Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 215 Bilag 5
Offentligt
2405095_0001.png
Til lovforslag nr.
L 215
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 25. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven m.v.
(Regulering af ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt af hjælp til repatriering, indhentelse af udtalelse fra politiet om
registreringer i Kriminalregisteret, nægtelse af repatrieringsstøtte af hensyn til statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller
den offentlige orden, ændring af den kommunale vejledningspligt om repatriering m.v.)
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget. Det
Konservative Folkepartis medlem af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 1. Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet ændringsforslag nr. 2-17.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, SF og RV) indstiller lovfor‐
slaget til
vedtagelse
med de af udlændinge- og integrations‐
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod det af Det Konservative Folkeparti stillede ændrings‐
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, DF, KF og Inger Støj‐
berg (UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de
stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behand‐
ling. Mindretallet vil stemme for de af udlændinge- og inte‐
grationsministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod det af Det Konservative Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
af lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og til
de stillede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inu‐
it Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflok‐
kurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i
udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstil‐
linger eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter over‐
ordnet set muligheden for, at udlændinge, der har haft op‐
hold i Danmark i en årrække, rejser hjem igen. Repatrie‐
ringsstøtten er en stor og flot håndsrækning til de udlændin‐
ge, der benytter sig af ordningen, men hvis alternativet er
et fortsat ophold i Danmark, er støtte til hjemrejsen klart at
foretrække.
Dansk Folkeparti var ikke en del af den aftale, som en
række partier indgik tidligere på året, og som vi »bare kunne
skrive under på uden indflydelse«, hvilket Dansk Folkeparti
dog ikke gjorde. Der henvises til bemærkningerne under 1.
behandlingen.
Dansk Folkeparti tilsluttede sig ikke aftalen, fordi partiet
gerne ville have budt ind med følgende:
For det første ville Dansk Folkeparti gerne udvide kred‐
sen af lande, man kan repatriere til. Der lægges op til en
udvidelse i lovforslaget, men det er ikke nok. Det burde og‐
så være muligt at repatriere til et land i det nærområde, man
tidligere har boet eller været statsborger i. Lovforslaget tager
et lille skridt, men det er ikke tilstrækkeligt. Hvis man også
kunne repatriere til et land i nærområdet, kunne mange flere
udlændinge i Danmark benytte sig af ordningen. Eksempel‐
vis burde en syrisk flygtning kunne få repatrieringsstøtte til
at bosætte sig i Libanon eller Jordan, der er nabolande til
Syrien. Det kan man ikke i dag, og det kan man heller ikke
med lovforslaget.
For det andet vil Dansk Folkeparti også have udvidet
målgruppen for repatriering. Den nuværende målgruppe er
flygtninge, familiesammenførte til flygtninge, udlændinge,
der er kommet til Danmark før 1983, og danske statsbor‐
gere med dobbelt statsborgerskab. Med lovforslaget vil re‐
AX026512
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0002.png
2
geringen skære målgruppen til, så det nu bliver omkring
8.900 udlændinge, som skal have en såkaldt dedikeret sam‐
tale med kommunen om mulighederne for at rejse frivilligt
hjem med støtte fra den danske stat. Den gruppe er for
snæver. Det fremgår, at ca. 27.700 personer vil blive vejledt
om repatriering, når der i øvrigt er anledning til det, og
man vil også selv kunne anmode om vejledning. Men hvis
de 27.700 udlændinge ikke systematisk bliver gjort opmærk‐
som på ordningen og de derfor ikke er klar over ordningens
eksistens, er der næppe ret mange, der anmoder om vejled‐
ning. Dermed tabes mange på gulvet, som kunne rejse hjem
med støtte.
Når regeringen skærer målgruppen for den dedikerede
samtale ned til 8.900 personer, forventer Dansk Folkeparti,
at resultatet bliver flere udlændinge, der rejser med repatrie‐
ringsstøtte. De seneste år har mellem 300 og 500 udlændin‐
ge årligt benyttet sig af ordningen, men nu må forventnin‐
gerne skrues i vejret. Mange flere skal repatrieres. Det må vi
forvente. Det fremgår også af bemærkningerne i lovforsla‐
get, at det er Udlændinge- og Integrationsministeriets skøn,
at der i 2020 var ca. 200.000 personer, som var omfattet af
repatrieringslovens personkreds.
En meget stor personkreds, som slet ikke er med i grup‐
pen for systematisk vejledning, er førtidspensionister med
udenlandsk baggrund. I 2007 var der over 20.000 ikkevestli‐
ge indvandrere på førtidspension i Danmark, og i 2017 var
det steget til over 31.000. Med tiden vil der sikkert komme
flere til. Den gruppe kunne med stor fordel inddrages i den
systematiske vejledning af indvandrere om muligheden for
at rejse hjem med repatrieringsstøtte. Gruppen er dog ikke
omfattet af systematisk vejledning, og det er synd, for der er
sikkert mange udenlandske førtidspensionister, der gerne vil
hjem.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(KF), tiltrådt af et andet
mindretal
(V, DF og
Inger Støjberg (UFG)):
1)
I det under
nr. 4
foreslåede
§ 5, 2. pkt.,
ændres »mini‐
mum hvert andet år« til: »en gang årligt«.
[Ændret kadence for indkaldelse til dedikerede samtaler om
repatriering]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler‐
tal
(udvalget med undtagelse af NB):
2)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 7, stk. 4
og
5,
ændres »§
7 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3« til: »§ 7 a, stk. 2-5«.
[Teknisk ændring]
3)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 7
affattes således:
Ȥ 7.
Kommunalbestyrelsen yder efter ansøgning hjælp til
repatriering til en person, der er omfattet af § 3, stk. 1 eller
7. Der kan kun udbetales hjælp til repatriering, hvis perso‐
nen ikke har midler hertil, jf. stk. 11, og ønsker at vende
tilbage til hjemlandet det tidligere opholdsland, eller et land,
hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning,
eller det tidligere opholdsland med henblik på at tage varig
bopæl.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ud over betingelserne
oplistet i stk. 1 kun udbetale hjælp til repatriering, hvis
ansøgeren frem til udbetalingstidspunktet ikke er registreret
som sigtet i Kriminalregisteret. Kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om afslag på hjælp til repatriering, hvis der
er grund til at antage, at ansøgeren har til hensigt at deltage
i aktiviteter i udlandet, som kan indebære eller forøge en
fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en
væsentlig trussel mod den offentlige orden.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen indhenter i forbindelse med
afgørelse om hjælp til repatriering en udtalelse fra politiet
om, hvorvidt ansøgeren er sigtet for en lovovertrædelse, der
er registreret i Kriminalregisteret, jf. stk. 2, 1. pkt. Endvide‐
re indhenter kommunalbestyrelsen i forbindelse med afgø‐
relse om hjælp til repatriering en udtalelse fra politiet, hvis
der er grund til at antage, at ansøgeren har til hensigt at
deltage i de aktiviteter i udlandet, som er nævnt i stk. 2, 2.
pkt.
Stk. 4.
Er den pågældende på tidspunktet for udbetaling af
den sidste del af hjælpen til repatriering, jf. § 7 b, stk. 1, nr.
3, og stk. 2, nr. 3, sigtet for en lovovertrædelse, der er nævnt
i udlændingelovens § 22, nr. 4-9, tilbageholdes udbetalin‐
gen, indtil der afsiges endelig dom. Er der på tidspunktet for
udbetaling af den sidste del af hjælpen til repatriering sket
domfældelse ved endelig dom for en lovovertrædelse, der er
nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-9, eller fører sigtelsen,
jf. 1. pkt., til domfældelse ved endelig dom, bortfalder den
sidste del af hjælp til repatriering. Kommunalbestyrelsens
tilkendegivelse om tilbageholdelse af udbetalingen er ikke
en afgørelse.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen indhenter inden udbetaling
af den sidste del af hjælpen til repatriering, jf. § 7 b, stk. 1,
nr. 3, og stk. 2, nr. 3, en udtalelse fra politiet om, hvorvidt
den pågældende på udbetalingstidspunktet er registreret sig‐
tet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse,
der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-9, og som er be‐
gået her i landet forud for kommunalbestyrelsens afgørelse
om hjælp til repatriering.
Stk. 6.
Udbetaling af den resterende del af hjælpen til
repatriering, jf. § 7 b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, er betinget
af, at personen efter anmodning fra kommunalbestyrelsen
erklærer ikke at være sigtet, tiltalt eller dømt for et strafbart
forhold, der helt eller delvis har fundet sted eller er fortsat
i perioden efter kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk.
1 og indtil det tidspunkt, hvor personen anmoder om at få
udbetalt den resterende del af hjælpen.
Stk. 7.
En udlænding kan kun modtage hjælp til repatrie‐
ring efter repatrieringsloven én gang.
Stk. 8.
Til en udlænding, der er omfattet af § 3, stk. 3
eller 4, kan hjælp til repatriering kun ydes, når udlændingen
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0003.png
3
vender tilbage til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller
et land, hvortil udlændingen har nær familiemæssig tilknyt‐
ning, sammen med den person, til hvem udlændingen har
den familiemæssige tilknytning, som har dannet grundlag
for opholdstilladelsen (referencen).
Stk. 9.
Uanset stk. 8 kan der ydes hjælp til repatriering,
hvis
1) udlændingen er blevet skilt fra og ikke længere samle‐
ver med referencen,
2) referencen er død,
3) udlændingen som barn er blevet familiesammenført
med sine forældre og efter sit fyldte 18. år ønsker at
repatriere eller
4) udlændingen har opholdstilladelse på grundlag af en
familiemæssig tilknytning til en herboende søn eller
datter og er omfattet af § 10, stk. 1, nr. 4.
Stk. 10.
En udlænding omfattet af § 3, stk. 1 eller 7,
der repatrierer til et land, hvorfra udlændinge, der indgiver
ansøgning om asyl i Danmark, på baggrund af en konkret
asylretlig vurdering meddeles midlertidig opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7, stk. 3, omfattes af loven, når
udlændingen har haft opholdstilladelse i Danmark i mindst 1
år.
Stk. 11.
Ved vurderingen af, om personen har midler til
repatriering, jf. stk. 1, ser kommunalbestyrelsen bort fra for‐
muebeløb, herunder i form af kapitalpension m.v., på op til
50.000 kr. for enlige og op til 100.000 kr. for ægtefæller.««
[Teknisk ændring]
4)
I den under
nr. 10
foreslåede ændring af
§ 7, stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3«
til: »§ 7 a, stk. 2-5«.
[Teknisk ændring]
5)
Nr. 13
affattes således:
»13.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7 a.
Hjælp til repatriering omfatter
1)
udgifter til rejsen fra Danmark til hjemlandet, det tid‐
ligere opholdsland eller et land, hvortil den pågælden‐
de har familiemæssig tilknytning,
2)
udgifter på højst 30.000 kr. pr. person til transport af
personlige ejendele eller hjælp til udgifter til køb af
personligt bohave på 30.000 kr. pr. person,
3)
udgifter på højst 11.615 kr. til transport af udstyr,
der er nødvendigt for personens eller dennes families
erhverv i hjemlandet eller det tidligere opholdsland,
4)
hjælp til etablering i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med indtil 127.517 kr. pr. person, der er
fyldt 18 år, og med indtil 38.890 kr. pr. person, der
ikke er fyldt 18 år,
5)
udgifter på højst 11.615 kr. til køb af erhvervsudstyr,
der vil være egnet til at fremme personens beskæfti‐
gelsesmuligheder, og udgifter på højst 15.000 kr. til
transport af sådant udstyr,
6)
udgifter til sygeforsikring i hjemlandet eller det tidli‐
gere opholdsland til personer, der er fyldt 18 år, hvis
der ikke på anden måde er etableret en sådan forsik‐
ring, på op til 7.500 kr. pr. år i op til 4 år,
7)
udgifter til medbragt lægeordineret medicin til højst 1
års forbrug,
8)
udgifter til medbragte nødvendige personlige hjælpe‐
midler til højst 1 års forbrug eller til andre hjælpemid‐
ler, dog højst i alt 5.000 kr., og hjælp til nødvendig
vaccination i Danmark,
9)
udgifter til skolegang til skolesøgende børn, der på
tidspunktet for repatriering er fyldt 5 år, på 500 kr.
om måneden pr. barn i op til 4 år, dog højst indtil det
fyldte 16. år, og
10) udgifter til anskaffelse af nationalitetspas m.v. på højst
10.000 kr. pr. person.
Stk. 2.
Hjælp til etablering efter stk. 1, nr. 4, udbetales
i to dele, således at der ved tilbagevenden udbetales indtil
51.007 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og indtil 15.556
kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år. For udlændinge, der
har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1
eller 2, udbetales den resterende del af hjælpen til etable‐
ring efter stk. 1, nr. 4, efter fortrydelsesfristens udløb. For
andre udlændinge udbetales den resterende del af hjælpen
til etablering 12 måneder efter udrejsen af Danmark. For
en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales
den første del af hjælpen til etablering efter stk. 1, nr. 4,
ved tilbagevenden, når den pågældende og dennes børn, der
er omfattet af repatrieringen, er betinget løst fra det danske
statsborgerskab, og den resterende del af denne hjælp, når
den pågældende på baggrund af ansøgning om ubetinget løs‐
ning fra dansk statsborgerskab indgivet senest 12 måneder
efter udrejsen af Danmark fremlægger dokumentation for, at
den pågældende og dennes børn, der er omfattet af repatrie‐
ringen, er ubetinget løst fra det danske statsborgerskab. For
en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab, der har
børn, der er født efter kommunens endelige tilsagn om hjælp
til repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den repatrie‐
rende forælder, udbetales den resterende del af hjælpen til
etablering, når den pågældende derudover fremlægger doku‐
mentation for ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab
for disse børn. Efter ansøgning kan fristen i 4. pkt. forlæn‐
ges med 12 måneder. Ansøgningen som nævnt i 6. pkt.
skal, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder,
indgives inden udløbet af fristen i 4. pkt.
Stk. 3.
Hjælp til udgifter til sygeforsikring, jf. stk. 1, nr. 6,
udbetales i to dele, således at hjælp til udgifter til det første
år udbetales ved tilbagevenden. Det er en betingelse for
udbetaling af første del, at der fremvises dokumentation for
betalt forsikring. I tilfælde, hvor forsikringen kun kan tegnes
i forbindelse med ophold i hjemlandet eller det tidligere op‐
holdsland, kan udbetaling af første del dog ske på baggrund
af et tilbud om forsikring. For udlændinge, der har fortry‐
delsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbe‐
tales den resterende del af hjælpen til sygeforsikring efter
fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge udbetales
den resterende del af hjælpen til sygeforsikring 12 måneder
efter udrejsen af Danmark. For en dansk statsborger med
dobbelt statsborgerskab udbetales den første del af hjælpen
til sygeforsikring efter stk. 1, nr. 6, ved tilbagevenden, når
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0004.png
4
den pågældende og dennes børn, der er omfattet af repa‐
trieringen, er betinget løst fra det danske statsborgerskab,
og den resterende del af denne hjælp, når den pågældende
på baggrund af ansøgning om ubetinget løsning fra dansk
statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af
Danmark fremlægger dokumentation for, at den pågældende
og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er ubetin‐
get løst fra det danske statsborgerskab. For en dansk stats‐
borger med dobbelt statsborgerskab, der har børn, der er født
efter kommunens endelige tilsagn om hjælp til repatriering,
jf. § 7, stk. 1, og som følger den repatrierende forælder,
udbetales den resterende del af hjælpen til sygeforsikring,
når den pågældende derudover fremlægger dokumentation
for ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab for disse
børn. Efter ansøgning kan fristen i 6. pkt. forlænges med 12
måneder. Ansøgningen som nævnt i 8. pkt. skal, medmindre
der foreligger helt særlige omstændigheder, indgives inden
udløbet af fristen i 6. pkt.
Stk. 4.
I de tilfælde, hvor sygeforsikring efter stk. 1, nr. 6,
ikke eller kun meget vanskeligt kan tegnes i hjemlandet eller
det tidligere opholdsland, kan kommunalbestyrelsen i stedet
yde hjælp til dækning af behandlingsudgifter. Hjælpen ud‐
gør 7.500 kr. pr. år i op til 4 år til personer, der er fyldt 18 år,
og udbetales i to dele, således at hjælpen til udgifter til det
første år udbetales ved tilbagevenden. For udlændinge, der
har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller
2, udbetales den resterende del af hjælpen til behandlingsud‐
gifter efter fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge
udbetales den resterende del af hjælpen til behandlingsud‐
gifter 12 måneder efter udrejsen af Danmark. For en dansk
statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales den første
del af hjælpen til behandlingsudgifter, jf. 1. og 2. pkt., ved
tilbagevenden, når den pågældende og dennes børn, der er
omfattet af repatrieringen, er betinget løst fra det danske
statsborgerskab, og den resterende del af denne hjælp, når
den pågældende på baggrund af ansøgning om ubetinget
løsning fra dansk statsborgerskab indgivet senest 12 måne‐
der efter udrejsen af Danmark fremlægger dokumentation
for, at den pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske statsborger‐
skab. For en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab,
der har børn, der er født efter kommunens endelige tilsagn
om hjælp til repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den
repatrierende forælder, udbetales den resterende del af hjæl‐
pen til behandlingsudgifter, når den pågældende derudover
fremlægger dokumentation for ubetinget løsning fra dansk
statsborgerskab for disse børn. Efter ansøgning kan fristen i
5. pkt. forlænges med 12 måneder. Ansøgningen som nævnt
i 7. pkt. skal, medmindre der foreligger helt særlige omstæn‐
digheder, indgives inden udløbet af fristen i 5. pkt.
Stk. 5.
Hjælp til udgifter til skolegang efter stk. 1, nr. 9,
udbetales i to dele, således at der ved tilbagevenden udbeta‐
les 25 pct. af beløbet, der i alt kan ydes efter stk. 1, nr. 9. For
udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens
§ 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales den resterende del af hjælpen
til udgifter til skolegang efter stk. 1, nr. 9, efter fortrydelses‐
fristens udløb. For andre udlændinge udbetales den resteren‐
de del af hjælpen til udgifter til skolegang i 12 måneder efter
udrejsen af Danmark. Det er en betingelse for udbetaling af
den resterende del af hjælpen til udgifter til skolegang, at
der fremvises dokumentation for, at barnet er indskrevet i
skole. For en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab
udbetales den første del af hjælpen til udgifter til skolegang
efter stk. 1, nr. 9, ved tilbagevenden, når den pågældende
og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget
løst fra det danske statsborgerskab, og den resterende del af
denne hjælp, når den pågældende på baggrund af ansøgning
om ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab indgivet se‐
nest 12 måneder efter udrejsen af Danmark fremlægger do‐
kumentation for, at den pågældende og dennes børn, der er
omfattet af repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske
statsborgerskab. For en dansk statsborger med dobbelt stats‐
borgerskab, der har børn, der er født efter kommunens ende‐
lige tilsagn om hjælp til repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som
følger den repatrierende forælder, udbetales den resterende
del af hjælpen til udgifter til skolegang, når den pågældende
derudover fremlægger dokumentation for ubetinget løsning
fra dansk statsborgerskab for disse børn. Efter ansøgning
kan fristen i 5. pkt. forlænges med 12 måneder. Ansøgnin‐
gen som nævnt i 7. pkt. skal, medmindre der foreligger helt
særlige omstændigheder, indgives inden udløbet af fristen i
5. pkt.
§ 7 b.
Hjælp til repatriering udbetales i følgende dele:
1) Umiddelbart før udrejsen udbetales 25.000 kr. pr. per‐
son, der er fyldt 18 år, og 15.000 kr. pr. person under
18 år til dækning af udgifter til afrejse og ankomst. Der
kan efter ansøgning forud for udrejsen derudover be‐
tales for medbragt lægeordineret medicin til højst 1
års forbrug, medbragte nødvendige personlige hjælpe‐
midler til højst 1 års forbrug eller andre hjælpemidler,
dog højst i alt 5.000 kr., og nødvendig vaccination i
Danmark, såfremt den pågældende har behov herfor.
2) Efter indrejsen i hjemlandet, det tidligere opholdsland
eller et land, hvortil den pågældende har nær familie‐
mæssig tilknytning, udbetales 70.000 kr. pr. person,
der er fyldt 18 år og samtidig modtager reintegrations‐
bistand, jf. § 10, 85.000 kr. pr. person, der er fyldt 18
år og ikke samtidig modtager reintegrationsbistand, jf.
§ 10, og 40.000 kr. pr. person under 18 år til hjælp til
indledende etablering.
3) For udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændin‐
gelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales efter fortry‐
delsesfristens udløb 80.000 kr. pr. person, der er fyldt
18 år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år til hjælp
til varig tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere op‐
holdsland eller et land, hvortil den pågældende har
nær familiemæssig tilknytning. For andre udlændinge
udbetales 80.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og
45.000 kr. pr. person under 18 år til hjælp til varig
tilbagevenden 12 måneder efter udrejsen af Danmark.
Stk. 2.
For en dansk statsborger med dobbelt statsborger‐
skab udbetales hjælp til repatriering i følgende dele:
1) Umiddelbart før udrejsen udbetales 25.000 kr. pr. per‐
son, der er fyldt 18 år, og 15.000 kr. pr. person under
18 år til dækning af udgifter til afrejse og ankomst,
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0005.png
5
når den pågældende og dennes børn, der er omfattet
af repatrieringen, er betinget løst fra det danske stats‐
borgerskab. Der kan efter ansøgning forud for udrejsen
derudover betales for medbragt lægeordineret medicin
til højst 1 års forbrug, medbragte nødvendige person‐
lige hjælpemidler til højst 1 års forbrug eller andre
hjælpemidler, dog højst i alt 5.000 kr., og nødvendig
vaccination i Danmark, såfremt den pågældende har
behov herfor.
2) Efter indrejsen i hjemlandet, det tidligere opholdsland
eller et land, hvortil den pågældende har nær familie‐
mæssig tilknytning, udbetales 70.000 kr. pr. person,
der er fyldt 18 år og samtidig modtager reintegrations‐
bistand, jf. § 10, 85.000 kr. pr. person, der er fyldt 18
år og ikke samtidig modtager reintegrationsbistand, jf.
§ 10, og 40.000 kr. pr. person under 18 år til hjælp til
indledende etablering i det pågældende land.
3) Der udbetales 80.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år,
og 45.000 kr. pr. person under 18 år til hjælp til varig
tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere opholdsland
eller et land, hvortil den pågældende har nær familie‐
mæssig tilknytning, når den pågældende på baggrund
af en ansøgning om ubetinget løsning fra dansk stats‐
borgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af
Danmark fremlægger dokumentation for, at den pågæl‐
dende og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen,
er ubetinget løst fra det danske statsborgerskab. For en
dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab, der har
børn, der er født efter kommunens endelige tilsagn om
hjælp til repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den
repatrierende forælder, udbetales 80.000 kr. pr. person,
der er fyldt 18 år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år
til hjælp til varig tilbagevenden til hjemlandet, det tidli‐
gere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende
har nær familiemæssig tilknytning, når den pågælden‐
de derudover fremlægger dokumentation for ubetinget
løsning fra dansk statsborgerskab for disse børn. Efter
ansøgning kan fristen i 1. pkt. forlænges med op til
12 måneder. Ansøgningen som nævnt i 3. pkt. skal,
medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder,
indgives inden udløbet af fristen i 1. pkt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning hæve
beløbet, der udbetales til dækning af udgifter til afrejse og
ankomst umiddelbart før udrejsen, jf. stk. 1, nr. 1, og stk.
2, nr. 1, til brug for transport af personlige ejendele eller
personligt bohave med højst 10.000 kr. pr. person mod et
tilsvarende fradrag i beløbet, der udbetales til hjælp til indle‐
dende etablering efter indrejsen i hjemlandet, det tidligere
opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har nær
familiemæssig tilknytning, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, nr. 2.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fast‐
sætte nærmere regler om betingelserne for og fremgangsmå‐
den ved udbetaling af hjælp til repatriering.««
[Teknisk ændring]
6)
I den under
nr. 16
foreslåede ændring af
§ 9, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »§ 7 a, stk. 2, nr. 3« til: »§ 7 a, stk.
2-5«.
[Teknisk ændring]
7)
I den under
nr. 18
foreslåede ændring af
§ 9, 4. pkt.,
der bliver 5. pkt., ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2,
nr. 2 og 3« til: »§ 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4«.
[Teknisk ændring]
8)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»02.
§ 9
affattes således:
Ȥ 9.
Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om
tilbagebetaling af udbetalt hjælp til repatriering, hvis en ud‐
lænding eller dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab
afstår fra at repatriere eller sagsbehandlingsforløbet på an‐
den vis bliver afbrudt inden udrejse. Kommunalbestyrelsen
skal endvidere træffe beslutning om tilbagebetaling af hjælp
til repatriering, hvis en udlænding anvender fortrydelsesret‐
ten i udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, eller hvis en
udlænding, der har modtaget støtte til repatriering, på ny
indgiver ansøgning om opholdstilladelse i Danmark inden
for de første 2 år efter udrejsen og i forlængelse heraf med‐
deles opholdstilladelse. Tilsvarende gælder, hvis en dansk
statsborger med dobbelt statsborgerskab, der har modtaget
hjælp til repatriering, ikke inden den frist, der er nævnt i
§ 7 b, stk. 2, nr. 3, er ubetinget løst fra sit danske statsbor‐
gerskab. Kommunalbestyrelsen skal endvidere træffe beslut‐
ning om tilbagebetaling af hjælp til repatriering, hvis der til
brug for behandlingen af ansøgningen om hjælp til repatrie‐
ring eller i erklæringen efter § 7, stk. 6, er angivet urigtige
eller vildledende oplysninger. Er retten til den resterende
del af hjælpen til repatriering efter § 7 b, stk. 1, nr. 2 og
3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfaldet, jf. § 9 b, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen træffe beslutning om tilbagebetaling
heraf.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om tilbagebetaling af hjælp til repatriering
ved fortrudt repatriering.««
[Teknisk ændring]
9)
I den under
nr. 22
foreslåede ændring af
§ 9 b, stk. 1,
ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3« til: »§
7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4«.
[Teknisk ændring]
10)
I den under
nr. 24
foreslåede affattelse af
§ 9 b, stk. 2,
ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3« til: »§
7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4«.
[Teknisk ændring]
11)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 9 b
affattes således:
Ȥ 9 b.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at
retten til den resterende del af hjælpen til repatriering, jf. §
7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfalder, når
der foreligger oplysninger om forhold, som efter reglerne i
udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2, eller stk.
5, ville udelukke personen fra opholdstilladelse. Bortfald af
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0006.png
6
den resterende del af hjælpen til repatriering er betinget af,
at det forhold, som ville udelukke personen fra opholdstilla‐
delse, jf. 1. pkt., helt eller delvis har fundet sted eller er
fortsat i perioden efter kommunalbestyrelsens afgørelse efter
§ 7, stk. 1, og indtil det tidspunkt, hvor personen anmoder
om at få udbetalt den resterende del af hjælpen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer endvidere afgørelse
om, at retten til den resterende del af hjælpen til repatriering,
jf. § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfalder,
hvis personens opholdstilladelse bortfalder i medfør af ud‐
lændingelovens § 21 b.
Stk. 3.
Udbetaling af den resterende del af hjælpen til re‐
patriering tilbageholdes, når der foreligger oplysninger, som
giver grund til at antage, at der foreligger et forhold omfattet
af stk. 1. Kommunalbestyrelsens tilkendegivelse herom til
personen er ikke en afgørelse.
Stk. 4.
Udlændingestyrelsen vurderer, om betingelserne i
udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2, eller
stk. 5, er opfyldt, jf. stk. 1, 1. pkt., og om der foreligger
oplysninger, som giver grund til at antage, at der foreligger
et forhold omfattet af stk. 1, jf. stk. 3. Udlændingestyrelsens
vurdering er ikke en afgørelse. Er personens opholdstilladel‐
se inddraget i medfør af udlændingelovens § 19, stk. 2, nr. 2
eller 3, eller nægtet forlænget i medfør af udlændingelovens
§ 11, stk. 2, jf. udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr.
1 eller 2, eller stk. 5, lægger kommunalbestyrelsen afgørel‐
sen om inddragelse eller nægtelse af forlængelse uprøvet til
grund ved behandlingen af sagen.
Stk. 5.
Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International
Rekruttering og Integration, Udlændinge- og Integrations‐
ministeriet, Udenrigsministeriet og politiet kan underrette
kommunalbestyrelsen i den kommune, hvori personen se‐
nest har haft bopæl, når det er nødvendigt i en sag om,
hvorvidt en person, der er vendt tilbage til hjemlandet eller
det tidligere opholdsland, er omfattet af stk. 1 eller 3. De
nævnte myndigheder kan videregive de oplysninger, der lig‐
ger til grund for underretningen, og som er nødvendige for
kommunalbestyrelsens behandling af sager efter stk. 1 og 3,
til kommunalbestyrelsen for den pågældende kommune.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen videregiver de oplysninger,
der ligger til grund for at indhente en vurdering i sager
efter stk. 1 og 3, og som er nødvendige med henblik på
Udlændingestyrelsens vurdering efter stk. 4, til Udlændinge‐
styrelsen. Udlændingestyrelsen videregiver de oplysninger,
der ligger til grund for vurderingen, og som er nødvendige
med henblik på kommunalbestyrelsens behandling af sager
efter stk. 1 og 3, til kommunalbestyrelsen.
Stk. 7.
Udenrigsministeriet bistår Udlændingestyrelsen og
kommunalbestyrelsen med at indhente oplysninger, der er
nødvendige, til brug for behandlingen af sager efter stk. 1 og
3 og til brug for Udlændingestyrelsens vurdering efter stk.
4.««
[Teknisk ændring]
12)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 10, stk. 6,
der bliver stk. 10, ændres »stk. 7, 3. pkt.«
til: »stk. 11, 3. pkt.««
[Teknisk ændring]
13)
I den under
nr. 31
foreslåede ændring af
§ 12, stk. 1,
ændres »§ 7, stk. 5« til: »§ 7, stk. 2, 2. pkt.,«, og »§ 10, stk.
7« til: »§ 10, stk. 4, 2. pkt.«
[Teknisk ændring]
14)
I den under
nr. 32
foreslåede affattelse af
§ 14,
ændres
i
stk. 1
»§ 7 a« til: »§ 7 b«.
[Teknisk ændring]
Til § 5
15)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 1, nr. 01, repatrie‐
ringslovens § 7 b som affattet ved § 1, nr. 13, § 1, nr. 02,
03 og 32. Samtidig ophæves repatrieringslovens § 7 a som
affattet ved § 1, nr. 13.«
[Præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelse]
16)
I
stk. 3
indsættes efter »hjælp til repatriering«: »og
reintegrationsbistand«.
[Korrektion]
17)
Som
stk. 4
indsættes:
»Stk. 4.
For ansøgninger indgivet efter lovens ikrafttræ‐
den, men før ikrafttrædelsen af § 1, nr. 01, repatrieringslo‐
vens § 7 b som affattet ved § 1, nr. 13, § 1, nr. 02, 03 og 32,
finder de regler, der var gældende før ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 01, repatrieringslovens § 7 b som affattet ved § 1, nr. 13,
§ 1, nr. 02, 03 og 32 anvendelse.«
[Overgangsregel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at kadencen for af‐
holdelse af en dedikeret samtale om repatriering ændres fra
minimum hvert andet år til en gang om året.
Baggrunden for forslaget er, at det vil være mere gavnligt
at indkalde denne gruppe af udlændinge til en vejlednings‐
samtale én gang om året frem for minimum hvert andet år.
Til nr. 2
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet op‐
mærksom på, at der i en periode frem til udlændinge- og
integrationsministerens ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, ikke vil
være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 5 at flytte
den nugældende ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk.
2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2020 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, (§ 7 b) træder i
kraft.
Det foreslås derfor at ændre § 1, nr. 9, således at henvis‐
ningen til § 7 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, i § 7, stk. 4 og 5,
bliver til § 7 a, stk. 2-5.
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0007.png
7
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3
Med ændringsforslag nr. 15, der nyaffatter § 5, stk. 2,
foreslås det, at udlændinge- og integrationsministeren fast‐
sætter tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5
om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslag nr. 15 fastsætter udlændinge- og
integrationsministeren desuden tidspunktet for ikrafttrædelse
af nr. 01, 02 og 03 om de konsekvensændringer, der følger
af ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5.
Det foreslås derfor at ændre henvisningerne til ydelses‐
strukturen i de foreslåede § 7, stk. 4 og 5, i lovforslaget
som fremsat, således at henvisningen til § 7 a, stk. 2-5, som
ændret ved ændringsforslag nr. 2, ændres til § 7 b, stk. 1, nr.
3, og stk. 2, nr. 3. Tilsvarende foreslås det at ændre henvis‐
ningen i § 7, stk. 7, der bliver stk. 6, således at henvisningen
til § 7 a, stk. 2-5, som ændret ved ændringsforslag nr. 4
ændres til § 7 b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren
vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny udbetalingsmo‐
del, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlæn‐
gelse af udrejsen, er etableret og klar til at blive taget i
brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 13.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet op‐
mærksom på, at der i en periode frem til udlændinge- og
integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1,
nr. 13, ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 5 at flytte
den nugældende ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk.
2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2929 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, træder i kraft.
Det foreslås derfor at ændre § 1, nr. 10, således at henvis‐
ningen til § 7 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, bliver til § 7 a,
stk. 2-5.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 5
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet op‐
mærksom på, at der i en periode frem til udlændinge- og
integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1,
nr. 13, ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor at flytte den nugældende ydelsesstruk‐
tur, som fremgår af § 7, stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr.
1023 af 2. oktober 2019, som ændret ved § 7 i lov nr. 2189
af 29. december 2020 og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til §
7 a, stk. 1-5, indtil ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13
træder i kraft.
Det foreslås endvidere at indsætte en ny bestemmelse i §
7 b, hvortil den nye ydelsesstruktur rykkes.
Det foreslås tilsvarende i § 7 b, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., at
bestemmelsens ordlyd ændres, således at »udbetales udgifter
til« ændres til: »betales for«.
Ligeledes foreslås det i § 7 b, stk. 2, nr. 1, 2. pkt., at
bestemmelsens ordlyd ændres, således at »udbetales udgifter
til« ændres til »betales for« og »særligt behov« ændres til
»behov«.
Med ændringsforslag nr. 15 foreslås det, at udlændinge-
og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikraft‐
trædelse af ændringsforslag nr. 5.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren
vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny udbetalingsmo‐
del, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlæn‐
gelse af udrejsen, er etableret og er klar til at blive taget i
brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 13.
Til nr. 6 og 7
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet op‐
mærksom på, at der i en periode frem til udlændinge- og
integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1,
nr. 13, ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 5 at flytte
den nugældende ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk.
2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2020 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, (§ 7 b) træder i
kraft.
Det foreslås derfor endvidere at ændre § 1, nr. 16, således
at henvisningen til § 7 a, stk. 2, nr. 3, i § 9, 2. pkt., der bliver
3. pkt., bliver til § 7 a, stk. 2-5.
Ligeledes foreslås det at ændre § 1, nr. 18, således at
henvisningen til § 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3,
i § 9, 4. pkt., der bliver 5. pkt., ændres til § 7 a, stk. 1, nr. 4,
6 og 9, og stk. 4.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Med ændringsforslag nr. 15 foreslås det, at udlændinge-
og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikraft‐
trædelse af ændringsforslag nr. 5 om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslag nr. 15 fastsætter udlændinge- og
integrationsministeren desuden tidspunktet for ikrafttrædelse
af nr. 01, 02 og 03 om de konsekvensændringer, der følger
af ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5.
Det foreslås derfor at ændre henvisningerne til ydelses‐
strukturen i repatrieringslovens § 9, således at henvisningen
til § 7 a, stk. 2-5, og § 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4, som
ændret ved ændringsforslag nr. 6 og 7, ændres til 7 b, stk. 2,
nr. 3, og § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3.
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0008.png
8
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren
vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny udbetalingsmo‐
del, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlæn‐
gelse af udrejsen, er etableret og er klar til at blive taget i
brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 13.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 9 og 10
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet op‐
mærksom på, at der i en periode frem til udlændinge- og
integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1,
nr. 13, ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 5 at flytte
den nugældende ydelsesstruktur, som fremgår af § 7, stk.
2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som
ændret ved § 7 i lov nr. 2189 af 29. december 2020 og
lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i denne lovs § 1, nr. 13, (§ 7 b) træder i
kraft.
Det foreslås derfor endvidere at ændre nr. 22 og 24, såle‐
des at henvisningen til § 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2
og 3, bliver til § 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 11
Med ændringsforslag nr. 15 foreslås det, at udlændinge-
og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikraft‐
trædelse af ændringsforslag nr. 5 om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslag nr. 15 fastsætter udlændinge- og
integrationsministeren desuden tidspunktet for ikrafttrædelse
af nr. 01, 02 og 03 om de konsekvensændringer, der følger
af ikrafttrædelse af ændringsforslag nr. 5.
Det foreslås derfor at ændre henvisningerne til ydelses‐
strukturen i § 9 b, stk. 1 og 2, således at henvisningen til
§ 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4, som ændret ved
ændringsforslag nr. 9 og 10, ændres til § 7 b, stk. 1, nr. 2 og
3, og stk. 2, nr. 2 og 3.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren
vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny udbetalingsmo‐
del, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlæn‐
gelse af udrejsen, er etableret og er klar til at blive taget i
brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 13.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor
ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 12
Det følger af repatrieringslovens § 10, stk. 6, at Udbe‐
taling Danmark forestår udbetaling af reintegrationsbistand
og i forbindelse med den løbende administration af udbeta‐
lingen kan træffe afgørelser om tilbagebetaling og ophør
af reintegrationsbistand i henhold til nærmere regler herom
fastsat af udlændinge- og integrationsministeren, jf. stk. 7, 3.
pkt.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 7, 3. pkt., ændres til
stk. 11, 3. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring, som følge af at §
10, stk. 4-8, bliver § 10, stk. 8-12.
Til nr. 13
Der er i lovforslaget som fremsat ved en fejl henvist til
repatrieringslovens § 7, stk. 5, og § 10, stk. 7. Der skulle
rettelig henvises til repatrieringslovens § 7, stk. 2, 2. pkt., og
§ 10, stk. 4, 2. pkt.
Der er alene tale om en fejlhenvisning, som der med
forslaget rettes op på. Der er således ikke tale om materielle
ændringer til § 1, nr. 31, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 14
Der er i § 14, stk. 1, i lovforslaget som fremsat ved en
fejl henvist til repatrieringslovens § 7 a. Der skulle rettelig
henvises til repatrieringslovens § 7 b.
Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i
bestemmelsen.
Til nr. 15
Det foreslås, at udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af bestemmelsen i lo‐
vens § 1, nr. 01, repatrieringslovens § 7 b som affattet ved §
1, nr. 13, § 1, nr. 02 og 03.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren
vil sætte bestemmelsen i kraft, når en ny udbetalingsmodel,
hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlængel‐
se af udrejsen, er etableret og er klar til at blive taget i
brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen i repatrieringslo‐
vens § 7 a ophæves samtidig hermed.
Forslaget indebærer, at der alene vil være én gældende
model for udbetaling af hjælp til repatriering i repatrierings‐
loven.
Til nr. 16
Det foreslås i § 5, stk. 3, at loven ikke finder anvendelse
på ansøgninger om hjælp til repatriering indgivet før lovens
ikrafttræden, og at for sådanne ansøgninger finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Ved en fejl er der ikke samtidig henvist til ansøgninger
om reintegrationsbistand.
Det foreslås, at bestemmelsens ordlyd ændres, således at
»og reintegrationsbistand« nævnes efter »hjælp til repatrie‐
ring«.
Til nr. 17
Det foreslås, at der indsættes en overgangsregel, hvoref‐
ter ansøgninger indgivet efter lovens ikrafttræden, men før
udlændinge- og integrationsministeren sætter repatrierings‐
lovens § 7 b i kraft, skal behandles efter de regler, der var
gældende før ikrafttrædelsen af repatrieringslovens § 7 b.
L 215 - 2020-21 - Bilag 5: Betænkning afgivet den 25. maj 2021
2405095_0009.png
9
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. april 2021 og var til
1. behandling den 6. maj 2021. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Udlændinge- og Integra‐
tionsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og udlændinge- og integrationsministeren
sendte den 5. februar 2021 dette udkast til udvalget, jf. UUI
alm. del – bilag 67. Den 1. maj 2021 sendte udlændinge- og
integrationsministeren høringssvarene og et høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla‐
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besvarel‐
se, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S)
fmd.
Jeppe Bruus (S)
Julie Skovsby (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Rasmus Stoklund (S) Samira Nawa (RV)
Kristian Hegaard (RV) Carl Valentin (SF) Halime Oguz (SF) Peder Hvelplund (EL) Rosa Lund (EL)
Sikandar Siddique (UFG) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V) Inger Støjberg (UFG)
Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Karsten Lauritzen (V) Pia Kjærsgaard (DF)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7