26. maj 2021
Til Folketingets Retsudvalg
Oluf Jørgensen, forskningschef emeritus, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Anbefalinger om ændringer i lovforslaget om beskyttelse af whistleblowere
”Det er i samfundets interesse, at overtrædelser og alvorlige forhold kommer frem i lyset, og
whistleblowere kan spille en central rolle i at afdække forhold, som ellers kan være svære at
opdage,”
udtalte justitsminister Nick Hækkerup ved præsentation af forslaget.
Dette formål er meget vigtigt for at styrke lovlydige virksomheder mod unfair konkurrence fra
konkurrenter, der ikke overholder retskrav til produktion, handel og skattebetaling. Beskyttelse af
whistleblowere er også vigtig for at få opmærksomhed om offentlige myndigheders overtrædelser
af faglige standarder og lovkrav. Den præventive effekt kan få stor betydning.
Whistleblowing bygger på oplysninger fra ansatte eller andre med kendskab til kritisable forhold fra
arbejdsrelationer. Oplysninger kan handle om korruption, hvidvask, skattesvindel, social dumping,
forurening, farlige arbejdsforhold, usikre produkter, omsorgssvigt, dyremishandling, magtmisbrug,
nepotisme, ledelsessvigt, vildledning af offentligheden og meget mere.
Lovforslaget har en række svagheder: Kriterier for anvendelsesområdet, betingelser om
indberetning til særlige enheder, restriktive betingelser for offentliggørelse og omfattende
tavshedspligt for oplysninger om indberettede forhold.
Anbefalinger neden for til en række ændringer sigter på at styrke lovforslaget i overensstemmelse
med justitsministerens erklærede intentioner.
Overtrædelser af danske retsregler skal omfattes på linje med EU-regler
§ 1, stk.1, nr. 2 ændres til:
”Begrundet
mistanke om overtrædelser af retsregler.”
Bemærkninger: Mange organisationer har i høringssvar gjort opmærksom på, at lovforslagets
kriterier for anvendelsesområdet giver stor usikkerhed for whistleblowere.
Lovforslagets bestemmelse om rent danske regler er begrænset til
”alvorlige lovovertrædelser eller
øvrige alvorlige forhold”
(§ 1, stk. 1, nr. 2). Ifølge bemærkningerne til lovforslaget vil
anvendelsesområdet
”i
almindelighed” omfatte
”oplysninger
om strafbare forhold”,
”grove
eller
gentagne overtrædelser af anden lovgivning”, samt
”efter
omstændighederne f.eks. lovgivning, som
har til formål at sikre folkesundheden, sikkerhed i transportsektoren eller beskyttelse af natur og
miljø m.v..” I det enkelte tilfælde vil beskyttelsen af whistleblowere afhænge af en konkret
vurdering af kriterier. Bemærkningerne tilføjer for den offentlige sektor, at
”grove eller gentagne
overtrædelser af forvaltningsretlige principper”
vil være omfattet, samt
”bevidst vildledning af
borgere og samarbejdspartnere.”
Bevidst vildledning af politikere og offentligheden nævnes
derimod ikke.