Transportudvalget 2020-21
L 216 Bilag 1
Offentligt
2378020_0001.png
HØRINGSNOTAT
16. marts 2021
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Omlægning af betalinger for køreprøve og
kørekort m.v.)
1. Indledning
Transportministeriet har den 12. februar 2021 sendt udkast til for-
slag til lov om ændring af færdselsloven i høring hos følgende orga-
nisationer og virksomheder m.v.:
Advokatsamfundet, Alkohol og Samfund, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik
(ATL), Arbejdsgiverforeningen KA, ATAX Arbejdsgiverforening for
indehavere af taxi-, OST-, limousine- og sygetransport, Autobran-
chen Danmark, AUTIG - Autobranchens Handels- og Industrifor-
ening, AutoCamperRådet (ACR), Bilbranchen, Bilsynsbranchen,
Brancheforeningen for Forretningslimousiner, Samtlige byretter,
Camping Branchen, Cyklistforbundet, Danmarks Frie AutoCam-
pere, Danmarks Motor Union, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri,
Dansk Camping Union, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk Kranforening,
Dansk Kørelærer-Union, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk
Metal, Dansk Mobilitet, Dansk PersonTransport, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater, Danske Havne,
Danske Handicaporganisationer, Danske Kørerlæreres Landsfor-
bund, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske Motor-
Cyklister, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Speditører,
Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerfor-
ening, Det Centrale Handicapråd, DFIM, DI Transport, DTL - Dan-
ske Vognmænd, DTU Transport, Fagbevægelsens Hovedorganisa-
tion (FH), Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Danmark ApS, FOA,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede Dan-
ske Motorejere, Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
Vognimportører i Danmark, Foreningen Tekniske Konsulenter for
Vejtransport, Forsikring og Pension, Forsvarets Færdselsskole,
Forskningsgruppe for Trafik, Frie Danske Lastbilsvognmænd, Fyn-
bus, Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Helsingør Kørelæ-
rerforening, SMVDanmark, Institut for Menneskerettigheder, In-
ternational Transport Danmark, Kombit, Kommunernes Landsfor-
ening, Krifa, Kørelærerforeningen, Køreprøvesagskyndiges Lands-
forening, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af
L 216 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2378020_0002.png
Side 2/4
Forsvarsadvokater, PolioForeningen, Midtsjællands Kørelærerfor-
ening, Motorhistorisk Samråd, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands
Trafikselskab, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspoli-
tiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Sikre
Veje, SLD, SMVdanmark, Sydtrafik, Trafikforbundet, Trafikselska-
berne i Danmark, Transporterhvervets Uddannelser, UlykkesPati-
entForeningen, Vestre Landsret, Veteranknallertklubben AKTIV,
Ældre Sagen og Østre Landsret.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på Høringsporta-
len.
Høringsfristen udløb den 12. marts 2021.
------
Der er modtaget høringssvar fra følgende organisationer og virk-
somheder m.v.:
Advokatsamfundet
Autocamperrådet
Bilsynsbranchen
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilforhandler Union
Danske Speditører
Forbrugerombudsmanden
Forenede Danske Motorejere
Institut for Menneskerettigheder
International Transport Danmark
Københavns Byret
Politiforbundet
Rigsadvokaten
Rigspolitiet
Vestre Landsret
Ældre Sagen
Østre Landsret
Autocamperrådet, Bilsynsbranchen, Dansk Bilforhandler Union,
Danske Speditører, Forbrugerombudsmanden, Forenede Danske
Motorejere, International Transport Danmark, Institut for Menne-
skerettigheder, Politiforbundet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Æl-
dre Sagen har svaret, at lovforslaget ikke giver anledning til be-
mærkninger.
Advokatsamfundet, Københavns Byret på byretspræsidenternes
vegne, Vestre Landsret og Østre Landsret har ikke ønsket at udtale
sig om lovforslaget.
L 216 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2378020_0003.png
Side 3/4
2. Høringssvarene
I det følgende refereres og kommenteres de indkomne bemærknin-
ger fra høringssvarene. Det er udelukkende Dansk Bilbrancheråd,
som har haft egentlige bemærkninger til lovforslaget.
Transportministeriets og Justitsministeriets eventuelle kommenta-
rer vil fremgå i kursiveret form i forlængelse af de pågældende hø-
ringssvar.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at organisationen ikke kan støtte
lovforslaget. Organisationen er principielt modstander af indfø-
relse eller forhøjelse af alle omkostninger, der gør det dyrere at
være bilist og bilejer. Forhøjelsen på 400 kr. for at gå til køreprøve
vil konkret belaste autoværksteder, der har mekaniker-lærlinge. En
mekanikerlærling har i medfør af overenskomst ret til at få betalt
sit kørekort af den arbejdsgiver/læreplads, der beskæftiger meka-
nikerlærlingen på det tidspunkt, hvor lærlingen kan tage et ordi-
nært kørekort. En mekanikerlærling kan ikke aflægge svendeprøve,
hvis han ikke har det fornødne kørekort. Hvis de administrative
omkostninger ved at tage kørekortet stiger, vil lærepladsens udgift
dermed også øges. Organisationen frygter, at en sådan forhøjelse af
udgift vil indgå i potentielle lærepladsers overvejelser om at tage
flere lærlinge og tilføjer, at det er helt urimeligt at straffe især unge
mennesker blot for at kunne fastholde ca. 115 årsværk i politiet, og
imødekomme de behov, som Færdselsstyrelsen har i forbindelse
med ressortoverdragelsen af færdselsopgaverne fra Rigspolitiet.
Transportministeriet bemærker, at det fremgår af pkt. 3 i lov-
forslagets almindelige bemærkninger, at lovforslagets § 1, nr. 2,
og de foreslåede bestemmelser i færdselslovens § 124 a, stk. 1, og §
124 b, vil medføre en forhøjelse af betalingen for køreprøver fra
600 kr. til i alt 1.000 kr. I de tilfælde, hvor en arbejdsgiver betaler
for arbejdstagerens erhvervelse af kørekort, vil det således med-
føre en økonomisk konsekvens for arbejdsgiveren.
Det er derfor korrekt, når Dansk Bilbrancheråd i deres hørings-
svar angiver, at det vil komme til at koste 400 kr. mere for en læ-
replads at betale for en mekanikerlærlings køreprøve.
I den forbindelse skal Transportministeriet henvise til, at der vil
være tale om en engangsudgift for arbejdsgiveren (lærepladsen),
og at ekstraomkostningen vil være relativ lille set i forhold til de
samlede omkostninger ved erhvervelse af et kørekort. Ekstraom-
kostningen vurderes derfor ikke umiddelbart at ville få væsentlig
L 216 - 2020-21 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2378020_0004.png
Side 4/4
indflydelse på en arbejdsgivers mulighed for eller incitament til at
ansætte en arbejdstager, herunder en mekanikerlærling.
Justitsministeriet bemærker, at ministeriet i forhold til den del af
høringssvaret, som omhandler den foreslåede afgift på 200 kr. til
medfinansiering af fastholdelsen af de ca. 115 politiårsværk i poli-
tiet, kan henholde sig til Transportministeriets bemærkninger.
International Transport Danmark oplyser, at de forud for aftalen af
15. december 2020 om politiets og anklagemyndighedens økonomi
for 2021-2023 bakkede markant op om ressortoverdragelsen af ar-
bejdsopgaver fra Rigspolitiet til Færdselsstyrelsen. Foreningen ser i
den forbindelse frem til den nye administrative ordning, som for-
ventes at blive til fordel for alle parter.
Transportministeriet har noteret sig bemærkningerne fra Inter-
national Transport Danmark.