Beskæftigelsesudvalget 2020-21
L 218 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge
(Forlængelse af suspension af dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved opgørelse af karens og
forbrug af supplerende dagpenge, mulighed for fravalg af årsopgørelsen for 2020 ved satsbereg-
ningen for selvstændige erhvervsdrivende samt forlængelse af retten til sygedagpenge som følge af
covid-19)
(L 218)
Af
Beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af…
Til titlen
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om sygedagpenge.
(Forlængelse af suspension af dagpengeforbrug, 4-månedersperioden ved opgørelse af karens og
forbrug af supplerende dagpenge, mulighed for forlængelse af beregningsperioden for selvstændige
erhvervsdrivende med over- eller underskud for indkomståret 2020 og forlængelse af retten til
sygedagpenge som følge af covid-19)«
[Konsekvensændring]
Til § 1
2)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 49
indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8.
Uanset stk. 3 kan et medlem vælge at forlænge beregningsperioden på 24 måneder efter stk.
2, 1. pkt., med 12 måneder, hvis der i beregningsperioden forekommer indkomst fra selvstændig
virksomhed efter § 48, stk. 1, nr. 3, for indkomståret 2020. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse,
hvis den selvstændig erhvervsdrivende kommer ud med et underskud for indkomståret 2020.««
1
L 218 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til titlen
Til nr. 1
Det foreslås, at undertitlen til lovforslaget konsekvensrettes som følge af ændringsforslaget til § 1,
nr. 1.
Til § 1
Til nr. 2
Der er i lovforslagets § 1, nr. 1, ad indsættelse af et 4 pkt. i § 49, stk. 2, i lov om arbejdsløs-
hedsforsikring m.v. foreslået, at uanset 1. pkt. kan et medlem, hvor indtægtsgrundlaget
helt eller delvist omfatter en indtægt efter § 48, stk. 1, nr. 3, ved fastlæggelsen af beregnings-
perioden, vælge af se bort fra årsopgørelsen for indkomståret 2020 samt for eventuel indtægt efter §
48, stk. 1, nr. 1 og 2, for samme periode, og i stedet vælge at benytte de 2 forudgående
årsopgørelser.
Det fremgår af pkt. 2.4.1. i lovforslagets bemærkninger bl.a., at medlemmet ved fastsættelse af
beregningsperioden vil kunne vælge, om der vil skulle ses bort fra indtægter i 2020, som fremgår af
årsopgørelsen for 2020. Det vil således være valgfrit at benytte sig af muligheden
for, at 2020 ikke indgår i beregningsperioden.
Det fremgår videre af bemærkningerne, at hvis der for året samtidig indgår indtægt som løn-
modtager med A- eller B-indkomst efter lovens § 48, stk. 1, nr. 1 eller 2, i 2020, vil der også blive
set bort fra denne indtægt i de situationer, hvor der samtidig ses bort fra overskud af selvstændig
virksomhed for året.
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at beregningsperioden i disse tilfælde fortsat vil være på
24 måneder, idet indkomstårene 2019 og 2018 vil kunne danne grundlag for opgørelsen af
beregningsperioden.
Det har vist sig, at princippet med at springe en periode over ved opgørelsen af beregningsperioden,
vil være vanskeligt for arbejdsløshedskasserne at implementere i deres it-systemer og medføre
væsentlige administrative omkostninger og udfordringer.
2
L 218 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås derfor en anden lovteknisk gennemførelse af ønsket om at give selvstændige
erhvervsdrivende i tilfælde af ledighed mulighed for at vælge at få beregnet en dagpenge- eller
efterlønssats, hvor regnskabsåret 2020 ikke indgår, jf. enighed herom blandt partierne bag aftale om
et tryggere dagpengesystem (S, V, DF, K og LA).
Konkret forslås det, at det i
§ 49
indsættes som
stk. 8,
at uanset stk. 3 kan et medlem vælge at
forlænge beregningsperioden på 24 måneder efter stk. 2, 1. pkt., med 12 måneder, hvis der i
beregningsperioden forekommer indkomst fra selvstændig virksomhed efter § 48, stk. 1, nr. 3, for
indkomståret 2020. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis den selvstændig erhvervsdrivende
kommer ud med et underskud for indkomståret 2020
Forslaget betyder, at beregningsperioden kan forlænges med 12 måneder
svarende til et
indkomstår - hvis der i den oprindelige beregningsperiode på 24 måneder indgår overskud af
selvstændig virksomhed eller A-indkomst, udbetalt til ejeren af et selskab, hvor ejeren har
afgørende indflydelse, efter § 48, stk. 1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Tilsvarende
vil gælde, hvis der er tale om et underskud for indkomståret 2020.
Der er tale om, at medlemmet frit kan vælge at forlænge beregningsperioden. Dette svarer til
princippet for lovens øvrige forlængelsesmuligheder i § 49, stk. 3, syge- og barselsdagpenge, støtte
efter lov om social service til pasning af handicappet eller alvorligt sygt barn eller af nærtstående,
der ønsker at dø i eget hjem og dagpenge udbetalt under den midlertidige arbejdsfordelingsordning.
Forslaget skal ses i sammenhæng med denne bestemmelse, hvilket betyder, at den samme periode
kun kan forlænges én gang uanset, at denne periode er omfattet af flere forlængelsesårsager. Dette
gælder allerede for de øvrige forlængelsesårsager.
Forlængelsen betyder, at beregningsperioden bliver de senest 36 måneder forud for ledigheden. Det
betyder, at medlemmet opnår en længere samlet beregningsperiode i hvilken, der kan forekomme
indtægt til brug for beregningen af dagpengesatsen.
Selve beregningsperioden vil derfor som udgangspunkt også kunne omfatte eventuel indkomst i
2020.
Eksempel:
Et medlem, som er selvstændig erhvervsdrivende, melder sig ledig 1. juni 2022, regnskabet for
2021 foreligger endnu ikke.
Beregningsperioden er 1. juni 2020 til 31. maj 2022. Medlemmet vælger at forlænge
beregningsperioden på grund af et lavt overskud fra selvstændig virksomhed for indkomståret 2020.
Beregningsperioden forlænges bagud med 12 måneder til den 1. juni 2019.
3
L 218 - 2020-21 - Bilag 4: Ændringsforslag fra beskæftigelsesministeren
Beregningsperioden løber herefter fra 1. juni 2019 til den 31. maj 2022.
Heraf benyttes de 12 bedste måneder ved opgørelsen af indtægtsgrundlaget.
Forekommer der anden form for indkomst i hele den forlængede beregningsperiode (også 2020),
f.eks. lønindkomst i form af A- eller B-indkomst hvoraf, der skal betales arbejdsmarkedsbidrag,
medregnes indkomsten ligeledes ved opgørelsen af beregningsgrundlaget for satsberegningen. Der
henvises til § 48, stk. 1, nr. 1 og 2, i loven.
Med forslaget følges de principper, der blev indført med dagpengereformen og arbejdsløsheds-
kassernes it-systemer vil dermed
relativt nemt
kunne implementere den nye regel. Forslaget
betyder også, at man kan bruge Skattestyrelsens oplysninger (DUPLA) til at definere
overskud/underskud fra en egen selvstændig virksomhed eller ægtefællens selvstændige
virksomhed (medarbejdende ægtefæller). Derudover vil et medlem, der driver selvstændig
virksomhed med et selskab, kunne anvende bestemmelsen.
4