Skatteudvalget 2020-21
L 217 Bilag 10
Offentligt
2404516_0001.png
Til lovforslag nr.
L 217
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om forskellige forbrugsafgifter og
opkrævningsloven
(Indførelse af afgift på nikotinholdige væsker til e-cigaretter m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovfor‐
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (Simon Emil Ammitzbøll-
Bille (UFG)) vil ved 2. behandling redegøre for sin stilling
til lovforslaget og de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at en afgift
på e-cigaretter altid vil give anledning til diskussion. Argu‐
mentet mod afgifter på e-cigaretter er, at e-cigaretter kan
være effektive i forbindelse med tobaksafvænning eller ry‐
gereduktion, og ved at beskatte nikotinholdige væsker til
e-cigaretter kan man risikere, at færre rygere vælger at skifte
over til netop e-cigaretter og dermed ikke holder op med at
ryge. På den anden side kan man også være bekymret for,
at børn og unge, der er begyndt at dampe e-cigaretter, bliver
afhængige af nikotin, og så er risikoen for, at de begynder
at ryge senere, betydelig større. Foruden at skærpe kravene
til nikotinprodukter, så børn og unge ikke fristes og ender
i afhængighed, er vi i Venstre åbne for at se nærmere på
at udvide afgiftsgrundlaget for tobak til at omfatte e-cigaret‐
ter. I Venstre bliver vi dog også altid bekymrede, når vi kan
se, at regeringen endnu engang hæver skatterne. Ministeriet
estimerer et provenu ved lovforslaget på omkring 50 mio.
kr. årligt. Venstre er som bekendt for et skattestop. Det skal
ikke være dyrere at være dansker. Venstre stemmer imod
lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und‐
tagelse af LA og Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
Til § 1
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 14 a, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1«: », 1.
pkt.,«.«
[Præcisering af henvisning]
2)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 14 b
indsættes i
stk. 2, 1.
pkt.,
efter »stk. 1«: », 3. pkt.,«.
[Præcisering af henvisning]
3)
I det under
nr. 6
foreslåede
§ 17, stk. 6,
indsættes efter
»stk. 1«: », 1. pkt.,«.
[Præcisering af henvisning]
AX026492
L 217 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2404516_0002.png
2
Til § 3
4)
I
stk. 2
indsættes efter »nr. 1, 2«: », 01«.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for og konsekvens af ændringsfor‐
slag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på niko‐
tinholdige væsker. Afgiften foreslås indført fra og med den
1. juli 2022.
Efter § 14 a, stk. 1, 1. pkt., i forbrugsafgiftsloven skal
virksomheder, der fremstiller eller fra udlandet modtager af‐
giftspligtige varer, registreres som oplagshavere hos Skatte‐
forvaltningen. Det betyder, at virksomheder, der fremstiller
eller fra udlandet modtager nikotinholdige væsker, fra og
med den 1. juli 2022 skal lade sig registrere som oplagsha‐
vere. Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås der indsat et nyt
punktum i forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, som bestem‐
melsens 2. pkt., hvorefter virksomheder, der omhælder eller
ompakker varer omfattet af det i lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslåede afsnit IX a i forbrugsafgiftsloven, ligeledes skal
registreres som oplagshavere hos Skatteforvaltningen efter
stk. 1.
Det fremgår af forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2, at
virksomheder omfattet af stk. 1 dog kan undlade at lade sig
registrere som oplagshavere og betale afgift, hvis mængden
af afgiftspligtige varer svarer til en afgift, der ikke overstiger
10.000 kr. årligt. Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1,
at der i forbrugsafgiftsloven indsættes et nyt afsnit IX a,
som skal indeholde reglerne for den foreslåede afgift. I dette
afsnit foreslås der bl.a. indsat en bestemmelse som forbrugs‐
afgiftslovens § 13 i, hvorefter enkelte bestemmelser i Afsnit
X – Fællesbestemmelser ikke vil skulle finde anvendelse på
den foreslåede afgift af nikotinholdige væsker. En af disse
bestemmelser er forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2.
Det betyder, at virksomheder, der skal lade sig registrere
efter det i lovforslagets § 1, nr. 2, foreslåede § 14 a, stk. 1, 2.
pkt., efter det foreslåede ikke vil kunne undlade at lade sig
registrere efter forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 2.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget, at henvisnin‐
gen til forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, i bestemmelsens
stk. 2 præciseres, således at der henvises til forbrugsafgifts‐
lovens § 14 a, stk. 1, 1. pkt.
Det bemærkes, at virksomheder, der fremstiller eller fra
udlandet modtager nikotinholdige væsker og derfor skal la‐
de sig registrere efter forbrugsafgiftslovens § 14 a, stk. 1, 1.
pkt., ikke vil kunne være omfattet af bagatelgrænsereglen i §
14 a, stk. 2, jf. den i lovforslagets § 1, nr. 1, foreslåede § 13
i.
Til nr. 2
Med lovforslaget foreslås det at indføre en afgift på ni‐
kotinholdige væsker. Afgiften foreslås indført fra og med
den 1. juli 2022. Det betyder, at virksomheder, der fremstil‐
ler, ompakker, omhælder eller fra udlandet modtager niko‐
tinholdige væsker fra og med den 1. juli 2022 skal lade
sig registrere for afgift, bestille og påsætte stempelmærker
og afregne afgift af nikotinholdige væsker. For at give virk‐
somhederne mulighed for at forberede sig på den foreslåede
afgift foreslås det, at virksomhederne allerede fra og med
den 1. april 2022 skal kunne lade sig registrere for afgift og
bestille stempelmærker m.v.
Denne mulighed foreslås indsat i forbrugsafgiftsloven
som lovens § 14 b med lovforslagets § 1, nr. 3. Efter den
i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 1, 1. pkt., vil
virksomheder, der fremstiller, ompakker, omhælder eller fra
udlandet modtager nikotinholdige væsker, kunne registrere
sig som oplagshaver fra og med den 1. april 2022. Efter det
foreslåede § 14 b, stk. 1, 3. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr.
3, vil disse virksomheder mod fuld sikkerhed kunne bestille
stempelmærker til påsætning på detailsalgspakninger med
nikotinholdige væsker.
Efter det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b,
stk. 2, i forbrugsafgiftsloven foreslås det, at stempelmærker
bestilt efter stk. 1 fremstilles ved Skatteforvaltningens foran‐
staltning og udleveres af Skatteforvaltningen til de registre‐
rede oplagshavere. Henvisningen i det i lovforslagets § 1,
nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 2, er dog ikke præciseret, i
forhold til hvilket punktum i det foreslåede § 14 b, stk. 1,
der henvises til. Hensigten er, at der skal henvises til de
stempelmærker, som virksomhederne kan bestille efter det i
lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14 b, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget at præcisere
henvisningen i det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 14
b, stk. 2, i forbrugsafgiftsloven, således at der henvises til
stk. 1, 3. pkt.
Til nr. 3
Efter forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, 1. pkt., har Skat‐
teforvaltningen, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid
mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til at
foretage eftersyn i de virksomheder, der omfattes af loven,
og til at efterse virksomhedernes varebeholdninger, forret‐
ningsbøger, øvrige regnskabsmateriale og korrespondance
m.v. Efter bestemmelsens 2. pkt. skal virksomhederne og
myndighederne på begæring meddele enhver oplysning til
brug for kontrollen med afgifterne.
I lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås det at indsætte to nye
stykker i forbrugsafgiftslovens § 17 som bestemmelsens stk.
6 og 7. Efter det foreslåede stk. 6 skal det i stk. 1 nævnte
materiale på begæring udleveres eller indsendes til Skatte‐
forvaltningen.
I henvisningen til forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, i det
i lovforslagets § 1, nr. 6, foreslåede stk. 6 er det ikke præci‐
seret, hvilket punktum i forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1,
der henvises til. Hensigten er, at det er materialet omfattet af
forbrugsafgiftslovens § 17, stk. 1, 1. pkt.
Det foreslås derfor med ændringsforslaget at præcisere
henvisningen i det i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede § 17,
stk. 6, i forbrugsafgiftsloven, således at der henvises til stk.
1, 1. pkt.
L 217 - 2020-21 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2404516_0003.png
3
Til nr. 4
I ændringsforslag nr. 1 foreslås det at præcisere forbrugs‐
afgiftslovens § 14 a, stk. 2, således at bestemmelsen henvi‐
ser til § 14 a, stk. 1, 1. pkt., i stedet for blot § 14 a, stk.
1. Forslaget er en konsekvens af, at der med lovforslagets
§ 1, nr. 2, foreslås indsat et nyt punktum i forbrugsafgiftslo‐
vens § 14 a, stk. 1, som bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslås med nærværende ændringsforslag, at æn‐
dringsforslag nr. 1 skal træde i kraft den 1. juli 2022 sam‐
men med lovforslagets § 1, nr. 2.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 21. april 2021 og var til
1. behandling den 5. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 20. november
2020 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag
61. Den 21. april 2021 sendte skatteministeren høringssvare‐
ne og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla‐
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundtligt har redegjort for deres holdning til lov‐
forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 21 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rasmus Nordqvist (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Kim Valentin (V)
Kenneth Mikkelsen (V)
nfmd.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA) Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7