Skatteudvalget 2020-21
L 217
Offentligt
2403190_0001.png
26. maj 2021
J.nr. 2020 - 129
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 217 - Forslag til Lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven (Indførelse af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 25. maj 2021.
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 217 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/5-21 fra Brancheforeningen for e-cigaretter (BECIG) om opfølgende henvendelse vedrørende den tyske model for afgift på e-væsker, til skatteministeren
2403190_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. maj 2021 fra Brancheforeningen for
e-cigaretter (BECIG), jf. L 217 - bilag 9.
Svar
Brancheforeningen for e-cigaretter (BECIG) følger i henvendelse af 25. maj 2021 op på
deres tidligere henvendelse og foretræde for Skatteudvalget. I deres tidligere henvendelse
foreslår BECIG, at afgiften for nikotinholdige væsker ændres til en afgift på 0,125 kr. pr.
mg/ml, så afgiften stiger proportionalt med nikotinstyrken.
BECIG har to opmærksomhedspunkter i relation til besvarelsen af SAU L 217
spørgs-
mål 1 (2020/21). Der gøres opmærksom på den foreslåede afgift på væsker med nikotin
til brug i e-cigaretter i Tyskland. Her foreslås det, at der indføres en afgift på 0,02 euro pr.
mg nikotin fra 1. juli 2022, som forhøjes til 0,04 euro pr. mg nikotin pr. 1 januar 2024. En
afgift pr. mg nikotin vil stige proportionalt med nikotinstyrken ligesom den foreslåede af-
giftsmodel fra BECIG. Dernæst henvises der til Estland, som ifølge BECIG har suspen-
deret afgiften på e-væskeområdet frem til 2022 pga. uønsket adfærd.
På den baggrund anfører BECIG, at når der forventeligt kommer en EU-harmoniseret
afgift på nikotinholdige væsker ved revisionen af tobaksbeskatningsdirektivet, vil en afgift
pr. mg nikotin til brug i e-cigaretter være et bedre bud end en afgift pr. milliliter nikotin-
holdig væske. Det er derfor BECIG opfattelse, at Danmark bør satse på en afgiftsmodel
ligesom den tyske.
BECIG opfordrer til, at afgiftsmodellen revurderes, så den enten svarer til forslaget i hen-
vendelsen af 10. maj 2021, eller at der alternativt indføres et 3. trin i afgiftsmodellen på
0,75 kr. pr. milliliter væske med en nikotinkoncentration til og med 6 mg pr. milliliter.
Hertil bemærkes
Som det fremgår af min besvarelse af SAU L 217
spørgsmål 1 (2020/21) har en række
EU-lande allerede en afgift pr. milliliter væske (enten af alle væsker eller kun af nikotin-
holdige væsker). Ét land har en afgift på nikotin generelt i tillæg hertil. Disse oplysninger
er baseret på
Kommissionens evaluering af tobaksbeskatningsdirektivet
af 10. februar
2020, s. 42.
Det er på den baggrund Skatteministeriets opfattelse, at Tyskland vil være det eneste land
i EU, som foreslår en afgift på væsker til e-cigaretter, som udelukkende er baseret på ni-
kotinindholdet. Det er forventningen, at de lande, som har en afgift på pr. milliliter væske,
vil arbejde for, at afgiften i EU i den forestående revision af tobaksbeskatningsdirektivet
bliver indrettet i overensstemmelse med deres nationale ordning. I tillæg hertil kan det
oplyses, at Norge ligeledes har foreslået at indføre en afgift pr. milliliter nikotinholdig væ-
ske.
Det har ikke inden for fristen været muligt foretage en tilbundsgående undersøgelse af
Estlands suspension af afgiften på nikotinholdige væsker eller baggrunden herfor. En
Side 2 af 3
L 217 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om kommentar til henvendelsen af 25/5-21 fra Brancheforeningen for e-cigaretter (BECIG) om opfølgende henvendelse vedrørende den tyske model for afgift på e-væsker, til skatteministeren
2403190_0003.png
hurtig undersøgelse viser dog, at Estland har suspenderet afgiften på e-væskeområdet
frem til udgangen af 2022, og at baggrunden herfor er, at afgiften havde afledte effekter i
form af grænsehandel og illegal handel. Dette er forventelige adfærdsændringer i forbin-
delse med indførelse af afgifter på varer, der er grænsehandelsfølsomme. I relation til ni-
kotinholdige væsker vil dette gælde, uanset om afgiften indføres pr. milliliter væske eller
pr. mg nikotin. Skatteministeriet har i den forbindelse ikke kunnet finde information om,
at afgiftsmodellen skal revideres, når suspensionsperioden ophører.
I forhold til opfordringen fra BECIG til, at afgiftsmodellen revurderes, henvises der til
besvarelsen af SAU L 217
spørgsmål 1 (2020/21), hvor det fremgår, at hensigten med
lovforslaget og den foreslåede afgift er at mindske forbruget af væsker til e-cigaretter.
Afgiften er afgrænset til nikotinholdige væsker for at sikre en enkel og objektiv afgræns-
ning af hvilke væsker, der pålægges afgift. Hvis alle væsker til brug i e-cigaretter blev om-
fattet af afgiften, ville spørgsmålet om, hvorvidt den enkelte væske er afgiftspligtig, bero
på en subjektiv vurdering af, hvorvidt det er hensigten, at den pågældende væske skal bru-
ges i en e-cigaret. En afgift på alle væsker til e-cigaretter vil dermed medføre væsentlige
udfordringer i forhold til at identificere, hvilke væsker som kan kategoriseres som
”e-væ-
sker” og dermed pålægges afgift.
En afgift pr. mg nikotin, som foreslås af BECIG, vil tilskynde til, at forbrugerne bruger
væsker med lavere nikotinkoncentration, men ikke tilskynde til et mindre forbrug af væ-
sker generelt. Derudover foreligger der ifølge Sundhedsstyrelsen endnu ikke undersøgel-
ser af helbredseffekter af langtidsbrug af e-cigaretter, men undersøgelser af væsker til
brug i e-cigaretter viser indhold af kemiske stoffer med skadelige og potentielt skadelige
helbredseffekter.
I relation til opfordringen fra BECIG om at indføre et 3. trin i afgiftsmodellen bemærkes
det, at hensynet bag de to afgiftssatser i lovforslaget er at reducere incitamentet til, at ni-
kotinholdige væsker købes med en høj koncentration og derefter blandes med væske
uden nikotin. Herudover tilskyndes forbrugerne umiddelbart til at anvende nikotinholdige
væsker med en lav koncentration fremfor høj koncentration. Indførelsen af flere afgifts-
satser vil styrke disse effekter, men vil dog samtidig medføre øgede administrative om-
kostninger for såvel erhvervslivet som Skatteforvaltningen.
På baggrund af ovenstående er det fortsat opfattelsen, at det vil være mest hensigtsmæs-
sigt, at afgiften indrettes med to satser og er relateret til milliliter nikotinholdig væske
fremfor mg nikotin. Når det er sagt, vil Skatteministeriet så vidt muligt følge udviklingen
på området frem mod EU-Kommissionens fremlæggelse af sit forslag til revision af to-
baksbeskatningsdirektivet.
Side 3 af 3