Udlændinge- og Integrationsudvalget 2020-21
L 215 Bilag 3
Offentligt
Til lovforslag nr. L 215
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af repatrieringsloven m.v.
(Regulering af ydelsesstruktur og udbetalingstidspunkt af hjælp til
repatriering, indhentelse af udtalelse fra politiet om registreringer i
Kriminalregisteret, nægtelse af repatrieringsstøtte af hensyn til statens
sikkerhed, andre staters sikkerhed eller den offentlige orden, ændring af
den kommunale vejledningspligt om repatriering m.v.)
af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
§1
1)
I det under
nr. 9
foreslåede
§ 7, stk. 4 og 5,
ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3« til: »§ 7 a,
stk. 2-5«.
[Teknisk ændring]
2)
Efter
nr. 9
indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 7
affattes således:
Ȥ 7.
Kommunalbestyrelsen yder efter ansøgning hjælp til repatriering til en person, der er omfattet
af § 3, stk. 1 eller 7. Der kan kun udbetales hjælp til repatriering, hvis personen ikke har midler
hertil, jf. stk. 11, og ønsker at vende tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland med
henblik på at tage varig bopæl.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ud over betingelserne oplistet i stk. 1 kun udbetale hjælp til
repatriering, hvis ansøgeren frem til udbetalingstidspunktet ikke er registreret som sigtet i
Kriminalregisteret. Kommunalbestyrelsen kan træffe afgørelse om afslag på hjælp til repatriering,
hvis der er grund til at antage, at ansøgeren har til hensigt at deltage i aktiviteter i udlandet, som kan
indebære eller forøge en fare for statens sikkerhed, andre staters sikkerhed eller en væsentlig trussel
mod den offentlige orden.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen indhenter i forbindelse med afgørelse om hjælp til repatriering en
udtalelse fra politiet om, hvorvidt ansøgeren er sigtet for en lovovertrædelse, der er registreret i
Kriminalregisteret, jf. stk. 2, 1. pkt. Endvidere indhenter kommunalbestyrelsen i forbindelse med
afgørelse om hjælp til repatriering en udtalelse fra politiet, hvis der er grund til at antage, at
ansøgeren har til hensigt at deltage i de aktiviteter i udlandet, som er nævnt i stk. 2, 2. pkt.
Stk. 4.
Er pågældende på tidspunktet for udbetaling af den sidste del af hjælp til repatriering, jf. § 7
b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, sigtet for en lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22,
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
nr. 4-9, tilbageholdes udbetalingen, indtil der afsiges endelig dom. Er der på tidspunktet for
udbetaling af den sidste del af hjælp til repatriering sket domfældelse ved endelig dom for en
lovovertrædelse, der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-9, eller fører sigtelsen, jf. 1. pkt., til
domfældelse ved endelig dom, bortfalder den sidste del af hjælp til repatriering.
Kommunalbestyrelsens tilkendegivelse om tilbageholdelse af udbetalingen er ikke en afgørelse.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen indhenter inden udbetaling af den sidste del af hjælp til repatriering,
jf. § 7 b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, en udtalelse fra politiet om, hvorvidt pågældende på
udbetalingstidspunktet er registreret sigtet eller dømt i Kriminalregisteret for en lovovertrædelse,
der er nævnt i udlændingelovens § 22, nr. 4-9, som er begået her i landet forud for
kommunalbestyrelsens afgørelse om hjælp til repatriering.
Stk. 6.
Udbetaling af den resterende del af hjælp til repatriering, jf. § 7 b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr.
3, er betinget af, at personen efter anmodning fra kommunalbestyrelsen erklærer ikke at være sigtet,
tiltalt eller dømt for et strafbart forhold, der helt eller delvis har fundet sted eller er fortsat i perioden
efter kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 1 og indtil det tidspunkt, hvor personen anmoder
om at få udbetalt den resterende del af hjælpen.
Stk. 7.
En udlænding kan kun modtage hjælp til repatriering efter repatrieringsloven én gang.
Stk. 8.
Til en udlænding, der er omfattet af § 3, stk. 3 eller 4, kan hjælp til repatriering kun ydes, når
udlændingen vender tilbage til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil
udlændingen har nær familiemæssig tilknytning, sammen med den person, til hvem udlændingen
har den familiemæssige tilknytning, som har dannet grundlag for opholdstilladelsen (referencen).
Stk. 9.
Uanset stk. 8 kan der ydes hjælp til repatriering, hvis
1) udlændingen er blevet skilt fra og ikke længere samlever med referencen,
2) referencen er død,
3) udlændingen som barn er blevet familiesammenført med sine forældre og efter sit fyldte 18. år
ønsker at repatriere eller
4) udlændingen har opholdstilladelse på grundlag af en familiemæssig tilknytning til en herboende
søn eller datter og er omfattet af § 10, stk. 1, nr. 4.
Stk. 10.
En udlænding omfattet af § 3, stk. 1 eller 7, der repatrierer til et land, hvorfra udlændinge,
der indgiver ansøgning om asyl i Danmark på baggrund af en konkret asylretlig vurdering,
meddeles midlertidig opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 3, omfattes af loven, når
udlændingen har haft opholdstilladelse i Danmark i mindst 1 år.
Stk. 11.
Ved vurderingen af, om personen har midler til repatriering, jf. stk. 1, ser
kommunalbestyrelsen bort fra formuebeløb, herunder i form af kapitalpension m.v., på op til 50.000
kr. for enlige og op til 100.000 kr. for ægtefæller.««
[Teknisk ændring]
3)
Nr. 13
affattes således:
»13.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7 a.
Hjælp til repatriering omfatter
1) udgifter til rejsen fra Danmark til hjemlandet eller det tidligere opholdsland,
2) udgifter på højst 30.000 kr. pr. person til transport af personlige ejendele eller hjælp til udgifter
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
til køb af personligt bohave på 30.000 kr. pr. person,
3) udgifter på højst 11.615 kr. til transport af udstyr, der er nødvendigt for personens eller dennes
families erhverv i hjemlandet eller det tidligere opholdsland,
4) hjælp til etablering i hjemlandet eller det tidligere opholdsland med indtil 127.517 kr. pr. person,
der er fyldt 18 år, og med indtil 38.890 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år,
5) udgifter på højst 11.615 kr. til køb af erhvervsudstyr, der vil være egnet til at fremme personens
beskæftigelsesmuligheder, samt udgifter på højst 15.000 kr. til transport af sådant udstyr 26,
6) udgifter til sygeforsikring i hjemlandet eller det tidligere opholdsland til personer, der er fyldt 18
år, hvis der ikke på anden måde er etableret en sådan forsikring, på op til 7.500 kr. pr. år i op til 4
år,
7) udgifter til medbragt lægeordineret medicin til højst 1 års forbrug 28,
8) udgifter til medbragte nødvendige personlige hjælpemidler til højst 1 års forbrug eller til andre
hjælpemidler, dog højst i alt 5.000 kr., samt hjælp til nødvendig vaccination i Danmark,
9) udgifter til skolegang til skolesøgende børn, der på tidspunktet for repatriering er fyldt 5 år, på
500 kr. om måneden pr. barn i op til 4 år, dog højst indtil det fyldte 16. år, og
10) udgifter til anskaffelse af nationalitetspas m.v. på højst 10.000 kr. pr. person.
Stk. 2.
Hjælp til etablering efter stk. 1, nr. 4, udbetales i to dele, således at der ved tilbagevenden
udbetales indtil 51.007 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og indtil 15.556 kr. pr. person, der ikke er
fyldt 18 år. For udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2,
udbetales den resterende del af hjælp til etablering efter stk. 1, nr. 4, efter fortrydelsesfristens udløb.
For andre udlændinge udbetales den resterende del af hjælp til etablering 12 måneder efter udrejsen
af Danmark. For en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales den første del af hjælp
til etablering efter stk. 1, nr. 4, ved tilbagevenden, når den pågældende og dennes børn, der er
omfattet af repatrieringen, er betinget løst fra det danske statsborgerskab, og den resterende del af
denne hjælp, når den pågældende på baggrund af ansøgning om ubetinget løsning fra dansk
statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af Danmark fremlægger dokumentation
for, at den pågældende og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er ubetinget løst fra det
danske statsborgerskab. For en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab, der har børn, der er
født efter kommunens endelige tilsagn om hjælp til repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den
repatrierende forælder, udbetales den resterende del af hjælp til etablering, når den pågældende
derudover fremlægger dokumentation for ubetinget løsning for disse børn. Efter ansøgning kan
fristen i 4. pkt. forlænges med 12 måneder. Ansøgningen som nævnt i 6. pkt. skal, medmindre der
foreligger helt særlige omstændigheder, indgives inden udløbet af fristen i 4. pkt.
Stk. 3.
Hjælp til udgifter til sygeforsikring, jf. stk. 1, nr. 6, udbetales i to dele, således at hjælp til
udgifter til det første år udbetales ved tilbagevenden. Det er en betingelse for udbetaling af første
del, at der fremvises dokumentation for betalt forsikring. I tilfælde, hvor forsikringen kun kan
tegnes i forbindelse med ophold i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, kan udbetaling af
første del dog ske på baggrund af et tilbud om forsikring. For udlændinge, der har fortrydelsesret
efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales den resterende del af hjælp til sygeforsikring
efter fortrydelsesfristens udløb. For andre udlændinge udbetales den resterende del af hjælp til
sygeforsikring 12 måneder efter udrejsen af Danmark. For en dansk statsborger med dobbelt
statsborgerskab udbetales den første del af hjælp til sygeforsikring efter stk. 1, nr. 6, ved
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
tilbagevenden, når den pågældende og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget
løst fra det danske statsborgerskab, og den resterende del af denne hjælp, når den pågældende på
baggrund af ansøgning om ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab indgivet senest 12 måneder
efter udrejsen af Danmark fremlægger dokumentation for, at den pågældende og dennes børn, der er
omfattet af repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske statsborgerskab. For en dansk statsborger
med dobbelt statsborgerskab, der har børn, der er født efter kommunens endelige tilsagn om hjælp
til repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den repatrierende forælder, udbetales den resterende del
af hjælp til sygeforsikring, når den pågældende derudover fremlægger dokumentation for ubetinget
løsning for disse børn. Efter ansøgning kan fristen i 6. pkt. forlænges med 12 måneder.
Ansøgningen som nævnt i 8. pkt. skal, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder,
indgives inden udløbet af fristen i 6. pkt.
Stk. 4.
I de tilfælde, hvor sygeforsikring efter stk. 1, nr. 6, ikke eller kun meget vanskeligt kan
tegnes i hjemlandet eller det tidligere opholdsland, kan kommunalbestyrelsen i stedet yde hjælp til
dækning af behandlingsudgifter. Hjælpen udgør 7.500 kr. pr. år i op til 4 år til personer, der er fyldt
18 år, og udbetales i to dele, således at hjælp til udgifter til det første år udbetales ved
tilbagevenden. For udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2,
udbetales den resterende del af hjælp til behandlingsudgifter efter fortrydelsesfristens udløb. For
andre udlændinge udbetales den resterende del af hjælp til behandlingsudgifter 12 måneder efter
udrejsen af Danmark. For en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales den første del
af hjælp til behandlingsudgifter, jf. 1. og 2. pkt., ved tilbagevenden, når den pågældende og dennes
børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget løst fra det danske statsborgerskab, og den
resterende del af denne hjælp, når den pågældende på baggrund af ansøgning om ubetinget løsning
fra dansk statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af Danmark fremlægger
dokumentation for, at den pågældende og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er
ubetinget løst fra det danske statsborgerskab. For en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab,
der har børn, der er født efter kommunens endelige tilsagn om hjælp til repatriering, jf. § 7, stk. 1,
og som følger den repatrierende forælder, udbetales den resterende del af hjælp til
behandlingsudgifter, når den pågældende derudover fremlægger dokumentation for ubetinget
løsning for disse børn. Efter ansøgning kan fristen i 5. pkt. forlænges med 12 måneder.
Ansøgningen som nævnt i 7. pkt. skal, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder,
indgives inden udløbet af fristen i 5. pkt.
Stk. 5.
Hjælp til udgifter til skolegang efter stk. 1, nr. 9, udbetales i to dele, således at der ved
tilbagevenden udbetales 25 pct. af beløbet, der i alt kan ydes efter stk. 1, nr. 9. For udlændinge, der
har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales den resterende del af
hjælp til udgifter til skolegang efter stk. 1, nr. 9, efter fortrydelsesfristens udløb. For andre
udlændinge udbetales den resterende del af hjælp til skoleudgifter 12 måneder efter udrejsen af
Danmark. Det er en betingelse for udbetaling af den resterende del af hjælp til skoleudgifter, at der
fremvises dokumentation for, at barnet er indskrevet i skole. For en dansk statsborger med dobbelt
statsborgerskab udbetales den første del af hjælp til skolegang efter stk. 1, nr. 9, ved tilbagevenden,
når den pågældende og dennes børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget løst fra det danske
statsborgerskab, og den resterende del af denne hjælp, når den pågældende på baggrund af
ansøgning om ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
af Danmark fremlægger dokumentation for, at den pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske statsborgerskab. For en dansk statsborger med
dobbelt statsborgerskab, der har børn, der er født efter kommunens endelige tilsagn om hjælp til
repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den repatrierende forælder, udbetales den resterende del af
hjælp til skoleudgifter, når den pågældende derudover fremlægger dokumentation for ubetinget
løsning for disse børn. Efter ansøgning kan fristen i 5. pkt. forlænges med 12 måneder.
Ansøgningen som nævnt i 7. pkt. skal, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder,
indgives inden udløbet af fristen i 5. pkt.««.
[Teknisk ændring]
4)
Efter
nr. 13
indsættes som nyt nummer:
»02.
Efter § 7 a indsættes:
Ȥ 7 b.
Hjælp til repatriering udbetales i følgende dele:
1) Umiddelbart før udrejse udbetales 25.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og 15.000 kr. pr.
person under 18 år til dækning af udgifter til afrejse og ankomst. Der kan efter ansøgning forud for
udrejsen derudover betales for medbragt lægeordineret medicin til højst 1 års forbrug, medbragte
nødvendige personlige hjælpemidler til højst 1 års forbrug eller andre hjælpemidler, dog højst i alt
5.000 kr., og nødvendig vaccination i Danmark, såfremt den pågældende har behov herfor.
2) Efter indrejsen i hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har
nær familiemæssig tilknytning, udbetales 70.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år og samtidig
modtager reintegrationsbistand, jf. § 10, 85.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år og ikke samtidig
modtager reintegrationsbistand, jf. § 10, og 40.000 kr. pr. person under 18 år, til hjælp til
indledende etablering.
3) For udlændinge, der har fortrydelsesret efter udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales
efter fortrydelsesfristens udløb 80.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og 45.000 kr. pr. person
under 18 år, til hjælp til varig tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land,
hvortil den pågældende har nær familiemæssig tilknytning. For andre udlændinge udbetales 80.000
kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år, til hjælp til varig
tilbagevenden 12 måneder efter udrejsen af Danmark.
Stk. 2.
For en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab udbetales hjælp til repatriering i
følgende dele:
1) Umiddelbart før udrejse udbetales 25.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og 15.000 kr. pr.
person under 18 år til dækning af udgifter til afrejse og ankomst, når den pågældende og dennes
børn, der er omfattet af repatrieringen, er betinget løst fra det danske statsborgerskab. Der kan efter
ansøgning forud for udrejsen derudover betales for medbragt lægeordineret medicin til højst 1 års
forbrug, medbragte nødvendige personlige hjælpemidler til højst 1 års forbrug eller andre
hjælpemidler, dog højst i alt 5.000 kr., og nødvendig vaccination i Danmark, såfremt den
pågældende har behov herfor.
2) Efter indrejsen i hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har
nær familiemæssig tilknytning, udbetales 70.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år og samtidig
modtager reintegrationsbistand, jf. § 10, 85.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år og ikke samtidig
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
modtager reintegrationsbistand, jf. § 10, og 40.000 kr. pr. person under 18 år, til hjælp til
indledende etablering i det pågældende land.
3) Der udbetales 80.000 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år, til
hjælp til varig tilbagevenden til hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den
pågældende har nær familiemæssig tilknytning, når den pågældende på baggrund af en ansøgning
om ubetinget løsning fra dansk statsborgerskab indgivet senest 12 måneder efter udrejsen af
Danmark fremlægger dokumentation for, at den pågældende og dennes børn, der er omfattet af
repatrieringen, er ubetinget løst fra det danske statsborgerskab. For en dansk statsborger med
dobbelt statsborgerskab, der har børn, der er født efter kommunens endelige tilsagn om hjælp til
repatriering, jf. § 7, stk. 1, og som følger den repatrierende forælder, udbetales 80.000 kr. pr.
person, der er fyldt 18 år, og 45.000 kr. pr. person under 18 år, til hjælp til varig tilbagevenden til
hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig
tilknytning, når den pågældende derudover fremlægger dokumentation for ubetinget løsning for
disse børn. Efter ansøgning kan fristen i 1. pkt. forlænges med op til 12 måneder. Ansøgningen som
nævnt i 3. pkt. skal, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder, indgives inden udløbet
af fristen i 1. pkt.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan efter ansøgning hæve beløbet, der udbetales til dækning af
udgifter til afrejse og ankomst, umiddelbart før udrejsen, jf. stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr. 1, til brug for
transport af personlige ejendele eller personligt bohave, med højst 10.000 kr. pr. person, mod et
tilsvarende fradrag i beløbet, der udbetales til hjælp til indledende etablering efter indrejsen i
hjemlandet, det tidligere opholdsland eller et land, hvortil den pågældende har nær familiemæssig
tilknytning, jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, nr. 2.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om betingelserne for og
fremgangsmåden ved udbetaling af hjælp til repatriering.««
[Teknisk ændring]
5)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 7, stk. 7,
der bliver stk. 6, ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr.
3« til »§ 7 a, stk. 2-5«.
[Teknisk ændring]
6)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 9, 2. pkt.,
der bliver 3. pkt., ændres »§ 7 a, stk. 2, nr. 3« til: »§ 7 a,
stk. 2-5, og i det
nr. 18
foreslåede
§ 9, 4. pkt.,
der bliver 5. pkt., ændres »§ 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og
stk. 2, nr. 2 og 3« til »§ 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4«.
[Teknisk ændring]
7)
Efter
nr. 20
indsættes som nyt nummer:
»03.
§ 9
affattes således:
Ȥ
9.
Kommunalbestyrelsen skal træffe beslutning om tilbagebetaling af udbetalt hjælp til
repatriering, hvis en udlænding eller dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab afstår fra at
repatriere, eller sagsbehandlingsforløbet på anden vis bliver afbrudt, inden udrejse.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere træffe beslutning om tilbagebetaling af hjælp til repatriering,
hvis en udlænding anvender fortrydelsesretten i udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, eller hvis en
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
udlænding, der har modtaget støtte til repatriering, på ny indgiver ansøgning om opholdstilladelse i
Danmark inden for de første 2 år efter udrejsen og i forlængelse heraf meddeles opholdstilladelse.
Tilsvarende gælder, hvis en dansk statsborger med dobbelt statsborgerskab, der har modtaget hjælp
til repatriering, ikke inden den frist, der er nævnt i § 7 b, stk. 2, nr. 3, er ubetinget løst fra sit danske
statsborgerskab. Kommunalbestyrelsen skal endvidere træffe beslutning om tilbagebetaling af
hjælp til repatriering, hvis der til brug for behandlingen af ansøgningen om hjælp til repatriering
eller i erklæringen efter § 7, stk. 6, er angivet urigtige eller vildledende oplysninger. Er retten til den
resterende del af hjælp til repatriering efter § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfaldet,
jf. § 9 b, stk. 1, skal kommunalbestyrelsen træffe beslutning om tilbagebetaling heraf.
Stk. 2.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om tilbagebetaling af hjælp
til repatriering ved fortrudt repatriering.««
[Teknisk ændring]
8)
I det under
nr. 22
foreslåede
§ 9 b, stk. 1,
og i det under
nr. 24
foreslåede
§ 9 b, stk. 2,
ændres »§
7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3« til: »§ 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4«.
[Teknisk ændring]
9)
Efter
nr. 25
indsættes som nyt nummer:
»04.
§ 9 b affattes således:
Ȥ
9 b.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at retten til den resterende del af hjælp til
repatriering, jf. § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfalder, når der foreligger
oplysninger om forhold, som efter reglerne i udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2, eller
stk. 5, ville udelukke personen fra opholdstilladelse. Bortfald af den resterende del af hjælp til
repatriering er betinget af, at det forhold, som ville udelukke personen fra opholdstilladelse, jf. 1.
pkt., helt eller delvist har fundet sted eller er fortsat i perioden efter kommunalbestyrelsens
afgørelse efter § 7, stk. 1, og indtil det tidspunkt, hvor personen anmoder om at få udbetalt den
resterende del af hjælpen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen træffer endvidere afgørelse om, at retten til den resterende del af
hjælp til repatriering, jf. 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bortfalder, hvis personens
opholdstilladelse bortfalder i medfør af udlændingelovens § 21 b.
Stk. 3.
Udbetaling af den resterende del af hjælp til repatriering tilbageholdes, når der foreligger
oplysninger, som giver grund til at antage, at der foreligger et forhold omfattet af stk.
1. Kommunalbestyrelsens tilkendegivelse herom til personen er ikke en afgørelse.
Stk. 4.
Udlændingestyrelsen vurderer, om betingelserne i udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1
eller 2, eller stk. 5, er opfyldt, jf. stk. 1, 1. pkt., og om der foreligger oplysninger, som giver grund
til at antage, at der foreligger et forhold omfattet af stk. 1, jf. stk. 3. Udlændingestyrelsens vurdering
er ikke en afgørelse. Er personens opholdstilladelse inddraget i medfør af udlændingelovens § 19,
stk. 2, nr. 2 eller 3, eller nægtet forlænget i medfør af udlændingelovens § 11, stk. 2, jf.
udlændingelovens § 10, stk. 1, stk. 2, nr. 1 eller 2, eller stk. 5, lægger kommunalbestyrelsen
afgørelsen om inddragelse eller nægtelse af forlængelse uprøvet til grund ved behandlingen af
sagen.
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Stk. 5.
Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Udenrigsministeriet og politiet kan underrette kommunalbestyrelsen i
den kommune, hvori personen senest har haft bopæl, når det er nødvendigt i en sag om, hvorvidt en
person, der er vendt tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland, er omfattet af stk. 1 eller
3. De nævnte myndigheder kan videregive de oplysninger, der ligger til grund for underretningen,
og som er nødvendige for kommunalbestyrelsens behandling af sager efter stk. 1 og 3, til
kommunalbestyrelsen for den pågældende kommune.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen videregiver de oplysninger, der ligger til grund for at indhente en
vurdering i sager efter stk. 1 og 3, og som er nødvendige med henblik på Udlændingestyrelsens
vurdering efter stk. 4, til Udlændingestyrelsen. Udlændingestyrelsen videregiver de oplysninger, der
ligger til grund for vurderingen, og som er nødvendige med henblik på kommunalbestyrelsens
behandling af sager efter stk. 1 og 3, til kommunalbestyrelsen.
Stk. 7.
Udenrigsministeriet bistår Udlændingestyrelsen og kommunalbestyrelsen med at indhente
oplysninger, der er nødvendige, til brug for behandlingen af sager efter stk. 1 og 3 og til brug for
Udlændingestyrelsens vurdering efter stk. 4.«.
[Teknisk ændring]
10)
Efter
nr. 27
indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 10, stk. 6,
der bliver stk. 10, ændres »stk. 7, 3. pkt.« til: »stk. 11, 3. pkt.«.
[Teknisk ændring]
11)
I
nr. 31,
ændres »§ 7, stk. 5« til: »§ 7, stk. 2, 2. pkt.«, og »§ 10, stk. 7« til: »§ 10, stk. 4, 2. pkt.«.
[Teknisk ændring]
12)
I det under
nr. 32
foreslåede
§ 14, stk. 1,
ændres »§ 7 a« til: »§ 7 b«.
[Teknisk ændring]
§5
13)
Stk. 2
affattes således:
»Udlændinge-
og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 1, nr.
10, 14, 21 og 26, samt § 14, stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 32, i lovforslaget som fremsat. Samtidig
ophæves repatrieringslovens § 7 a, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3.«
[Præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelse]
14)
I
stk. 3,
indsættes efter »hjælp til repatriering« ordene: »og reintegrationsbistand«.
[Korrektion]
15)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
»Stk. 4.
For ansøgninger indgivet efter lovens ikrafttræden, men før ikrafttræden af § 7 b i lov om
repatriering, som affattet ved lovens § 1, nr. 10, 14, 21 og 26, samt § 14, stk. 1, som affattet ved § 1,
nr. 32, i lovforslaget som fremsat, finder de regler, der var gældende før ikrafttræden af § 7 b i lov
om repatriering, som affattet ved lovens § 1, nr. 10, 14, 21 og 26, samt § 14, stk. 1, som affattet ved
§ 1, nr. 32, i lovforslaget som fremsat, anvendelse.«
[Overgangsregel]
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Bemærkninger
Til nr. 1
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der i en periode frem til
udlændinge- og integrationsministerens ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat, ikke
vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets § 1, nr. 3, at flytte den nugældende ydelsesstruktur, som
fremgår af § 7, stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som ændret ved § 7 i lov
nr. 2189 af 29. december 2929 og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat træder i kraft.
Det foreslås derfor, at ændre § 1, nr. 9, i lovforslaget som fremsat, således at henvisningen til § 7 a,
stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, i § 7, stk. 4 og 5, bliver til § 7 a, stk. 2-5.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 2
Med ændringsforslagets § 5, stk. 2, foreslås det at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 4, om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslagets § 5, stk. 2, fastsætter udlændinge- og integrationsministeren desuden
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 2, 7 og 9, om de konsekvensændringer,
der følger af ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 4.
Det foreslås derfor at ændre henvisningerne til ydelsesstrukturen i de foreslåede § 7, stk. 4 og 5, i
lovforslaget som fremsat, således at henvisningen til § 7 a, stk. 2-5, som ændret ved
ændringsforslagets § 1, nr. 1, ændres til § 7 b, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3. Tilsvarende foreslås det
at ændre henvisningen i § 7, stk. 7, der med lovforslaget som fremsat bliver stk. 6, således at
henvisningen til § 7 a, stk. 2-5, som ændret ved ændringsforslagets § 1, nr. 5, ændres til § 7 b, stk.
1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny
udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er
etableret og er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat.
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 3
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der i en periode frem til
udlændinge- og integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, i lovforslaget
som fremsat ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets § 1, nr. 3, at flytte den nugældende ydelsesstruktur, som
fremgår af § 7, stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som ændret ved § 7 i lov
nr. 2189 af 29. december 2020 og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat træder i kraft.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 4
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der i en periode frem til
udlændinge- og integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, i lovforslaget
som fremsat ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets § 1, nr. 3, at flytte den nugældende ydelsesstruktur, som
fremgår af § 7, stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som ændret ved § 7 i lov
nr. 2189 af 29. december 2020 og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat træder i kraft.
Det foreslås derfor at indsætte en ny bestemmelse i § 7 b, hvortil den nye ydelsesstruktur rykkes.
Det foreslås tilsvarende i § 7 b, stk. 1, nr. 1, 2. pkt., at bestemmelsens ordlyd ændres, således at
»udbetales udgifter til« ændres til: »betales for«.
Ligeledes foreslås det i § 7 b, stk. 2, nr. 1, 2. pkt., at bestemmelsens ordlyd ændres, således at
»udbetales udgifter til« ændres til »betales for« og »særligt behov« ændres til »behov«.
Med ændringsforslagets § 5, stk. 2, foreslås det at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 4.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny
udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er
etableret og er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 5
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der i en periode frem til
udlændinge- og integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, i lovforslaget
som fremsat ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets § 1, nr. 3, at flytte den nugældende ydelsesstruktur, som
fremgår af § 7, stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som ændret ved § 7 i lov
nr. 2189 af 29. december 2929 og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat træder i kraft.
Det foreslås derfor, at ændre § 1, nr. 10, i lovforslaget som fremsat, således at henvisningen til § 7
a, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, nr. 3, bliver til § 7 a, stk. 2-5.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 6
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der i en periode frem til
udlændinge- og integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, i lovforslaget
som fremsat ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets § 1, nr. 3, at flytte den nugældende ydelsesstruktur, som
fremgår af § 7, stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som ændret ved § 7 i lov
nr. 2189 af 29. december 2929 og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat træder i kraft.
Det foreslås derfor endvidere at ændre § 1, nr. 16, i lovforslaget som fremsat, således at
henvisningen til § 7 a, stk. 2, nr. 3, i § 9, 2. pkt., der bliver 3. pkt., bliver til § 7 a, stk. 2-5.
Ligeledes foreslås det at ændre § 1, nr. 18 i lovforslaget som fremsat, således at henvisningen til § 7
a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, i § 9, 4. pkt., der bliver 5. pkt., ændres til § 7 a, stk. 1, nr. 4,
6 og 9, og stk. 4.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 7
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Med ændringsforslagets § 5, stk. 2, foreslås det at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 4, om en ny ydelsesstruktur.
Med ændringsforslagets § 5, stk. 2, fastsætter udlændinge- og integrationsministeren desuden
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 2, 7 og 9, om de konsekvensændringer,
der følger af ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 4.
Det foreslås derfor at ændre henvisningerne til ydelsesstrukturen i repatrieringslovens § 9, således at
henvisningen til § 7 a, stk. 2-5, og § 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4, som ændret ved
ændringsforslagets § 1, nr. 6, ændres til
7 b, stk. 2, nr. 3, og § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2
og 3.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny
udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er
etableret og er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
Udlændinge- og Integrationsministeriet er blevet opmærksom på, at der i en periode frem til
udlændinge- og integrationsministerens beslutning om ikrafttrædelse af § 1, nr. 13, i lovforslaget
som fremsat ikke vil være bestemmelser om en ydelsesstruktur.
Det foreslås derfor med ændringsforslagets § 1, nr. 3, at flytte den nugældende ydelsesstruktur, som
fremgår af § 7, stk. 2-6, i lovbekendtgørelse nr. 1023 af 2. oktober 2019, som ændret ved § 7 i lov
nr. 2189 af 29. december 2929 og lov nr. 130 af 30. januar 2021, til § 7 a, stk. 1-5, indtil
ydelsesstrukturen i § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat træder i kraft.
Det foreslås derfor endvidere at ændre § 1, nr. 22 og 24, i lovforslaget som fremsat, således at
henvisningen til § 7 a, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3, bliver til § 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og
stk. 4.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 9
Med ændringsforslagets § 5, stk. 2, foreslås det at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 4, om en ny ydelsesstruktur.
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Med ændringsforslagets § 5, stk. 2, fastsætter udlændinge- og integrationsministeren desuden
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 2, 7 og 9, om de konsekvensændringer,
der følger af ikrafttrædelse af ændringsforslagets § 1, nr. 4.
Det foreslås derfor at ændre henvisningerne til ydelsesstrukturen i § 9 b, stk. 1 og 2, således at
henvisningen til § 7 a, stk. 1, nr. 4, 6 og 9, og stk. 4, som ændret ved ændringsforslagets § 1, nr. 8,
ændres til § 7 b, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, nr. 2 og 3.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren vil sætte bestemmelserne i kraft, når en ny
udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er
etableret og er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til § 1, nr. 13, i lovforslaget som fremsat.
Der er alene tale om tekniske ændringer, og der er derfor ikke tilsigtet indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 10
Det følger af repatrieringslovens § 10, stk. 6, at Udbetaling Danmark forestår udbetaling af
reintegrationsbistand og i forbindelse med den løbende administration af udbetalingen kan træffe
afgørelser om tilbagebetaling og ophør af reintegrationsbistand i henhold til nørmere regler herom
fastsat af udlændinge- og integrationsministeren, jf. stk. 7, 3. pkt.
Det foreslås, at henvisningen til stk. 7, 3. pkt., ændres til stk. 11, 3. pkt.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at § 10, stk. 4-8, bliver til § 10, stk. 8-12.
Til nr. 11
Der er i lovforslaget som fremsat ved en fejl henvist til repatrieringslovens § 7, stk. 5, og § 10, stk.
7. Der skulle retteligt henvises til repatrieringslovens § 7, stk. 2, 2. pkt., og § 10, stk. 4, 2. pkt.
Der er alene tale om en fejlhenvisning, som der med forslaget rettes op på. Der er således ikke tale
om materielle ændringer til § 1, nr. 31, i lovforslaget som fremsat.
Til nr. 12
Der er i § 14, stk. 1, i lovforslaget som fremsat ved en fejl henvist til repatrieringslovens § 7 a. Der
skulle retteligt henvises til repatrieringslovens § 7 b.
Der er med forslaget ikke tilsigtet materielle ændringer i bestemmelsen.
Til nr. 13
L 215 - 2020-21 - Bilag 3: Ændringsforslag, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det foreslås, at udlændinge- og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
bestemmelsen i lovens § 1, nr. 10, 14, 21 og 26.
Det forventes, at udlændinge- og integrationsministeren vil sætte bestemmelsen i kraft, når en ny
udbetalingsmodel, hvorefter pengeoverførsler kan ske i umiddelbar forlængelse af udrejsen, er
etableret og er klar til at blive taget i brug. Det forventes at ske ultimo 2021.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen i repatrieringslovens § 7 a ophæves, samtidig med at
lovens § 1, nr. 4, træder i kraft.
Forslaget indebærer, at der alene vil være én gældende model for udbetaling af hjælp til repatriering
i repatrieringsloven.
Til nr. 14
Det foreslås i § 5, stk. 3, i lovforslaget som fremsat, at loven ikke finder anvendelse på ansøgninger
om hjælp til repatriering indgivet før lovens ikrafttræden, og at for sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Ved en fejl er der ikke samtidig henvist til ansøgninger om reintegrationsbistand.
Det foreslås, at bestemmelsens ordlyd ændres, således at »og reintegrationsbistand« nævnes efter »
hjælp til repatriering«.
Til nr. 15
Det foreslås, at der indsættes en overgangsregel, hvorefter ansøgninger indgivet efter lovens
ikrafttræden, men før udlændinge- og integrationsministeren sætter repatrieringslovens § 7 b i kraft,
skal behandles efter de regler, der var gældende før ikrafttræden af repatrieringslovens § 7 b.