Til lovforslag nr.
L 216
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 25. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Omlægning af betalinger for køreprøve og kørekort m.v.)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 1 ændrings‐
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, SF, RV, EL, ALT og Susanne
Zimmer (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændet.
Et
mindretal
i udvalget (V) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stem‐
me for det stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
(KF) indstiller lovforslaget til
vedta‐
gelse
med det stillede ændringsforslag. Såfremt ændrings‐
forslaget ikke vedtages, vil mindretallet stemme for lovfor‐
slaget ved 3. behandling.
Et
tredje mindretal
(NB) indstiller lovforslaget til
vedta‐
gelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod ændringsforslaget.
Et
fjerde mindretal
(LA) indstiller lovforslaget til
forkas‐
telse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
(KD) vil ved 2. behandling af lovfor‐
slaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af
mindretal
(KF og LA):
Til § 1
1)
Den under
nr. 2
foreslåede
§ 124 b
udgår.
[Udeladelse af afgift på 200 kr. og ændret medfinansiering
af fastholdelse af politiårsværk]
Bemærkninger
Til nr. 1
Venstre støtter fuldt ud lovforslagets intention om at
overdrage en række færdselsopgaver såsom afvikling af kø‐
reprøver, udstedelse og administration af kørekort, udstedel‐
se af takografkort fra politiet til Færdselsstyrelsen og Vejdi‐
rektoratet. Transportministeriet har i forvejen ressortansvar
for lovgivning på færdselsområdet, og overdragelsen vil bå‐
de kunne give en serviceforbedring og muliggøre digitalise‐
ring, herunder i forbindelse med de alt for lange ventetider
på køreprøver, som man særlig har i hovedstadsområdet og
på store dele af Sjælland.
Venstre glæder sig endvidere over, at de ca. 115 politi‐
årsværk, som i dag er normeret til disse færdselsopgaver,
frigøres med henblik på en tiltrængt styrkelse af politiets
operative kapacitet.
Venstre noterer sig dog, at man tilvejebringer den nød‐
vendige finansiering for ressortoverdragelsen og fastholdel‐
sen af politiårsværkene ved at lade den samlede betaling for
køreprøver stige fra nuværende 600 kr. til 1.000 kr., og at
der i denne stigning indgår en ny afgift på 200 kr. Omkost‐
ningen ved ressortoverdragelsen og fastholdelsen af politi‐
årsværk betales således af danskere – fortrinsvis unge – der
skal have kørekort. Det mener Venstre ikke er acceptabelt,
men tværtimod helt urimeligt. Venstre vil ikke medvirke til,
at det bliver dyrere at være dansker.
Venstre foreslår derfor i stedet for med dette ændringsfor‐
slag, at § 124 b i det oprindelig fremsatte lovforslag udgår,
så den af ministeren foreslåede ekstra afgift på 200 kr. pr.
AX026522