18. maj 2021
Ansatte skal trygt kunne være whistleblowere
–
også i koncerner
Lovforslag om beskyttelse af whistleblowere er nu blevet fremsat for Folketinget.
De fleste større virksomheder har allerede etableret velfungerende whistleblowerordninger og arbejder på daglig
basis med at sikre whistlebloweres rettigheder. Det er til gavn for både arbejdsgivere og arbejdstagere, at mulige
lovovertrædelser og andre alvorlige forhold bringes frem i lyset og håndteres på ordentlig vis. Vi byder derfor de nye
regler velkomne, da reglerne i overvejende grad forbedrer whistlebloweres retsstilling og beskyttelse. Reglerne vil
være med til at understøtte en tillidsvækkende virksomhedskultur og transparens på offentlige såvel som private
arbejdspladser.
Der er dog et væsentligt punkt i den nye danske implementeringslov, hvor whistleblowere i store virksomheder reelt
stilles dårligere end i dag.
Lovforslaget lægger op til, at store koncerner ikke kan etablere en fælles central whistleblowerordning men i stedet er
nødsaget til at etablere en lokal whistleblowerordning for hvert større datterselskab (dvs. med 250 eller flere ansatte).
Vi mener, at dette vil forringe whistlebloweres retsstilling og beskyttelse i store koncerner markant. Dette vil selvsagt
påvirke effektiviteten og værdien af whistleblowerordninger, da det kan afholde whistleblowere fra at stå frem.
En central whistleblowerordning sikrer whistlebloweren bedre behandling og sikkerhed:
•
Whistleblowersager kan dække et bredt spektrum (fx. HR, korruption, bestikkelse, health safety and security,
persondatabeskyttelse, konkurrenceretsovertrædelser, lovbrud i bredere forstand osv.). En whistleblower vil
være bedre tjent med, at sager behandles af en central funktion, der er etableret til formålet, og som har de
fornødne specialkompetencer, professionalisme samt ressourcer til at behandle forskelligartede sager.
I mange datterselskaber vil alle (eller de fleste) ansatte kende hinanden. Det vil derfor udgøre et stort
problem for whistlebloweren at indberette til en lokal whistleblowerordning, hvis der indberettes sager på
ledelsen, kendte kollegaer eller kollegaer, der har indflydelse på whistleblowerens ansættelse.
En central whistleblowerordning vil skabe højere grad af tryghed for den enkelte whistleblower. Det giver
bedre mulighed for fuld beskyttelse og fortrolighed i modsætning til en lokal ordning, hvor man skal
rapportere om sine nære kollegaer. I en lokal ordning vil det for eksempel ofte være lettere at identificere
den pågældende whistleblower. Dermed øges risikoen for, at flere whistleblowere fravælger at anmelde
forhold.
En central funktion vil lettere kunne skride ind over for ledelsen eller højtstående medarbejdere i et
datterselskab end en intern funktion, der er etableret af datterselskabet selv.
En central funktion vil bedre kunne påse og skride ind over for mulige repressalier mod whistlebloweren (et
vigtig element i det gældende Direktiv) . Det vil være svært at forhindre, hvis de enkelte datterselskaber har
egne ordninger
–
især i de tilfælde, hvor der indberettes sager på ledelsen eller højtstående medarbejdere.
•
•
•
•
En central whistleblowerordning sikrer en ensartet behandling af whistleblowersager og whistleblowere på tværs af
koncernen: