Til lovforslag nr.
L 215
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven m.v.
(Regulering af ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt af hjælp til repatriering, indhentelse af udtalelse fra politiet om
registreringer i Kriminalregisteret, nægtelse af repatrieringsstøtte af hensyn til statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller
den offentlige orden, ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget. Det
Konservative Folkepartis medlem af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1. Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2-17.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, SF og RV) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med de af udlændinge- og integrations‐
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod det af Det Konservative Folkeparti stillede ændrings‐
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, DF, KF og Inger Støj‐
berg (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand‐
ling. Mindretallet vil stemme for de af udlændinge- og inte‐
grationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod det af Det Konservative Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter over‐
ordnet set muligheden for, at udlændinge, der har haft op‐
hold i Danmark i en årrække, rejser hjem igen. Repatrie‐
ringsstøtten er en stor og flot håndsrækning til de udlændin‐
ge, der benytter sig af ordningen, men hvis alternativet er
et fortsat ophold i Danmark, er støtte til hjemrejsen klart at
foretrække.
Dansk Folkeparti var ikke en del af den aftale, som en
række partier indgik tidligere på året, og som vi »bare kunne
skrive under på uden indflydelse«, hvilket Dansk Folkeparti
dog ikke gjorde. Der henvises til bemærkningerne under 1.
behandlingen.
Dansk Folkeparti tilsluttede sig ikke aftalen, fordi partiet
gerne ville have budt ind med følgende:
For det første ville Dansk Folkeparti gerne udvide kred‐
sen af lande, man kan repatriere til. Der lægges op til en
udvidelse i lovforslaget, men det er ikke nok. Det burde og‐
så være muligt at repatriere til et land i det nærområde, man
tidligere har boet eller været statsborger i. Lovforslaget tager
et lille skridt, men det er ikke tilstrækkeligt. Hvis man også
kunne repatriere til et land i nærområdet, kunne mange flere
udlændinge i Danmark benytte sig af ordningen. Eksempel‐
vis burde en syrisk flygtning kunne få repatrieringsstøtte til
at bosætte sig i Libanon eller Jordan, der er nabolande til
Syrien. Det kan man ikke i dag, og det kan man heller ikke
med lovforslaget.
For det andet vil Dansk Folkeparti også have udvidet
målgruppen for repatriering. Den nuværende målgruppe er
flygtninge, familiesammenførte til flygtninge, udlændinge,
der er kommet til Danmark før 1983, og danske statsbor‐
gere med dobbelt statsborgerskab. Med lovforslaget vil re‐
AX026512