Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21, Retsudvalget 2020-21
L 212 , L 212 A , L 212 B , L 212 C
Offentligt
2393032_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2021
Strafferetskontoret
Mikkel Holt Christensen
2021-0037-0118
1958093
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love og
om ophævelse af lov om udpantning og om udlæg uden grundlag af dom
eller forlig (Effektivisering af straffesagskæden, digital kommunikation
i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.) (L 212)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov
om udpantning og om udlæg uden grundlag af dom eller forlig (Effektivise-
ring af straffesagskæden, digital kommunikation i skiftesager, pligtig af-
gangsalder for dommerfuldmægtige m.v.) (L 212), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 26. april 2021. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 212 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den del af lovforslaget, der indebærer, at tiltalte, der udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, i en periode på 12 uger kan få nedsat visse offentlige ydelser, udgår af lovforslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love og om ophævelse
af lov om udpantning og om udlæg uden grundlag af dom eller forlig
(Effektivisering af straffesagskæden, digital kommunikation i skiftesa-
ger, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige m.v.) (L 212):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
indebærer, at den del af lovforslaget, der indebærer, at tiltalte,
der udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden do-
kumenteret lovligt forfald, i en periode på 12 uger kan få nedsat
visse offentlige ydelser, udgår af lovforslaget, og vil ministeren
redegøre for sin holdning til et sådant ændringsforslag?”
Svar:
1.
Med lovforslagets §§ 3-6 foreslås det at ændre henholdsvis lov om aktiv
socialpolitik, lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet al-
mindelig og almindelig førtidspension m.v. og lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats. Ændringerne indebærer, at en person i en periode på 12 uger
alene vil kunne modtage visse offentlige ydelser med et niveau, der svarer
til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse efter § 22, stk.
2, i lov om aktiv socialpolitik, hvis personen er tiltalt i en straffesag og er
udeblevet fra et retsmøde trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret
lovligt forfald, og retten har truffet anholdelsesbeslutning i sagen, jf. rets-
plejelovens § 757.
I den sammenhæng foreslås det med lovforslagets § 1, nr. 24, at ændre rets-
plejelovens § 896, stk. 3, nr. 2, så det kommer til at fremgå af bestemmelsen,
at indkaldelsen af tiltalte til hovedforhandlingen i en straffesag fremover
også skal angive, at tiltaltes ret til at modtage visse offentlige ydelser kan
begrænses, hvis tiltalte udebliver uden dokumenteret lovligt forfald, og ret-
ten i den forbindelse træffer anholdelsesbeslutning. Den foreslåede ændring
skal sikre, at indkaldelsen af tiltalte til hovedforhandlingen indeholder op-
lysning om samtlige retsvirkninger af tiltaltes udeblivelse.
Indkaldelsen efter retsplejelovens § 896, stk. 3, vil således fremover skulle
angive tid og sted for hovedforhandlingen, og at tiltaltes udeblivelse uden
dokumenteret lovligt forfald kan medføre, at tiltalte anholdes, jf. § 757, at
tiltaltes ret til at modtage visse offentlige ydelser begrænses, eller at tiltalte
dømmes for de forhold, som tiltalen angår, uden mulighed for anke, jf. rets-
plejelovens §§ 855 og 902.
Side 2/5
L 212 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den del af lovforslaget, der indebærer, at tiltalte, der udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, i en periode på 12 uger kan få nedsat visse offentlige ydelser, udgår af lovforslaget, til justitsministeren
Som det fremgår af pkt. 2.13.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
er det udtryk for manglende respekt for retsvæsenet, hvis tiltalte udebliver
fra retsmøder uden lovligt forfald. Udeblivelser uden lovligt forfald indebæ-
rer ofte, at sagen må udsættes, ligesom både anklagemyndighedens, dom-
stolenes og forsvarerens tid spildes.
Udebliver tiltalte trods lovlig indkaldelse og uden oplyst lovligt forfald, kan
den pågældende efter gældende regler fremstilles til retsmødet under anven-
delse af tvang. Retten kan således afsige anholdelsesbeslutning, jf. retsplej-
elovens § 757, hvis det af indkaldelsen til hovedforhandlingen fremgår, at
tiltalte skal møde personligt og i udeblivelsestilfælde må forvente at blive
anholdt. I praksis er rettens anholdelsesbeslutning dog ikke altid et effektivt
værktøj til at sikre tiltaltes fremmøde. Det skyldes bl.a., at politiet tidligst
kan foretage anholdelsen 24 timer inden det berammede retsmøde, hvilket
begrænser eftersøgningsmulighederne.
Regeringen finder det afgørende at sikre den fornødne respekt for retsvæse-
net og foreslår på den baggrund, at personer, der udebliver fra retsmøder
uden lovligt forfald, og hvor retten har fundet anledning til at afsige anhol-
delsesbeslutning, får nedsat visse offentlige ydelser i en periode på 12 uger.
Jeg kan derfor ikke støtte et ændringsforslag, som indebærer, at de nævnte
forslag i lovforslagets § 1, nr. 24, og §§ 3-6, udgår af lovforslaget.
Det er således min vurdering, at lovforslaget i sin nuværende udformning
medvirker til at sikre tiltaltes fremmøde til et retsmøde. Der i den forbindelse
lagt vægt på, at ydelsesnedsættelsen i en periode på 12 uger vil være en
mærkbar konsekvens for den, som omfattes af ydelsesnedsættelsen, uden at
det dog vil have varig betydning for vedkommendes velfærd.
2.
Et ændringsforslag, som indebærer, at tiltalte, der udebliver fra retsmøder
trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, i en periode
på 12 uger kan få nedsat visse offentlige ydelser, udgår af lovforslaget, kan
udformes på følgende måde:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
og om ophævelse af lov om udpantning og om udlæg uden grundlag af
Side 3/5
L 212 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den del af lovforslaget, der indebærer, at tiltalte, der udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, i en periode på 12 uger kan få nedsat visse offentlige ydelser, udgår af lovforslaget, til justitsministeren
dom eller forlig (Effektivisering af straffesagskæden, digital kommu-
nikation i skiftesager, pligtig afgangsalder for dommerfuldmægtige
m.v.) (L 212)
Af (…), tiltrådt af:…
Til § 1
1)
Nr. 24
udgår.
[Forslaget om, at indkaldelsen af tiltalte til hovedforhandlingen i en straf-
fesag fremover også skal angive, at tiltaltes ret til at modtage visse offentlige
ydelser kan begrænses, hvis tiltalte udebliver uden dokumenteret lovligt for-
fald, og hvis retten i den forbindelse træffer anholdelsesbeslutning, jf. § 757,
udgår.]
Til §§ 3-6
2)
Paragrafferne udgår.
[Lovforslagets §§ 3-6 om, at en person i en periode på 12 uger alene kan
modtage visse offentlige ydelser med et niveau, der svarer til selvforsørgel-
ses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse efter § 22, stk. 2, i lov om aktiv
socialpolitik, hvis personen er tiltalt i en straffesag og er udeblevet fra et
retsmøde trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, og
retten har truffet anholdelsesbeslutning i sagen, jf. retsplejelovens § 757,
udgår.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets § 1, nr. 24, udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at forslaget om at ændre retsplejelovens §
896, stk. 3, nr. 2, hvorefter indkaldelsen af tiltalte til hovedforhandlingen i
en straffesag fremover også skal angive, at tiltaltes ret til at modtage visse
offentlige ydelser kan begrænses, hvis tiltalte udebliver uden dokumenteret
lovligt forfald, og hvis retten i den forbindelse træffer anholdelsesbeslut-
ning, jf. § 757, udgår af lovforslaget.
Side 4/5
L 212 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at den del af lovforslaget, der indebærer, at tiltalte, der udebliver fra retsmøder trods lovlig indkaldelse og uden dokumenteret lovligt forfald, i en periode på 12 uger kan få nedsat visse offentlige ydelser, udgår af lovforslaget, til justitsministeren
Ændringen er en konsekvens af, at de foreslåede §§ 3-6, hvorefter det skal
være muligt at nedsætte visse offentlige ydelser i en periode på 12 uger, hvis
tiltalte udebliver fra et retsmøde uden dokumenteret lovligt forfald, udgår af
forslaget.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås det, at lovforslagets §§ 3-6 udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at forslagene om at indsætte nye bestemmel-
ser i henholdsvis lov om aktiv socialpolitik, lov om social pension, lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.
og lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter en person i en periode
på 12 uger alene kan modtage visse offentlige ydelser med et niveau, der
svarer til selvforsørgelses- og hjemrejseydelse og overgangsydelse efter §
22, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik, hvis personen er tiltalt i en straffesag
og er udeblevet fra et retsmøde trods lovlig indkaldelse og uden dokumen-
teret lovligt forfald, og retten har truffet anholdelsesbeslutning i sagen, jf.
retsplejelovens § 757, udgår af lovforslaget.
Med ændringsforslaget opretholdes den gældende retstilstand i ydelseslov-
givningen uden ændringer.
Side 5/5