringsloven in-
deholder en generel bestemmelse, der indebærer, at forsikringstagerne ikke kan op-
sige forsikringerne som følge af ændringer af arbejdsskadesikringsloven, der med-
fører øgede udgifter. Det bemærkes endvidere, at forsikringsselskaberne er forplig-
tet til at anvende et opdateret grundlag for observeret dødelighed og forventede le-
vetidsforbedringer til hensættelser til udbetaling af arbejdsskadeerstatninger.
16