Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 218 Bilag 6
Offentligt
2388908_0001.png
Til lovforslag nr.
L 218
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den [7]. maj 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om
sygedagpenge
(Forlængelse af suspension af dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved opgørelse af karens og forbrug af supplerende
dagpenge, årsopgørelsen for 2020 kan vælges fra ved satsberegningen for selvstændige erhvervsdrivende og forlængelse af
retten til sygedagpenge som følge af covid-19)
[af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf‐
tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3 til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer har stillet ændrings‐
forslag nr. 2 og 4 til lovforslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, om, at der
skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse, til det kan
vedtages ved 3. behandling.
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen
i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1, således at 3.
behandling kan finde sted tidligere end 2 dage efter 2. be‐
handling.
3. Indstillinger
<>
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter forsla‐
get.
DF finder det rimeligt, at forlænge perioden med suspen‐
sion af dagpengeforbruget, supplerende dagpenge og 4-må‐
nedersperioden ved opgørelse af karens og forlængelse af
retten til sygedagpenge med yderligere 2 måneder, så der
ikke er nogen i den periode, der overgår til jobafklaringsfor‐
løb. Forlængelsen løber til den 30 juni 2021.
DF mener desuden, at regeringen i denne forlængelsespe‐
riode, skal overveje, om det er nødvendigt med yderligere
forlængelse, eller om man efter den 30 juni 2021 kan vende
tilbage til normale tilstande på arbejdsmarkedet.
<Parti/partier>
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
1)
I undertitlen ændres »mulighed for fravalg af årsop‐
gørelsen for 2020 ved satsberegningen for selvstændige
DokumentId
Journalnummer
L 218 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2388908_0002.png
2
erhvervsdrivende samt« til: »mulighed for forlængelse af
beregningsperioden for selvstændige erhvervsdrivende med
over- eller underskud for indkomståret 2020 og«.
[Konsekvensrettelse af undertitlen som følge af ændrings‐
forslag nr. 2]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
»Forslag
til lov
om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og
lov om sygedagpenge.
(Forlængelse af suspension af dagpengeforbrug, 4-måne‐
dersperioden ved opgørelse af karens og forbrug af supple‐
rende dagpenge, mulighed for forlængelse af beregningspe‐
rioden for lønmodtagere og selvstændige m.fl. med indtægt i
2020 og forlængelse af retten til sygedagpenge som følge af
covid-19)«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af <>:
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 49
indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 3 kan et medlem vælge at forlænge
beregningsperioden på 24 måneder efter stk. 2, 1. pkt., med
12 måneder, hvis der i beregningsperioden forekommer ind‐
komst fra selvstændig virksomhed efter § 48, stk. 1, nr. 3,
for indkomståret 2020. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse,
hvis den selvstændig erhvervsdrivende kommer ud med et
underskud for indkomståret 2020.««
[Lovteknisk ændring]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
Til § 1
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 49
indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 3 kan et medlem vælge at forlænge
beregningsperioden på 24 måneder efter stk. 2, 1. pkt., med
12 måneder, hvis der i beregningsperioden forekommer ind‐
tægt efter § 48, stk. 1, nr. 1-3, for 2020. 1. pkt. finder til‐
svarende anvendelse, hvis den selvstændig erhvervsdrivende
kommer ud med et underskud for indkomståret 2020.««
[Lempelse af beregningsregler for lønmodtagere]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at undertitlen til lovforslaget konsekvensret‐
tes som følge af ændringsforslaget til § 1, nr. 1.
Til nr. 2
Det foreslås, at undertitlen til lovforslaget konsekvensret‐
tes som følge af ændringsforslaget til § 2, nr. 1.
2)
Titlen affattes således:
Til nr. 3
Der er i lovforslagets § 1, nr. 1, indsat et 4 pkt. i §
49, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvor det
er foreslået, at uanset 1. pkt. kan et medlem, hvor indtægts‐
grundlaget
helt eller delvist omfatter en indtægt efter § 48, stk. 1, nr.
3, ved fastlæggelsen af beregningsperioden, vælge af se bort
fra årsopgørelsen for indkomståret 2020 samt for eventuel
indtægt efter § 48, stk. 1, nr. 1 og 2, for samme periode, og i
stedet vælge at benytte de 2 forudgående årsopgørelser.
Det fremgår bl.a. af pkt. 2.4.1. i lovforslagets bemærk‐
ninger, at medlemmet ved fastsættelse af beregningsperio‐
den vil kunne vælge, om der vil skulle ses bort fra indtægter
i 2020, som fremgår af årsopgørelsen for 2020. Det vil
således være valgfrit at benytte sig af muligheden
for, at 2020 ikke indgår i beregningsperioden.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at hvis der for
året samtidig indgår indtægt som lønmodtager med A- eller
B-indkomst efter lovens § 48, stk. 1, nr. 1 eller 2, i 2020,
vil der også blive set bort fra denne indtægt i de situationer,
hvor der samtidig ses bort fra overskud af selvstændig virk‐
somhed for året.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at bereg‐
ningsperioden i disse tilfælde fortsat vil være på 24 må‐
neder, idet indkomstårene 2019 og 2018 vil kunne danne
grundlag for opgørelsen af beregningsperioden.
Det har vist sig, at princippet med at springe en periode
over ved opgørelsen af beregningsperioden, vil være van‐
skeligt for arbejdsløshedskasserne at implementere i deres
it-systemer og medfører væsentlige administrative omkost‐
ninger og udfordringer.
Der foreslås derfor en anden lovteknisk gennemførelse af
ønsket om at give selvstændige erhvervsdrivende i tilfælde
af ledighed mulighed for at vælge at få beregnet en dagpen‐
ge- eller efterlønssats, hvor regnskabsåret 2020 ikke indgår,
jf. enighed herom blandt partierne bag aftale om et tryggere
dagpengesystem (S, V, DF, K og LA).
Konkret forslås det, at det i
§ 49
indsættes som
stk. 8,
at
uanset stk. 3 kan et medlem vælge at forlænge beregnings‐
perioden på 24 måneder efter stk. 2, 1. pkt., med 12 måne‐
der, hvis der i beregningsperioden forekommer indkomst
fra selvstændig virksomhed efter § 48, stk. 1, nr. 3, for
indkomståret 2020. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse,
hvis den selvstændig erhvervsdrivende kommer ud med et
underskud for indkomståret 2020
Ændringsforslaget betyder, at beregningsperioden kan
forlænges med 12 måneder – svarende til et indkomstår
- hvis der i den oprindelige beregningsperiode på 24 må‐
neder indgår overskud af selvstændig virksomhed eller A-
indkomst, udbetalt til ejeren af et selskab, hvor ejeren har
afgørende indflydelse, efter § 48, stk. 1, nr. 3, i lov om ar‐
bejdsløshedsforsikring m.v. Tilsvarende vil gælde, hvis der
er tale om et underskud for indkomståret 2020.
Der er tale om, at medlemmet frit kan vælge at forlænge
beregningsperioden. Dette svarer til princippet for lovens
øvrige forlængelsesmuligheder i § 49, stk. 3, syge- og bar‐
selsdagpenge, støtte efter lov om social service til pasning
af handicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående,
L 218 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2388908_0003.png
3
der ønsker at dø i eget hjem og dagpenge udbetalt under den
midlertidige arbejdsfordelingsordning.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med denne
bestemmelse, hvilket betyder, at den samme periode kun
kan forlænges én gang uanset, at denne periode er omfattet
af flere forlængelsesårsager. Dette gælder allerede for de
øvrige forlængelsesårsager.
Forlængelsen betyder, at beregningsperioden bliver de
senest 36 måneder forud for ledigheden. Det betyder, at
medlemmet opnår en længere samlet beregningsperiode i
hvilken, der kan forekomme indtægt til brug for beregnin‐
gen af dagpengesatsen.
Selve beregningsperioden vil derfor som udgangspunkt
også kunne omfatte eventuel indkomst i 2020.
Eksempel:
Et medlem, som er selvstændig erhvervsdrivende, melder
sig ledig 1. juni 2022, regnskabet for 2021 foreligger endnu
ikke.
Beregningsperioden er 1. juni 2020 til 31. maj
2022. Medlemmet vælger at forlænge beregningsperioden
på grund af et lavt overskud fra selvstændig virksomhed for
indkomståret 2020.
Beregningsperioden forlænges bagud med 12 måneder til
den 1. juni 2019.
Beregningsperioden løber herefter fra 1. juni 2019 til den
31. maj 2022.
Heraf benyttes de 12 bedste måneder ved opgørelsen af
indtægtsgrundlaget.
Forekommer der anden form for indkomst i hele den
forlængede beregningsperiode (også 2020), f.eks. lønind‐
komst i form af A- eller B-indkomst hvoraf, der skal beta‐
les arbejdsmarkedsbidrag, medregnes indkomsten ligeledes
ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for satsberegnin‐
gen. Der henvises til § 48, stk. 1, nr. 1 og 2, i loven.
Med ændringsforslaget følges de principper, der blev
indført med dagpengereformen og arbejdsløshedskassernes
it-systemer vil dermed – relativt nemt – kunne implementere
den nye regel. Ændringsforslaget betyder også, at man kan
bruge Skattestyrelsens oplysninger (DUPLA) til at define‐
re overskud/underskud fra en egen selvstændig virksomhed
eller ægtefællens selvstændige virksomhed (medarbejdende
ægtefæller). Derudover vil et medlem, der driver selvstæn‐
dig virksomhed med et selskab, kunne anvende bestemmel‐
sen.
Til nr. 4
Det forslås, at det i § 49 indsættes som stk. 8, at uanset
stk. 3 kan et medlem vælge at forlænge beregningsperioden
på 24 måneder efter stk. 2, 1. pkt., med 12 måneder, hvis der
i beregningsperioden forekommer indtægt efter § 48, stk.
1, nr. 1-3, for 2020. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse,
hvis den selvstændig erhvervsdrivende kommer ud med et
underskud for indkomståret 2020.
Ændringsforslaget vil betyde, at beregningsperioden kan
forlænges med 12 måneder, hvis der i den oprindelige be‐
regningsperiode på 24 måneder i beregningsgrundlaget ind‐
går indtægt i 2020 i form af A- og B-indkomst, hvoraf
der skal betales arbejdsmarkedsbidrag, som indberettet til
indkomstregisteret, jf. § 48, stk. 1, nr. 1. Tilsvarende fore‐
slås det at gælde for B-indkomst, hvoraf der skal betales
arbejdsmarkedsbidrag, men som ikke er indberetningspligtig
til indkomstregisteret, jf. § 48, stk. 1, nr. 2.
Ændringsforslaget betyder endvidere, at beregningsperio‐
den kan forlænges med 12 måneder – svarende til et ind‐
komstår - hvis der i den oprindelige beregningsperiode på
24 måneder indgår overskud af selvstændig virksomhed el‐
ler A-indkomst, udbetalt til ejeren af et selskab, hvor ejeren
har afgørende indflydelse, efter § 48, stk. 1, nr. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Tilsvarende vil gælde, hvis
der er tale om et underskud for indkomståret 2020.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april 2021 og var til
1. behandling den 4. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Beskæftigelsesministeren sendte den 22.
april 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
268. Den 29. april 2021 sendte beskæftigelsesministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlige
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 3 spørgsmål
til beskfætigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som mi‐
nisteren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Samira Nawa (RV) Kathrine Olldag (RV) Karsten Hønge (SF)
Halime Oguz (SF) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT) Hans Andersen (V)
L 218 - 2020-21 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2388908_0004.png
4
Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Carsten Kissmeyer (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V) Ulla Tørnæs (V)
Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mads Andersen (KF) Birgitte Bergman (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7