Til lovforslag nr.
L 213
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 10. juni 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi‐
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2, og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 3.
2. Tilkendegivelse fra justitsministeren
Justitsministeren har anmodet om, at følgende tilkendegi‐
velse medtages som bidrag til betænkningen:
»Jeg skal hermed tilkendegive over for udvalget, at der
i forhold til lovforslagets afsnit 6.1 om økonomiske og ad‐
ministrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. er gennem‐
ført en revideret AMVAB-måling (aktivitetsbaseret måling
af virksomhedernes administrative byrder).
Den reviderede AMVAB-måling skal ses i sammenhæng
med, at Justitsministeriet på baggrund af et høringssvar fra
Dansk Arbejdsgiverforening forud for fremsættelsen af lov‐
forslaget tilpassede opgørelsesmetoden for antal ansatte i
lovforslagets § 9, stk. 1 (hvorefter arbejdsgivere med 50 el‐
ler flere ansatte forpligtes til at etablere en intern whistleblo‐
werordning), således at opgørelsesmetoden stemmer overens
med sædvanlige opgørelsesmetoder på arbejdsmarkedsom‐
rådet. Det indebærer, at der ved opgørelsen af antallet af
ansatte medregnes alle ansatte, uanset beskæftigelsesgraden,
som modtager vederlag for personligt arbejde i tjenestefor‐
hold.
Den reviderede AMVAB-måling viser, at der som føl‐
ge af den ændrede opgørelsesmetode vil skulle etableres
yderligere ca. 810 interne whistleblowerordninger i Dan‐
mark. Den reviderede AMVAB-måling viser endvidere, at
kravet om etablering af interne whistleblowerordninger i
virksomheder med 50 eller flere ansatte samlet set vil med‐
føre løbende administrative byrder på ca. 25 mio. kr. årligt
og omstillingsomkostninger på ca. 279 mio. kr. I forhold
til den oprindelige måling betyder dette yderligere løbende
administrative byrder på ca. 7 mio. kr. årligt samt 75 mio. kr.
i yderligere omstillingsomkostninger.«
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil‐
lede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at problemer med utryghed i forbindelse med at ytre sig
om kritisable forhold på arbejdspladsen er både velkendte
og omfattende, og når ansatte kender til kritisable forhold,
som de vælger at tie om af frygt for konsekvenser for deres
arbejdsliv, har vi som samfund et stort problem, for det bety‐
der, at vi mister muligheden for at rette op på problemerne.
Vi ser i dag en del eksempler på, at offentligt ansatte
kender til kritisable forhold på deres arbejdsplads, men ikke
tør sige det højt. De frygter at blive fyret, eller at deres
arbejdsgiver vil spænde ben for dem.
SF mener, at loven om whistleblowerbeskyttelse gør det
nemmere og tryggere at være whistleblower og medvirker
til, at kritisable forhold på vores offentlige og private ar‐
bejdspladser kommer frem i lyset. Med Instrukskommissio‐
nens sidste delberetning fik vi et indblik i, hvor galt det kan
gå, når offentligt ansatte ikke har nogen steder at gå hen
med stærkt kritisable forhold internt i deres organisation.
Loven om whistleblowerbeskyttelse betyder, at vi nu får
en mere omfattende og sammenhængende lovgivningsram‐
me for whistleblowere, og det er positivt, at lovforslaget
ikke kun lægger op til at gælde for en overtrædelse af EU-
retten, men også for en overtrædelse af dansk ret.
AX026668