Skatteudvalget 2020-21
L 217 Bilag 6
Offentligt
2396142_0001.png
Til lovforslag nr.
L 217
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2021
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven
(Indførelse af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 og
5, og skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2-4 og
6.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
1)
I det under
nr. 1
forslåede
afsnit IX a
affattes
§ 13 a,
stk. 1,
således:
»Der skal betales en afgift på 1,5 kr. pr. milliliter af niko‐
tinholdige væsker, jf. dog stk. 2.«
[Forslag om at indføre en ensartet afgift på 1,5 kr. pr. millili‐
ter]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 14 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1«: », 1.
pkt.,«.«
[Præcisering af henvisning]
3)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 14 b
indsættes i
stk. 2, 1.
pkt.,
efter »stk. 1«: », 3. pkt.,«.
[Præcisering af henvisningen]
4)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 17, stk. 6,
indsættes efter
»stk. 1«: », 1. pkt.,«.
[Præcisering af henvisning]
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af <>:
5)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 18 b
udgår.
[Forslag om at indføre en ensartet afgift på 1,5 kr. pr. millili‐
ter]
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 217 - 2020-21 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2396142_0002.png
2
Til § 3
6)
I
stk. 2
indsættes efter »nr. 1, 2«: », 01«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for og konsekvens af ændringsfor‐
slag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på niko‐
tinholdige væsker. Som det fremgår af det i lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslåede § 13 a, stk. 1, i lov om forskellige for‐
brugsafgifter (herefter forbrugsafgiftsloven) foreslås afgiften
at skulle betales på grundlag af den afgiftspligtige volumen
med to forskellige satser. En lav sats på 1,5 kr. pr. milliliter
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved indførelse af en ensartet afgiftssats på 1,5 kr. pr.
milliliter nikotinholdig væske
Mio. kr. (2021-niveau)
2022 2023
2024
2025
Varigt Finansår 2022
Umiddelbar provenuvirkning
20
90
90
80
80
10
Provenuvirkning efter tilbageløb
20
90
80
80
80
Provenuvirkning efter tilbageløb og
10
50
50
50
50
adfærd
Anm. : Afgiften træder i kraft den 1. juli 2022. Der for‐
udsættes ingen indeksering eller vækst i grundlaget frem til
2025. Efter 2025 er det beregningsteknisk forudsat, at pro‐
venuet vokser med BNP, hvilket indebærer en indeksering af
afgifterne og realvækst i grundlaget. Afrundet til nærmeste
10 mio. kr.
Sammenlignet med lovforslaget som fremsat skønnes
dette ændringsforslag at medføre et omtrent uændret prove‐
nu efter tilbageløb og adfærd i 2022 og et omtrent uændret
provenu årligt herefter. Finansårseffekten i 2022 skønnes
ligeledes at være omtrent uændret.
De afledte adfærdseffekter som følge af dette ændrings‐
forslag forventes samlet set at være mindre end i lovforsla‐
get som fremsat. Således forventes reduktionen i forbruget
af nikotinvæsker at være mindre, ligesom bl.a. grænsehandel
forventes at blive mindre end ved lovforslaget som frem‐
sat. Det afspejler, at indførelse af en ensartet afgiftssats på
1,5 kr. pr. milliliter nikotinholdig væske vil medføre en min‐
dre gennemsnitlig prisstigning på nikotinholdige væsker end
ved lovforslaget som fremsat. På den anden side vil en ens‐
artet afgift uden hensyntagen til nikotinkoncentrationen også
i højere grad tilskynde til selvblanding og dermed omgåelse
af afgiften. Derudover vil der være en mindre tilskyndelse
til at forbruge nikotinholdige væsker med en lavere nikotin‐
koncentration.
De provenumæssige konsekvenser er behæftet med bety‐
delig usikkerhed. Det skyldes blandt andet, at e-cigaretter og
e-væsker ikke har været på markedet i særligt lang tid, hvil‐
ket indebærer, at flere forhold omkring salget af e-væsker
ikke er velbelyste. Derudover skønnes den foreslåede afgift
inkl. moms at medføre, at prisen på nikotinholdige væsker
vil stige med ca. 75 pct. De afledte forbrugs- og grænsehan‐
delseffekter stiger med størrelsen på afgiften, og det må
forventes, at adfærdseffekterne vil være betydelige. Der er
imidlertid betydelig usikkerhed forbundet med at skønne
over konsekvenserne ved så store prisstigninger.
væske med en nikotinkoncentration til og med 12 mg pr.
milliliter og en høj sats på 2,5 kr. pr. milliliter væske med en
nikotinkoncentration over 12 mg pr. milliliter.
Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte det i lov‐
forslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 13 a, stk. 1, i forbrugsaf‐
giftsloven, således at der indføres en ensartet afgiftssats på
1,5 kr. pr. milliliter for nikotinholdige væsker, der ikke er
fritaget for afgift efter det i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåe‐
de § 13 a, stk. 2, i forbrugsafgiftsloven.
Provenumæssige konsekvenser
De provenumæssige konsekvenser af dette ændringsfor‐
slag, hvor der indføres en ensartet afgiftssats på 1,5 kr. pr.
milliliter nikotinholdig væske fremgår af tabel 1.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på niko‐
tinholdige væsker. Afgiften foreslås indført fra og med den
1. juli 2022.
Efter § 14 a, stk. 1, 1. pkt., i forbrugsafgiftsloven skal
virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager af‐
giftspligtige varer, registreres som oplagshavere hos Skatte‐
forvaltningen. Det betyder, at virksomheder, der fremstiller
eller fra udlandet modtager nikotinholdige væsker, fra og
med den 1. juli 2022 skal lade sig registrere som oplagsha‐
vere. Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås der indsat et nyt
punktum i forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, som bestem‐
melsens 2. pkt., hvorefter virksomheder, der omhælder eller
ompakker varer omfattet af det i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede afsnit IX a i forbrugsafgiftsloven ligeledes skal
registreres som oplagshavere hos Skatteforvaltningen efter
stk. 1.
Det fremgår af forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2, at
virksomheder omfattet af stk. 1 dog kan undlade at lade sig
registrere som oplagshavere og betale afgift, hvis mængden
af afgiftspligtige varer svarer til en afgift, der ikke overstiger
10.000 kr. årligt. Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1,
at der i forbrugsafgiftsloven indsættes et nyt afsnit IX a,
som skal indeholde reglerne for den foreslåede afgift. I dette
afsnit foreslås der blandt andet indsat en bestemmelse som
forbrugsafgiftslovens § 13 i, hvorefter enkelte bestemmelser
i Afsnit X – Fællesbestemmelser ikke vil skulle finde anven‐
delse på den foreslåede afgift af nikotinholdige væsker. En
af disse bestemmelser er forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2.
Det betyder, at virksomheder, der skal lade sig registrere
efter det i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 14 a, stk. 1, 2.
pkt., efter det foreslåede ikke vil kunne undlade at lade sig
registrere efter forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at henvisnin‐
gen til forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, i bestemmelsens
L 217 - 2020-21 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2396142_0003.png
3
stk. 2 præciseres, således at der henvises til forbrugsafgifts‐
lovens § 14 a, stk. 1, 1. pkt.
Det bemærkes, at virksomheder, der fremstiller eller fra
udlandet modtager nikotinholdige væsker og derfor skal la‐
de sig registrere efter forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, 1.
pkt., ikke vil kunne være omfattet af bagatelgrænsereglen i §
14 a, stk. 2, jf. den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 13
i.
Til nr. 3
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på ni‐
kotinholdige væsker. Afgiften foreslås indført fra og med
den 1. juli 2022. Det betyder, at virksomheder, der fremstil‐
ler, ompakker, omhælder eller fra udlandet modtager niko‐
tinholdige væsker fra og med den 1. juli 2022 skal lade
sig registrere for afgift, bestille og påsætte stempelmærker
og afregne afgift af nikotinholdige væsker. For at give virk‐
somhederne mulighed for at forberede sig på den foreslåede
afgift foreslås det, at virksomhederne allerede fra og med
den 1. april 2022 skal kunne lade sig registrere for afgift og
bestille stempelmærker m.v.
Denne mulighed foreslås indsat i forbrugsafgiftsloven
som lovens § 14 b med lovforslagets § 1, nr. 3. Efter den
i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 1, 1. pkt., vil
virksomheder, der fremstiller, ompakker, omhælder eller fra
udlandet modtager nikotinholdige væsker, kunne registrere
sig som oplagshaver fra og med den 1. april 2022. Efter det
foreslåede § 14 b, stk. 1, 3. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr.
3, vil disse virksomheder mod fuld sikkerhed kunne bestille
stempelmærker til påsætning på detailsalgspakninger med
nikotinholdige væsker.
Efter det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b,
stk. 2, i forbrugsafgiftsloven foreslås det, at stempelmærker
bestilt efter stk. 1 fremstilles ved
Skatteforvaltningens foranstaltning og udleveres af Skat‐
teforvaltningen til de registrerede oplags-havere. Henvisnin‐
gen i den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk.
2, er dog ikke præciseret i forhold til, hvilket punktum i det
foreslåede § 14 b, stk. 1, der henvises til. Hensigten er, at
der skal henvises til de stempelmærker, som virksomhederne
kan bestille efter den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede §
14 b, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget at præcisere
henvisningen i det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14
b, stk. 2, i forbrugsafgiftsloven, således at der henvises til
stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 4
Efter forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, 1. pkt., har Skat‐
teforvaltningen, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid
mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
foretage eftersyn i de virksomheder, der omfattes af loven,
og til at efterse virksomhedernes varebeholdninger, forret‐
ningsbøger, øvrige regnskabsmateriale samt korrespondance
m.v. Efter bestemmelsens 2. pkt. skal virksomhederne og
myndighederne på begæring meddele enhver oplysning til
brug for kontrollen med afgifterne.
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at indsætte to nye
stykker i forbrugsafgiftslovens § 17 som bestemmelsens stk.
6 og 7. Efter det foreslåede stk. 6 skal det i stk. 1 nævnte
materiale på begæring udleveres eller indsendes til Skatte‐
forvaltningen.
I henvisningen til forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, i det
i lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede stk. 6 er det ikke præci‐
seret, hvilket punktum i forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1,
der henvises til. Hensigten er, at det er materialet omfattet af
forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget at præcisere
henvisningen i det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 17,
stk. 6, i forbrugsafgiftsloven, således at der henvises til stk.
1, 1. pkt.
Til nr. 5
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på niko‐
tinholdige væsker. Som det fremgår af det i lovforslagets
§ 1, nr. 1, foreslåede § 13 a, stk. 1, i forbrugsafgiftsloven
foreslås afgiften at skulle betales på grundlag af den afgifts‐
pligtige volumen med to forskellige satser. En lav sats på 1,5
kr. pr. milliliter væske med en nikotinkoncentration til og
med 12 mg pr. milliliter og en høj sats på 2,5 kr. pr. milliliter
væske med en nikotinkoncentration over 12 mg pr. milliliter.
Det foreslås i de under lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede
§ 13 c, stk. 2 og 3, i forbrugsafgiftsloven, at nikotinkoncen‐
trationen skal fremgå af detailsalgspakninger og engrospak‐
ninger med nikotinholdig væske. På den måde kan Skatte‐
forvaltningen se, hvilken nikotinkoncentration indholdet af
pakningerne har uden nødvendigvis at skulle sende væsken
til tekniske undersøgelser.
Baggrunden herfor er, at det ikke er muligt at se på selve
væsken, hvilken nikotinkoncentration den har. Det ville så‐
ledes kræve en teknisk undersøgelse af væsken at konstate‐
re, hvilken nikotinkoncentration væsken har, hvis dette ikke
er påtrykt pakningen. For at undgå, at Skatteforvaltningen i
en kontrolsituation, hvor de finder væske, der ikke er betalt
afgift af, altid vil skulle sende væskerne til tekniske under‐
søgelser for at fastslå nikotinkoncentrationen, foreslås det
med den under lovforslagets § 1, nr. 7, foreslåede § 18 b, at
der indsættes en hjemmel i forbrugsafgiftsloven til, at Skat‐
teforvaltningen vil kunne opkræve den høje afgiftssats, hvis
nikotinkoncentrationen ikke kan fastlægges uden nærmere
undersøgelser.
Med ændringsforslaget foreslås det, at den under lovfor‐
slagets § 1, nr. 7, foreslåede § 18 b udgår, da bestemmelsen
ikke er relevant, såfremt der, jf. ændringsforslag nr. 1, skal
betales samme afgiftssats uanset nikotinkoncentrationen.
Til nr. 6
I ændringsforslag nr. 2 foreslås det at præcisere forbrugs‐
afgiftslovens § 14 a, stk. 2, således at bestemmelsen henvi‐
ser til § 14 a, stk. 1, 1. pkt., i stedet for blot § 14 a, stk.
1. Forslaget er en konsekvens af, at der med lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslås indsat et nyt punktum i forbrugsafgiftslo‐
vens § 14 a, stk. 1, som bestemmelsens 2. pkt.
L 217 - 2020-21 - Bilag 6: 1. udkast til betænkning
2396142_0004.png
4
Det foreslås med nærværende ændringsforslag, at æn‐
dringsforslag nr. 2 skal træde i kraft den 1. juli 2022 sam‐
men med lovforslagets § 1, nr. 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. april 2021 og var til
1. behandling den 5. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 20. november
2020 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
61. Den 21. april 2021 sendte skatteministeren høringssvare‐
ne og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <5> bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> skrift‐
lig henvendelse om lovforslaget.
[Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <1> depu‐
tation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget. ]
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <18> spørgs‐
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministe‐
ren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7